Granskningskommitténs rapport till budgetmötet 2005 Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2005

Granskningskommitténs rapport till budgetmötet 2005

Budgetens utformning
Den nya budgetmodellen skall visa en tydlig koppling till handlingsplanen och utformas som en långsiktig ekonomisk planering med handlingsplanens delmål kopplade till siffror. Den skall även visa en översikt över det gångna året, innevarande år och de två kommande åren, för att underlätta uppföljning, utvärdering och tydliggöra gjorda prioriteringar. (Styrelsens beslut i juni 1997)

Budgeten har nu denna utformning och även en detaljerad preliminär budget för kommande år. Dessutom har en prognos för ytterligare några år, fram till 2009, med kommentarer tagits fram.

Granskningskommittén anser att nuvarande utformning av budgeten väl fyller de krav som beslutades 1997.

Budgetramarna
Till budgetmötet presenteras en något underbalanserad budget med intäkter på 42,8 Mkr. och kostnader på 42,0 + 1,6 (utökad verksamhet) 43,6 Mkr.
Detta innebär en relativt kraftig ökning från 2005 men synes ändå realistisk.

Den svaga utvecklingen av flera intäktsslag har fortsatt under året, medan andra har utvecklats väl bl.a. autogirobetalande medlemmar. Detta förtar dock inte vårt återkommande påpekande om behovet av nya intäktsslag. Granskningskommittén har påpekat detta ett antal gånger tidigare och gör det på nytt.

Bidraget från Humanfondens sparare kan förväntas bli högre, dels pga. budgettekniskt lågt upptaget samt den fortsatta uppgången på börsen.

Rapport andra tertialet 2005. (1 maj – 31 aug.)
Tertialrapporten visar att flera intäktsslag förväntas ligga lika med budget. Gåvor via autogiro ökar, vilket är väntat. Även gåvor och bidrag förväntas öka kraftigt vilket till större delen beror på testamenten. Det är dock fortfarande endast fyra grupper som står för huvuddelen av gruppgåvorna. Bidraget från Humanfondens sparare kommer förmodligen att bli något högre än beräknat.

Kostnaderna förväntas ligga i nivå med budget.

Synpunkter på budgetens förslag avseende intäkter och kostnader
Intäkter
Intäkterna från medlemmar förväntas öka tack vare den pågående medlemsvärvningskampanjen (face to face) . Allt fler medlemmar övergår till autogiro och att många nyvärvade medlemmar väljer denna betalningsform är positivt av flera skäl: dels medför autogiro oftast att inbetalningen är långt större än gällande årsavgift, dels att medlemmarna stannar kvar i högre utsträckning. Då börsen under senaste åren utvecklats positivt borde en ny värvningskampanj för Humanfonden påbörjas för att få fler sparare med Amnesty som bidragsmottagare.

Gruppers och distrikts bidrag till sektionen har stadigt minskat sedan årsmötet i Göteborg 1996 beslutade om minskade gruppavgifter till sektionen. Frågan om Gruppers och Distrikts ansvar för sektionens ekonomi måste återigen lyftas fram. Det är ett mycket litet antal grupper och distrikt som står för huvuddelen av detta intäktsslag.

Hur skall fler framgångsrika och bidragsgivande second- hand butiker etableras? De betydande gruppgåvorna kommer nästan uteslutande från grupper med second-hand butiker.

Kostnader
Programkostnaderna har fått något ökat utrymme i årets budget. Personalkostnaderna ökar förståligt nog bl.a. på utökade tjänster från 75% till 100% tjänster. Här bör ambitionen vara att ofrivilliga deltider och upprepade tidsbegränsade anställningar inte bör förekomma fortsättningsvis. Det är av största vikt att kostnaderna inte ökar i snabbare takt än intäkterna och att nya kostnader inte beslutas utan att finansieringen är klar.

Avslutande ord
Granskningskommittén bedömer att årets budgetförslag är realistiskt och hoppas att satsningen på medlemsvärvning face to face ger det positiva resultat som förväntas. Satsningen bör då snarast vidgas till övriga tätbefolkade områden. Likaså bör fler sparare till Humanfonden rekryteras.

Svenska sektionens Granskningskommitté

Bo Lindblom