Revidering av etappmålens målstyrningsbilaga Underlag till styrelsemöte 1-2 oktober 2007

Från: Sekretariatet/strategigrupp 3
Datum: 5 oktober 2007

Revidering av etappmålens målstyrningsbilaga

Bakgrund

På styrelsens junimöte fördes en diskussion om i vilken utsträckning etappmålen skulle kunna revideras och strategigrupp 3 och sekretariatet gavs i uppdrag att till styrelsens oktobermöte undersöka behovet av att revidera målstyrningsbilagan för etappmålen 2007-2008.

Sekretariatets syn på revideringar

Vi kan se en poäng i att revidera de delar av målstyrningen där vi antingen redan har uppnått målsättningarna eller upplever att målstyrningsformuleringarna är orealistiska att uppnå. Det är viktigt att målstyrningsformuleringarna är sådana att de känns både motiverande och utmanande och redan uppnådda eller orealistiskt satta mål motverkar det syftet.

Samtidigt anser vi att det är viktigt att revideringar inte görs för ofta, och att man i de fall revideringar görs, för jämförbarhetens skull tydligt anger de tidigare målstyrningsformuleringarna.

Vi föreslår därför att sekretariatet ges möjlighet att på årsbasis föreslå eventuella revideringar och att de börjar gälla från 1 januari följande år. Det ska samtidigt tydligt framgå vilka som var de tidigare målsättningarna.

Nedan följer ett antal exempel på revideringar som sekretariatet tillsvidare föreslår. Vi skulle dock behöva tid att fram till styrelsens decembermöte fundera på eventuellt ytterligare revideringar.

Föreslagna revideringar

5.1 Hävda rätten till fysisk och psykisk integritet

Dödsstraffet

5.1.1-4:
Under perioden ska minst sex ambassadbesök göras bl a till länder som avrättar minderåriga och/eller psykiskt funktionshindrade. Valet av ambassader görs även utifrån de länder i Västafrika som kommer att prioriteras under 5.1.3. Om möjligt ska besöken samordnas med övriga nordiska sektioner.

Kommentar
Vi kan komma att behöva modifiera detta mål. Flera ambassader har varit väldigt svåra att få till möten med eller omöjliga att få kontakt med. Dessutom kommer vi av strategiska skäl och efter diskussion med IS att behöva fokusera på länder som är särskilt viktiga gällande resolutionen i FNs generalförsamling om ett globalt moratorium.

5.2 Slå vakt om kvinnors rättigheter

5.2.1-3:
- Vi ska delta i de SVAW-aktioner som syftar till att reformera nationella rättssystem. Målsättningen är att täcka aktioner på de länder där vi har landprogram, samt sådana aktioner som Kvinnorättsgrupperna prioriterar.
- Minst 1-2 aktioner per år ska vara en sektionsangelägenhet, d v s skickas ut till samtliga arbetsgrupper.
- Minst två nationella utbildningar ska hållas kring de olika tema som utgör innehållet i SVAW-kampanjen de kommande fyra åren.
- Vi ska fortsatt uppmärksamma våldet mot kvinnor i samband med internationella kvinnodagen (8 mars) samt internationella dagen för avskaffande mot våld mot kvinnor (25 november). Målsättningen är att arrangera minst 10 utåtriktade arrangemang per år den 25 november.

5.2.4:
- Vi ska följa upp resultaten av vårt arbete kring kommunernas ansvar att tillhandahålla adekvat stöd och skydd till våldsutsatta kvinnor. Vi kommer att följa utvecklingen gällande en ny lag som tydligt klargör kommunernas ansvar, samt andra föreslagna åtgärder. Om vi finner att det finns skäl, kan vi återigen lyfta frågan om brister i kommunernas ansvar genom att exempelvis peka på brister i enskilda kommuner.
- Vi ska svara på remisser på området.
- Vi ska, i samråd med IS, bidra till FN:s CEDAW-kommitté med en skuggrapport om våld mot kvinnor, i samband med att svenska regeringens periodiska rapport granskas av kommittén under 2007/2008.

Kommentar
Målstyrningen gällande arbete på eget land är för snäv. Vi har följt utvecklingen vad gäller kommunernas ansvar under lång tid, men nu när propositionen är antagen måste tid passera innan vi kan se vilken effekt de föreslagna åtgärderna, däribland förtydligande av socialtjänstlagen, haft. Vi menar att det inte kommer att bli aktuellt att följa upp arbetet i enskilda kommuner under handlingsplaneperioden (även om ett par grupper fortfarande är i kontakt med "sin" kommun och bidrar till att utveckla kvinnofridsarbetet lokalt).

Vi har sedan slutet av våren lyft "gamla" krav såsom nationell handlingsplan, förbättrad tillämpning av lagstiftningen. Det nordiska projektet kring våldtäkt kan ses som ett led i detta. Det faktum att vi inte kan bidra i någon större utsträckning till skuggrapporten till CEDAW, har möjliggjort det nordiska projektet. Vi föreslår därför följande tillägg till målstyrningen:

- Vi ska följa upp vårt arbete kring bristande implementering av lagstiftningen på områden som är relevanta, däribland gällande våldtäkt och sexuellt våld.

Möjligen kan vi också ta bort formuleringen: "Om vi finner att det finns skäl, kan vi återigen lyfta frågan om brister i kommunernas ansvar genom att exempelvis peka på brister i enskilda kommuner."

5.3 Skydda flyktingars rättigheter

5.3.1: Åtminstone 100 asylsökande per månad ska vid periodens slut ha fått stöd i form av relevant landinformation, juridisk rådgivning eller information i asylprocessen av sektionen eller Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar (RGB).

Kommentar
Målet är i sig tveksamt. Frågan är om det är intressant att mäta alla som får någon form av stöd eftersom det i sig kan omfatta i princip varje tillfälle någon tar kontakt med flyktingavdelningen. Nadia Yousri, vår nya flyktinghandläggare påbörjade sin anställning den 3 september. Flyktingavdelningen kommer under hösten att se över samtliga mål men vill för närvarande helt ta bort detta mål som, med de formuleringar som användes, kan sägas vara uppfyllt. Man kan dock tillägga att trycket på flyktingavdelningen fortfarande är mycket stort.

5.5 Arbete för ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter

5.5.1:
- Vi ska skapa organisationsformer för aktivister som vill arbeta med ESK-rättigheter vilket innebär bildande av minst en specialgrupp för ESK-rättigheter samt tre lokala kampanjgrupper.
- Minst sex nationella ESK-utbildningar ska genomföras under perioden.
- En nationell kampanjstrategi samt kampanjplan ska ha upprättats innan kampanjstart.

Kommentar
Så här i den förberedande fasen är det framförallt internutbildning, både inom ESK-gruppen och andra berörda specialgrupper/landprogram som är aktuellt, men även utbildning för styrelse, personal o s v, samt kortare dragningar på t ex distriktsombudsmötet, distriktsmöten, m m. Därför är det olyckligt att det står "nationella ESK-utbildningar" i målstyrningen. Det innebär att utbildningar som den i oktober inte kommer att "platsa" och heller inte återspeglas som ett mycket viktigt moment i förberedelserna av en kampanj av den här storleken. Föreslås att vi stryker "nationella".

5.6 Arbeta för företags efterlevnad av de mänskliga rättigheterna

Eftersom målstyrningsdelens mål uppfyllts så vill ABG föreslå ett ytterligare mål inför nästa period. Anledningen till varför man valt rapportering och transparens för detta ytterligare mål är för att det är det mål ABGs styrelse tagit fram.

5.6.3: Vi ska öka andelen företag som transparent och systematiskt redogör för arbetet med att motverka kränkningar den egna verksamheten.

5.8 Växa med mångfald

5.8.1:
Vi ska öka antalet medlemmar och bidragsgivare 2007-2008 genom ett program baserat främst på face-to-face och telemarketing i egen regi. Programmet utarbetas med start hösten 2006. Nyckeltal över medlemmar och bidragsgivare redovisas liksom tidigare månadsvis. Av 73 500 personer ska 70 000 vara medlemmar vid utgången av 2008. Vi ska ta fram en medlemsvärvningsfolder på lätt svenska.

Kommentar
Förslag till ökat etappmål för 2008 är 78 000 medlemmar och givare. Detta är då beräknat på att vi gör den utvidgning av face-to-face som vi föreslår i budget och att avhoppet är på 11,5%.

5.8.4: Som etappmål för 2008 föreslås att sektionens intäkter ökas från 2005 års utfall på 44 133 000 kr till 54 000 000 kr 2008.

Kommentar
Prognosen för 2008 är på 54 000 000 kr så det verkar som även detta målet blir uppfyllt med råge. Förslag till ökat etappmål för 2008 blir därför 61 300 000 kr, även denna siffra i enlighet med budget.

Förslag till beslut

att uppdra åt sekretariatet att återkomma med slutgiltigt förslag till revideringar av målstyrningsbilagan till etappmålen 2008 till styrelsens decembermöte 2007.