Sekretariatets förslag till budget 2011 Underlag till styrelsemöte 1-2 november 2010

Sekretariatet
Datum: 22 oktober 2010 (reviderad 2 november 2010)

Sekretariatets förslag till budget 2011

Inledning

Bakgrund
Styrelsen har givit sekretariatet i uppdrag att upprätta ett budgetförslag för 2011. På styrelsens möte den 6 november ger styrelsen sekretariatet direktiv för det fortsatta budgetarbetet och utifrån dessa tas den definitiva budgeten fram till styrelsemötet den 11 december.

Sekretariatets budgetförslag bygger på:
· Den internationella handlingsplanen (ISP) 2016, de globala prioriteringarna för 2010-2011, den svenska sektionens långsiktiga inriktning 2010-2016, samt sektionens verksamhetsplan 2010-2011.
· Styrelsens direktiv från junimötet
· De begränsningar som ges av Svensk Insamlingskontroll
· De reservkrav som styrelsen beslutat om

Svenska Amnesty 2016
Årsmötet 2010 antog en långsiktig inriktning för den svenska sektionens verksamhet utifrån fem målområden:
- Tillväxt och medlemsvärvning
- Kommunikation och trovärdighet
- Arbete för jämställdhet
- Aktivism, aktivt deltagande och partnerskap
- Demokrati och organisationsutveckling

Verksamhetsplan 2010-2011
Den svenska sektionens verksamhetsplan 2010-2011, som bygger på den internationella handlingsplanen och de globala prioriteringarna, antogs av styrelsen i mars 2010 och omfattar följande arbetsområden:
- Kampanjen “Fattigdom - en rättighetsfråga”
- Säkerhet och mänskliga rättigheter
- Kräva rättvisa och bekämpa straffrihet
- Förbättrat krisarbete
- Avskaffa dödsstraffet
- Flyktingar och migranter
- Slå vakt om kvinnors rättigheter
- Motverka diskriminering
- Extern kommunikation
- Strategier för digital kommunikation
- Tillväxt
- Mäta resultat
- Förbättra det operativa arbetet
- Utveckla aktivismen
- MR-utbildning

Styrelsens direktiv för budgetarbetet
Styrelsen beslutade på sitt junimöte att intäktsbudgeten tillsvidare ska omsluta 80,7 mkr.Beloppet utgick från en intäktsprognos för 2010 som upprättades i maj och som till stora delarbaserades på budget 2010. Styrelsen beslutade vidare att budgeten skulle vara balanserad.
Dessutom så har styrelsen tagit beslut om följande verksamheter för budgetåret 2011: en minimiupplaga för Amnesty Press om fyra nummer per år, medlemsavgift till Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar samt svenska sektionens avgift till European Regional Space, ERS.

Intäktsbudget
(Bilaga 2)

Sekretariatet tog i oktober fram en ny intäktsprognos för 2010 som uppgår till 86,3 mkr, vilket är 12,3 mkr över budget. Anledningen till att intäkterna överträffar budgeten är ett stort arv på strax under 10 mkr samt att prognosen från Humanfonden visar på en högre utdelning än budgeterat. Men även intäkterna från gåvor via autogiro förväntas bli högre än budgeterat och det påverkar intäkterna 2011 positivt. Dessutom innehåller budgeten 2011 utökade satsningar på medlems- och givarvärvning som mer i detalj berörs nedan. De totala intäkterna 2011 beräknas nu till 85,1 mkr, vilket är en ökning med 4,4 mkr jämfört med det första budgetförslaget från juni månad.

Intäktsbudgeten 2011 minskar med 1,2 mkr jämfört med prognosen för 2010 vilket motsvarar en minskning med 1,37 %.

Nedan följer en kort sammanfattning av intäktsbudgeten uppdelad på intäktsslag.

Medlemsavgifter
Intäkterna från intäktsgruppen medlemsavgifter budgeteras till 21 260 tkr. Intäkterna från medlemsavgifter via autogiro beräknas till 19 300 tkr vilket är 1 200 tkr mer än i första budgetförslaget från juni. Anledningen är att face-to-faceverksameheten utvidgas tidsmässigt, framför allt i Stockholm och Skåne, att vi kommer göra en större satsning av nyvärvning av medlemmar via telemarketing samt att utvecklingen av digitala medier innebär att vi kommer nå fler personer att värva som medlemmar.

Insamlade medel
Intäktsgruppen insamlade medel beräknas uppgå till 61 527 tkr efter att Amnestyfondens andel räknats bort.

Nedan följer en genomgång av de intäktsslag som finns inom intäktsgruppen.

Intäkterna från Grupper och distrikt budgeteras till 2 000 tkr vilket är 200 tkr mindre än i det första budgetförslaget.

Intäkterna från Insamlingsbrev budgeteras till 2 200 tkr.

Gåvor via autogiro budgeteras till 45 400 tkr vilket är 2 800 tkr högre än i första budgetförslaget. Anledningen är framför allt utökad verksamhet inom face-to-face och telemarketing.

Gåvor från organisationer budgeteras till 300 tkr.

Intäkterna från Företagsamarbete och Företagsgåvor begränsas av de nya riktlinjerna för företagssamarbeten och budgeteras till 350 tkr resp 200 tkr.

Övriga insamlingsaktiviteter budgeteras till 2 000 tkr, vilket är något högre än 2010. Här budgeteras bland annat intäkter från nya intäktskällor eller intäktskällor i behov av utveckling. Under 2011 ser vi tillväxt för bland annat gåvor via internet samt minnes- och hyllningsgåvor .

Ospecificerade gåvor avser gåvor som inte kan härledas till någon speciell aktivitet. Intäkterna budgeteras till 500 tkr.

Intäkterna från Testamenten är svårbudgeterade och budgeten baseras på ett snitt av utfallet de senaste åren, reducerat med det högsta och lägsta värdet. Budgeten 2011 är satt till 1 313 tkr.

Humanfonden budgeteras till 3 486 tkr vilket är 70% av beräknad utdelning den sista april i år.
Utdelningen från Postkodlotteriet budgeteras till 11 080 tkr. Budgetförslaget räknar med samma utdelning 2011 som 2010.

Amnestyfondens andel är enligt avtalet om gemensam insamling 11% av insamlade medel.

Försäljning
I intäktsgruppen ingår förutom prenumerationer och försäljning även Amnestyakademin. Nytt intäktsslag 2011 är Amnestybutiken som är ett samarbete med Lundagrupperna för försäljning av profilprodukter och annat Amnestyrelaterat material. Hela intäktsgruppen beräknas till 850 tkr.

Bidrag
Projekten som startades 2010, och som bekostas av Arvsfonden och Olof Palme Internationella center, kommer att fortsätta under 2011 och budgeten är satt till 1 038 tkr. Intäkterna motsvaras av något större kostnader eftersom det ena projektet kräver en egeninsats om 10%.

Kostnadsbudget
(Bilaga 3)

Kostnaderna i budgeten 2011 uppgår till 84 771 tkr. Budgetramen är 10 345 tkr högre än prognosen för 2010, en ökning med 14%.

Kostnadsbudgeten delas in i sju programgrupper (bilaga 3). Tillsammans speglar dessa Amnestys verksamhet. Varje programgrupp delas i sin tur in i olika program och sedan än mer detaljerat i delprogram.

Fördelningen mellan fasta och disponibla budgetdelar kommer att redovisas på styrelsens decembermöte.

Kampanj
I programgruppen ingår Kampanjer & aktioner, Blixtaktioner, Kortkampanjen, Flykting och migration samt Ekonomiska aktörer.

Ett omfattande kampanjarbete kommer att bedrivas inom ramen för AI@50 såväl på själva födelsedagen den 28/5 som vid aktionsdagen i december. Därutöver sker en större satsning på dödsstraffet i samband med den årliga dödsstraffsrapporten i april samt via samarbete med filmaren Jens Assur. Någon sommarturné är inte planerad för 2011 men däremot närvaro på ett antal festivaler under sommaren.

Inom området flykting och migration fortgår arbete med att ta fram en studie/rapport om huruvida asylsökande romer erhåller en rättssäker asylprocess i Sverige. Amnesty är en av medlemsorganisationerna i Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar (RGB). RGB ger gratis rådgivning samt kan agera ombud i ärenden som rör såväl asyl som humanitära skäl. Amnesty hänvisar människor ur båda dessa kategorier till RGB. Medlemsavgiften är 114 tkr, resterande 116 tkr är ett frivilligt bidrag. De frivilliga bidragen är en förutsättning för RGB:s överlevnad.

Blixtaktionerna kommer att finnas kvar i samma form som tidigare år. Eftersom distributionen av blixtaktioner numera är elektronisk finns det inga direkta kostnader förutom lönekostnader.

Kortkampanjen kommer även fortsättningsvis att komma ut med 11 nummer per år.

Arbetet med Ekonomiska aktörer fortsätter utifrån resultat och prioriteringar från 2010 med fortsatt fokus på MR-kränkningar inom råvaru- och utvinningsindustrin och där arbetet sker inom ramen för kampanjen Fattigdom – en rättighetsfråga. Därutöver sker en uppföljning av olika exportkreditorgans ansvar för efterlevnaden av mänskliga rättigheter.

Information och kommunikation
Till programmet räknas Lobby, Mediaarbete, Amnesty Press, Amnestyakademin, Amnesty i skolan, Kommunikation, Digital kommunikation samt Angeläget.

Största delen av kostnaderna för Lobbyarbetet avser avgiften till European Regional Space, ERS (760 tkr).

Programmet Mediaarbete budgeterar för pressklipp samt inköp av Årsrapporten från IS. I budgeten för 2011 finns även ett projekt inlagt för att utveckla och rikta mediaarbetet till olika målgrupper. Exempel på målgrupper är media som riktar sig till olika invandrargrupper, tematiska tidskrifter/webbsajter, radio och tv-kanaler.

Amnesty Press föreslås ha fem nummer under 2011, lika många som 2010, de ökade kostnaderna beror på att upplagan ökar i takt med medlemsutvecklingen. I budgeten finns även den planerade re-designen av tidningen som ej genomförts 2010 samt en satsning på Amnesty 50 år.

Via Amnestyakadmin erbjuds utbildning om mänskliga rättigheter. I årets budget finns en satsning på att marknadsföra Amnestyakadmin externt.

Amnesty i skolan är ett nytt verksamhetsområde utifrån den nationella portföljen i plan 2010-2011. Under 2010 har en strategi för området tagits fram och under 2011 ska arbetet påbörjas. Här budgeteras för en projekttjänst på ett år för produktion, etablering av kontakter på skolområdet samt genomförande av ett pilotprojekt rörande MR-skola. Dessutom ingår utvecklingskostnader för webb samt marknadsföringskostnader.

På kommunikationsområdet ska den kommunikationsplattform som tagits fram under 2010 implementeras. Dessutom finns här kostnader för omvärldsbevakning och utbildning inom området. Under 2011 fortsätter satsningen på utveckling av digital kommunikation med implementering av det E-postprogram som lanseras under hösten 2010, fortsatt utveckling av webben samt en större digital satsning kopplat till AI@50.

Angeläget är ett dokumentärfilmsprojekt som riktar sig mot lärare och ungdomar på gymnasienivå där fokus ligger på dokumentärfilmsfestivalen under våren samt produktion och marknadsföring av den DVD som tas fram med filmerna. Nytt för året är filmdagar som kommer att anordnas runt dessa filmer. Under 2011 kommer arbetet med att utveckla ett interaktivt läromedel om MR att fortsätta och projektet bekostas av Arvsfonden.

Stöd till aktivism
I programgruppen ingår stöd till Specialgrupper, Stöd till aktiva medlemmar, Insats, Distrikt Skåne/Blekinge, Distrikt Göteborg, Landprogram, Lokala aktiviteter och kampanjer, Ungdomsarbete, Utveckla aktivism samt Distrikt Stockholm

I programgruppen stöd till aktiva medlemmar ligger bl a aktivistseminarium, ledarskapsprogram, projektledarutbildning och aktivistmaterial. År 2011 ansvarar sektionen för den nordiska ungdomskonferensen som sker i augusti. Årets aktivistseminarium har tilldelats mer resurser då vi räknar med ett deltagarantal över 100 personer.

Under lokala aktiviteter och kampanjer återfinns både verksamhetsbidraget om 2 000 kr till de grupper som valt att vara sektionsgrupper samt budgeten för aktivitetsbidrag som kan sökas
för lokala aktiviteter som filmvisningar, seminarier, installationer etc. Budgeten täcker in både aktiviteter inom centrala kampanjer och grupper och distrikts egna aktiviteter.

För att utveckla aktivismen föreslås en projekttjänst med syfte att skapa icke personbundna mobiliseringssystem som ger möjlighet att involvera ett större antal aktivister (medlemmar och icke medlemmar). På så sätt blir det möjligt att utveckla nya former av aktivism i ett effektivt arbete för mänskliga rättigheter och att skapa en större rekryteringsbas för våra långsiktiga medlemsstrukturer.

Medlemmar och organisation
Programgruppen avser kostnader för Årsmötet, Intersektionella möten, ICM, Styrelsen, Valberedningen, Granskningskommittén samt Oförutsedda utgifter.

Insamlingsarbete
Inom programgruppen ingår Face-to-face, Telemarketing, Insamling samt marknadsföring och utveckling.

Kostnaderna för programgruppen insamlingsarbete budgeteras till 14 451 tkr att jämföra med 12 190 tkr som är prognosen för 2010. Ökningen beror till största delen på insamlingsaktiviteterna via face-to-face och telemarketing kommer att utökas 2011. Satsningen är större än vad som syns i insamlingsbudgeten eftersom två koordinatorstjänster inom face-to-face i Stockholm och Malmö föreslås bli fasta tjänster fr o m 2011. Det innebär att face-to-faceverksamheten kommer att utvidgas tidsmässigt med verksamhet året runt i Stockholm och under en längre period i Malmö och Göteborg. Koordinatorn i Malmö kommer att ha ett utökat ansvar för hela södra Sverige, men även vara kopplad till aktivistmobilisering under vinterhalvåret. Även sommarturnén 2011 kommer bli mer omfattande och vi kommer även att värva door-to-door.

Utökningen inom telemarketing förutsätter en flytt till större lokal 2011 och innebär framför allt en satsning på medlemsvärvning via telefon på så kallade ”kalla” adresser. En satsning på att bredda våra rekryteringskanaler.

När det gäller utåtriktat arbete för att stärka varumärket är den största satsningen det event som anordnas i samband med AI@50. Här finns även samarbetet med tidningen Filter samt en mindre budget för att placera film i TV.

Amnestyfonden och sektionen bedriver gemensam insamling. Amnestyfondens andel av insamlingskostnaderna budgeteras till 1 500 tkr.

Gemensamma kostnader
Här budgeteras för Sekretariatet, Verksamhetsutveckling, IT, Tryckeri, Avskrivningar och Personalkostnader.

Kostnaderna för sekretariatet ökar 2011 och det beror på att budgetförslaget räknar med en flytt till något dyrare lokaler i befintlig fastighet.

I kostnaderna för IT ryms förutom drift även initiala kostnader för videokonferenssystem, CRM-system (medlemsregister) och ett nytt ekonomisystem.

Personalkostnaderna beräknas till 23 266 tkr vilket är 2 642 tkr högre än prognosen 2010.
Tre nya tjänster ingår i personalbudgeten 2011: en ny informatörstjänst samt att två koordinatorstjänster inom face-to-face föreslås bli fasta tjänster. Den föreslagna informatörstjänsten innebär dels en förstärkning på mediaområdet, dels en resurs som krävs för informations och kommunikationssamordning samt textproduktion framför allt för digitala kanaler.

Det föreslagna fasta tjänsteutrymmet 2011 för sektionens anställda (exkl Amnestyfonden) motsvarar 40 tjänster. Det fasta tjänsteutrymmet per sista september 2010 var 37 tjänster.

Internationella rörelsen
IS-avgiften är det obligatoriska bidrag vi betalar till det internationella sekretariatet. I underlaget beräknas avgiften på samma sätt som tidigare år, med reservation för att IS ändrar beräkningsgrunden. Bidraget beräknats efter hur stora intäkter vi har med avdrag för vissa insamlingskostnader. Kostnaden för 2011 utgörs av tre delar: Faktiskt bidrag att betala baserad på avgiftsunderlaget 2008 och 2009, reserv från 2009 att upplösa samt en reservering för IS-avgiften 2013. IS-avgiften 2011 är beräknad till 23 050 tkr. Enligt beslut på internationella rådsmötet (ICM) 2009 ska sektionerna årligen fram t o m 2011, utöver den obligatoriska avgiften, bidra med frivilliga bidrag till den internationella rörelsen. Sektionen kommer i och med förslaget om hanteringen av överskottet 2010 ge det förväntade bidraget för både 2010 och 2011. I budgeten finns dock ett frivilligt bidrag på 1 500 tkr eftersom det kan komma ytterligare förfrågningar om extra bidrag.

MR-Utbildningsprojektet, som till 90% bekostas av Olof Palme Internationella Center och som riktar sig mot imamer och lärare i Turkiet, fortsätter under 2011.

I programgruppen finns även en budgetpost för internationella samarbeten som bl a avser partnerskapet med Sierra Leone. Samarbetet ska pågå under fem år och budgeten 2011 är satt till 515 tkr.

Svensk Insamlingskontroll (SFI)
SFI avgör vilka insamlingsorganisationer som får ha 90-konto. Enligt SFI:s regler måste minst 75% av en 90-kontohavares insamlade medel gå till organisationens ändamål och omvänt får alltså som mest 25% av insamlade medel gå till insamlings- och administrationskostnader. SFI gör sin bedömning över flera år och tar hänsyn till de förklaringar en organisation kan lämna vid ett tillfälligt överskridande av gränserna.

Prognosen för nyckeltalen 2011 utifrån budgetförslaget visar på att nyckeltalen klaras. Nyckeltalet för ändamålsuppfyllelse hamnar preliminärt strax under 76% och nyckeltalet för insamling och administration strax under 23%.

Reserverna
Amnesty har valt att dela in det egna kapitalet i två delar; en budgetbaserad reserv och en resterande del (kallad "överreserven"). Humanfondsreserven är fr o m 2010 avskaffad. Den budgetbaserade reserven räknas enligt styrelsebeslut från maj 1998 fram som 75% av budgeterade personalkostnader och 25% av budgeterade sekretariatskostnader inkluderande avskrivningar.

Den utgående reservens storlek 2011 är beroende av hur överskottet 2010 kommer att hanteras. Om man utgår ifrån sekretariatets förslag om att 3,8 mkr 4,6 mkr av överskottet 2010 läggs till reserverna så beräknas den utgående reserven 2011 till 27 mkr 27,8 mkr . Enligt reservpolicyn bör den budgetbaserade reserven 2011 uppgå till 18,2 mkr och ”överreserven” blir då 8,8 mk r 9,6 mkr .

Förslag till beslut om 2011 års budget

Sekretariatet föreslår styrelsen

att tillsvidare anta den av sekretariatet föreslagna intäktsbudgeten 2011 på 85 145 tkr,

att styrelsen tillsvidare beslutar om en kostnadsbudget 2011 på 84 771 tkr.

Bilagor:

Sammanfattning budget 2011