Förslag till budget 2006 Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2005

(7 bilagor)

Budget 2006

Inledning
Styrelsen beslutade på sitt oktobermöte om en budget omfattande på intäktssidan omkring 42,8 Mkr samt en kostnadsdel som överensstämmer med intäktsbudgeten med tillägg för ”överreserven”.

Budgetmötet hölls i november. På budgetmötet framkom inga synpunkter som medför ändringar av budgeten.

Den budget som här läggs fram innehåller ett antal förslag på förändringar jämfört med oktoberbudgeten. Dessa redovisas nedan och i bilaga 5. Förslagen innebär att intäktsbudgeten ökas med 1 335 tkr och att kostnadsbudgeten ökas med 1 180 tkr.

Sekretariatets ändringsförslag
(bilaga 5)
Intäkter
Utökad satsning på F2F
Oktoberbudgeten för F2F omfattar 3 000 tkr och beräknas ge 2 155 tkr i intäkter år 2006. Uppgifter har framkommit efter oktobermötet som innebär att den har reviderats till kostnader på 3 190 tkr och intäkter på 2 550 tkr.

I det befintliga förslaget utgicks från att ha 12 personer som arbetar med Stockholm som bas och 12 personer som arbetar med Malmö som bas. Det ger ca 8 600 nya medlemmar som vid årets slut inklusive avhopp minskar till ca 8 200.

Sekretariatet föreslår en ökad satsning på F2F i Stockholm till en kostnad av 1 000 tkr. Denna ger ökade intäkter med ca 1 030 tkr år 2006. Det innebär en total kostnad på ca 4 190 tkr och en intäkt under 2006 på ca 3 580 tkr. Redan januari 2007 nås break even.

Den utökade satsningen innebär att 20 personer arbetar med Stockholmskontoret som bas och 12 personer arbetar i Malmö. Personal från Stockholm kommer sannolikt att användas för F2F-tester på Gotland och Göteborg. Personal från Malmö för tester på orter omkring Malmö/Lund/Helsingborg. Det utökade förslaget innebär att ca 12 000 nya medlemmar värvas, med hänsyn till avhopp minskar de till ca 11 600 vid årets slut.

En anledning till att utökningen betalar igen sig i stort sett samma år beror på att flera fasta kostnader kopplade till projektet redan är tagna. Det är därför möjligt att i Stockholm öka antalet anställda till 20 personer i 6 månader utan alltför stora merkostnader förutom lönekostnader. Malmösatsningen beräknas pågå i 4 månader med hänsyn tagen till kontoret och verksamheten på distriktcentret i Malmö.

En fördel med att ha en större grupp i Stockholm är att det blir lättare att plocka ut värvare som kan åka till andra städer och testa F2F utan att det stör gruppdynamiken i alltför stor utsträckning.

Om inte satsningen genomförs beräknas F2F ge 15 120 tkr under perioden 2006 – 2010. Den utökade satsningen ger för samma period 21 500 tkr. De medlemmar som kommer in på autogiro bearbetas i uppgraderingskampanjer vilket ökar intäkterna ytterligare.

En nackdel med den utökade F2F satsningen är att den 2006 försämrar de nyckeltal vi redovisar till Stiften för Insamlingskontroll (SFI). SFI har tidigare haft synpunkter på att våra nyckeltal för insamlings- och administrationskostnader är för höga. Den ökade satsningen innebär ett försämrat nyckeltal på omkring 1,5 %. Eftersom vi sannolikt kommer att hamna över den gräns som säger att insamlings- och administrationskostnaderna inte får överstiga 25 % av intäkterna är försämringen kännbar. Den utökade satsningen bör dock kunna försvaras gentemot SFI med att den på sikt kommer att förbättra nyckeltalen.
Den utökade F2F satsningen innebär att Amnestyfondens andel av insamlingskostnaderna och intäkterna ökar. Därtill ökar sektionens bidrag till det internationella sekretariatet.

Kostnader
Mediestrategi
Framtagandet av ny mediestrategi kommer att göras pro bono. Medel har avsatts i budgeten för utbildning.

Nordisk ungdomsträff
Budgetändringen avser utökat tjänsteutrymme för arbetet med ungdomsträffen.

Frivilligledarskapsutbildning
I oktoberbudgeten föreslogs att frivilligledarskapsutbildningen skall genomföras varje år. Detta har inte visat sig genomförbart med tanke på personalresurserna.

Grupptrycket
En felbudgetering har korrigerats.

Projekttjänst aktivism
Projektet med intern kommunikation bedöms inte kunna startas förrän februari/mars.

Personalkostnader
Budgeten har ökats med 200 tkr för en lönerevision. Det motsvarar en generell löneökning om knappt 2 %. Man bör hålla i minnet att lönerevisionen inte bara medför ökade lönekostnader 2006 utan även kommande år.

Lönekostnaderna har minskat med 80 tkr då IT-tjänsten inte bedöms kunna tillsättas förrän februari/mars.

Sparbeting
För att uppfylla styrelsens direktiv om att den budgetbaserade reserven inte får användas måste de budgeterade kostnaderna minska med 150 tkr. Något direkt förslag på vad som skall dras ned på lämnas inte i detta budgetförslag utan styrelsen föreslås ge sektionen i uppdrag att genomföra besparingen under budgetåret. Besparingen motsvarar 0,3 % av kostnadsbudgeten.

Fast och disponibel verksamhet
Enligt styrelsebeslut den 3 maj 2002 skall budgeten delas upp i en fast och en disponibel del. Den fasta delen kommer i stort att vara sig lik från år till år och ska innehålla sådana kostnader som är nödvändiga för att en svensk sektion ska kunna upprätthållas. Den disponibla delen är alla övriga budgeterade kostnader. Den disponibla delen får användas först när styrelsen fattat ett sådant beslut.

Någon disponibel budgetdel för beslut i september finns inte i budgeten. Budgetansvariga anser allmänt att ett beslut om tillkommande verksamhet i september kommer för sent. Att det inte finns någon disponibel del för september innebär inte att styrelsen saknar möjlighet att besluta om budgetneddragningar under hösten. Budgetneddragningar utanför de disponibla delarna har gjorts tidigare.

Eget kapital och reservens storlek
(bilaga 6)
Storleken på reserverna bestäms efter hur stor personal- respektive sekretariatsbudgeten är. Då dessa budgetdelar ökar jämfört med 2005 kommer också önskvärd reservnivå (budgetbaserad reserv) att öka. Den budgetbaserade reserven bör 2006 vara 9 500 tkr. Därtill kommer en humanfondsreserv om 2 500 tkr.

Sektionens egna kapital beräknas vid 2006 års utgång att uppgå till 12 000 tkr. Överreserven används då i sin helhet medan den budgetbaserade reserven och Humanfondsreserven förblir intakta.

Förslag till beslut
Sekretariatet föreslår styrelsen