Nulägesrapport aktiva och vilande distrikt Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2011

Datum: 11 mars 2011

Nulägesrapport aktiva och vilande distrikt

I vår rapport om vilande distrikt har vi velat ge en nulägesrapport om verksamheten i samtliga distrikt. Vi har disponerat rapporten enligt följande:

1. Nulägesbeskrivning av verksamheten och stödet till distrikten
2. Vilande distrikt
3. Stödåtgärder
4. Slutsatser

Detta underlag utgår främst från punkterna i styrdokumentet “Distriktens roll och uppdrag i svenska sektionen av Amnesty International”. Syftet med styrdokumentet är att tydliggöra distriktens uppdrag och funktion, men också att visa på vilka förväntningar svenska sektionen har på distrikten. Punkterna nedan beskriver distriktens funktion i förhållande till övriga grupper och medlemmar.

- Initiativ till egen verksamhet
- Samordning / samarbete
- Utbildning och stöd
- Gemenskap, sammanhållning och tillhörighet
- Medlemsutveckling

Vi anser att dessa faktorer är de viktigaste för att verksamheten i grupper och distrikt ska fungera och utvecklas. Om de funktioner som täcks in av punkterna inte finns på plats får det stora negativa konsekvenser för aktivismen på både kort och lång sikt. Organisatoriskt finns det många olika möjligheter att strukturera arbetet, och vår sammanställning fokuserar snarare på funktionalitet än på hur verksamheten formellt är organiserad. Det bör dock tydliggöras att de distrikt/orter som byggt in långsiktiga strukturer/rutiner i sin verksamhet generellt visar en klart starkare utveckling än övriga.

1. Nulägesbeskrivning av distrikten:

Skåne-Blekinge
Distriktet är i dagsläget att betrakta som vilande, men det bör tydliggöras att både Lund och Malmö har egna fungerande samordnade strukturer, och att en del av det övriga distriktets funktioner upprätthålls via distriktskontoret i Malmö. Det finns också ett visst samarbete mellan grupperna utanför Malmö och Lund. Ungdomsarbetet har förbättrats kraftigt de senaste åren, främst till följd av ett genomtänkt arbete via distriktskontoret.

Stöd: Prioritet bör läggas på att samordna verksamheten utanför Lund och Malmö så att grupperna får de stöd att utvecklas som de behöver. Ett förslag som finns är att distriktkontoret tillsammans med representanter från Lund och Malmöstyrelsen har ett övergripande ansvar för hela distriktet/regionen. En annan stödåtgärd är att det kommer att genomföras en aktivistworkshop i distriktet i syfte att hjälpa grupperna att hitta former för sitt arbete. En regional kampanjutbildning för de som inte deltagit i den nationella kampanjutbildningen kommer att äga rum i syfte att engagera fler grupper i kampanjer.

Halland
Grupperna har till stor del ett fungerande samarbete och välfungerande grupper. Det har en starkt inarbetad verksamhet där aktivisterna har tydliga roller och funktioner. Önskvärt är att ha större deltagande på kampanjutbildningar och andra utbildningar för att öka initiativen till att utveckla nya former av verksamhet samt en större medlemsutveckling.

Stöd: För att utveckla ny verksamhet och att upprätthålla den befintliga verksamheten är en stödåtgärd är att fortsätta medverka i de nationella rekryteringsträffarna samt deltagande på aktivistseminariet.

Jönköping
Distriktet kan i formell mening ses som vilande. Ingen formaliserad kontakt mellan grupperna finns. Det har under lång tid saknats en drivande kraft. Det finns potential att initiera samarbete mellan grupperna.

Stöd : Distriktet var representerat på distriktsombudsmötet i höstas i syfte att initiera mer samarbete mellan grupperna. En framtida åtgärd är att hålla en aktivistworkshop i syfte att hjälpa grupperna att hitta former för sitt arbete och att sätta upp mål för sin verksamhet. En annan stödåtgärd är att fortsätta verka för att distriktet ska arrangera rekryteringsträffar.

Kalmar/Kronoberg
Grupperna har funnits länge och fungerar bra. Tar egna initiativ till aktivism samt deltar vid vissa tillfällen på nationella kampanjer. De har dock potential att åstadkomma mer i distriktet, de har svårigheter med rekrytering samt deltar sällan i utbildningar som ledarskapsprogrammet med mera.

Stöd: Ett separat möte har hållits under årsmötet med samtal om deras möjligheter att utvecklas. Kommande stödåtgärder är att aktivistsamordnaren ska delta på distriktsmötet i april, fortsätta verka för att de ska ha nationella rekryteringsträffar samt öka deras deltagande i våra utbildningar.

Östergötland
Ett distrikt med svag utveckling men initiativ har gjorts att starta nya grupper och grupperna i distriktet har gemensamt deltagit i kampanjer.

Stöd: Aktivistsamordnaren besökte distriktsstyrelsen i våras. Fortsatta stödåtgärder är att verka för nationella rekryteringsträffar samt deltagande i utbildningar.

Skaraborg
Distriktet är vilande i formell mening men det finns verksamhet och ett samarbete mellan grupperna. De genomförde bland annat ett rekryteringsmöte i höstas (2010) tillsammans. Här finns en påbörjad kontakt mellan grupperna och distriktet har bra förutsättningar. Fokus ligger inte på att de ska formalisera en organisation utan att de ska börja skapa aktiviteter och samarbeta aktivt grupper emellan.

Stöd : Kontinuerligt stöd finns, deltagande i ledarskapsprogrammet. Andra stödåtgärder är att de ska fortsätta delta i de nationella rekryteringsträffarna.

Bohuslän-Norra Älvsborg
I distriktet finns överlag starka grupper. De har distriktsmöten och en viss kontakt mellan grupperna. Vissa grupper är mycket aktiva och är bland annat ute på skolor och föreläser, har ordnat seminarier och deltar ofta i aktivitetsdagarna. De finns potential i distriktet att ha en livaktigare aktivism och ett större deltagande i utbildningar och aktiviteter.

Stöd: Kontinuerligt arbete med att få deltagare till ledarskapsutbildningen och våra andra utbildningar. En annan stödåtgärd är en regional kampanjutbildning (på distriktskontoret i Göteborg) för de som inte deltagit i den nationella kampanjutbildningen

Göteborg
Ett distrikt som fungerar i de allra flesta aspekter. Göteborg befinner sig mycket långt före de andra i landet när det gäller ett organiserat kampanjarbete. De har också en väldigt bra rekrytering.Distriktet tar också en hel del egna initiativ till aktiviteter. Stort deltagarantal på nationella utbildningar.

Stöd: Kontinuerligt stöd främst från distriktskontoret. Många deltagare i ledarskapsprogrammet. Stor representation på kampanjutbildningar med mera. Det erbjuds även ett regionalt kampanjinformationsmöte för de som inte deltagit i den nationella kampanjutbildningen.

Värmland-Dalsland
På det stora hela fungerar distriktet och grupperna bra, de har förutsättningarna att utveckla verksamheten. Samarbeten är ofta initiativ som kommer från distriktsstyrelsen. Grupperna har en fungerade kontakt, de har distriktsmöten och grupperna samarbetar i samband med evenemang.

Stöd: Kommande stödåtgärder är att fortsätta verka för deltagande i nationella rekryteringsträffar samt deltagande på distriktsombudsmöten.

Örebro
Distriktet är vilande i formell mening men det finns en viss kontakt mellan grupperna i distriktet, distriktsmöten har hållits men de har liten verksamhet. Det behövs åtgärder för att utveckla medlemsrekrytering och samarbetet mellan grupperna. Något som kan utvecklas utifrån vissa grupper då det finns en stor vilja att arbeta mycket med utåtriktade aktiviteter och att samarbeta grupperna emellan. Det finns också en ambition att starta nya grupper, både en arbetsgrupp och en ungdomsgrupp. Vi har en förhoppning och ambition om att distriktet inom en snar snar framtid kan återuppta sin verksamhet.

Stöd: Deltog på höstens (2010) distriktsombudsmöte. Fortsatt verka för deltagande på distriktombudsmöten. Deltar i projektledarutbildningen.

Mälardalen
I distriktet finns det en samordnande funktion. Grupperna har distriktsmöten samt ibland gemensamma utbildningar, de har även aktiviteter tillsammans och deltar på kampanjutbildningar. Ungdomsarbetet skulle behöva utvecklas samt medlemsrekryteringen.

Stöd: Får kontinuerligt stöd bland annat genom besök från sekretariatet. Fortsatt stödåtgärd är att utveckla rekryteringen, där nationella rekryteringsträffar är ett verktyg.

Stockholm
Distriktet i Stockholm fungerar bra och tar egna initiativ. Det finns en väl fungerande styrelse och många funktioner är på plats. Ungdomsgrupperna ökar. Möjligen kan samarbetet mellan grupperna förbättras.

Stöd: En anställd på sekretariatet. Bra stöd och utveckling till ungdomsgrupper där man på ett genomtänkt sätt arbetat gentemot skolor (som också är fallet i Göteborg). Ett förslag som skulle kunna vara en stödåtgärd är att starta informella aktivistträffar i syfte att öka aktivismen samt samarbetet mellan grupperna. Fortsätta med återkommande rekryteringsmöten som har fungerat väldigt bra. Fortsätta verka för deltagande i utbildningar.

Uppsala
Distriktet har ett fungerade arbetssätt. Distriktet deltar ofta i utbildningar och i de flesta aktivitetsdagar. De har haft rekryteringsmöten som har fungerat bra, de har också tydliga funktioner inom distriktet som en funktion som arbetar med medlemsutveckling samt ett informatörsnätverk under uppbyggnad. Dock har medlemsrekryteringsarbetet minskat något.

Stöd: Har hög närvaro på våra utbildningar, många deltagare i ledarskapsprogrammet, arrangerar också ofta själva utbildningar. Aktivistsamordnaren har besökt distriktet kontinuerligt och även träffat styrelsen flera gånger. Föremål för mycket stöd. En stödåtgärd som finns är att de likt Stockholm har gemensamma aktivitetsträffar, där medlemmar från olika grupper deltar i syftet att skapa aktivitet.

Gästrikland - Dalarna
Distriktet har en fungerande verksamhet med funktioner på plats som återkommande distriktsmöten och en vana att arbeta tillsammans när det är relevant. Behöver arbeta mer aktivt med rekrytering.

Stöd : Aktivistsamordnaren har deltagit på distriktsmöte och höll bland annat ett pass om rekrytering. En av grupperna deltog i rekryteringsmötet i september. Kommande stödåtgärd är att fortsätta att arbeta för att fler grupper har rekryteringsmöten.

Södra Norrland
Distriktet består av grupper som är stabila och arrangerar aktiviteter men kan utveckla verksamheten genom medlemsutveckling och rekrytering.

Stöd: Fortsätta att arbeta för att grupperna arbetar aktivt med rekrytering, till exempel genom nationella rekryteringsträffar. Aktivistsamordnaren ska besöka distriktsmötet nu i vår för att hålla i en aktivistworkshop i syfte att hjälpa grupperna att hitta former för sitt arbete. Fortsätta arbeta för närvarande vid distriktsombudsmötet.

Västerbotten
Distriktet befinner sig i en återuppbyggnadsfas med fungerande bas för aktivism. Finns aktiva grupper som deltar i utbildningar och kampanjarbete. Primärt arbetar distriktet med att bilda en ny grupp utanför universitetet samt att ge löpande stöd till en grupp under bildande. Distriktet behöver hitta medlemmar att samarbeta med.

Stöd: Deltagit i ledarskapsprogrammet och har löpande stöd från sekretariatet. Kommande stödåtgärder är att arbeta med medlemsrekrytering som att fortsätta arbeta för att de ska ha återkommande rekryteringsmöten.

Norrbotten
Ett distrikt som kan betraktas som vilande då det i stort sett inte finns någon verksamhet, aktiviteter sker men det är långt mellan gångerna. Det finns en kontaktperson i distriktet.

Stöd: Om det visas intresse för att starta en arbetsgrupp bör sekretariat ge dom stöd i att utveckla verksamheten.

Gotland
Distriktet är formellt sett vilande och har i dagsläget två bra fungerande grupper som samarbetar. De har deltagit på utbildningar och Almedalsveckan är en viktig aktivitet då de har mycket kontakt med sekretariatet.

Stöd: Att fortsatt involvera grupperna i Almedalsveckan samt kontinuerligt ge stöd till den nya gruppen.

2. Vilande distrikt

Vilande distrikt, i betydelsen att de saknar ett formaliserat ansvarstagande för verksamheten är: Skåne/Blekinge, Jönköping, Skaraborg, Örebro, Norrbotten och Gotland.Det är dock viktigt att poängtera att det i vissa av dessa distrikt finns en fungerande verksamhet trots att de inte uppfyller de formella krav som sektionen ställer på sina distrikt.

3. Stödåtgärder

För att öka aktivismen och stödja distrikt och grupper har vi en mängd utarbetade åtgärder och utbildningar. Vi erbjuder distrikten och dess grupper många tillfällen att utveckla sin verksamhet, som aktivistseminariet, nationella kampanjutbildningar, ledarskapsprogrammet och projektledarutbildningen, nationella rekryteringsträffar och distriktsmöten. För att ytterligare ge stöd till distrikten ska vi under kommande år ha ett distriktsmöte under årsmötet, något som vi även har haft under tidigare år.

I syfte att stärka och stödja distrikt gör vi också besök hos lokala strukturer och en kommande stödåtgärd för att motverka att strukturer och arbetsgrupper läggs ner är att erbjuda regionala aktivistworkshops för att hjälpa grupperna att hitta former för sitt arbete och att sätta upp mål för sin verksamhet. Ett annat verktyg för att stödja aktivismen och distrikten är Insats, vårt interna utskick till aktiva medlemmar.

Flera distrikt har även aktivitetsmöten för alla grupper i syfte att öka aktivismen och samarbetet mellan grupper. De två distrikten Göteborg och Skåne-Blekinge har även egna kampanjutbildningar för att engagera fler grupper i de nationella kampanjerna, vilket kan utvecklas vidare i flera distrikt.

Vad sekretariatet kan göra är att erbjuda och fortsätta verka för ett högt deltagande bland distrikten på våra nationella utbildningar för att bygga upp och stödja verksamheten. Vi ser också att det i vissa distrikt kan det erbjudas specifikt riktade workshops och stöd eftersom utvecklingen/problemen ibland har lokalt unika faktorer.

4. Slutsatser

Vi vill avslutningsvis betona några aspekter som genomgående tenderar att vara avgörande om distrikten uppvisar en positiv eller negativ trend i sin verksamhet:

Funktionalisering
Utan fungerande strukturer med tydliga funktioner är det svårt att bedriva långsiktig verksamhet. Det finns en tydlig skillnad mellan de distrikt eller orter som arbetar helt “spontant” och de som har funktionaliserat en struktur för sitt arbete. Däremot finns det en skillnad mellan funktionalitet och formell organisation. För att samarbeta och tillsammans skapa verksamhet krävs inte alltid en organisation enligt formalia, ett exempel på detta är Skåne-Blekinge distriktet.

Isolering = avveckling
En annan viktig aspekt vi vill belysa är sambandet mellan isolering och frånvaro av utveckling (i förlängningen avveckling). De grupper som inte har någon kontakt eller samarbete med sina distrikt eller med sektionen, som inte deltar i nationella kampanjutbildningar, träffar, ledarskapsutbildningar eller liknande visar ytterst sällan en positiv utveckling och därför behöver vi fortsätta att erbjuda verktyg och stödåtgärder för att förhindra att strukturer avvecklas. Frånvaron av levande kontakter och lågt deltagande i utbildningar, är huvudförklaringen till den mycket stora minskning av antalet grupper som vi sett i svagt fungerande distrikt de senaste åren.

Extern och intern rekrytering
Avslutningsvis vill vi också betona vikten av en fungerande och genomtänkt rekrytering av nya medlemmar (extern rekrytering) och ett systematiserat arbete med intern mobilisering och medlemsutveckling (intern rekrytering). De distrikt som visar svagast utveckling har ofta svag medlemsrekrytering och samma verksamhet i åratal och saknar funktioner som riktar initiativ mot enskilda medlemmar i syfte att utveckla ny verksamhet och nya strukturer. Det är viktigt att det erbjuds stödåtgärder och verktyg för distriktsstyrelser och distriktsombud som distriktsmöten, ledarskaps- och projektledarutbildning och nationella rekryteringsträffar för att de ska få fortsatt stöd i att arbeta med rekrytering och medlemsutveckling.