- Skriv ut
- Uppdaterad 19 Sep 2013
Ekonomisk tertialrapport för andra tertialet 2010 Underlag till styrelsemöte 1-2 november 2010
Till: Styrelsen, Granskningskommittén
Från: Sekretariatet
Datum: 22 oktober 2010
(reviderad 2 november 2010)
Ekonomisk rapport för andra tertialet 2010
Inledning
Den ekonomiska tertialrapporten innehåller följande huvudområden:
Ekonomiskt utfall för perioden januari till augusti
Prognos för 2010 och en jämförelse med budget
Reglerna från Svensk Insamlingskontroll (SFI)
Eget kapital och reservernas storlek
Rapporten bygger på genomgångar med de anställda på sekretariatet som har budgetansvar. Kommentarer lämnas för alla större budgetavvikelser. Rapporten är inte något periodbokslut, hänsyn har alltså inte tagits till exempelvis upplupna lönekostnader.
Amnestys sätt att budgetera innebär att beslut om budgetens disponibla delar kan tas i december, juni och november. Som bas för dessa beslut ska tertialrapporter ligga. I årets budget finns inga disponibla delar för beslut i november.
De ekonomiska förutsättningarna
Styrelsen har hittills fattat beslut om en balanserad budget om 73 995 tkr.
Verksamhetsplan/Handlingsplan
Budget och sekretariatets verksamhetsplan är baserade på målen i sektionens handlingsplan och de prioriteringar styrelsen beslutat om. Detta är en ekonomisk rapport och beskriver framför allt hur budgeten följts. I en separat tertialrapport beskrivs hur sektionens verksamhetsmål uppfyllts.
Ekonomiskt utfall för perioden januari – augusti 2010
Periodens intäkter och en jämförelse med föregående år ( )
Bilaga 2
Sektionens intäkter fram till och med augusti uppgår till 40 137 tkr (37 956 tkr). Det innebär en intäktsökning med 2 181 tkr jämfört med samma period förra året. Största skillnaderna mot föregående år uppvisar gåvor och medlemsavgifter via autogiro. Gåvor från grupper & distrikt samt gåvor från organisationer visar på lägre intäkter än förra året eftersom sektionen då fick stora gåvor från Amnesty Business Group och Internationella Chilekommissionen.
Intäkterna kommenteras mer utförligt under intäktsprognos för 2010.
Periodens totala kostnader
Bilaga 3
Kostnaderna uppgår efter åtta månader till 46 840 tkr, 63 % av den totala budgeten.
Kostnaderna berörs mer utförligt under kostnadsprognos för 2010.
Direkta samt fördelade programkostnader
Bilaga 4
Eftersom en stor del av sektionens kostnader är lön och sekretariatskostnader är det intressant att se hur programredovisningen påverkas när dessa kostnader fördelas ut på programmen. Exempelvis har ett programområde som
Kampanjer
relativt låga direkta kostnader (programkostnader). Samtidigt arbetar många med programmet så när kostnaderna för löner och administration fördelas ut får man en mer rättvisande bild av hur mycket resurser sektionen satsar på programområdet. Nyckeln för fördelningen av direkta programlönekostnader och administration är förhållandet mellan tjänster med direkt programanknytning och det totala antalet tjänster, samt den använda tiden för respektive program. Detta innebär att om mycket tid läggs ned på ett program tilldelas detta också en större andel av de administrativa kostnaderna.
Prognos för 2010 och en jämförelse med budget ( )
Sammanfattning av prognosen
Bilaga 1
Prognosen visar på ett överskott om 11 899 tkr att jämföra med ett budgeterat nollresultat. Intäkterna beräknas bli 86 325 tkr (73 995 tkr enligt budget) och kostnaderna
74 426 tkr (73 995 tkr).
Sammanfattning |
Prognos
|
Budget
|
Intäkter |
86 325 tkr
|
73 995 tkr
|
Kostnader |
74 426 tkr
|
73 995 tkr
|
Resultat |
11 899 tkr
|
0 tkr
|
Den främsta anledningen till den stora skillnaden mellan intäktsprognos och budget är att ett stort arv på strax under 10 mkr kommer att utbetalas under hösten. Även prognosen från Humanfonden visar på en större utdelningen än budget.
Nedan kommenteras intäkts- och kostnadsprognosen utförligare.
Intäktsprognos för 2010 och en jämförelse med budget ( )
Bilaga 2
Intäkterna beräknas bli 86 325 tkr (73 995 tkr), vilket är 117% av budget. Medlemsavgifter
Intäktsgruppen bedöms komma att uppgå till 19 355 tkr (19 510 tkr), 99% av budget.
Intäktsslaget helbetalande medlemmar via inbetalningskort beräknas till 2 200 tkr, vilket är 100 tkr över budget. Delbetalande medlemmar uppskattas till 55 tkr (80 tkr). Intäkterna från medlemsavgifter via autogiro beräknas till 17 100 tkr (17 330 tkr), 230 tkr under budget.
Den sista augusti var antalet medlemmar och givare 88 578 st (83 996 st medlemmar och
4 582 st enbart gåvogivare). Andelen medlemmar och gåvogivare som betalar via autogiro är 83%.
Insamlade medel
Utfallet för intäktsgruppen beräknas i sin helhet uppgå till 65 020 tkr (53 095 tkr), 122% av budget. Intäktsgruppen är uppdelad i flera intäktsslag som kommenteras nedan.
Gåvor från Grupper & distrikt beräknas till 2 200 tkr vilket är strax under budget (2 350 tkr).
Prognosen för Insamlingsbrev är 2 350 tkr vilket är 350 tkr över budget.
Gåvor via autogiro prognostiseras till 38 755 tkr (38 000 tkr). Trots att ingen värvning via face-to-face har bedrivits i Göteborg i år och i mer begränsad skala i Malmö så har målen överträffats eftersom värvningen i framförallt Stockholm har gått över förväntan. Verksamheten i Stockholm kommer för första gången att pågå till i mitten av december och dessutom bedrivs även värvning under hösten i Uppsala och Gävle. Även telemarketingaktiviteter med syfte att öka gåvornas storlek har gett bra resultat.
Prognosen för intäktsslaget Gåvor från organisationer uppgår till 300 tkr (300 tkr).
Intäkterna från Företagssamarbeten beräknas till 350 tkr (375 tkr).
Gåvor från företag beräknas till 200 tkr (200 tkr).
I intäktsslaget Övriga insamlingsaktiviteter ingår alla övriga aktiviteter som SMS-aktivist, skänkt aktieutdelning, minnesgåvor, internetgåvor etc. Prognosen uppgår till 1 700 tkr (1 700 tkr).
Prognosen för Ospecificerade gåvor uppgår till 500 tkr (500 tkr).
Intäkterna från Testamenten beräknas bli 10 400 tkr (1 345 tkr). Intäkterna från testamenten varierar mycket mellan åren och budgeten baseras på ett snitt av utfallet de senaste åren. I prognosen ingår ett arv om strax under 10 mkr som kommer att utbetalas under hösten.
Prognosen för Humanfonden baseras på vad vi skulle ha fått om utdelningsdag varit sista september. Utdelningen skulle då ha blivit 4 915 tkr att jämföra med budget 2 825 tkr. Humanfonden budgeteras enligt styrelsebeslut till 70 % av den beräknade utdelningen den sista april året innan. Hur mycket vi slutligen kommer att få avgörs av kursen den 31 december 2010. Antalet sparare i Humanfonden fortsätter att minska och uppgår till 5 631 st vilket är en minskning med 760 st jämfört med samma tidpunkt förra året.
Utdelningen från Hjälpfonden skulle om utdelningsdag varit 30 september blivit 172 tkr (190 tkr).
Utdelningen från Postkodlotteriet blir 11 080 tkr (budget 10 000 tkr). Budgeten är lika med förra årets utfall.
Amnestyfondens andel utgörs enligt avtalet om gemensam insamling av 11% av intäktsgruppen insamlade medel.
Försäljning
Intäkterna från intäktsgruppen Försäljning bedöms komma att uppgå till 825 tkr (1 070 tkr).
Amnestyakademin bedöms hamna 80 tkr under budget och Kortkampanjen 75 tkr under budget.
Bidrag
Villkorade bidrag är medel som förenats med villkor som innebär återbetalningsskyldighet om inte villkoret uppfyllts. Två projekt som inte fanns med i budgeten har beviljats medel under året och prognosen uppgår till 665 tkr. Intäkterna motsvaras av lika stora kostnader och därtill tillkommer en egeninsats för det ena projektet.
Kostnadsprognos för 2010
Bilaga 3
De totala kostnaderna för året kommer enligt prognosen att hamna på 74 426 tkr (73 995 tkr), 101% av budget.
Nedan kommenteras kortfattat den kostnadsprognos som upprättats samt prognosen i relation till budgeten (inkluderande alla disponibla delar). Någon prognos som innefattar fördelade programkostnader per program har inte gjorts.
Kampanjer
Förutom kostnader för kampanjer innefattar programgruppen flykting & migration samt ekonomiska aktörer. Prognosen visar på kostnader om 2 592 tkr (2 467 tkr), 105% av budget.
Information och kommunikation
Programgruppen innefattar bl a Amnesty Press, lobby, Amnestyakademin och Angeläget.
Prognosen visar på kostnader om 5 280 (4 992 tkr), 106% av budget. Anledningen till att budgeten överskrids är att projektet Angeläget – webbaserat läromedel har tillkommit. Projektet bekostas av Arvsfonden och kostnaderna motsvaras av lika stora intäkter.
Stöd till aktivism
Prognosen visar på kostnader om 2 075 tkr (2 412 tkr), 86% av budget. Verksamhets- och aktivitetsbidrag för sektionsgrupper har inte utnyttjats i den förväntade omfattningen och prognostiseras till 100 tkr (budget 250 tkr).
Medlemmar och organisation
Inom programgruppen redovisas kostnader för Amnestys demokratiska process.
Prognosen visar på kostnader om 723 tkr (836 tkr), 86% av budget. Främst är det kostnaderna för årsmötet som blev lägre än budget.
Insamlingsarbete
I denna programgrupp redovisas kostnaderna för medlemsvärvning, insamling och marknadsföring. Prognosen visar på kostnader om 12 190 tkr (12 616 tkr), 97% av budget.
Det är främst kostnaderna för face-to-face som beräknas bli lägre än budgeterat och anledningen är att ingen värvning har bedrivits i Göteborg. Till viss del har resurserna i stället använts till att utöka och förlänga värvningen på sommarturnén och i Stockholm.
Gemensamma kostnader
De gemensamma kostnaderna innefattar hyra, IT-stöd men också personalkostnader.
Prognosen visar på att de gemensamma kostnaderna hamnar på 26 168 tkr (25 997 tkr), 101% av budget.
Internationella rörelsen
IS-bidraget är det obligatoriska bidrag vi betalar till det internationella sekretariatet. Avgiften beräknas efter hur stora intäkter vi har efter avdrag för vissa insamlingskostnader. Kostnaden för 2010 utgörs av tre delar: faktiskt bidrag att betala baserad på avgiftsunderlaget 2007 och 2008, reserv från 2008 att upplösa samt en reservering för IS-bidraget 2012. Bidraget 2010 beräknas bli 20 950 tkr. Dessutom finns ett frivilligt extra bidrag om 3 795 tkr i budgeten.
I programgruppen ingår även ett utbildningsprojekt om mänskliga rättigheter som riktar sig till lärare och imamer i Turkiet. Projektet bekostats till 90% med bidrag från Olof Palme Internationella Center.
Svensk Insamlingskontroll (SFI)
Svensk Insamlingskontroll avgör vilka insamlingsorganisationer som får ha 90-konto. Enligt SFI:s regler måste minst 75% av en 90-kontoinnehavares insamlade medel gå till organisationens ändamål. Omvänt får alltså som mest 25% av insamlade medel gå till insamlings- och administrationskostnader.
En stor del av det prognostiserade överskottet måste enligt prognosen användas till ändamålsverksamhet för att nå upp till SFI:s nyckeltal om ändamålsuppfyllelse och i ett separat underlag ges förslag på hur överskottet kan hanteras. Nyckeltalet att högst 25% av insamlade medel får gå till insamling och administration kommer enligt prognosen att klaras.
Funktion |
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
Prognos 2010
|
Ändamål |
75%
|
76%
|
75%
|
78%
|
68%
|
Insamling & administration |
22%
|
21%
|
20%
|
19%
|
18%
|
Eget kapital och reservens storlek
Amnesty har valt att dela in det egna kapitalet i två delar; en budgetbaserad reserv och en resterande del (kallad "överreserven"). Humanfondsreserven är fr o m 2010 avskaffad. Den budgetbaserade reserven räknas enligt styrelsebeslut från maj 1998 fram som 75% av budgeterade personalkostnader och 25% av budgeterade sekretariatskostnader inkluderande avskrivningar.
Förutsatt att 2010 års resultat blir det prognostiserade, och att styrelsen beslutar om att hantera överskottet enligt sekretariatets förslag, så kommer det egna kapitalet vid årets utgång att uppgå till
Slutord
Enligt prognosen så hamnar intäkterna på 86,3 mkr, vilket är 12,3 mkr över budget. Anledningen till att utfallet beräknas bli så pass mycket högre än budget är att ett stort arv på strax under 10 mkr kommer att betalas ut under hösten samt att prognosen från Humanfonden visar på en utdelningen som överstiger budget med drygt 2 mkr.
Kostnaderna beräknas till 74,4 mkr vilket är drygt 0,4 mkr över budget. Prognosen visar på ett överskott om 11,9 mkr. För att nå SFI:s nyckeltal om att 75% av insamlade medel ska gå till ändamålet måste en stor del av det prognostiserade överskottet användas till ändamålet. I ett separat underlag ger sekretariatet förslag på hur överskottet kan hanteras.
Vid årets slut kommer sektionen att ha större reserver än de interna reglerna föreskriver.
Bilagor:
-
Sammanfattning resultatrapport.
Intäktsrapport, med en helårsprognos för 2010.
Direkta samt fördelade programkostnader, lönekostnader och administrativa kostnader fördelade på program