Mer tillgängligt årsmöte Underlag till styrelsemöte 1-2 november 2010

Datum: 22 oktober 2010

Mer tillgängligt årsmöte

Inledning

Årsmötet 2010 beslutade “att styrelsen utreder om man kan göra årsmötet mer tillgängligt för medlemmar via livesändning på internet, mobiltelefoner, bloggar och twitter” (beslut 47). På junimötet 2010 gav styrelsen sekretariatet i uppdrag att till novembermötet komma med förslag på hur man kan göra årsmötet mer tillgängligt på detta sätt.

Vad som görs i samband med årsmötet

Inför årsmötet 2010 gavs både medlemmar och icke-medlemmar möjlighet att följa årsmötesförberedelserna på Facebook, Youtube och Twitter via www.amnesty.se. På webbplatsen fanns även information om hur man anmäler sig till mötet samt hur man skriver en motion.

Inför årsmötet fanns alla årsmöteshandlingar tillgängliga för medlemmarna på våra medlemssidor på webben.

Under själva årsmötet 2010 dokumenterades på plats följande punkter i text och bild på medlemssidorna på webben i nämnd ordning:

Inledning
Valtorg
Seminarium: Historien om Amnesty
Seminarium: Mödradödlighet
Seminarium: Väck politikerna!
Seminarium: ESK i konvention eller verklighet
Seminarium: Vem bestämmer i Amnesty?
Beredningsgrupp 1
Beredningsgrupp 2
Beredningsgrupp 3
Svenska Amnesty 2016
Seminarium: Straffrihet i Sverige
Seminarium: Tvångsvräkning av romer i Rumänien

Sekretariatet anser att mycket redan görs för att göra både förberedelserna och själva årsmötet mer tillgängliga och vi strävar hela tiden efter att förbättra detta arbete genom att komma ut på nya arenor.

Livesändning på webben

Sekretariatet har tidigare föreslagit att delar av årsmötet ska sändas live på webben och i synnerhet de delar som årsmötet brukar besluta ska vara öppna för allmänheten. I praktiken innebär det förhandlingar och anföranden i plenum.

Styrelsen beslutade dock inför årsmötet 2010 i Stockholm att inte livesända från årsmötet med hänvisning till att det skulle innebära svårigheter för människor med skyddad identitet att delta. Sekretariatet menar att detta går att ordna, dels genom att man undviker att filma åhörarna, dels genom att skapa utrymmen i årsmöteslokalen där man inte filmar alls.

Sekretariatet anser därför att vi bör kunna sända delar av årsmötet i Göteborg 2011 live via webben och eftersom styrelsen tidigare varit emot detta föreslår vi att det beslutet omprövas.

Förslag till beslut

att uppdra åt sekretariatet att sända delar av årsmötet 2011 live via webben.