Punkt: 14. Tidsplan miljöpolicy Underlag till styrelsemöte 4-5 december 2015

Punkt: 14. Tidsplan miljöpolicy

BESLUTSUNDERLAG

Bakgrund

Vid ICM 2013 beslutades om Core Standards (ICM-beslut 2013/6), punkt CS29 omfattar en miljöpolicy (Environmental Impact Policy). Det står ”CS 29: Management ensures that an environmental impact plan is developed, implemented and monitored.”

Styrelsen fastställde en åtgärdsplan för att uppfylla Core Standards på sitt novembermöte 2014. Nedan finns utdrag ur protokollet på de delar som rör miljöpolicy.

CS 29: Management ensures that an environmental impact plan is developed, implemented and monitored. Sekretariatet är medvetna om att detta är ett område som behöver förbättras. I nuläget finns några exempel på sektionens miljöhänsyn, bland annat i uppförandekoden och policyer gällande resor, återvinning och merchandise. Ett helhetsgrepp bör dock tas för klargöranden, utvärdering och för att hålla oss effektiva och relevanta.

Förslag till åtgärd: Sekretariatet kan i nuläget [nov 2014] inte säga mer specifikt om en miljöpolicy annat än att arbetet bör påbörjas under 2015.

Beslut:

att uppdra åt sekretariatet att återkomma med tidsplan för framtagande av miljöpolicy senast novembermötet 2015.

Omfattning

Till att börja med kommer en miljöpolicy med miljöåtgärdsplan att utarbetas som enbart omfattar sekretariatet (alla kontor). Om styrelsen så beslutar kan den i valda delar i framtiden utvecklas att även omfatta aktiviströrelsen, men först sedan en miljöpolicy finns på plats för sekretariatet. För aktiviströrelsen gäller tills dess den miljöhänsyn som ska tas enligt uppförandekoden.

Vem gör vad

Enligt CS29 är sekretariatets ledningsgrupp (management) ansvarig för att utveckla, implementera och övervaka miljöåtgärdsplanen. Enligt beslutsförslaget nedan ska sekretariatet återrapportera till styrelsen hur arbetet med miljöåtgärdsplanen framskrider.

Till stöd i arbetet att ta fram en miljöpolicy med åtgärdsplan har sekretariatet gett ett frivilliguppdrag åt Maria Eklund, projektledare på Vatten- och Miljöbyrån AB och tidigare kassör i sektionsstyrelsen.

Tidsplan

Tidpunkt 2016

Milstolpe

Senast januari

Maria Eklund har gått igenom befintliga styrdokument som innehåller rutiner vilka syftar till att minska sekretariatets miljöpåverkan. Miljöpolicy färdigställs och beslutas av generalsekreteraren.

Senast februari

Ledningsgruppen har upprättat en förteckning över betydande miljöaspekter inom sekretariatets verksamhet.

Senast april

Ledningsgruppen antar en miljöåtgärdsplan som omfattar alla betydande miljöaspekter inom sekretariatets verksamhet.

Styrelsens junimöte

Styrelsen informeras om sekretariatets miljöåtgärdsplan och beslutar vid behov om uppdatering av sådana styrdokument som tidigare fastställts av styrelsen.

September

Självskattning enligt Core Standards ska ske vartannat år. Förra självskattningen skedde hösten 2014 varvid nästa tillfälle borde infalla hösten 2016.

Styrelsen föreslås besluta

att uppdra åt sekretariatet att återkomma med ett inforamtionsunderlag om miljöåtgärdsplanen till styrelsens junimöte 2016.