Sekretariatets förslag till budget 2008 Underlag till styrelsemöte 1-2 oktober 2007


Till: Styrelsen, Budgetmötet
Från: Sekretariatet
Datum: 4 oktober 2007


Utskriftsformat: [Budget 2008.doc]


Sekretariatets förslag till budget 2008

Inledning

Bakgrund
Styrelsen har givit sekretariatet i uppdrag att upprätta ett budgetförslag för 2008. Budgetförslaget är ett underlag till budgetmötet som hålls 20 oktober. Distriktsombud och övriga medlemmar har där möjlighet att lämna synpunkter på budgeten. På styrelsens möte den 21 oktober ger styrelsen sekretariatet direktiv för det fortsatta budgetarbetet. Utifrån dessa tas den definitiva budgeten fram till styrelsemötet den 1 december.

Sekretariatets budgetförslag bygger på:

  • Handlingsplanen 2004-2010 och etappmålen 2007-2008.
  • Strategierna för fundraising, kampanj, mr- och medlemsutbildning samt aktivism.
  • Styrelsens direktiv från junimötet
  • De begränsningar som ges av Stiftelsen för insamlingskontroll
  • De reservkrav som styrelsen beslutat om
Handlingsplan och etappmål
Handlingsplanen för 2004 – 2010 fastställdes av årsmötet i Hallunda 2004. Följande områden prioriteras i handlingsplanen:
  • Hävda rätten till fysisk och psykisk integritet
  • Slå vakt om kvinnors rättigheter
  • Skydda flyktingars rättigheter
  • Kräva rättvisa och bekämpa straffrihet
  • Öka aktivismen
  • Skapa en dynamisk organisation
  • Växa
    Sektionens etappmål utgår från handlingsplanen men är mer konkreta och avser en kortare tidsperiod. I etappmålen för 2007–2008 anges följande prioriterade områden:

    - Hävda rätten till fysisk och psykisk integritet. Arbetet mot dödsstraff och tortyr lyfts fram tillsammans med arbetet för individer.
    - Arbetet för att slå vakt om kvinnors rättigheter fokuseras på diskriminering av och våld mot kvinnor. Svenska sektionen deltar även fortsättningsvis i den globala kampanjen Stoppa våldet mot kvinnor.
    - Skydda flyktingars rättigheter.
    - Kräva rättvisa och bekämpa straffrihet.
    - Arbete för ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter. Arbetet med området kommer först att på allvar ta sin början 2008 i samband med den globala kampanjen Human Dignity .
    - Arbeta för företags efterlevnad av de mänskliga rättigheterna.
    - Ett aktivt och synligt Amnesty med mångfald.
    - Växa med mångfald.

    Hur etappmålen ska uppnås konkretiseras i en speciell målstyrningsbilaga. Budgeten är ett redskap för att dessa mål ska kunna nås.

    Strategier
    Inom områdena fundraising, kampanj, mr- och medlemsutbildning samt aktivism har strategier tagits fram. De olika strategierna behandlas under respektive programområde.

    Styrelsens junidirektiv för budgetarbetet
    Styrelsen beslutade på sitt junimöte om en budgetram för 2008 på 62,5 Mkr. Beloppet utgick från en intäktsprognos för 2008 som upprättades i maj och som till stora delar baserade sig på budgeterat utfall 2007. Styrelsen beslutade vidare att budgeten skulle vara balanserad, det vill säga budgetens intäkter och kostnader ska vara lika stora.


    Chart



    Sekretariatets förslag

    Inledning

    En ny intäktsprognos för 2007 gjordes i september. Utifrån denna beräknas de totala intäkterna för 2008 bli 61,3 Mkr, en minskning med 1,2 Mkr. Minskningen beror främst på att värvningen av medlemmar och bidragsgivare via face-to-face inte uppnått intäktsmålen 2007, vilket påverkar budgeten 2008. Sekretariatet föreslår en intäktsbudget på 61,3 Mkr, men att styrelsen tillsvidare beslutar om en kostnadsbudget på 59,7 Mkr.
    Vad gäller SFI: s nyckeltal innebär detta budgetförslag tillsvidare att nyckeltalen inte uppfylls fullt ut. Se vidare i avsnittet om Stiftelsen av Insamlingskontroll (SFI).

    Uppdelning i programgrupper
    Kostnadsbudgeten delas in i sju programgrupper (bilaga 3). Tillsammans speglar dessa Amnestys verksamhet. Varje programgrupp delas i sin tur in i olika program och sedan än mer detaljerat i delprogram (bilaga 4).


    Förslag på ny och utökad verksamhet har kursiverats i avsnitten nedan.

    Kampanj
    I programgruppen ingår kampanjer & aktioner, sommarkampanj, blixtaktioner, kortkampanjen och flyktingarbete.

    Kampanjarbetet kommer i enlighet med sektionens kampanjstrategi att fokuseras till större kampanjer: Stoppa våldet mot kvinnor samt den kommande Dignity-kampanjen.
    En sommarkampanj liknande Sommarturnén 2007 planeras även under 2008. Mycket arbete kommer också att läggas ner på Kina inför OS vilket möjligen blir tema för sommarkampanjen.

    Blixtaktionerna kommer att finnas kvar i samma form som tidigare år. Eftersom distributionen av blixtaktioner numera är elektronisk finns det inga direkta kostnader förutom lönekostnader.


    Kortkampanjen kommer att fortsätta komma ut med 11 nummer per år. Förutom lönekostnader så motsvaras kostnaderna av lika stora prenumerationsintäkter.

    Flyktingarbetet är prioriterat i handlingsplan och etappmål. Amnesty är en av medlemsorganisationerna i Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar (RGB) som ger gratis rådgivning samt kan agera ombud i ärenden som rör asyl samt humanitära skäl. Amnesty hänvisar människor ur båda dessa kategorier till RGB. Medlemsavgiften är 100 tkr, övrig del är ett frivilligt bidrag. De frivilliga bidragen är en förutsättning för RGB:s överlevnad.
    I budgeten 2008 budgeteras för framtagande av broschyrer som informerar om hur vi arbetar med asyl, flykting- och migrationsfrågor. Kostnaden för framtagande av broschyrer fanns med i budgeten 2007 men hanns inte med. Till ny verksamhet räknas också vissa bugetutökningar som beror på att flyktingavdelningen fr o m hösten 2007 består av två personer.


    Information och kommunikation
    Hit räknas Lobby- och Mediaarbete, MR-info, Amnesty Press (AP), Amnestyakademin samt projekten ”Sneställt” och ”Angeläget”.

    Största delen av Lobbyverksamhet avser årets avgift till EU-föreningen (500 tkr).

    Programmet Mediaarbete budgeterar för pressklipp och bevakning samt inköp av Årsrapporten från IS.

    Programmet MR-info ska producera och översätta MR-info från IS och andra sektioner till svenska och lägga ut på hemsidan. Detta kommer att göras i samband med ”re-branding” när grundtexterna till ”One Amnesty” och ”Full Spectrum” kommit.
    Stora satsningar på seminarier, möten och andra externa aktiviteter planeras liksom marknadsföring för dessa.

    Utgivningen av AmnestyPress föreslås ha fem nummer under 2008, lika många som 2007. Budgetmötet 2005 rekommenderade styrelsen att verka för att AP på sikt återigen ska komma ut med sex nummer.
    2007 års budget innehöll resurser till ”AP på webben” vilket skulle göra det möjligt att köpa in material från frilansare utomlands. Dessa resurser har ej använts under 2007 utan föreslås som utrymme under 2008.

    Den stora nysatsningen inom verksamhetsområdet Amnestyakademin fortsätter. Enligt MR- och medlemsutbildningsstrategin ska vi erbjuda utbildning om mänskliga rättigheter i Amnestyakademin. Via utbildning ska vi synliggöra vårt arbete för fler i det svenska samhället. Utbildning är också ett medel för att öka aktivismen och mångfalden och stärka vårt kampanjarbete.
    På sikt ska kursavgifterna i Amnestyakademin täcka de kostnader som finns i Amnestyakademin t.ex. lokaler, administrativt avtal med Sensus, kursutveckling, fortbildning kursledare. Tills dess är det en utvecklingskostnad.

    Projektet Sneställt, som 2007 bekostades med medel från Allmänna Arvsfonden, kommer att drivas i mindre omfattning av Amnesty under nästa år. Projektet behandlar frågor om könsroller och diskriminering av kvinnor.

    Projektet Angeläget kommer att fortsätta även under 2008 men i mindre omfattning. Allmänna Arvsfonden är finansiärer fram t o m 31 augusti och en fortsättning av projektet i Amnestys regi är budgeterad därefter. Angeläget är ett filmprojekt som syftar till att öka kunskapen om mänskliga rättigheter bland unga människor.


    Stöd till aktivism
    I programgruppen ingår stöd till specialgrupper, arbetsgrupper, distrikt, distriktcenter Skåne/Blekinge, distriktcenter Göteborg, landprogram, övrig utbildning, ungdomsarbete och distrikt Stockholm.
    Satsningen på ungdomsarbetet fortsätter med en projektanställd ungdomssamordnare som är stationerad i Malmö.
    Ny verksamhet 2008 är budgeten för distriktsamordnaren i Stockholm. Budgetposten syftar till att stödja aktivister och kampanjarbetet i distriktet.

    Medlemmar och organisation
    Programgruppen avser kostnader för Amnestys interna demokrati såsom t ex årsmötet och styrelsens arbete.
    Arbetet med att ta fram en mångfaldsstrategi utifrån svenska sektionens mångfaldspolicy, fortsätter under 2008 med en projektanställd.
    Eftersom årsmötet 2007 beslutade att ge "styrelsen i uppdrag att utarbeta ett centralt finansierat utjämningssystem för resekostnader i samband med årsmötet, som presenteras och förankras på budgetmötet 2008" finns en budgetpost inlagd 2008.

    Insamlingsarbete
    Inom programgruppen ingår Amnestys arbete med medlemsvärvning, insamling och marknadsföring.

    Fokus inom fundraisingområdet kommer även 2008 att ligga på att utveckla de basområden som beskrivs i fundraisingstrategin. Det innebär att de projekt sektionen kommer att satsa mest på under året är sådana som bidrar till att öka nyrekryteringen samt det regelbundna givandet till Amnesty. Dessa områden är också de som är basen för att leva upp till de kvantitativa målen i handlingsplanen. En annan förändring 2008 är att vi kommer börja med löpande medlemsår vilket innebär att alla medlemsavgifter gäller 12 månader från inbetalning istället för på kalenderår. Det innebär också att vi kommer avisera varje månad beroende på när inbetalningen för 2007 års medlemskap gjordes.

    Värvningen genom Face-to-face (F2F) kommer att flyttas ut i landet mer då vi fortfarande når bra resultat utanför storstäderna men att resultatet i storstäderna minskat. Det innebär ökade kostnader för resor, boende etc. Vi planerar att ha F2F i Stockholm, Malmö och Göteborg samt även en utökad turné runt om i landet. Projekten kommer att hålla på från april till oktober.

    Under 2007 har vi bedrivit en löpande telemarketing (TM) med egen anställd personal. Detta har gett mycket bra resultat och vi vill göra detta till en fast verksamhet. Det ger oss större kontroll över aktiviteterna och större flexibilitet. En av aktiviteterna är uppgraderingen då vi ber våra medlemmar/givare att öka sitt stöd till oss. Amnesty Guard är alla som ger mer än 150 kr/månad (medelstora gåvor som är ett av våra utvecklingsområden i Fundraisingstrategin), dessa får djupare information 4 ggr/år. Vi kommer även använda kanalen för att värva fler till Kortkampanjen. Vi planerar även att använda TM för att rekrytera nya medlemmar, detta görs i flera andra sektioner (ex Holland) med gott resultat.

    Vi har under 2007 utvecklat vår medlems- och givarvård och i 2008 års budget finns planerade utskick där vi berättar mer om vad vi uppnår och vad vi gör för medlemmarnas pengar för att de ska få bekräftelse på att deras medlemskap och stöd är viktigt och ger resultat.

    Inom utvecklingsområdena råder det osäkerhet kring större företagssamarbeten eftersom de internationella riktlinjerna är oklara. Dock är det under nästa år som vi kommer att se resultatet av det samarbete vi har med Nudie Jeans om nya t-shirts som illustrerar var och en av artiklarna i FN:s allmänna förklaring. Vi fortsätter att utveckla aktivism via SMS som aktivist men nu även gåva. Inom FRII planeras även en större gemensam kampanj för att öka medvetenheten bland allmänheten gällande testamenten och ideella organisationer.

    Förutom de utökade satsningarna på F2f kommer vi under 2008 att arbeta mycket med att skapa "Ett Amnesty" vilket bl a annat innebär att skapa ett nytt internationellt varumärke och visuell kommunikation (re-branding). Bland annat planeras en projekttjänst som kommer att samordna produktionen av organisationens externa kommunikation och produktion av material.

    Amnestyfonden och sektionen bedriver gemensam insamling. Amnestyfondens andel av insamlingskostnaderna budgeteras till 973 tkr.

    Gemensamma kostnader
    Här budgeteras för kontorskostnader, IT-stöd och personalkostnader.
    Som ny utökad verksamhet föreslås en utvidgning av befintliga lokaler. Eftersom vi växer så ökar behovet av lokalyta.
    Personalkostnaderna ökar med 1 600 tkr. Projekttjänsterna inom TM och register blir fasta.
    Utvecklingsarbetet med den interna kommunikationen fortsätter i form av en projekttjänst..

    Det föreslagna fasta tjänsteutrymmet 2008 för sektionens anställda (exkl Amnestyfonden och Amnesty Business Group) motsvarar 30,85 tjänster. Det fasta tjänsteutrymmet per sista september 2007 var 28,85 tjänster,

    Internationella rörelsen
    IS-avgiften är det obligatoriska bidrag vi betalar till det internationella sekretariatet. Avgiften beräknas efter hur stora intäkter vi har. Avdrag får göras för insamlingskostnader. Kostnaden för 2008 utgörs av tre delar: Faktiskt bidrag att betala baserad på avgiftsunderlaget 2005 och 2006, reserv från 2006 att upplösa samt reservering för IS-avgiften 2010 baserad på avgiftsunderlag 2007 och 2008.
    IS-avgiften 2008 är beräknad till 16 416 tkr.

    I programgruppen ingår även ett utbildningsprojekt om mänskliga rättigheter som riktar sig till lärare i Turkiet. Projektet bekostas med bidrag från Olof Palme Internationella Center (OPC) och är ett samarbete med den turkiska sektionen. I budgeten finns en mindre post inlagd men stora möjligheter finns att OPC kommer att bevilja en förlängning av projektet.


    Sammanställning av ny och utökad verksamhet

    Nedan följer en sammanställning av ny/utökad verksamheten som överstiger 100 tkr.
    I tabellen visas till vilken del den är att betrakta som rörlig respektive fast. Med fast verksamhet menas sådan verksamhet som det tar längre än 12 månader att dra ned. Till fast verksamhet räknas också tillsvidareanställda.


    Ny verksamhet
    Rörlig
    Fast
    Dignity-kampanjen
    600
    Annonser och material till MR-seminarier
    100
    Arrangemang av seminarier och andra aktiviteter
    60
    Utökad verksamhet
    F2F
    1 705
    Projekttjänst materialproduktion, re-branding
    470
    Projekttjänst Mångfaldssamordnare
    460
    Ökade insatser på Fundraising (bl a MR 60 år)
    430
    Projekttjänst Ungdomssamordnare
    405
    Utökade lokaler
    400
    Fast tjänst register/administration
    375
    Fast TM-tjänst
    375
    Utvidgat åtagande för kontoren i Gbg & Malmö
    200
    Informationshanteringsprojektet, projekt
    200

    Stiftelsen för Insamlingskontroll (SFI)

    SFI avgör vilka insamlingsorganisationer som får ha 90-konto. Enligt SFI:s regler måste minst 75 % av en 90-kontohavares insamlade medel gå till organisationens ändamål och omvänt får alltså som mest 25 % av insamlade medel gå till insamlings- och administrationskostnader. SFI gör sin bedömning över flera år och tar hänsyn till de förklaringar en organisation kan lämna vid ett tillfälligt överskridande av gränserna.
    Nyckeltalet om att 75 % av insamlade medel ska gå till ändamålet uppfylls ännu inte fullt ut i budgetförslaget för 2008. Det slutgiltiga budgetförslaget kommer att anpassas för att uppfylla alla SFI:s krav.

    2004
    2005
    2006
    Prognos 2007
    Budget 2008
    Verksamhetsintäkter
    37 953
    43 967
    50 281
    54 674
    61 360
    Ändamålskostnader
    27 646
    28 898
    37 709
    39 512
    45613
    Insamlingskostnader
    7 377
    7 647
    7 715
    6 980
    10384
    Administrationskostnader
    2 924
    3 089
    3 411
    3 887
    3 693
    Ändamålskostnader 75 % regeln
    73 %
    65 %
    75 %
    72 %
    74,3 %
    Insamling & adm 25 % regeln
    27 %
    24 %
    22 %
    20 %
    22,9 %


    Reserverna

    I budgetmanualen sägs: " Svenska Amnesty har, genom årsmötesbeslut (senast maj 2003), valt att dela in det egna kapitalet i två delar; en reserv och en resterande del (ibland kallad "överreserven")”. Fördelningen mellan dessa två delar görs vid årets början utifrån kommande års budgeterade kostnader.
    Reserven ska enligt styrelsebeslut i maj 1998 följa den internationella normen så att den omfattar 75% av personalkostnader och 25% av övriga kostnader, vilket tolkas som sekretariatskostnader inkluderande avskrivningar. Skillnaden mellan det som ska finnas i reserven och det totala egna kapitalet blir en "överreserv".

    Beräkningen av det utgående egna kapitalet 2008 utgår i diagrammet nedan från att styrelsen beslutar om att 2 000 tkr av det prognostiserade resultatet 2007 används till ändamålskostnader. Vid en budget med ett beräknat överskott om 1 670 tkr blir det egna resultatet tillräckligt stort för att tillgodose reservkravet. Den önskvärda reservnivån överskrids dessutom med 3 035 tkr. De bundna reservkraven ökar med 1 696 tkr eftersom budgeterade personal- och sekretariatskostnader ökar.
    Chart
    Diagrammet visar förändringen av reserverna (eget kapital) över tiden.
    Beräkningen utgår från att styrelsen beslutar om att 2 000 tkr avsätts till ändamålskostnader 2007.




    Förslag till beslut om 2008 års budget

    Sekretariatet föreslår styrelsen

    att tillsvidare anta den av sekretariatet föreslagna intäktsbudgeten 2008 på omkring 61,3 Mkr

    att styrelsen tillsvidare beslutar om en kostnadsbudget på 59,7 Mkr











    Bilagor:
    1. Sammanfattning budget 2008.
    2. Intäktsbudget 2008.
    3. Kostnadsbudget 2008.
    4. Programbudget 2008.