Diskussionsunderlag kring inkommet förslag Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2005

Från: Ida Burlin
Datum: 24 november 2005

Diskussionsunderlag kring inkommet förslag om att dela ut ett ”flyktingpris”

I ett brev inkommet till styrelsen från grupp 71 föreslås ” att den svenska sektionen av Amnesty International årligen ska dela ut en utmärkelse, ett pris, till en organisation eller person som gjort stora insatser för en mer human svensk flyktingpolitik eller för enskilda flyktingar. Utdelningen av priset skulle kunna generera stor uppmärksamhet i media och leda till en samhällsdebatt som tvingar myndigheterna att rätta till sin inhumana praxis”

Förslaget har lett till omfattande diskussion inom styrelsen. Dels har det inkomna förslaget diskuterats, dels har diskussionen handlat om Amnesty bör satsa på att dela ut ett pris och hur mycket pengar vi i sådana fall är beredda att lägga på detta.

Diskussionen om ett ”flyktingpris” kan sammanfattas som följer:

Fördelar
-Stor chans att detta ökar vår synlighet, framför allt i media
-Positivt att Amnesty får uppmärksamma bra initiativ
-Med tanke på Amnestys trovärdighet är det sannolikt att det blir ett prestigefyllt pris
-Kan leda till fler medlemmar för oss och speciellt mer mångfald

Nackdelar
-Risk att vi kommer att betraktas främst som en flyktingorganisation
-En viktig och tidskrävande uppgift är att noggrant granska den/de som nomineras och framför allt den/de som får priset
-Betydligt ökat merarbete för flyktinghandläggaren; en grov uppskattning är att det handlar om minst två veckor, mest troligt fler än så. Idag finns det inte något utrymme alls för detta inom denna tjänst
-Förslaget är problematiskt då brevskrivarna blandar ihop begreppen asyl och uppehållstillstånd och tar ställning på ett sätt som Amnesty inte gjort eller kan göra
-Problematiskt att öronmärka pengar för ett pris, något vi inte avser att göra
-Svårt att motivera att vi ska avsätta mycket pengar för ett pris när vi redan idag har vissa svårigheter med att få aktivister att betala gruppavgifter och samla in pengar som rörelsen behöver

I diskussionen kring ett eventuellt ”flyktingpris” är det flera som föreslagit andra alternativ:

Alternativ till ett ”flyktingpris”
-Om Amnesty ska dela ut ett pris bör vi inte ”låsa upp oss” på ett tema, vi skulle kunna uppmärksamma olika former av insatser bland de frågor Amnesty arbetar för
-Ett pris hjälper oss att sätta fokus på aktuella frågor
-Temat på det pris som kan uppmärksamma alla frågor Amnesty arbetar för bör med fördel kopplas till det vi prioriterar i handlingsplanen
-En prissumma bör vara väl tilltagen då det skapar intresse för att få priset vilket underlättar nomineringsfrågan då priset kan sökas som ett stipendium

Såväl diskussionen om ett ”flyktingpris” och förslaget om ett mer allmänt pris har väckt följande frågeställningar:

Frågeställningar
-Måste ett pris nödvändigtvis innehålla pengar?
-Hur mycket pengar är vi beredda att satsa för att dela ut ett liknande pris? Det handlar inte bara om prispengar utan även att avsätta resurser för anställda att lägga arbetstid på detta
-Kommer vi att synas ”tillräckligt” mycket i media i förhållande till hur mycket pengar vi satsar på detta?
-Vem ska kunna nominera, vilka kriterier, vem/vilka är utsedda att avgöra vem som får priset?