Punkt: 13. Utredning om kostnadsersättning till sektionsstyrelsen Underlag till styrelsemöte 4-5 december 2015

Till: Styrelsen

Från: Sekretariatet

Datum: 2015-11-20

Punkt: 13. Utredning om kostnadsersättning till sektionsstyrelsen

 

BESLUTSUNDERLAG

 

Bakgrund

Frågan om att arvodera sektionsstyrelsen har varit uppe för diskussion i sektionen vid ett flertal tillfällen. Efter en motion till årsmötet 2013 beslutade årsmötet att utse en kommitté med uppdrag att lämna ett konkret förslag på arvoderingsmöjligheter till årsmötet 2014. Kommittén föreslog årsmötet att besluta att arvodera sektionsstyrelsens ordförande med ett månatligt arvode om 15 procent av inkomstbasbeloppet alternativt att arvodera alla ledamöter i sektionsstyrelsen med upp till 5 procent av inkomstbasbeloppet för styrelseledamöter inklusive suppleanter, upp till 10 procent av inkomstbasbeloppet för vice ordförande och kassör och upp till 15 procent av inkomstbasbeloppet för sektionsstyrelsens ordförande. I båda fallen ingår att ledamot som väljer att utnyttja möjligheten till arvodering avsäger sig möjligheten till ersättning för förlorad arbetsinkomst.

 

Årsmötet 2014 beslutade

att inte arvodera sektionens styrelse;

att uppdra åt sektionens styrelse att se över hur kostnadsersättning för förtroendevalda, särskilt för förlorad inkomst, kan bli mer användbar.

 

Med anledning av beslutet tillsattes en uppdragsgrupp som genomförde en utredning som presenterades på styrelsens majmöte 2015. På mötet fastställde styrelsen att det är årsmötet som ska besluta om kostnadsersättningar till styrelsen och att utredningen är övergripande skriven. För att ta frågan vidare diskuterade styrelsen vilka frågeställningar de saknade i underlaget och gav sekretariatet i uppdrag att utifrån styrelsens diskussion och rapporten ta fram ett underlag med konkretiserade förslag om kostnadsersättning till styrelsens decembermöte. Detta underlaget har stämts av med en skattejurist på BDO som anser att underlaget är korrekt och bearbetat.

 

Problemformulering/vägval

Idag finns det möjlighet att begära kostnadsersättning i särskilda situationer som finns beskrivna i riktlinjerna “Angående bilersättning, kostnadsersättning, förlorad inkomst, ersättning för barnomsorg, resebeställning”. Alla möjligheter som finns beskrivna förutsätter att man har haft en kostnad som ska ersättas. Alla andra ersättningar är lön eller arvode. Sekretariatet ser två möjliga vägar: ett förtydligande av vilka kostnader som man kan begära ersättning för alternativt att införa möjligheten att arvodera styrelseledamöter i sektionsstyrelsen.

 

Ersättning för förlorad inkomst vs. arvode

Styrelseledamöter kan enligt gällande riktlinjer begära ersättning för förlorad arbetsinkomst för deltagande i möten och uppdrag. Den förlorade arbetsinkomsten ska verifieras från arbets- eller uppdragsgivaren och ersättning kan bara utgå för det styrelsearbete som utförs under den normala arbetstiden. Denna möjlighet har endast nyttjats i ringa omfattning och en anledning är förstås att styrelsemöten ofta varit förlagda på helger. Det senaste året har några styrelsemöten förlagts till fredag-lördag vilket har ökat möjligheten för fler att begära ersättning. Här finns en möjlighet att förtydliga att möjligheten att begära ersättning även kan inkludera att begära ersättning för att man har tagit ledigt från arbetet för att förbereda sig inför ett möte eller för restid. För ledamöter som studerar eller är pensionerade finns inte möjligheten att begära ersättning för förlorad arbetsinkomst eftersom de inte har förlorat någon arbetsinkomst.

 

Kostnadsersättning vs. traktamente

Styrelseledamot som har haft utgifter under en resa eller med anledning av sitt styrelseuppdrag har enligt gällande riktlinjer om kostnadsersättning rätt att få dem ersatta. Det kan till exempel gälla biljetter, telefon eller vaccination i samband med resa. Alla utlägg ska verifieras med kvitton. Dessutom ingår i de flesta fall förtäring som representation under ett styrelsemöte

 

Ett traktamente ska täcka ökade levnadskostnader under en tjänsteresa. Ett traktamente som inte är högre än vissa avdragsgilla schablonbelopp brukar kallas "skattefritt traktamente". Uppdragstagaren som får ersättning måste alltid övernatta minst en natt för att uppdragsgivaren ska kunna betala ut ett skattefritt traktamente. Det krävs också att uppdragstagaren reser till en plats som ligger mer än 50 kilometer från tjänstestället (som i det här fallet kan likställas med hemmet eftersom en styrelseledamot utför större delen av sitt arbete i hemmet t ex förberedelser inför ett styrelsemöte). För tjänsteresa i Sverige uppgår det skattefria traktamentet för närvarande till 220 kr för hel dag och 110 kr för halv dag. Om man blir bjuden på måltider görs kostavdrag från traktamentet t ex så blir avdraget från ett heldagstraktamente 198 kr om man blivit bjuden på frukost, lunch och middag. Därutöver ersätts utgifter utöver kost som kan verifieras genom kvitton. Den som fått ett skattefritt traktamente behöver inte ta upp det i deklarationen. Om ett högre traktamente än de av Skatteverket fastställda schablonbeloppen betalas ut anses den överskjutande delen vara lön och är därmed underlag för skatt och arbetsgivaravgifter. I dagsläget betalar sektionen endast ut skattefria traktamenten.

 

Ersättning för barnomsorg/medföljande make och barn

Enligt riktlinjerna för kostnadsersättning kan ersättning för barnomsorg utgå. Ett av styrelsens medskick till sekretariatet är att eftersom rätten till ersättning inte gäller för familjemedlemmar skulle ersättning kunna utgå för extrakostnader, t ex extra hotellrum, resor och dylikt, om en familjemedlem följer med. Möjligheten att Amnesty betalar kostnaden för medföljande make och barn har stämts av med en skattejurist som konstaterar att det skulle innebära att det är en skattepliktig förmån för uppdragstagaren. Förmånsvärdet motsvarar Amnestys faktiska kostnader för makens och barnens deltagande på resan. Om man delar hotellrum anser Skatteverket att förmånsvärdet ska beräknas till 25% av kostnaden för rummet. Det enda undantaget från förmånsbeskattning som Skatteverket anger är om det finns särskilda skäl, t ex om uppdragstagaren är i behov av extra stöd under resan på grund av sjukdom..

 

Sekretariatets resonemang
Inom Amnesty finns en tradition av att allt arbete bygger på medlemmarnas ideella krafter. Incitamentet för att engagera sig i Amnesty ska inte vara möjligheten till en inkomst utan individens engagemang för mänskliga rättigheter och viljan att bidra med sin tid och kunskap för att tillsammans skapa förändring. Utan denna utgångspunkt skulle Amnesty inte kunna existera. Hela rörelsen är uppbyggd kring att människor runt om i världen ger av sin tid och på olika sätt bidrar till organisationens förändrings- och påverkansarbete. Ibland har en person möjlighet att engagera sig mycket, ibland mindre. Organisationen måste därför ha en flexibilitet där insatserna kan variera över tid beroende på medlemmarnas engagemangsnivå och intresse.

 

I flera länder bygger ideellt engagemang på en välgörenhetstradition där styrelsemedlemmar inte bara förväntas ge av sin tid utan även donera pengar. I Sverige däremot bygger ideellt engagemang ofta på den svenska folkrörelsetraditionen där utgångspunkten är att alla som vill ska kunna vara med och bidra med sin tid och sina kunskaper, oavsett sina ekonomiska förutsättningar. Det innebär att en persons finansiella situation inte ska behöva bli lidande av eller vara en merit som avgör vem som kan väljas till ett tidskrävande förtroendeuppdrag.

 

Sekretariatet kan konstatera att sektionsstyrelsens engagemang särskiljer sig från andra förtroendeuppdrag inom organisationen då det innefattar ett juridiskt och formellt ansvar för sektionens verksamhet och ekonomi. Särskilt ordförande har ett stort ansvar och lägger ner mycket tid på styrelsearbetet.

 

Med utgångspunkt i att styrelsemedlemmar varken ska förlora eller tjäna på att sitta i sektionsstyrelsen har Amnesty erbjudit ersättning för förlorad arbetsinkomst och ersättning mot kvitto. Ersättning för förlorad arbetsinkomst kan dock inte nyttjas av en person som till exempel är student och behöver förlänga sina studier på grund av tidskrävande uppdrag inom Amnestys sektionsstyrelse. En student kan inte verifiera förlorad arbetsinkomst och kan därför inte ansöka om det. Vi kan dock konstatera att en förlängning av studietiden i praktiken innebär förlorad arbetsinkomst för den enskilde. Vi kan vidare konstatera att dagens ersättningsmodell därmed inte är rättvis utifrån principen att alla styrelseledamöter i sektionsstyrelsen har möjlighet att ansöka om lika mycket ersättning för nedlagd tid.

 

Jämförelser med andra organisationer och Amnestysektioner

Många jämförbara organisationer i Sverige arvoderar sina styrelser men inom Amnesty är det mycket ovanligt. Norska sektionen har valt att arvodera sin ordförande och arvodet uppgår för närvarande till

8 000 euro per år. På norska sektionens årsmöte 2015 röstades ett förslag om en höjning av arvodet ner av medlemmarna.

 

Tre alternativ för ersättning/arvode till sektionsstyrelsens ledamöter

Utifrån ovanstående information ser sekretariatet tre olika alternativ till ekonomisk kompensation till sektionsstyrelsens ledamöter:

 

  1. Den ekonomiska ersättningen till sektionsstyrelsen utgår enligt nuvarande princip som bygger på ersättning för förlorad arbetsinkomst och ersättning mot kvitton. I riktlinjerna står det “Förtroendevald kan, om så önskas, erhålla skattepliktig ersättning motsvarande förlorad arbetsinkomst för deltagande i möten och uppdrag, dock högst 3 % av prisbasbeloppet* per dag. Ersättningsbeloppet är individuellt. Beloppet ska verifieras med specifikation från arbets- eller uppdragsgivaren som visar aktuellt inkomstbortfall. För innehavare av F-skattesedel gäller samma beloppsgräns. Utöver detta belopp utgår även ersättning för sociala avgifter. Ersättning kan endast utgå för de möten respektive uppdrag som utförs på förtroendevalds ordinarie arbetstid.” Riktlinjerna skulle kunna ändras och även omfatta möjligheten att begära ersättning för den tid personen har tagit ledigt från arbetet för att förbereda sig inför ett möte eller för restid. I dagsläget anges ingen övre gräns för hur många dagar som kan ersättas och sekretariatet föreslår att en övre gräns fastställes till ett halvt prisbasbelopp* per år. Ersättningen är skattepliktig och dessutom tillkommer sociala avgifter.

 

  1. Den ekonomiska ersättningen till sektionsstyrelsen för förlorad arbetsinkomst kompletteras med möjligheten att ansöka om arvode för nedlagd tid. Taket för ersättning för förlorad arbetsinkomst och ansökan om arvode för nedlagd tid uppgår till högst ett halvt prisbasbelopp *  per år och ledamot, vilket är i nivå med det tak för ersättning som den internationella styrelsen har fattat beslut om för den internationella styrelsens ledamöter. Arvodet är skattepliktigt och dessutom tillkommer sociala avgifter. Varje enskild ledamot väljer själv om den vill nyttja möjligheteten till ersättning för förlorat arbetsinkomst alternativt arvode, men ersättning och arvode kan inte kombineras. Till detta tillkommer rätten till ersättning mot kvitton enligt nuvarande riktlinjer.

 

  1. Samma principer som i modell två men med tillägget att ordförande har möjlighet att ansöka om ett arvode upp till ett helt prisbasbelopp* per år.

 

* Prisbasbeloppet 2015 uppgår till 44 500 kr.

 

Styrelsen föreslås diskutera

 

  • Innehållet i de olika modellerna.

  • Processen, det vill säga hur det förslag som styrelsen föreslår årsmötet ska vara utformat. Ett alternativ är att styrelsen lägger fram tre olika modeller till årsmötet att välja mellan. Ett annat alternativ är att styrelsen presenterar tre olika modeller i underlaget till årsmötet men väljer ut en modell som styrelsen föreslår årsmötet att besluta om.



Styrelsen föreslås besluta

 

att sekretariatet till styrelsens marsmöte 2016, utifrån styrelsens diskussioner och medskick, ska ta
fram en rapport till årsmötet alternativt ett förslag till styrelsens förslag till årsmötet.