Medlemskapets förhållande till aktivismen Underlag till styrelsemöte 1-2 februari 2012

Datum: 24 januari 2012

Medlemskapets förhållande till aktivismen

Bakgrund
På styrelsens decembermöte 2011 fick sekretariatet i uppdrag av styrelsen att ta fram följande underlag med anledning av den diskussion som återges i utdraget ur decembermötets protokoll nedan:

Resursmålet D2:s aktivitetsmål 2.2.1 om att även icke-medlemmar ska få tillgång till lättanvänt kampanjmaterial föranleder diskussion om hur synen på aktivismen har förändrats inom organisationen både globalt och nationellt. Några i styrelsen kommenterar att en förskjutning har skett vad gäller medlemskapets koppling till aktivism, där medlemskap och aktivism inte är lika nära sammankopplat som tidigare. Styrelsen önskar få en bättre bild av sekretariatets syn på denna utveckling och en ny att-sats läggs därför till sist bland beslutssatserna.

Styrelsen fattade då följande beslut:

att uppdra åt sekretariatet att till styrelsens februarimöte 2012 återkomma med en rapport om utvecklingen av medlemskapets relation till aktivism och kampanj.

Aktivist och/eller medlem?
När vi pratar om aktivister pratar vi om personer som agerar i Amnestys sak, dvs en aktivist kan vara en sms-aktivist, en deltagare i en aktion eller en gruppmedlem. Enligt den internationella definitionen (som bland annat anges i rapporten “Impact Assessment of Activism, part one) är aktivister: “ People taking part in Amnesty International’s activism who are neither paid staff members nor people paid to provide a service for Amnesty” och aktivism är således “Action taken by an activist as a contribution towards the achievement of AI’s campaigning goals”. I ungdomsstrategin anges aktivism vara “... the taking of an action by, with and for people in support of our goals”. En aktivist behöver med andra ord inte vara medlem.

I den svenska sektionen har synen på en aktivist varit synonym med en aktiv medlem, alltså någon som i första hand är medlem och i andra hand aktiv. Villkoret för att bli aktiv har ansetts vara att medlemskapet är i sin ordning. Samtidigt har Amnesty under lång tid kunnat erbjuda personer som velat engagera sig men som nödvändigtvis inte varit medlemmar, olika vägar till engagemang. Via prenumerationer på kortkampanjen, nätverket för blixtaktioner, sms-aktivism, hemsidan, demonstrationer, i möten med våra aktiva medlemmar och så vidare.

Amnesty har sällan kontrollerat medlemskapet hos de aktiva medlemmarna med undantag för gruppsekreterare och vid anmälan till årsmötet. Detta mot bakgrund av två faktorer. Dels har vi inte haft de tekniska resurserna att göra det, våra register för medlemmar och aktivister har inte varit kompatibla och att göra individkontroller har inte varit en prioriterad uppgift. Dessutom har vi sett ett alltför ivrigt kontrollerande av våra aktivisters medlemskap som ostrategiskt mot bakgrund av att en person som agerar inom ramen för Amnestys arbete med största sannolikhet upplever ett medlemskap som naturligt nästa gång det nämns som en förutsättning för att delta, samtidigt som hot om uteslutning från en aktivitet kan vara avskräckande.

Internationellt har man i vissa sektioner tagit möjligheten till att aktivera sig ytterligare ett steg från medlemskapet. I danska sektionen har man haft möjlighet att agera både inom ramen för det utåtriktade kampanjarbetet genom att beställa så kallade “aktion pakke” och på så sätt kunnat nå ut till fler. I samband med “Letter Writing Marathon” har skolor och privatpersoner kunnat beställa brevskrivarpaket som syftar till att få fler, både medlemmar och icke-medlemmar att agera och i slutänden öka Amnestys möjlighet till påverkan.

Vi i svenska sektionen har i dagsläget ingen tydlig gräns för när man måste och inte måste vara medlem men man skulle kunna kategorisera vår praxis i 3 områden:

1. Uppdrag som kräver medlemskap:
För att vara förtroendevald på vilken post som helst inom organisationen är medlemskap ett krav. Detta gäller gruppsekreterare, kassörer, styrelseledamöter och så vidare. Det är också ett krav på medlemmarna i grupper eftersom dessa ibland hanterar material som är internt. Kravet kommuniceras till alla nya grupper, i löpande kommunikation till såväl ungdomsgrupper som arbetsgrupper och vid andra tillfällen.
För att representera Amnesty måste man också vara medlem. Vi är mycket noggranna med att vid utåtriktade aktioner måste den person som svarar på frågor från media eller andra vara medlem. Kort sagt så förutsätter ett aktivt deltagande i “de långsiktiga medlemsstrukturerna” att du också är betalande medlem.

2. Uppdrag som inte nödvändigtvis kräver medlemskap
I många fall där vi mobiliserar till aktiviteter vill vi ha så många människor på plats som möjligt, det kan vara vid en flashmob, en demonstration eller en ljusmanifestation. Vid dessa tillfällen är det visserligen viktigt att arrangören, de som som representerar organisationen och som svarar på frågor är medlemmar men inte nödvändigtvis att samtliga som deltar är det. Däremot är detta ett utmärkt tillfälle för både gruppen och Amnesty att rekrytera medlemmar.

Vidare håller Amnesty på att ta fram ett utbildningsmaterial om mänskliga rättigheter i skolan. Detta material kommer att hanteras av lärare som inte nödvändigtvis är medlemmar men som är ett material där Amnesty ger sin syn på mänskliga rättigheter. Ungdomar på en skola som vill ordna en insamling för Amnesty kan göra det utan att vara medlemmar OM de sätts i kontakt med en Amnestygrupp som kan ta ansvar för att redovisning och information är korrekt.

Detta är ett område som vi tror att vi kan utveckla på olika sätt - att genom att erbjuda engagemang locka fler personer till såväl de långsiktiga medlemsstrukturerna som till vår betalande medlemskår. Vi har ett pågående mobiliseringsprojekt som syftar till att hitta nya metoder att engagera sig och nya broar till de långsiktiga medlemsstrukturerna. Till exempel planerar vi (se plan Dignity) att utveckla ett nätverk som bygger på att snabbt mobilisera förebyggande mot tvångsvräkningar i likhet med andra europeiska sektioner. Att delta i ett dylikt nätverk kommer inte heller kräva medlemskap.

3. Uppdrag som inte alls kräver medlemskap
Som nämndes ovan behöver du sällan vara medlem för att agera för Amnestys frågor, via sms-aktivism, hemsida, blixtaktioner osv men genom sociala medier och andra kanaler tror vi att vi kan öka möjligheterna till engagemang och i slutänden till ökad påverkan. Här arbetar vi också med att utveckla möjligheter till engagemang för fler.

Medlemskap och kampanj framöver
När det gäller skrivelsen i handlingsplanen hamnar de “medlemmar och icke-medlemmar” som vi hoppas kunna göra ytterligare involverade i vårt arbete i kategori 2. Om vi vill öka vår aktivism finns det två vägar att gå, via betalande medlemmar eller via människor som brinner för våra frågor och som vill förändra världen. Vi tror att vi behöver gå båda vägar. Men för att kunna göra detta måste information och material vara lättinstruerat, lättanvänt och pedagogiskt. Vi tror att det vore positivt om till exempel gruppen i Härnösand eller Hällefors har möjlighet att bjuda in till en kort utbildning och erbjuda ett lättanvänt och självinstruerande material som går att använda på arbetsplatser och i skolor inför aktivitetsdagar. Det handlar med andra ord inte om att icke-medlemmar ska tillgå samma material som medlemmar och inget material som kräver att aktivisten
företräder Amnesty. Det kommer snarare att handla om självförklarande affischer som man kan beställa och sätta upp på sin arbetsplats eller bibliotek eller brev att beställa för underskrift dels för att öka Amnestys synlighet och dels för att öka kunskapen om mänskliga rättigheter (bägge dessa är viktiga i Amnestys åtagande). Egentligen innebär det inte en förändring av Amnestys syn på medlemskapet i relation till kampanjarbetet utan snarare att öka möjligheten att agera inom de ramar som redan idag existerar.

Alla som agerar inom ramen för vårt arbete gör något bra, att öka möjligheterna att agera i våra frågor för både medlemmar och icke-medlemmar ökar våra möjligheter att påverka situationen för de mänskliga rättigheterna. Detta är ett arbete under utveckling och exakt var gränsen kommer att dras mellan medlemskap och aktivism är i dagsläget svårt att svara på förutom att i det som anges som “grupp 1” har vi inga planer på att flytta gränsen bort från medlemskapet. Å andra sidan ser vi stora möjligheter till ökad aktivism och fler medlemmar om vi möjliggör engagemang för fler än våra nuvarande medlemmar och med nya metoder.