Punkt 6.2 Inför verksamhets- och budgetplanering 2016 Underlag till styrelsemöte 4-5 december 2015

Datum: 2015-11-20

Punkt: 6.2 Övergripande budget 2016

BESLUTSUNDERLAG

Övergripande budget 2016

(1 bilaga)

Bakgrund

Sekretariatet föreslog till styrelsens oktobermöte en tidsplan för budgetarbetet som skiljer sig från de senaste åren. Styrelsens fastställde då de allmänna riktlinjerna för det fortsatta budgetarbetet och gav sekretariatet i uppdrag att återkomma med en övergripande budget till decembermötet och därefter återkomma med en mer detaljerad budget till styrelsemötet i januari 2016.

Riktlinjerna för det fortsatta budgetarbetet innefattade bland annat att intäkterna tillsvidare skulle beräknas till 108.9 miljoner kronor (mkr). Dessutom fattade styrelsen beslut om att 4 mkr av det stora arv som sektionen erhållit 2015 fick avsättas för strategiska investeringar under 2016.

Inledning

Uppställningen av den övergripande budgeten följer den mall som internationella sekretariatet har bett alla sektioner att använda i planerings- och budgeteringsarbetet för 2016.

Intäkter

I november månad gjorde fundraisingteamet en ny intäktsprognos för 2016 som visar på en ökning jämfört med den tidigare prognosen. Totalt insamlade medel beräknas till 123,8 mkr, vilket efter Amnesfondens andel ger 114,2 mkr. Förra året uppgick budgeterade intäkter till 106,5 mkr, vilket ger en intäktsökning med 7%. Den budgeterade intäksökningen beror på att sektionen har beviljats 11 mkr  som öronmärkta medel för olika specialprojekt. I budgeten 2015 låg 0,6 mkr som öronmärkta medel.

Regelbundet givande

Det regelbundna givandet beräknas till 89,7 mkr (93,6 mkr föregående år). Anledningen till att det går ner är främst att ingångstalen för löpande autogiro för beräknades för högt i budgeten 2015 .                                                                                                                                                                                           En annan anledning är att den svenska sektionen, i samband med beslutet på internationella rådsmötet (ICM) i augusti angående staters skyldigheter att respektera, skydda och uppfylla de mänskliga rättigheterna för personer som säljer sex, fick ett medlemstapp som uppskattas motsvara 1,9 mkr.

Ej regelbundet givande

Ej regelbundet givande prognostiseras till 8,1 mkr (5,3 mkr). Här ses en ökning som främst består i att vi kommer göra fler satsningar på att få in engångsgåvor via digitala kanaler som en start för att sen konvertera dem till medlemmar på autogiro.

Testamenten

Testamenten beräknas på snittet av de senaste 7 årens utfall där det lägsta och högsta utfallet tagits bort. Prognosen för 2016 blir 2,5 mkr.

Fonder och stiftelser

Amnesty får som förmånstagare till Postkodlotteriet ett årligt bidrag. Bidraget har legat på 13 mkr de senaste åren. Budgeteringen har hittills skett enligt senast kända utfall men i intäktsprognosen för 2016 har bidraget budgeterats till 10 mkr beroende på osäkerhet om Postkodlotteriet eventuellt kommer att sänka bidragen till förmånstagarna.

Övriga intäkter

Under övriga intäkter ligger alla andra intäkter samt den avgående posten Amnestyfondens andel, som 2016 beräknas till 9,6 mkr. Anledningen till att övriga intäkter ökar 2016 är totalt 11 mkr i öronmärkta medel. Det är två specialprojekt finansierade av Postkodlotteriet, Alt Click är ett projekt vars mål är att inspirera en ny generation av tekniskt medvetna MR aktivister att agera och Nätverk mot tortyr i Nigeria. Ett annat från Helldorff Stiftelsen för MKMR i El Salvador, samt ett från Radiohjälpen om HIV/Aids.Projekten är fleråriga men det är bara den del som beräknas användas under 2016 som intäktsförs.

Kostnader

Budgeteringsprocessen pågår och i den övergripande budgeten för 2016 har utgångspunkten varit att kostnaderna enligt budget 2015 räknas upp med 3%. Utöver det tillkommer den del av öronmärkta medel (specialprojekten) som ska användas i Sverige, samt de projekttjänster som kommer att bekostas med medel från det stora arv som sektionen fick 2015.

Arbetet för mänskliga rättigheter, strategiska mål 1-4

Här ligger tillsvidare kostnader som i budget 2015 låg under prioriterat samt ej prioriterat MR-arbete. Dessutom ligger 2 mkr som strategisk investering i form av projekttjänster samt 1,8 mkr som är den del av de öronmärkta specialprojektsmedel som ska användas i Sverige.

Mobilisering, strategiskt mål 5

Alla kostnader för fundraising ligger under mål 5. Även här återfinns strategiska satsningar i form av projekttjänster inom fundraising. Eftersom mobilisering även innefattar aktivism så kommer kostnader som idag ligger som MR-arbete utanför de strategiska målen att flyttas hit.

Övrigt arbete för mänskliga rättigheter lutanför de strategiska målen

Under övrigt arbete för mänskliga rättigheter utanför de strategiska målen ligger de kostnader som 2015 var budgeterade under stöd till MR-arbetet. En del av dessa kostnader kommer i det fortsatta budgetarbetet att flyttas till mobilisering, mål 5.

Organisationsstöd och styrning

Tillsvidare ligger budgeterade kostnader 2015 uppräknade med 3% samt en utökning på 0,7 mkr i form av projekttjänster.

Internationella rörelsen

På internationella rådsmötet i augusti i år togs beslut om en ny beräkningsmodell, Distribution model, för beräkning av sektionernas obligatoriska bidrag till den internationella rörelsen. Enligt beslutet ska beräkningen 2016 ske enligt en övergångsregel som säger att bidraget ska räknas fram  50/50, det vill säga 50% av bidraget ska beräknasenligt den gamla modellen och  50% enligt den nya modellen. Det obligatoriska bidraget enligt övergångsregeln blir 32,1 mkr. En beräkning helt enligt Distribution model hade inneburit att det obligatoriska bidraget hade blivit 34,6 mkr. Sektionen kommer under 2016 att erhålla 11 mkr som öronmärkta medel för specialprojekt (främst från Postkodlotteriet). Av dessa kommer 9,3 mkr att skickas till internationella sekretariatet, vilka är utövare av projekten. Avgiften till Amnestys EU-kontor (EIO) ökar 2016 till 1,29% av beräkningsgrundande intäkter.

Resultat

Styrelsen har fattat beslut om att 4 mkr får tas från reserverna för att göra strategiska investeringar 2016. I den här övergripande budgeten där budgeterade kostnader 2015 har räknats upp med 3%, blir underskottet 4,9 mkr. I det fortsatta budgetarbetet ingår att att underskottet ska bli högst 4 mkr.

Fördelning 80:20

Enligt direktiv från internationella sekretariatet ska kostnaderna fördelas enligt en 80:20 princip som innebär att 80% av resurserna, utöver kostnaderna för organisationsstöd och styrning, ska användas för arbete inom de strategiska målen och 20% ska användas till allt övrigt arbete för mänskliga rättigheter utanför de strategiska målen. I den här övergripande budgeten, där vi har utgått ifrån uppräknade budgeterade kostnader 2015 samt de strategiska investeringarna 2016, blir fördelningen 69:31. Det femte strategiska målet, mobilisering, innefattar även aktivism och kostnader kommer att flyttas över från arbetet för mänskliga rättigheter utanför de strategiska målen. Det är dock inte säkert att budgeten 2016 kommer att nå 80:20 fördelningen fullt ut.

Bilaga:

1. Övergripande budget 2016

Styrelsen föreslås besluta

att godkänna den övergripande budgeten för 2016.