Punkt: 5.1 Uppföljning Ekonomi 2015 Underlag till styrelsemöte 4-5 december 2015

Datum: 2015-11-20

Punkt: 5.1 Uppföljning Ekonomi 2015

RAPPORT

Tredje ekonomiska kvartalsrapporten 2015

(3 bilagor)

Inledning

Ekonomiska kvartalsrapporter tas fram fyra gånger per år och bygger på det ackumulerade utfallet per 31/3, 30/6, 30/9 och 31/12. Till den andra och den tredje kvartalsrapporten bifogas en prognos för helårsutfallet. Prognosen tas fram i samarbete med de anställda på sekretariatet som har budgetansvar.

Rapporterna finns tillgängliga för alla medlemmar på medlem.amnesty.se

Om inget särskilt anges, redovisas alla belopp i tusental kronor. Uppgifter inom parentes avser utfall föregående år.

De ekonomiska förutsättningarna

Styrelsen har hittills fattat beslut om en intäktsbudget på 106 545 tkr. På kostnadssidan består den beslutade budgetramen av 96 045 tkr, samt en disponibel del om 10 500 tkr till den internationella rörelsen för beslut nu i december. Tillsammans ger detta en total kostnadsbudget på

106 545 tkr.

Verksamhetsplan

Budget och sekretariatets verksamhet är baserade på målen i sektionens verksamhetsplan och de prioriteringar styrelsen beslutat om. Detta är en ekonomisk rapport och beskriver framför allt hur budgeten följts.

(Bilaga 1)

Intäkterna till och med september månad uppgår till 76 391 tkr, 72% av budget. Prognosen för helåret hamnar på 147 403 (106 851) tkr, efter Amnestyfondens andel.

Kostnaderna till och med september månad uppgår till 67 995 tkr, 64% av budget. Helårsprognosen hamnar på 105 424 (102 842) tkr, vilket är 1 121 tkr under budget.

Prognosen för helåret visar på ett överskott på 41 979 (4 009) tkr. Framförallt prognosen för intäkterna avviker stort från budget, men även prognosen för olika kostnadsslag visar avvikelser från budget. Dessa kommenteras närmare under respektive rubrik.

Ack utfall september 2015

Budget helår 2015

Utfall i % av budget

Prognos 2015

Prognos i % av budget

Utfall 2014

Intäkter

Kostnader

-67 995

-106 545

-105 424

-102 842

Intäkter

(Bilaga 2)

Helårsprognosen för intäkterna hamnar på 147 403 tkr, utfallet föregående år var 106 851 tkr, vilket ger en intäktsökning jämfört med föregående år med 38%. Intäktsökningen beror på att det stora arvet, vilket vid bouppteckningstillfället uppgick till 46 149 tkr, har tagits med i prognosen.

Intäkterna är uppdelade på olika intäktsgrupper; kall respektive varm rekrytering, pågående givande, övrig fundraising, försäljning och övriga intäkter. Till rekrytering räknas intäkterna från värvningsåret, följande år räknas de till det pågående givandet. Intäktsgrupperna motsvaras av samma indelning av fundraisingkostnader, vilket underlättar jämförelser och nyckeltalsberäkningar.

Nedan kommenteras alla intäktsgrupper.

Kall rekrytering

Utfallet till och med september för den kalla rekryteringen är 1 958 tkr, vilket är 37% av budget.

Den kalla rekryteringen sker till stor del under sommaren via face-to-face (F2F). Inledningvis gick värvningen via F2F bra,men på grund av för få värvare i början av året kommer budget inte nås. Helårsprognosen är därför sänkt för F2F till 2 300 tkr, vilket är 71% av budget.

Kall rekrytering via web gick mycket bättre under det tredje kvartalet än tidigare under året. Helårsprognosen är 872 tkr, något under budget.

Kall rekrytering via telefundraising, TF,  går mycket sämre än budgeterat, vilket till stor del beror på dåliga leads och hög sjukdomsfrånvaro, helårsprognosen är sänkt till 216 tkr jämfört med 900 tkr i budget.

Övrig värvning via digitala medier, främst besökare på amnesty.se, för efterföljande konvertering till autogiro, Digital to conversion, börjar gå mycket bra. Helårsprognosen på 137 tkr ligger i och för sig under budget, men denna kanal kommer troligtvis att generera mycket bättre leads till TF i framtiden.

Helårsprognosen för den kalla rekryteringen är 3 563 tkr, vilket är 1 692 tkr under budget. Utfallet 2014 var 2 935 tkr.

Varm rekrytering

Intäkterna från varm rekrytering uppgår till 185 tkr, vilket är 26% av budget. Den varma rekryteringen sker främst via TF, som inte gått så bra som förväntat, vilket till stor del beror på dåliga leverantörer av leads. Man har valt att avsluta samarbetet med dessa och provar nu nya leverantörer.

Pågående givande

För hela intäktsgruppen är intäkterna 63 970 tkr, vilket är 73% av budget. De största intäkterna kommer från regelbundna gåvor, främst via autogiro, som uppgår till 58 969 tkr. Prognosen för de regelbundna gåvorna är på 76 660 tkr, vilket är 96% av budget. Minskningen beror till stor del på att budgeten för 2015 var för hög, vilket orsakades av att den gjordes tidigt och att uppskattningen av ingående volymer var för hög. Även beslutet på internationella rådsmötet (ICM) i augusti angående staters skyldigheter att respektera, skydda och uppfylla de mänskliga rättigheterna för personer som säljer sex, har påverkat de prognostiserade intäkterna. Beslutet ledde till ett medlemsavhopp som enligt sekretariatets beräkningar motsvarar ett intäktsbortfall 600 tkr i år. Prognosen för helåret är

1 771 tkr högre än utfallet 2014 och motsvarar en intäktsökning med drygt 2%.

Helårsrsprognosen för hela intäktsgruppen är 84 366 tkr, 3 761 tkr under budget, men 2 123 tkr över 2014 års utfall.

Övrig fundraising

Intäkterna från övrig fundraising till och med september uppgår till 17 226 tkr, 78% av budget. Testamenten prognostiseras till 48 749 tkr, 46 755 tkr över budget. Till största delen beror intäktsökningen på det stora arvet som tagits upp i prognosen till värdet vid bouppteckningen,

46 149 tkr. I prognosen beräknas Humanfonden, som enligt styrelsebeslut budgeteras till 70% av prognosen den sista april för helårsutfallet, överstiga budget med 1 853 tkr. Intäktsslaget Restricted Income innehåller förutom det budgeterade specialprojektet med Postkodlotteriet, redovisning av ytterligare specialprojekt med Postkodlotteriet på 2 000 tkr, samt 400 tkr från Helldorffsstiftelsen. De 400 tkr från Helldorffsstiftelsen är öronmärkta till kvinnors rättigheter.

Helårsprognosen hamnar på 73 399 tkr, 51 425 tkr över budget. Föregående år var utfallet

30 826 tkr.

Försäljning

Till försäljning räknas intäkter från Amnestybutiken och prenumerationer på Amnesty Press.

Intäkterna till och med september uppgår till 184 tkr, 69% av budget, och prognosen för helåret landar på 395 tkr, 48 % över budget. Anledning till ökningen är ökad marknadsföring och att försäljningen både av armbanden och av t-shirten “Fighting bad guys” har gått mycket bra.

Övriga intäkter

Intäkter från övriga intäkter beräknas till 55 tkr och och räntor till 100 tkr.

Amnestyfondens andel av intäkterna är en avgående post från intäkterna i enlighet med avtalet om gemensam insamling. Prognosen för Amnestyfondens andel uppgår till 14 690 (9 647) tkr.

Kostnader

(Bilaga 3)

Kostnaderna indelas i huvudgrupperna arbetet för mänskliga rättigheter, fundraising, gemensamma kostnader och internationella rörelsen. Totala kostnader till och med september uppgår till 67 995

(63 225) tkr, 64% av budget. I kostnaderna ingår även personalkostnader för de personer som arbetar inom respektive område.

Prognosen för helåret är 105 424 tkr, 1 121 tkr under budget. Föregående år uppgick de totala kostnaderna, inklusive obligatoriska och frivilliga bidrag till internationella rörelsen, till 102 842 tkr.

Arbetet för mänskliga rättigheter

Arbetet för mänskliga rättigheter delas in i prioriterat MR-arbete, ej prioriterat MR-arbete, utvecklingskostnaderoch stöd till MR-arbetet. Utfallet till och med september för hela arbetet för mänskliga rättigheter uppgår till 18 064 tkr, 66% av budget.

Helårsprognosen för hela arbetet för mänskliga rättigheter är 26 717 tkr, 496 tkr under budget. Förra året var helårsutfallet 25 337 tkr.

Utfallet till och med september för det prioriterade MR-arbetet uppgår till 4 369 tkr och prognosen för hela året uppgår till 7 458 tkr, vilket är 119 tkr under budget. Föregående år var kostnaderna

8 925 tkr.

Till det ej prioriterade MR-arbetet hör främst utbildning inom mänskliga rättigheter.Utfallet t o m september är 1 683 tkr  och prognosen för helåret är 2 416 tkr, 120 tkr under budget.

För utvecklingskostnader inom MR-arbetet är utfallet 1 671 tkr och prognosen 2 290 tkr, vilket är 1 127 tkr under budget. Den största anledning till avvikelsen mot budget är lägre personalkostnader på grund av försenade rekryteringar.

Stöd till arbetet för mänskliga rättigheter är det största arbetsområdet inom arbetet för mänskliga rättigheter, utfallet per den sista september är 10 341 tkr. De största  posterna inom detta kostnadsslag är Amnesty Press och stödet till aktiva medlemmar, Members, activists and groups support. Kostnaden för Amnesty Press prognostiseras till 4 605 tkr jämfört med en budget på 3 855 tkr, vilket till stora delar beror på att kostnaderna i samband med layout-ändring har blivit betydligt högre än budgeterat.

Fundraising

Totala kostnader för fundraising till och med september är 16 912 (15 147) tkr, 75% av budget. Prognosen för helåret är 23 084 tkr, 630 tkr under budget. Förra året var kostnaderna för fundraising
20 958 tkr.

De nya internationella riktlinjerna för redovisning medger inte att kostnader fördelas mellan t ex kommunikation, information och insamling vilket medför att kostnaderna för huvudgruppen fundraising kommer att bli högre i redovisningen enligt Cocoa jämfört med årsredovisningen och redovisningen till Svensk Insamlingskontroll.

Fundraisingkostnaderna följer samma indelning som motsvarande intäkter. Kostnaderna för kall rekrytering till och med september är 9 786tkr, 75% av budget. Prognosen för helåret är 13 023 tkr, vilket är 80 tkr under budget.

Varm rekrytering har till och med september ett utfall på 3 017 tkr, 84% av budget. Prognosen för helåret är 3 659tkr, 85 tkr över budget.

Det pågående givandethar hittills kostat 2 572 tkr, 68% av budget. Prognosen för helåret uppgår till 3 794 tkr, vilket är något under budget.

Utfallet för övrig fundraising är  456 tkr, 35% av budget. Prognosen för helåret är 1 029 tkr, 280 tkr under budget.

Stöd till fundraising uppgår till 2 666 tkr, 67% av budget. Prognosen är 3 576 tkr, 400 tkr under budget.

Kostnaderna för försäljning beräknas hamna enligt budget på 248 tkr.

Stöd till organisationen

Till kostnaderna för stöd till organisationen räknas organisationsstöd (sekretariatskostnader), styrning (styrelsen) och övriga kostnader (främst avskrivningar).  Det totala utfallet för kostnaderna för stöd till organisationen uppgår per sista september  till 13 922 tkr, 82% av budget. Helårsprognosen är satt till 16 998 tkr, 621 tkr under budget, vilket till stor del beror på personalförändringar. Föregående år var utfallet per sista december 16 561 tkr.

Kostnaderna för organisationsstöd prognostiseras gå under budget med 171 tkr, främst beroende på att aktiveringen av en stor del av kostnaderna för utvecklingen av det nya CRM-systemet kommer att göras i samband med årsbokslutet.

Kostnader för styrning prognostiseras överstiga budget med 76 tkr, vilket främst beror på högre kostnader än budgeterat för årsmötet beroende på högre boende- och resekostnader.

Lägre kostnader än budget avseende övriga kostnader visar avskrivningar för CRM-systemet eftersom egenutvecklade immateriella tillgångar inte kan skrivas av förrän de tagits i bruk.

Internationella rörelsen

Utfallet är 19 097 tkr, 50% av budget. Förutom det obligatoriska bidraget till Internationella sekretariatet  ligger ett frivilligt bidrag om 10 500 tkr för beslut i december.

Prognosen för helåret för internationella rörelsen är 38 626 tkr. Prognosen överstiger budget eftersom medel har reserverats för EU-kontorets omvandling. Föregående år var utfallet 39 045 tkr, vilket är 2 142 tkr högre än årets prognos.

Eget kapital/reserver

Prognosen för den utgående reserven 2015 blir 75,8 mkr, vilket med råge överstiger reservkravet som beräknades i samband med budgeteringen. Detta beror på att sektionen för under 2016 kommer att besluta hur man ska använda det stora arvet, som vid bouppteckningstillfället uppgick till drygt 46 mkr, och hur det ska fördelas mellan svensk och internationellt verksamhet.

Svensk Insamlingskontroll

Svensk Insamlingskontroll avgör vilka insamlingsorganisationer som får ha 90-konto. Enligt deras regler måste minst 75% av en 90-kontohavares insamlade medel gå till organisationens ändamål och omvänt får alltså som mest 25% av insamlade medel gå till insamlings- och administrationskostnader. Svensk Insamlingskontroll gör sin bedömning över flera år och tar hänsyn till de förklaringar en organisation kan lämna vid ett tillfälligt överskridande av gränserna om synnerliga skäl föreligger. Sekretariatet har frågat Lena Hörnblad som är kanslichef på Svensk Insamlingskontroll om ett stort arv kan anses vara synnerliga skäl och fått till svar att det är mycket positivt att organisationer får stora arv och det finns stor förståelse för att det påverkar nyckeltalen. Stora gåvor och testamenten är en sådan omständighet som utgör synnerliga skäl och att det är viktigt att i redovisningen till Svensk Insamlingskontroll ange det som förklaring till nyckeltalsavvikelsen.

Med anledning av det stora prognostiserade överskottet, som beror på det stora arvet, kommer nyckeltalet om att minst 75% av insamlade medel ska gå till organisationens ändamål inte att klaras 2015.

Bilagor:

1. Resultatrapport  september 2015, sammanfattning