Punkt: 7. Valberedningens valberedning Underlag till styrelsemöte 4-5 december 2015

Datum:  2015-11-20
Punkt: 7. Valberedningens valberedning

INFORMATIONSUNDERLAG

Sekretariatets stöd till valberedningens valberedning

(2 bilagor)

Bakgrund
På årsmötet 2015 förelåg “Förslag från styrelsen om valberedningens valberedning”.
I förslaget står att det till årsmötet 2013 förelåg en motion om att distriktsombudens uppdrag gällande valberedningens valberedning uppfattades som otydligt och att rutinerna behövde förbättras. På årsmötet 2013 beslutades att ge styrelsen i uppdrag att utreda frågan om hur kandidater till valberedningens valberedning ska tas fram och att styrelsen till årsmötet 2014 skulle återkomma med ett förslag om hur kvalitén i processen kan säkerställas. Efter diskussioner med tidigare valberedningens valberedningar och med sekretariatet kom styrelsen fram till att det inte behövdes någon organisatorisk förändring utan valde istället att tydliggöra riktlinjerna för uppdraget och att ta fram en lathund. I granskningskommitténs rapport till årsmötet 2015 kritiserade granskningskommittén styrelsens återrapportering 2014 på grund av att styrelsen inte hade lagt fram ett konkret förslag till årsmötet att ta ställning till. På årsmötet 2015 svarar styrelsen att ytterligare förbättringar kan göras för att säkerställa tydligare rutiner för tillsättandet av valberedningens valberedning och för att öka kvaliteten på valberedningens valberednings arbete, men att dessa förbättringsåtgärder inte bör föranleda årsmötesbeslut.

Årsmötet 2015 beslutade att årsmötesbeslutet 2013:57 om valberedningens valberedning återkallas och uppdrog åt styrelsen att vidta fortsatta förbättringsåtgärder gällande valberedningens valberednings tillsättning och arbete samt att styrelsen ska återrapportera resultatet till årsmötet 2016.

Styrelsen har därefter gett sekretariatet i uppdrag att vidta fortsatta förbättringsåtgärder gällande tillsättningen av valberedningens valberedning och återrapportera det till styrelsens decembermöte 2015. I mars 2016 ska sekretariatet återrapportera vilket stöd sekretariatet har gett valberedningens valberedning och vilka effekter det har haft på deras arbete.

Tillsättandet av valberedningens valberedning

I augusti 2015 utarbetade aktivistsamordnaren och styrelsesekreteraren en plan för när olika aktiviteter ska genomföras, av vem och vem som ansvarar (se bilaga 1). I planen framgår att ansvaret ligger hos styrelsesekreteraren men att det är aktivistsamordnaren som arbetar med tillsättandet av valberedningens valberedning och styrelsesekreteraren som ger stöd i arbetsprocessen fram till årsmötet.

I år har arbetsplanen tillämpats på följande sätt:
I augusti förde aktivistklustret samtal med valberedningens valberedning och tog reda på hur många som ville sitta kvar ytterligare ett år. En person valde att sitta kvar medan två avgick. I mitten av september skickade aktivistklustret ett mejl till distriktsombuden där de beskrev valberedningens valberednings roll och funktion i organisationen och uppmuntrade de distriktsaktiva att anmäla sitt intresse för uppdraget (se bilaga 2). Aktivistklustret har också på ett mer medvetet sätt än tidigare integrerat information om valberedningens valberedning i sin kontinuerliga kontakt med de distriktsaktiva, vilket bidrar till att uppdraget både blir tydligare och mer känt hos medlemmarna. Under DA-mötet 3-4 oktober berättade valberedingens valberedning om sitt uppdrag, valberedningen berättade också om sitt arbete och i slutet på mötet förrättades valet till valberedningens valberedning. Redan före DA-mötet hade en ny person anmält intresse för uppdraget och under DA-mötet tillkom ytterligare en kandidat. Samtliga tre kandidater som anmält intresse valdes till valberedningens valberedning under DA-mötet. Den nuvarande valberedningens valberedning består av tre personer från olika delar av Sverige. Redan i år har sekretariatet följt den plan och arbetsfördelning som presenteras i bilaga 1.

Bilagor:

1. Tidsplan och arbetsfördelning

2. E-post till distriktsaktiva

BILAGA 1

TIDSPLAN OCH ARBETDFÖRDELNING

Vad

När

Hur/innehåll

Vem utför

Vem ansvarar

Samtal till
sittande VV

aug.

Prata om vad som har fungerat och inte, kolla hur många som stannar kvar.

Information via
mejl till distrikts-

ombuden

aug./sept.

- Riktlinjer + Lathund

- Peppig info om hur viktigt det är och vad det innebär.

- Uppmaning att lyfta detta på distriktens möten.

- De nominerade måste få frågan.

Aktivist-

samordnaren

Deadline

Nomineringar

1 v. innan DA-mötet

Nominieringar skickas till styrelsesekre-

teraren som lämnar dem vidare till aktivistsamordnaren.

Distrikts-

ombuden

Distrikts-

ombuden väljer

VV. Styrelse-

sekreteraren presenterar sig i egenskap av  kontaktperson,

om möjligt

DA-mötet

- Lördag morgon visas lådan där nomineringar läggs. Den sammankallande berättar om hur arbetet går till.

- Om det inte ligger något namn i lådan.

Skriv upp namn på de nominerade på
tavlan och gå till beslut.

- Bestäm vem som är sammankallande
på plats. Ta kontaktuppgifter.

Aktivist-

samordnaren

sekreteraren kontaktar sammankallande

Direkt

efter DA-mötet

Via mejl och telefon. Skickar riktlinjer och

lathund och går därefter muntligt igenom

uppdraget och diskuterar eventuella

frågeställningar. Informerar om att det

finns en budget för VV:s arbete.

VV kontaktar

sittande

valberedning

Okt.

Mejl som följs upp med telefonsamtal

Annonser i Insats m.m.

Nov.

Årsmötes-

kontaktar sammankallande

Feb.

Stämmer av hur det går och undersöker vem/vilka som deltar på årsmötet.

VV skickar års-

möteshandling

med förslag på

kandidater

6 veckor innan årsmötet

Handlingen ska skickas till årsmötessamordnaren och innehålla bild

och presentation av respektive kandidat.

Presentation av valberedningen

Årsmötet

Valberendingens valberedning presenterar
förlsaget I plenum.

BILAGA 2

E-POST TILL DISTRIKTSAKTIVA

Hej distriktsaktiva!

Det är nog ingen som funderar över om det spelar roll vem som sitter i sektionens styrelse, det är självklart jätteviktigt. Nästan precis lika viktigt är vem som sitter i sektionens valberedning. Valberedningen är ju nämligen de som föreslår vem som ska sitta i styrelsen. Vem bestämmer då vem som ska sitta i valberedningen? Jo det gör ni. Valberedningens valberedning utgörs av distriktsaktiva och utses under mötet för distriktsaktiva 3-4 oktober.

Vad innebär det?

Att delta i valberedningens valberedning innebär att vara vald på ett år och uppdraget består i att till sektionens årsmöte presentera förslag till valberedning. Arbetet går ut på att prata med sittande valberedning och att hitta nya duktiga medlemmar som vill ta på sig arbetet. Mer information om vad arbetet går ut på hittar ni i bifogad lathund för valberedningens valberedning.

Hur gör jag om jag vill vara med eller vet någon jag vill nominera?

Mejla din nominering till styrelsesekreteraren ([email protected]) senast 27 september. Valberedningens valberedning ska bestå av tre medlemmar som är aktiva på distriktsnivå och väljs på ett år. De ska helst komma från olika delar av landet och präglas av mångfald i ålder, kön och härkomst.

Det här är såklart ett viktigt och roligt uppdrag - välkommen att nominera dig själv eller någon annan. Om du nominerar någon annan får du inte glömma att fråga denna först.

Glöm inte att anmäla er till mötet för distriktsaktiva på Ersta konferens i centrala Stockholm 3-4 oktober om ni inte redan gjort det.