Diskussionsunderlag - utformning av handlingsplanens etappmål för perioden 2006-2008. Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2005

Från: Strategigrupp II
Datum: November 2005

Inledning

Styrelsen har beslutat tillsätta en uppdragsgrupp som ska utarbeta förslag till reviderad handlingsplan. I gruppens arbete ingår att formulera nya etappmål för perioden 2006-2008. Styrelsen har uppdragit åt Sune Montán att utarbeta förslag till direktiv för gruppen. Direktivet skall beslutas av styrelsen per capsulam under december 2005.

Diskussionens syfte
Strategigrupp II föreslår att etappmålen får en annan karaktär än de haft under innevarande period och önskar styrelsens synpunkter på det.
Svenska sektionens etappmål för perioden 2004-2006 är ett försök att formulera mål som uttrycks i termer av mänskliga rättigheter och samtidigt är möjliga att utvärdera. Det finns ett antal svårigheter med sådana mål:

• huruvida vi uppnår målen eller ej är utanför vår kontroll
    • det är omöjligt att säga om framsteg är följden av vårt arbete eller av andra faktorer; det är i allmänhet mycket svårt att se vilket resultat vårt arbete ger.
    • det mesta arbetet görs gemensamt med andra sektioner; det är då omöjligt att urskilja effekten av just den svenska sektionens arbete

Ett alternativt sätt att definiera mål är att inrikta sig på sådant vi har kontroll över, t.ex. aktiviteter i sektionen. Målen kan då vara t.ex. att ett visst antal vädjandebrev ska skrivas inom ett visst område, att vi ska ha ett visst antal medlemmar i olika nätverk, att vi ska synas si och så mycket i media, etc. Nackdelen med sådana mål är främst att de inte uttrycks i termer av mänskliga rättigheter, som ju är det vi egentligen arbetar för. De har emellertid fördelen att det är enkelt att göra dem tydliga och därmed är det enkelt att arbeta mot dem och enkelt att utvärdera dem.

Strategigrupp II förespråkar att vi i direktiven till handlingsplansrevisionsuppdragsgruppen skriver in att etappmålen för perioden 2006-2008 ska ha den senare karaktären. Vi tror att nackdelen, att målen inte uttrycks i MR-termer, kompenseras av att de sexåriga målen i handlingsplanen är uttryckta i sådana termer.

Ur handlingsplanen

5. Etappmål för perioden 2004 - 2006

5.1 Hävda rätten till fysisk och psykisk integritet
Under perioden 2004-2006 är arbetet mot dödsstraff prioriterat i den internationella operativa planen. Svenska sektionen har alltid ansett arbetet mot dödstraffet viktigt och arbetet kommer att prioriteras under 2004-2006. Sektionens mål har stöd i de internationella målen.

Svenska sektionens mål för 2004-2006 är:

- Vi ska bidra till genomförandet av den internationella strategin så att moratorier för dödsstraff har införts 2006.
- Dödsstraffet för minderåriga ska ha avskaffats till år 2006.

5.2 Slå vakt om kvinnors rättigheter
Att stoppa våldet mot kvinnor är ett prioriterat område i den internationella tvåårsplanen, och under 2004-2006 kommer sektionen att delta i den internationella kampanjen Stoppa våldet mot kvinnor.

Svenska sektionens mål för 2004-2006 är:

- Vi ska arbeta för att uppnå de internationella målen fö r kampanjen Stoppa våldet mot kvinnor.
- De brister som under kampanjen påtalats när det gäller svenska statens ansvar att förebygga, utreda och bestraffa våld mot kvinnor ska ha åtgärdats.
- Kvinnor som riskerar att utsättas för våld ska erbjudas ett fullvärdigt skydd, genom bl a skyddat boende, oavsett var i Sverige de bor.
- Vi ska arbeta för att svenska myndigheter under asylprocessen inklusive vid asylbedömningarna ska beakta eventuella psykologiska konsekvenser av sexuellt våld samt tolka FNs flyktingkonvention i enlighet med UNHCRs riktlinjer så att kvinnor som riskerar könsbaserat våld eller allvarlig diskriminering får ett effektivt och varaktigt skydd i Sverige.
- Den svenska allmänheten ska vara väl medveten om att psykiskt, fysiskt och sexuellt våld mot kvinnor är ett grovt mä nniskorättsbrott i hela världen och att mäns våld mot kvinnor är ett allvarligt samhällsproblem även i Sverige.

5.3 Skydda flyktingars rättigheter
Svenska sektionens mål för 2004 - 2006 är:
- Sektionens medlemmar har kunskap om hur sektionens arbete för stöd till flyktingar och asylsökande bedrivs och var mer informatiom kan inhämtas.
- Alla asylsökande ska ha tillgång till en rättssäker asylprocess, i enlighet med Amnestys grundläggande krav. Amnesty ska som en del i detta arbete aktivt driva på riksdagens beslut att ersätta överprövningen i utlänningsnämnden med överprö vning i domstol.
- Sverige och övriga stater inom EU ska, i harmoniseringsarbetet för en gemensam asyl- och flyktingpolitik, respektera flyktingars, asylsö kandes och migranters rättigheter.

5.4 Kräva rättvisa och bekämpa straffrihet
Svenska sektionens mål för 2004 - 2006 är:

- Vi ska se till att många fler länder har ratificerat Romstadgan och därmed förbundit sig att samarbeta med den internationella brottsmålsdomstolen i dess kamp mot folkmord, brott mot mä nskligheten och krigsbrott. Vi ska också agera för att hindra att fler länder ingår separata avtal som ger vissa medborgare immunitet mot domstolens verksamhet.
- Rättsskyddet för mänskliga rättigheter ska respekteras och får inte urholkas under förevändning av "kriget mot terrorism".