ABGs avgift till sektionen Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2005

Från: Amnesty Business Group
Datum: 15 november 2005

ABGs tioprocentiga avgift till sektionen

Christine och Carl,

Som ni vet innehåller samarbetsavtalet mellan svenska sektionen för AI och ABG bl a en passus om ABGs finansiering. Där framgår att ABG huvudsakligen finaniseras genom avgifter från de företag som medverkar i Business Forum. Vidare står det att "Tio procent av de aktuella avgifterna går direkt till sektionen vid faktureringstillfället."

Vid ABGs senaste styrelsemöte diskuterades budgetförutsättningarna för nästa år. Styrelsen höll det inte för sannolikt att en ny finansieringsmodell (bl a bestående av ett närmare samarbete med svenska sektionen) skulle kunna hinna utvecklas redan till budgetåret 2006. Mot bakgrund av dels de inskränkningar i ABGs verksamhet som nuvarande BF finansiering innebär, dels att ABG vill undvika att återigen budgetera ett underskott beslutade styrelsen att anhålla hos sektionsstyrelsen om att den tioprocentiga avgiften till sektionen skulle avskaffas för budgetåret 2006 i avvaktan på att en ny finansieringsmodell har överenskommits.

När sektionsstyrelsen behandlar vår anhållan hoppas jag att ni har i åtanke att ABG i Sverige är ensamma bland Business Groups om en konstruktion där vi både står för våra egna löner och betalar för kontorskostnader samt dessutom betalar i form av ett bidrag relaterat till våra intäkter (om jag är rätt informerad).

Vi vore tacksamma om denna anhållan kunde tas upp till behandling och beslut på ert styrelsemöte den 3 december så att ABG har beslutet innan vi måste färdigställa budgeten för 2006.

Varma hälsningar

Kajsa Lindståhl