- Skriv ut
- Uppdaterad 19 Sep 2013
Rapport om sektionens arbete med etappmålen 2007-2008 - tertial 2, maj-augusti 2007 Underlag till styrelsemöte 1-2 oktober 2007
Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 5 oktober 2007
Rapport om sektionens arbete med etappmålen 2007-2008 - tertial 2, maj-augusti 2007
5.1 Hävda rätten till fysisk och psykisk integritet
Dödsstraffet
Arbetet mot dödsstraff har haft påtagliga framgångar under perioden 2004-2006. Genom beslut i USA:s högsta domstol i maj 2005 har dödsstraffet för minderåriga formellt avskaffats i hela världen, men enligt Amnestys senaste rapport om dödsstraffet i världen (2005) avrättar ett antal länder (Demokratiska republiken Kongo, Iran, Nigeria och Saudiarabien) fortfarande personer som var under 18 år när brottet begicks. Vi ska fortsätta prioritera arbetet mot dödsstraff.
Svenska sektionens mål 2007-2008:
5.1.1 Förbudet mot dödsstraff för minderåriga ska följas i hela världen.
5.1.2 Dödsstraffet för personer med psykiska funktionshinder ska avskaffas.
5.1.3 Dödsstraffet ska avskaffas i Västafrika.
5.1.4 Allmänhetens medvetande om Kinas särställning när det gäller dödsstraffet ska öka och antalet brott belagda med dödsstraff i Kina ska minska.
Målstyrning:
5.1.1-4:
- Vi ska fortsätta prioritera arbetet med den internationella dagen mot dödsstraffet (10 oktober) och verka för att dagen blir allmänt känd.
- Under perioden ska minst sex ambassadbesök göras bl a till länder som avrättar minderåriga och/eller psykiskt funktionshindrade. Valet av ambassader görs även utifrån de länder i Västafrika som kommer att prioriteras under 5.1.3. Om möjligt ska besöken samordnas med övriga nordiska sektioner.
- Inför OS i Kina 2008 kommer det att anordnas en aktion och hållas utbildningar för journalister och idrottare som tar upp kränkningar av mänskliga rättigheter och då inte minst frågan om dödsstraffet. Sektionen kommer att skriva debattartiklar, medverka i seminarier och olika mediatillfällen för att väcka debatt och opinion inför OS. Vi kommer även rikta vårt arbete mot målgrupper som har ett särskilt intresse för landet, bl. a. svenska företag och kommuner.
- Minst en nationell utbildning om dödstraffet ska hållas under perioden.
Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2007:
5.1.1-4 Arbetet med att planera inför internationella dagen mot dödsstraffet har fortsatt. En nationell aktiondag kommer ske den 13 oktober med tema Kina (300 dagar kvar till OS) och en webbkampanj ska ligga ute mellan 10-13 oktober. AMD, HSV och Kinasamordningen är inbegripna i planeringen. En förberedande medlemsutbildning inför dagen sker 15 september. Framställning av separata informationsenheter till dagen. En arbetsgrupp har börjat arbeta med planering av ett internationellt dödsstraffsseminarium med anledning av 30-årsminnet av 1977 års dödsstraffskonferens i Stockholm. På IS anmodan har vi börjat kontakta ambassader som de anser vara strategiska för Sverige att påverka inför arbetet med den resolution som ska presenteras i FN:s generalförsamling under höstens session gällande ett globalt moratorium för dödsstraffet. Dessa är i dagsläget Mozambique, Nambia, Sydafrika, Swaziland, Zambia och eventuellt Tanzania. Vi har även löpande kontakt med UD gällande påverkansarbetet inför resolutionen och dödsstraffsarbetet i allmänhet. Under Almedalsveckan i juli arrangerade ABG ett mycket välbesökt seminarium om mänskliga rättigheter i Kina inför OS. En fjärde rapport om MR i Kina inför OS släpptes 7 augusti, webbkampanj och betydande mediaresultat. En övererenskommelse har träffats med Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) om tre skilda utbildningstillfällen under hösten för att nå samtliga specialförbund inom SOK, sponsorer samt idrottare och ledare. I samband med det kinesiska presidentbesöket i Göteborg 8 juni arrangerade Göteborgsgrupperna en manifestation med betydande mediaresultat. Överenskommelse med Publicistklubben om gemensamt seminarium i Stockholm 29 oktober om medias roll under OS. Motioner om dödsstraffet kommer att läggas i riksdagen under allmänna motionstiden där man bl a tar upp dödsstraffet i Kina. Dödstraffet i media Generellt uppmärksammas dödsstraffet mycket i svenska medier. Vad gäller dödstraffet för minderåriga har det tyvärr inte varit några framsteg de senaste månaderna. I Iran sitter 71 personer i dödscell dömda för brott begångna när de var minderåriga. Flera avrättningar av ungdomsbrottslingar har verkställt i år, även den senaste fyramånadersperioden. Detta är en fråga som ofta rapporteras i media och många journalister hör av sig till Amnesty för att få information/göra intervjuer. Även i Jemen har en avrättning av en minderårig verkställts under denna period. Mänskliga rättigheter i Kina har fått mycket stort utrymme i media och dödsstraffet är en av de frågor som särskilt lyfts fram. Dock har inte antalet brott som är belagda med dödstraff minskat, men möjligheten till överprövning i Högsta domstolen kan leda till färre dödsdomar. |
Tortyr
Vi ska också arbeta mot tortyr, framför allt i samband med ”kriget mot terrorism”.
Svenska sektionens mål 2007-2008:
5.1.5 Urholkningen av förbudet mot tortyr i samband med kriget mot terrorism ska upphöra.
5.1.6 Tortyr ska uttryckligen förbjudas i svensk lag.
Målstyrning:
5.1.5-6: Vi ska under 2007 bedriva en nationell kampanj mot tortyr och terror. En kampanjplan med tydliga målsättningar upprättas under hösten 2006.
Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2007:
5.1.5-6 Kampanjen Tortyr gör ingen säker lanserades 9 december 2006. Under tertialperioden har bl a följande utförts: a) Nationell aktionsdag på temat "Air Torture" i 25 städer 12 maj, webbkampanj samt betydande media: 24 pressklipp samt Aktuellts 18- och 21-sändning. b) Kampanjutbildning inför sommarturne mot tortyr, 12 deltagare från orter berörda av kampanjen. c) Seminarium under Almedalsveckan om tortyr med fyra riksdagsledamöter samt Air Torture-event i Visby inre hamn. d) Turné mot tortyr. Egen Amnestyturné på kampanjtemat som besökte 13 svenska städer varav två festivaler. Minst två dagars närvaro på varje plats. Daglig uppdatering på hemsidan samt mycket media (30 lokala klipp). Samverkan med face-to-face. e) Air Torture-events i Göteborg och Kalmar i samband med festivaler (Way out west, Kalmar stadsfest). f) Arbete gentemot riksdagsledamöter för att åstadkomma motioner inom kampanjtemat. Motioner kommer att läggas i riksdagen som tar upp ämnet tortyr och frågor inom ramen för "kriget mot terrorismen", bl a frågan om diplomatiska försäkringar och stängning av Guantánamo. Riksdagens grupp för mänskliga rättigheter planerar att lägga en gemensam motion gällande de uighurer (från Xinjiangprovinsen i Kina) som sitter kvar på Guantánamo trots att USA deklararat att de inte anses misstänkta för brott. |
Arbete för individer
I Internationella sekretariatets plan för perioden tas Amnestys arbete för individer upp under en särskild Cross-cutting strategy. Den brittiska sektionen erbjuder sina aktivister att arbeta för individer under programmet Individuals at Risk.
Svenska sektionens mål 2007-2008:
5.1.7 Under perioden ska vi vara drivande i den internationella utvecklingen kring arbetet för enskilda individer i syfte att öka möjligheterna för aktivisterna i svenska sektionen att långsiktigt arbeta för enskilda individer.
Målstyrning:
5.1.7: Vi ska under 2007 inrätta en arbetsgrupp med syfte att aktivister under 2008 kan delta i ett "Individuals at Risk-program".
Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2007:
5.1.7 144 grupper i sektionen jobbar med 89 aktionsfall i 38 länder. Det ska påpekas att en del av dessa fall inte är "aktiva" utan väntar på att avslutas av olika skäl. 29 grupper arbetar med IAR-fall. Anledning till ökningen är att IS lagt om flera äldre AF som svenska grupper jobbar med till IAR-basen. Fall ur IAR-basen tas upp som "Månadens fall" på webben vilket gör att fler människor kan agera för dem. En översyn håller på att genomföras av alla gamla Aktionsfall (AF) för att dessa så småningom ska föras över till IAR-basen, avslutas eller arbetas med genom andra metoder. |
5.2 Slå vakt om kvinnors rättigheter
Arbetet för att slå vakt om kvinnors rättigheter fokuseras på diskriminering av och våld mot kvinnor. Svenska sektionen deltar även fortsättningsvis i den globala kampanjen Stoppa våldet mot kvinnor, även om de senaste årens intensiva arbete gällande situationen i Sverige nu avtar.
Svenska sektionens mål 2007-2008:
5.2.1 Nationella rättssystem som diskriminerar kvinnor eller misslyckas med att skydda kvinnor mot våld ska reformeras.
5.2.2 Effektiv tillämpning av lagar så att kvinnor som utsatts för könsrelaterat våld får upprättelse. Kvinnor som utsätts för eller riskerar att utsättas för våld ska få stöd och skydd.
5.2.3 Förebygga och synliggöra effekten av sådant våld som drabbar flickor och kvinnor i den så kallade offentliga sfären.
5.2.4 Tidigare ställda rekommendationer till svenska myndigheter inom ramen för kampanjen "Stoppa våldet mot kvinnor" ska vara uppfyllda.
Målstyrning:
5.2.1-3:
- Vi ska delta i de SVAW-aktioner som syftar till att reformera nationella rättssystem. Målsättningen är att täcka aktioner på de länder där vi har landprogram, samt sådana aktioner som Kvinnorättsgrupperna prioriterar.
- Minst 1-2 aktioner per år ska vara en sektionsangelägenhet, d v s skickas ut till samtliga arbetsgrupper.
- Minst två nationella utbildningar ska hållas kring de olika tema som utgör innehållet i SVAW-kampanjen de kommande fyra åren.
- Vi ska fortsatt uppmärksamma våldet mot kvinnor i samband med internationella kvinnodagen (8 mars) samt internationella dagen för avskaffande mot våld mot kvinnor (25 november). Målsättningen är att arrangera minst 10 utåtriktade arrangemang per år den 25 november.
5.2.4:
- Vi ska följa upp resultaten av vårt arbete kring kommunernas ansvar att tillhandahålla adekvat stöd och skydd till våldsutsatta kvinnor. Vi kommer att följa utvecklingen gällande en ny lag som tydligt klargör kommunernas ansvar, samt andra föreslagna åtgärder. Om vi finner att det finns skäl, kan vi återigen lyfta frågan om brister i kommunernas ansvar genom att exempelvis peka på brister i enskilda kommuner.
- Vi ska svara på remisser på området.
- Vi ska, i samråd med IS, bidra till FN:s CEDAW-kommitté med en skuggrapport om våld mot kvinnor, i samband med att svenska regeringens periodiska rapport granskas av kommittén under 2007/2008.
Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2007:
5.2.1-3: Under perioden maj-augusti har ytterligare SVAW-aktioner startat, samtidigt som aktionerna från tertialperiod 1 fortskrider. Nya aktioner är Grekland (KRG Göteborg ansvarig) samt Ungern (KRG Uppsala ansvarig). Aktionen om trafficking i Grekland ska prioriteras av hela sektionen och skickades i augusti ut till samtliga grupper. Övriga aktioner är det främst våra temagrupper* för kvinnors rättigheter som arbetar med. Samtliga aktioner finns också på vår hemsida så att allmänheten kan agera. *Vi upplevde att intresset för SVAW dalade när den intensiva fasen med arbete på eget land avtog för gruppernas del. Temagrupperna för kvinnors rättigheter har därför skapats i syfte att säkerställa att sektionens arbete inom den globala kampanjen SVAW fortsätter. De ska också ses som ett led i vår strävan att integrera kvinnors rättigheter som en självklar del av Amnestys arbete också efter att SVAW-kampanjen avslutas år 2010. Temagrupperna uppgår f n till 17 st och ett internt mål i kampanjplanen för SVAW 2007-2008 är att de före årsskiftet ska uppgå till minst 20 st. 5.2.4: Vi deltog i maj i en hearing gällande regeringens arbete med att ta fram en nationell handlingsplan mot våld mot kvinnor. Vi lämnade även skriftliga synpunkter om vad handlingsplanen bör innehålla. Att anta en nattionell handlingsplan är ett av de krav vi ställt inom ramen för arbete på eget land under SVAW-kampanjen. Den 30 maj genomfördes ett seminarium i riksdagen på temat Mäns våld mot kvinnor: Hur kan tillämpningen av lagstiftningen förbättras? Seminariet var fullsatt, ca 80 åhörare. Seminariet var dels ett led aktionen på Europarådets VAW-kampanj, dels en uppföljning av tidigare arbete på eget land (den del som handlar om rättsväsendet och brister i tillämpningen av lagstiftningen.) Ett möte hölls i juni med två representanter fråm CEDAW-nätverkets arbetsgrupp gällande våld mot kvinnor. Vi delgav våra synpunkter och överlämnade våra rapporter, eftersom vi inte själva, av policyskäl, kan ingå i CEDAW-nätverkets arbete med skuggrapporten. I juni deltog vi i en referensgrupp gällande SIDAs arbete med att ta fram en handlingsplan mot könsrelaterat våld. I augusti lämnade vi även skriftliga synpunkter på utkastet till handlingsplan, samt deltog vid ett uppföljande möte. Ett första arbetsmöte med våra nordiska kollegor kring en gemensam "minirapport" om våldtäkt, hölls i maj i Sverige. Arbetet med de nationella delarna av rapporten pågår förnärvarande. Ytterligare arbetsmöte kommer att hållas under hösten i Köpenhamn. Rapporten förväntas kunna lanseras i mars 2008. Av detta skäl kommer inte 25 november 2007 att prioriteras som aktivitetsdag, utan snarare 8 mars 2008. |
5.3 Skydda flyktingars rättigheter
En ny instans- och processordning för asylprövning har nyligen införts i Sverige. Denna är särskilt viktig eftersom ny praxis utarbetas.
Svenska sektionens mål 2007-2008:
5.3.1 Alla som söker asyl i Sverige ska ha tillgång till en rättssäker asylprocess samt beviljas skydd i de fall man vid en avvisning eller utvisning riskerar att utsättas för allvarliga kränkningar av sina mänskliga rättigheter.
5.3.2 Ingen person ska avvisas, utvisas eller utlämnas från Sverige med hänvisning till att så kallade diplomatiska försäkringar har erhållits i syfte att "eliminera " en annars förekommande risk för tortyr.
5.3.3 Sverige och övriga stater inom EU ska i harmoniseringsarbetet för en gemensam asyl- och flyktingpolitisk respektera flyktingars, asylsökandes och migranters rättigheter i enlighet med FN:s konvention om flyktingars rättsliga ställning samt UNHCR:s handbok och rekommendationer.
5.3.4 Vi ska utveckla nya arbetssätt som ger fler möjligheter för medlemmarna i sektionen att arbeta för flyktingars rättigheter.
Målstyrning:
5.3.1: Åtminstone 100 asylsökande per månad ska vid periodens slut ha fått stöd i form av relevant landinformation, juridisk rådgivning eller information i asylprocessen av sektionen eller Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar (RGB).
5.3.2: Svenska regeringen ska ha tagit avstånd från s k diplomatiska försäkringar senast vid periodens slut. Vi ska ta upp frågan med regeringen i samband med uppföljning av tidigare korrespondens angående de två avvisade egyptiska männen, Mohammed El Zary och Ahmed Agiza. Diplomatiska försäkringar ingår i kampanjen mot tortyr där en rad aktiviteter kommer att gå av stapeln. Frågan lyfts vid relevanta föreläsningar och seminarier om asylrätt och EU.
5.3.3: Svenska regeringen ska ha skrivit under FN:s konvention för migranters rättigheter senast vid periodens slut. Vi ska uppnå detta genom påverkansarbete i såväl Sverige som i EU-sammanhang. Det senare eftersom Amnesty via IS och EU-kontoret har lyft frågan bland annat i EU. En brevkampanj som sprids via flyktingombuden och som riktar sig mot relevanta beslutsfattare i Riksdagen och dess utskott samt regeringen ska genomföras.
5.3.4: Åtminstone ett nytt arbetssätt för flyktingars rättigheter ska vara etablerat vid periodens slut.
Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2007:
5.3.1 Ingen uppgift, se underlaget "Revidering av etappmålens målstyrningsbilaga". 5.3.2 Utöver aktiviteter inom ramen för kampanjen mot tortyr har inga särskilda aktiviteter utförts under perioden. Vid några tillfällen har frågan dock uppkommit i mediasammanhang och kommenterats av oss. 5.3.3 Arbetet fortsätter. Frågan lyfts av flyktinghandläggaren i alla möjliga sammanhang såsom i kontakter med media, seminarier, utbildningar och som inbjuden talare när så är lämpligt. En brevkampanj planeras nu när flyktingavdelningen är fulltalig. 5.3.4 UNHCR initicerade i början av året ett samarbete mellan nordiska organisationer samt UNHCR kring temat "Ge dem skydd" ("Keep them safe"). Samarbetet gäller en form av kampanj där organisationerna i de nordiska länderna går samman i debattartiklar och genom namninsamling samt eventuellt visst lobbyarbete för att kräva att regeringerna respekterar UNHCRs rekommendationer om vilka människor som är i behov av skydd samt att man ska ge människor verkligt skydd och inte lämna dem i "limbosituationer". Kampanjen kommer att löpa från början av september till mitten av december 2007 då den skall avslutas med ett nordiskt seminarium i Stockholm. Flyktingombuden kommer att bli mycket involverade i kampanjen och kommer att erhålla utbildning i kampanjarbete för detta. Planering inför kampanjen har tagit väldigt mycket tid i anspråk under perioden och har varit det prioriterade området. Samarbetet omfattar, förutom UNHCR, 20 nordiska organisationer. (Kampanjen är nu sjösatt (25 september) då vi också fick in vår debattartikel i Aftonbladet och Aftonbladet.se med länk till hemsidan keepthemsafe.org.) I övrigt kommer vi under höstens flyktingombudsmöte att fortsätta samtalet om hur mer stöd kan ges till flyktingombuden och vilka (mer eller mindre) nya arbetssätt som kan vara av intresse. I och med flyktingombudens speciella roll i kampanjen "Keep them safe", kommer målet i den delen att vara uppnått. |
5.4 Kräva rättvisa och bekämpa straffrihet
Många länder har fortfarande inte implementerat den internationella lagstiftning som finns. Det finns behov och möjligheter att reformera rättssystemen i många länder.
Svenska sektionens mål 2007-2008:
5.4.1 Nationella rättssystem, däribland det svenska, ska förbättras så att hinder för att ställa förövare till svars för deras brott ska bli färre.
5.4.2 Fler stater ska, i sin nationella lagstiftning, implementera dels Romstadgan för den internationella brottmålsdomstolen, dels regler om universell jurisdiktion för grova internationella brott.
5.4.3 Internationella brottmålsdomstolens brottsofferfond ska fungera effektivt i sitt arbete med att hjälpa brottsoffer och fler stater ska bidra ekonomiskt till fondens verksamhet.
Målstyrning:
5.4.1-2: 102 länder har idag ratificerat Romstadgan. Under den kommande etappmålsperioden ska Amnesty International verka för att ytterligare 20 länder ratificerar Romstadgan. Av dessa har svenska sektionen valt två länder, Thailand och Filippinerna, för att få deras regeringar att ratificera (och implementera) Romstadgan senast vid periodens slut.
5.4.1-2: Svenska sektionen ska - delvis i samarbete med andra NGO:s - under perioden arrangera minst ett seminarium eller en debatt, skriva debattartiklar, bedriva lobbyarbete gentemot riksdagsledamöter samt skriva brev till Sveriges Justitieminister och ha löpande kontakter med relevant handläggare på Justitiedepartementet för att förmå den svenska regeringen att implementera Romstadgan i nationell rätt senast vid periodens slut.
5.4.3: Svenska sektionen ska under perioden skriva debattartiklar, bedriva lobbyarbete gentemot riksdagsledamöter samt skriva brev till Sveriges Utrikesminister och ha löpande kontakter med relevant handläggare på Utrikesdepartementet för att förmå den svenska regeringen att börja ge löpande finansiellt stöd till internationella brottmålsdomstolens brottsofferfond senast vid periodens slut.
Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2007:
5.4.1-2 Anna Dahlbäck besökte riksdagens grupp för mänskliga rättigeheter den 8 maj 2007 och diskuterade frågan om implementering av Romstadgan. Juristgruppens ICC-grupp har löpande kontakter med den ansvarige handläggaren på justitiedepartementet. 5.4.3 En motion om implementering av Romstadgan kommer att läggas i riksdagen under allmänna motionstiden 2007. ICC-gruppen har försökt få till stånd en flerpartimotion men det kan också bli flera motioner med samma tema från olika politiska partier. Amnestys har via ICC-gruppen varit aktiv i frantagandet av texten till motionen. ICC och Romstadgan kommer även att nämnas som ett tema i en allmän kommittémotion om mänskliga rättigheter. |
5.5 Arbete för ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter
Åtagandet vidgades 2003 till att omfatta de ekonomiska, sociala och kulturella rättigheterna på samma villkor som de rättigheter Amnesty arbetat för sedan begynnelsen. En global kampanj för ESK-rättigheter, av samma omfattning som Stoppa våldet mot kvinnor, planeras starta 2008.
Svenska sektionens mål 2007-2008:
5.5.1 Svenska sektionen ska delta i den globala kampanj om ESK-rättigheter som inleds 2008 och ska under perioden genomföra förberedelser för den.
Målstyrning:
5.5.1:
- Vi ska skapa organisationsformer för aktivister som vill arbeta med ESK-rättigheter vilket innebär bildande av minst en specialgrupp för ESK-rättigheter samt tre lokala kampanjgrupper.
- Minst sex nationella ESK-utbildningar ska genomföras under perioden.
- En nationell kampanjstrategi samt kampanjplan ska ha upprättats innan kampanjstart.
Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2007:
5.5.1 Specialgruppen för ESK-rättigheter har kommit igång mycket bra med sitt arbete. Inbjudan till utbildningshelg 6-7 oktober för specialgrupper, landprogram och samordnare har gått ut. Den andra av de två utbildningsdagarna syftar till att lägga grunden för en kampanjplan för det kommande (förberedande) året av kampanjen. |
5.6 Arbeta för företags efterlevnad av de mänskliga rättigheterna
I en globaliserad ekonomi, där ekonomiska aktörer får allt större inflytande på samhället, riskerar svenska företag att bidra till att mänskliga rättigheter kränks runt om i världen där de är verksamma.
Svenska sektionens mål 2007-2008:
5.6.1 Vi ska öka svenska företags kunskaper och kartläggning gällande risker för att deras verksamhet bidrar till att kränka mänskliga rättigheter.
5.6.2 Vi ska bidra till att den svenska finanssektorn tar hänsyn till risken för människorättskränkningar vid fondförvaltning och kreditgivning.
Målstyrning:
5.6.1: Vi ska öka andelen företag som löpande analyserar risken för kränkningar genom verksamhetens inriktning till mer än hälften av de medverkande företagen. I 2006 års undersökning var andelen 43%.
5.6.2: Vi ska inleda företagsdialog med minst hälften av de medverkande företagen från finanssektorn.
Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2007:
5.6.1 I årets undersökning var andelen 58%. 5.6.2 Amnesty Business Group har sedan Amnesty Business Rating genomfördes 2006 fram t o m augusti 2007 haft kontakt eller dialog med hälften av de medverkande företagen från finanssektorn. |
5.7 Ett aktivt och synligt Amnesty med mångfald
Svenska sektionens mål 2007-2008:
5.7.1 Vi ska fortsätta att prioritera utåtriktat arbete utfört av aktivister och sekretariat innebärande 100 utåtriktade aktiviteter per år under 2007 och 2008.
5.7.2 Under perioden ska vi använda den nya metod för att mäta och rapportera aktivismen som kommer att tas fram under hösten 2006 i enlighet med vår aktiviststrategi.
5.7.3 Vi ska öka vår synlighet i massmedia (radio, tv, press) för våra frågor och de aktiviteter vi genomför från nuvarande ca 2 300 pressklipp per år till 2 700 pressklipp år 2008, vilket är året då sektionen inleder arbetet med nästa globala temakampanj.
5.7.4 Våra aktiviteter ska genomföras med ett mångfaldsperspektiv enligt sektionens mångfaldspolicy.
Målstyrning:
5.7.1: Med utåtriktad aktivitet avses och kommer mätas:
a) Antal utåtriktade aktiviteter inom ramen för prioriterade kampanjer exempelvis Kampanjen mot tortyr, globala kampanjer eller sektionskampanjer.
b) Utåtriktade aktiviteter i samband med aktivitetsdagar som t.ex. 8/3 (int kvinnodagen), 10/10 (int dagen mot dödsstraffet) och 10/12 (MR-dagen).
c) Utåtriktade aktiviteter genomförda av specialgrupper och landprogram.
5.7.2: Vi ska ta fram mer kunskap om hur vår aktiva medlemskår ser ut, för att veta vilka insatser som kan göras för att flera från olika grupper i samhället kan bli aktiva. Detta ska göras genom uppföljningar av den nya metoden för att mäta och rapportera aktivismen plus andra eventuella studier. Målstyrning för att mäta aktivismen formuleras i november 2006.
5.7.3: Ökad satsning på centralt och lokalt mediaarbete i enlighet med kommunikativ plattform. Vi ska öka bredden av mediakanaler för att nå ut till nya målgrupper i samhället.
5.7.4: Vi ska sträva efter att nå fler grupper i samhället än vi gör idag med vårt utåtriktade arbete genom att
- ta fram en strategi för vårt framtida mångfaldsarbete,
- årligen ordna utbildningar i mångfald och jämställdhet på alla nivåer i organisationen, samt
- ta fram introduktionsmaterial på lätt svenska samt lägga ut på vår externa hemsida information om Amnesty på lätt svenska samt strategiskt valda främmande språk.
Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2007:
5.7.1 a) 17 aktiviteter under tertialet inom ramen för Tortyr gör ingen säker: - Turné mot tortyr besökte 13 städer (varje stad räknas som en aktivitet trots att vi var där minst två dagar samt bedrev olika former av aktiviteter). - Fyra andra events: Kalmar stadsfest, Way out west, Almedalen, seminarium på Stockholms universitet. Stoppa våldet mot kvinnor - Seminarium i Riksdagen om våld mot kvinnor tillsammans med Kvinnoforum och MR-fonden 30 maj. - Seminarium i juli i Almedalen med Nationellt kunskapscentrum om mäns våld mot kvinnor. Kina OS 2008 - Aktion 8 juni i samband med att Kinas president besökte Göteborg. - Seminarium i Almedalen. b) Aktionsdag Air Torture 12 maj, aktivitet i 25 städer samt webbkampanj. c) HBT-gruppen på Stockholm Pride i augusti. Totalt: 47 utåtriktade aktiviteter under perioden. 5.7.2: (Nyckeltal för aktivismen) Mäts varje månad 1. Antal besök i skolor i storstadsregionerna 2. Antal besök i underrepresenterade områden i storstadsregionerna 3. Antal bildade ungdomsgrupper som ett resultat av informationspass i skolor i storstadsregionerna 4. Antal bildade ungdomsgrupper i underrepresenterade områden i storstadsregionerna 5. Antal informationspass 6. Antal informationpass i underrepresenterade områden 7. Antal pressklipp genererade ur lokal aktivitet 8. Antal pressklipp som skildrar lokal aktivitet 9. Antal underskrifter på veckans vädjande 10. Antal SMS-aktivister/vädjanden 11. Antal arbetsgrupper (kan även ses/distrikt) 12. Antal tematiska grupper (kan även ses/distrikt) 13. Antal ungdomsgrupper (kan även ses/distrikt) 14. Antal aktiva specialgrupper 15. Antal aktiva landprogram Mäts varje tertial 16. Antal utförda aktioner av landprogram 17. Antal aktioner utförda av specialgrupper 18. Antal events och seminarier anordnade av landprogram och specialgrupper Mäts en gång per år (årsskiftet) 19. Antal deltagare i FRI-programmet 20. Antal deltagare som slutför FRI-programmet 21. Antal män som deltar i FRI-programmet 22. Antal personer med utländsk bakgrund i FRI-programmet 23. Antal FRI-deltagare med formellt förtroendeuppdrag 24. Antal kampanjutbildningar 26. Antal deltagande orter med aktionsdagar 27. Antal aktiviteter i samband med aktionsdagar totalt i Sverige Nyckeltal för perioden maj - augusti 2007 (samt ackumulerat januari-augusti 2007 inom parentes) 1. 4 (52) Nästan inga skolbesök görs under perioden av förklarliga skäl (sommarlov), gäller även nyckeltal 2, 3 och 4. 2. 3 st (32) 3. 0 st (1) 4. 0 st (0) 5. 11 st (78) 6. 6 st (47) 7. 21 st (81) 8. 53 st (74) Den höga siffran beror på att sommarturnén fick stor uppmärksamhet i lokal media. 9. 1.642 st (4.234) Under juni fanns inget veckans vädjande. 10. 6.698 st (14.012), omkring 2.000/mån under perioden utom juni då det var drygt 4.000. 11-13. Antalet arbetsgrupper var i augusti 169 (vilket är en minskning med 3 arbetsgrupper sedan förra perioden, och 5 sedan årsskiftet), varav 29 var tematiska. Andelen tematiska grupp är fortsatt hög medan vanliga arbetsgrupper blir färre i antal. Utöver detta fanns 29 ungdomsgrupper (en minskning med 4 u-grupper sedan förra perioden, och en minskning med 8 u-grupper sedan årsskiftet). Flest grupper totalt har Skåne/Blekinge 39 (43), Stockholm 31 (31) och Göteborg 30 (28). Tendensen är således att grupputvecklingen är starkast i Göteborg under det här året, vilket också syns på ungdomssidan (se nedan). Majoriteten av distrikten ligger på mellan 5 och 10 grupper. Gotland har endast 1 grupp och Örebro 4. Göteborg har 8 u-grupper, Skåne/Blekinge 5, Västerbotten 4 och Värmland/Dalsland, Stockholm och Uppsala har alla 3. 14. 12 st (12). 15. 13 st (14) En ny brasiliensamordnare har rekryterats men blir inte landprogram förrän det finns en grupp. Brasilien är ett prioland. 16. 14 st (26) 17. 9 st (17) 18. 0 st (1) Det finns en önskan om att nyckeltal 16-18 mäts på årsbasis istället för per tertial eftersom många aktioner löper under en längre tid, det är svårt att se vilka som är helt unika för perioden. 5.7.3 Inga lokala mediautbildningar under denna period, däremot en hel del förfrågningar och den 5 oktober hålls en heldagsmediautbildning för Göteborgsdistriktet. Tack vara sommarturnén var antalet lokala pressklipp betydligt högre än en normal sommar. Under perioden har sammanlagt 21 lokala insändare och 43 artiklar om lokal Amnestyverksamhet publicerats. 5.7.4 Information på lätt svenska finns på hemsidan, men skall fyllas på med mer information. Det lättlästa materialet finns redan färdigt. Sektionen håller på att rekrytera en projektanställd som ska arbeta med mångfaldsfrågor i sektionen. Intervjuer kommer att ske i oktober. |
5.8 Växa med mångfald
2005 ökade antalet medlemmar i den svenska sektionen för första gången på många år. Vid ingången av 2006 hade vi 61 332 medlemmar och bidragsgivare. Sektionen ska fortsätta växa, både i antal medlemmar och ekonomiskt. Medlemsbortfallet ska minska.
Svenska sektionens mål 2007-2008:
5.8.1 Vi ska vara 73 500 personer som stödjer Amnesty som medlemmar eller bidragsgivare vid utgången av 2008.
5.8.2 Det årliga bortfallet av medlemmar ska minska till 11,5% år 2008.
5.8.3 Antalet aktiva medlemmar ska öka i samma takt som totala antalet medlemmar enligt det nya sätt att mäta aktivismen som nämns i 5.7.2.
5.8.4 Vi ska öka sektionens årliga intäkter från 2005 års utfall på 44 133 000 kr till 54 000 000 kr 2008.
5.8.5 Vi ska växa med ett mångfaldsperspektiv enligt sektionens mångfaldspolicy.
Målstyrning:
5.8.1: Vi ska öka antalet medlemmar och bidragsgivare 2007-2008 genom ett program baserat främst på face-to-face och telemarketing i egen regi. Programmet utarbetas med start hösten 2006. Nyckeltal över medlemmar och bidragsgivare redovisas liksom tidigare månadsvis. Av 73 500 personer ska 70 000 vara medlemmar vid utgången av 2008. Vi ska ta fram en medlemsvärvningsfolder på lätt svenska.
5.8.2: Vi föreslår att nyckeltalet avseende bortfall, efter internationell förebild, räknas exklusive det första året för medlemmar via autogiro.
5.8.3: Vi ska sträva efter att rekrytera aktiva medlemmar från fler grupper i samhället än vi vanligen vänder oss till. Målstyrning för att mäta aktivismen formuleras i november 2006.
5.8.4: Som etappmål för 2008 föreslås att sektionens intäkter ökas från 2005 års utfall på 44 133 000 kr till 54 000 000 kr 2008.
5.8.5: Vi ska ta fram mer kunskap om hur vår stödjande medlemskår ser ut, för att veta vilka insatser som kan göras för att bli mer attraktiva för olika grupper i samhället. Vi ska vid periodens slut genomföra en medlemsundersökning utifrån samma parametrar som användes i medlemsundersökningen 2006 och analysera ev. förändringar i medlemskåren.
Rapport 2:a tertialet, maj-augusti 2007:
5.8.1 Per den 31 augusti 2007 hade vi totalt 72 323 medlemmar och givare och kan därmed säga att vi med säkerhet kommer nå vårt mål under 2008. Från och med 1 januari 2007 gäller nya definitioner av nyckeltalen. Antal medlemmar och givare bestäms enligt följande definition: Medlemmar är det antal personer som per ett givet datum (tillsvidare 31/12) har ett aktivt autogiro eller betalat full medlemsavgift per inbetalningskort under året som gått. Bland dessa finns det många bidragsgivare. De som är rena bidragsgivare på inbetalningskort definieras som aktiva om de gett minst en gåva de senaste två åren. 5.8.2 Definitionen på avhopp är följande: De medlemmar som hade ett aktivt autogiro eller betalat full avgift år 2006 (per 31 december) som sedan inte har ett aktivt autogiro eller betalat en full avgift för år 2007 (per 31 december) räknas som avhoppade medlemmar från år 2006. Det är alltså för tidigt att ta fram siffran för vad avhoppet verkligen kommer bli för 2007. Statistik per 31 augusti ger 8,37% avhopp hittills 2007 (5 279 av de då 63 088 medlemmarna som var aktiva medlemmar 31 december 2006 har inte förnyat sitt medlemskap eller har avslutat sitt autogiro). Det känns som en låg siffra men då vi inte har jämförande siffror ännu så kan vi inte säga något före årsskiftet då vi mäter enligt definitionen. 5.8.3 Ett förbättrat webbaserat verktyg för att nya medlemmar direkt ska komma till den ort där de vill bli aktiva finns nu på den externa hemsidan. Dessutom arbetar de tre distriktsamordnarna aktivt för att få in nya aktiva lokalt inom sina områden på ett mer strategiskt och samordnat sätt än tidigare. Deltagare i Amnestyakademin som vill bli aktiva, slussas direkt vidare till de orter som är aktuella. 5.8.4 Prognosen efter andra tertialet visar på intäkter på 54 674 tkr för 2007, vilket är 1 834 tkr över budget. Det är främst Humanfonden som står för ökningen. 5.8.5 Vi följer numera löpande vid varje tertial utvecklingen av SCB-parametrarna. Nyckeltalen bifogas. Vi kan se att det inte har skett några större förändingar under 2007. [nyckeltal_mngfald070926.xls] [nyckeltal07.xls] |