Extra stöd 2007 till Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar Underlag till styrelsemöte 1-2 oktober 2007

Datum: 5 oktober 2007

Extra stöd 2007 till Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar

Bakgrund
Styrelsen gav på styrelsemötet i juni sekretariatet i uppdrag att föreslå storleken på ett extra bidrag till Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar (RGB) 2007. Bakgrunden är ett akut behov hos RGB att kunna bygga upp sitt eget kapital för att klara sitt åtaganden gentemot personalen i händelse verksamheten måste avvecklas. Det handlar uppskattningsvis om totalt ca 1 Mkr.

Sekretariatets förslag
Då årets andra tertialrapport nu är färdig och pekar på ett relativt kraftigt överskott på ca 4 Mkr för sektionen, föreslår sekretariatet att ett extra bidrag om 200 tkr betalas ut till RGB 2007 i syfte att bygga upp föreningens eget kapital. Storleken på summan är sådan att vi anser att Amnesty, som en av sex medlemsorganisationer, därmed tar sitt ansvar för den uppkomna situationen.

Förslag till beslut

att 2007 utbetala ett extra bidrag på 200 tkr till Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar, att användas för att bygga upp föreningens eget kapital.