Sammanfattning av beslut från ICM 2011 Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2011

Från: ICM-delegationen
Datum: 9 september 2011

SAMMANFATTNING AV BESLUT FRÅN INTERNATIONELLA RÅDSMÖTET 2011

Beslut 1. Förslag baserade på den provisoriska självständiga granskningen

Resolutionen baseras på den rapport som Anne Owers har skrivit om utbetalningarna till Irene Khan och Kate Gilmore. Den togs fram av den holländska sektionen med hjälp av den internationella styrelsen (International Executive Committee; IEC) och första utkastet cirkulerades på internationella rådsmötet (International Council Meeting; ICM). Den har därför inte behandlats i någon beredningsgrupp men en arbetsgrupp, där bl a den svenska sektionen medverkade, har arbetat fram den slutliga versionen som ICM fattade beslut om.

I allmänhet pekar resolutionen på behovet av att öka vår transparens och förbättra vårt ansvarsutkrävande samt att stärka olika delar av organisationens styrning och ledning. Mer specifika förändringsförslag inkluderar:

En enhet för att stödja den internationella styrelsen i deras arbete ska inrättas på det internationella sekretariatet. Detta är ett sätt att komma till rätta med de brister som utredningen visat på i systemen och strukturerna vad gäller relationen mellan styrelsen och generalsekreteraren.
Alla riktlinjer för lönesättning, ersättningar och övertid kommer att ses över så att vi är säkra på att de följer bästa praxis inom vår sektor.
En oberoende, extern grupp ska utvärdera den internationella styrelsens fortsatta arbete med fokus på effektivitet och dess tillgång till relevant finansiell och personalrelaterad expertis.
En kommitté som ska se över och bevaka ersättningar till generalsekreteraren och ledningsgruppen ska inrättas.
Den internationella finansöversynskommittén (Finance & Audit Committee; FAC) kommer att upprätta ett riskregister och kontinuerligt rapportera till den internationella styrelsen och generalsekreteraren.

Utöver det kommer IEC även undersöka vad som skulle hända om AI Ltd skulle agera som en välgörenhet i alla sina finansiella affärer. IEC kommer periodvis rapportera tillbaka till rörelsen och inkomma med en slutrapport till ICM 2013.

Beslut 2. Om totalvägrare

Ursprunget till detta beslut är en resolution från den grekiska sektionen om att avsevärt utvidga Amnestys arbete avseende vapenvägrare i värnplikt. Beslutet som slutligen antogs var dock mycket uppmjukat jämfört med det ursprungliga förslaget. Beslutet innebär att IEC får i uppdrag att genomföra en studie av Amnestys policy avseende vapenvägrare. Studien ska titta på användandet av frihetsberövande och fängelsestraff för vapenvägrare, oavsett om alternativtjänsten är av bestraffande karaktär eller inte.

Beslut 3. Arbetet med barns rättigheter

Bakgrunden till beslutet är att den franska sektionen lagt fram en mer långtgående resolution om att prioritera och utveckla en policy för Amnestys arbete om barns rättigheter, något den spanska sektionen gjort vid upprepade tillfällen tidigare.

ICM beslutade att Amnesty ska integrera arbetet med barns rättigheter inom rörelsen på ett sådant sätt att Amnestys profil höjs när det gäller barns rättigheter, genom att större vikt läggs på opinionsbildning, aktivism och kampanjer liksom ökad användning av partnerskap.

Beslut 4. En strategi för global täckning

ICM beslutade att:

IEC ska fortsätta implementeringen av beslut 17 från ICM 2003 om ”strategic coverage” (strategiskt täckning) avseende både geografiskt och tematiskt arbete
IEC ska utveckla en strategi om s k ”global monitoring” (global täckning) och att man i denna strategi tar hänsyn till den positiva roll som landssamordnarna kan spela i arbetet.
IEC ska granska de rekommendationer resulterade av mötet om ”strategic coverage” som hölls i Bern 2009.
Implementera beslut 12 från ICM 2009, där IEC uppdrogs att utvärdera implementeringen av ”strategic coverage” i slutet av varje operativ plan så att eventuella lärdomar kan införlivas i den efterföljande operativa planen.
IEC ska att rapportera till nästa Ordförandeforummöte (Chairs Assembly; CA – tidigare kallat Chairs Forum Meeting) om genomförandet av dessa beslut.

Beslut 5. Statliga medel

En utvärdering av vårt beroende av statliga medel ska göras och resultatet ska rapporteras till rörelsen i oktober 2012. Utvärderingen ska titta på vilka implikationer statliga medel har för vårt oberoende och vår opartiskhet.

Det som förändrades från ursprungsresolutionen var att beslutssatsen som handlade om att vi ska se till att vårt beroende av statliga medel inte ökar under utvärderingsperioden föll. I samråd med Italien lade vi till en sats om att utvärderingen också ska omfatta redan existerande bästa praxis inom organisationen, och de möjligheter vi redan har att garantera effektivitet och opartiskhet.

Beredningsgruppen var delad, men resolutionen gick igenom och antogs sedan i plenum.

Beslut 6. Stärka partnerskap mellan lokala grupper

Samarbete och partnerskap mellan lokala grupper, både i Nord och i Syd, ska stärkas. Dessutom ska IEC skapa ett pilotprogram för att underlätta kontakterna mellan aktivister i olika länder, med hjälp av internet och sociala medier. Detta gäller speciellt de aktivister som jobbar med samma IAR-fall (Individuals at Risk).

Detta är ett beslut som är extra intressant att bevaka för svenska sektionens räkning, med tanke på de motioner vi brukar få till årsmötet.

Fick stort stöd i beredningsgruppen och antogs i plenum.

Beslut 7. Minimikrav för styrning och ledning

Det beslutades att IEC ska ta fram en uppsättning minimikrav för hur sektioner och strukturer ska styras och ledas – vilka minimikrav som krävs för att man ska få fungera som en sektion eller struktur i Amnestys namn. Detta ska ske i konsultation med bland annat ordförande och generalsekreterare i sektionerna, och det slutliga beslutet fattas på ICM 2013.

Minimikraven kommer vara väldigt övergripande och allmänna. Exempelvis kommer de ta upp saker som att varje sektion måste ha någon typ av möte där medlemmarna kan välja styrelse (årsmöte), att det ska finnas stadgar som reglerar styrelsens ansvar, att arbetsrättsliga lagar ska följas, att man ska arbeta med strategiska planer och att man ska ha medlemsregister på plats.

Förutom dessa minimikrav ska ett licensavtal upprättas för alla Amnestyenheter, som tydligt specificerar vilka krav som ställs på dem och vad som skulle kunna medföra att licensen dras in.

Beslutet fattades med konsensus.

Beslut 8. Nya former av Amnestynärvaro

Beslutet handlar om att nya former för Amnestynärvaro ska kunna etableras och utvärderas. Vi ska kunna ha olika typer av Amnesty-enheter beroende på kontext – i vissa fall kanske vi måste börja skapa Amnestyaktivism ”uppifrån” genom att ett kontor etableras i landet innan traditionella aktiviststrukturer finns (exempelvis i Indien). Målet ska dock alltid vara att dessa enheter/sektioner/strukturer ska ha en fungerande medlemsdemokrati på långsikt.

IEC ska ta fram riktlinjer och kriterier för de här enheterna och förbereda eventuella stadgeändringar, innan vi kan ta beslut på ICM 2013. Arbetet ska ske i konsultation med övriga rörelsen.

Beslutet fattades med majoritet.

Beslut 9. Möjligheten för IEC att agera när en sektion genomgår en kris

Beslutet är huvudsakligen en uppdatering av stadgereglerna som handlar om när och hur IEC får stänga ner sektioner eller ta bort deras självständighet genom att gå in och ta över ansvaret för och styrningen av sektionen. Några saker som är nya i beslutet är att IEC får välja sin ordförande på två år istället för ett år (ordförande väljs alltid internt inom IEC) samt att sektioner som IEC beslutar att frånta självständighet får möjlighet att överklaga detta till MAC (Membership Appeals Committtee, som hanterar överklaganden från sektioner som blivit avstängda).

Beslutet fattades med stor majoritet.

Beslut 10. Mångfald och jämställdhet

Beslutet uppmanar alla sektioner och strukturer att utveckla planer för att implementera de internationella handlingsplanerna för jämställdhet och mångfald. IEC ska utveckla riktlinjer för detta till mars 2012. IEC ska också bevaka hur arbetet med mångfald och jämställdhet går framåt och säkerställa att de har expertis inom området. Alla entiteter inom Amnesty ska sätta upp konkreta mål för arbetet och rapportera på dem inom sina ordinarie system för måluppföljning och rapportering. En första diskussion om hur arbetet framskrider ska ske på Chairs Forum 2013.

Beslutet fattades med stor majoritet.

Beslut 11. Inkluderande av externa experter och perspektiv

ICM beslutade att IEC ska utveckla arbetet med att inkludera externa experter och perspektiv, särskilt där det stärker organisationens styrning och ledning, och rapportera tillbaka till ICM 2013.

Vi tog ett liknande beslut på ICM 2009, och det har skett en del arbete i resolutionens anda sen dess. Det har dock inte varit koordinerat och det har sett olika ut i olika delar av Amnestyrörelsen. Det som nu eftersöks är mer koordinerat arbete och mer vägledning från IEC.

Beslut 12. Stadgeändring för att förtydliga valförfarande

ICM beslutade att ta bort en mening från stadgarna som handlade om att två personer från samma land inte kan bli valda till samma internationella organ. Mening var otydligt skriven och överflödig och att den tas bort förändrar inget – två personer från samma land kan fortfarande inte bli valda till samma internationella organ.

Beslut 13. Offentliggörande av röstsiffror

ICM beslutade att ändra hur vi offentliggör röstsiffror efter val på ICM. Kontentan är att de exakta röstsiffrorna för de som inte blev valda inte kommer på offentliggöras på ICM utan göras tillgängliga på ICM-hemsidan och i ICM-rapporten. Framför allt handlar det om att undvika att kandidater förödmjukas i onödan. Resolutionen förändrades en del i beredningsgruppen då många var måna om att i så stor utsträckning som möjligt upprätthålla den transparens det innebär att offentliggöra röstsiffror.

Beslut 14. Förändringar rörande nomineringar till IEC

Den stora förändringen är att den internationella valberedningen (International Nominations Committee; INC) fortsättningsvis kommer kunna nominera kandidater till IEC. Flera sektioner var oroade över vad som händer om INC vill nominera en kandidat från ett land med en sektion och därför gjordes ett tillägg om att INC kommer konsultera sektionen i fråga. Om INC nominerar en kandidat, och denne inte skulle ha deltagit på ICM annars, kan INC söka bidrag hos den internationella budgeten.

I ursprungsresolutionen fanns ett förslag om att ändra deadline för nomineringar från 24 timmar innan val till två veckor innan val men det förslaget föll i beredningsgruppen.

Beslut 15. Intressekonlifkter

Förslaget innebär att:

Styrelseledamöter måste vänta två år från att de slutat i styrelsen innan de kan bli anställda på en högre befattning inom samma sektion
Vice versa gäller att anställda på en högre befattning måste vänta två från att de avslutat sin anställning till att de kan ställa upp till val inom samma sektion
Om en före detta ordförande eller generalsekreterare från en sektion ges anställning av en annan sektion måste den första sektionen först rådfrågas
Det går att ansöka om dispens från dessa regler. Ett beslut fattas då av IEC:s och ICM:s ordföranden samt generalsekreteraren.

Ursprungsresolutionen gällde bara när styrelseledamöter blev anställda och inte när anställda ställde upp till val. Den handlade också om alla anställda, inte bara de i högre befattning.

Beslut 16. Roller och ansvar för olika delar av Amnestys ledning och styrning

Resolutionen var föremål för en livlig debatt och i slutändan drog IEC tillbaka alla utom en beslutssats p g a tidsbrist. Det innebär att IEC och ICM inte kommer byta namn till ”Global Board” respektive ”Global Assembly”. I princip alla andra att-satser som drogs tillbaka har IEC befogenhet att fatta beslut om ändå och de sa att de hur som helst planerar att skapa en förtydligande broschyr samt återkomma till ICM 2013 med förslag på stadgeförändringar.

Det som återstår är den huvudsakliga delen av resolutionen – matrisen som kartlägger roller och ansvar för olika styrnings- och ledningsfunktioner. Tanken med tabellen är att den ska klargöra den existerande situationen men den är annars rätt svår att översätta till svenska i löpande text. Några förändringar gjordes i tabellen, bl a att ICM kommer fortsätta ta beslut om en tvåårig rambudget – något IEC velat förändra i en annan resolution. Ordförandemötet kan nu bara ta beslut i frågor som delegerats av ICM – IEC kan alltså inte längre delegera frågor till ordförandemötet.

Beslut 17. Ordförandeforumet

Det här förslaget handlade om att stadgefästa ordförandeforumet (Chairs Forum; CF). Förslaget omarbetades tillsammans med IEC och föreslog inga märkvärdiga förändringar. De latinamerikanska sektionerna föreslog en ändring som skulle innebära att alla sektioner har en röst på CA, även i de frågor som delegerats av ICM. Idag har sektioner olika antal röster beroende på hur många medlemmar de har. Förslaget gick igenom i beredningsgruppen (där alla sektioner har en röst) men föll i plenum (där sektioner med fler medlemmar har fler röster). Alla sektioner kommer dock ha en röst från och med nu på CA i frågor som direkt rör CF t ex val av ordförandeforumets ledningskommitté (Chairs Forum Steering Committee; CFSC).

Beslut 18. Ett Finansiellt Amnesty

Hittillsvarande system för hur stor avgift som sektionerna betalar till IS (internationella sekretariatet) beslutades av ICM 1995. Samma år bekräftades tidigare ICM-beslut om att alla pengar som insamlas i Amnestys namn ska ses som en resurs för rörelsen som helhet. Fortfarande stannar dock pengarna huvudsakligen i den sektion där pengarna samlas in och används där. År 2008 och 2009 gick i snitt 30% av de självförsörjande sektionernas inkomster vidare till den internationella rörelsen.

På ICM 2009 fastställdes en ny strategi för tillväxt och fördelning av resurser, med inriktning på att mer resurser skulle användas där vi kan åstadkomma större nytta för vårt människorättsarbete, vilket innebär framför allt globala syd och öst. Det beslutades om ett mål på 35% tillväxt över en sexårsperiod samt att fördelningen mellan sektionernas användning av resurser i egen verksamhet respektive globalt, ska förändras från nuvarande fördelning av 70/30 till 60/40 vid slutet av den sexåriga handlingsplaneperioden d v s 2016.

Efter omfattande konsultationer med rörelsen valde IEC att till årets ICM lägga ett förslag som innebär att målet 60/40 flyttas till 2021 och så blev också beslutat. Det nya systemet införs 1 januari 2012 och avser IS-avgift som ska betalas fr o m 2012. IS-avgiften baseras på de intäkter och avdragsgilla kostnader som sektionen hade två år tidigare, d v s IS-avgiften 2012 baseras på finansrapporten 2010. Nedanstående tabell visar i detalj hur stor andel av en sektions beskattningsbara intäkter (assessable income) som ska skickas vidare till den internationella rörelsen. %-satsen avser enbart de intäkter som faller INOM det inkomstbandet. Bandgränserna anges i euro (€).

2012-2016
43%
44%
45%

Genom beslutet gäller nu nya regler för hur beskattningsbara inkomster ska beräknas. I det gamla systemet fanns avdrag för insamlingskostnader, men det avdraget kommer att successivt trappas av från 35% 2012 till 0% 2018. Avdrag får även göras för frivilliga extra bidrag (AVC) som ges till IS budget, för bidrag som ges till en annan AI-enhet (t ex en annan sektion eller struktur) om det godkänts av den internationella generalsekreteraren samt för varuinköpskostnaden för varor som säljs vidare (t ex profilprodukter). Vissa typer av intäkter ska ej räknas med (non-assessable income). Det är bidrag som en sektion erhåller från IS budget eller andra sektioner samt öronmärkta bidrag (restricted funds), förutsatt det har skett i överenskommelse med den internationella generalsekreteraren. Värdet av donerade varor eller tjänster behöver ej heller medräknas.

Det beslutades även om en ny resursfördelningsmekanism, som innebär att globala resurser används i linje med Amnestys globala strategiska mål. Den ska utformas så att den globala budgeten stödjer större påverkanseffekt på mänskliga rättigheter, i synnerhet i de geografiska områden (såsom globala syd) där de grövsta brotten mot mänskliga rättigheter begås. Via den internationella budgeten kommer tre nya och två nuvarande verksamheter att finansieras. Nya är investeringar i geografiska områden där AI har ingen eller liten närvaro; internationella funktioner som utförs av nationella sektioner eller strukturer på uppdrag av IS och bekostat via IS budget; bidrag till kostnader för självförsörjande sektioner där detta ger strategiska fördelar för den internationella rörelsen. De två nuvarande är IS verksamhet (inklusive andra kontor än i London) och verksamheten vid sektioner och strukturer som inte är till fullo självförsörjande.

Beslut 19. Finanstekniska frågor

Som ett led i Ett Finansiellt Amnesty ska alla sektioner och IS ha samma räkenskapsår nämligen kalenderår 1/1-31/12. IS har hittills haft tvååriga budgetar och 1 april - 31 mars som redovisningsperiod, men byter i och med det här ICM-beslutet till att fr o m 1 jan 2012 ha en årlig detaljbudget, en tvåårig rambudget samt till kalenderår som redovisningsperiod. IS-budgeten beslutas av IEC.

IEC fastställde i maj 2011 en ny investeringspolicy, som är betydligt mer flexibel och användbar än den tidigare. ICM beslutade därför att till IEC delegera alla beslut rörande IS i linje med investeringspolicyn samt att återkalla ett beslut från 1995 som därmed inte längre är tillämpligt.

Beslut 20. Stadgeändring angående finansiell rapportering.

ICM-beslutet ändrade de internationella stadgarna så att om en sektion inte har lämnat in sin finansiella rapport till IS inom en månad från sista inlämningsdatum vid något år sedan senaste ICM blir sektionen fråntagen sin rätt att rösta på nästkommande ICM.

Beslut 21. IEC:s ersättningsmöjligheter.

I syfte att motverka barriärer som kan hindra en mångfald av personer att kandidera till IEC beslutades att medlemmar av IEC fortsättningsvis kommer kunna få följande slags ersättning och stöd:

Ersättning för direkta utgifter. Det innefattar t ex resor eller andra direkta kostnader i samband med sitt styrelseuppdrag. Denna rätt gäller även medlemmar av IEC:s kommittéer.
Ersättning för indirekta utgifter och icke-monetärt stöd. Syftet är att underlätta så mycket som möjligt utan att ge monetärt stöd. Det kan handla om allt från utrustning till diverse stöd från IS.
Ersättning för kostnader för omhändertagande av barn, nödvändiga som en följd av IEC-uppdraget. Denna rätt gäller även medlemmar av IEC:s kommittéer.
Ersättning för verifierad förlorad arbetsinkomst som en direkt följd av IEC-uppdraget. Som mest 20 dagar per år och £250 per dag, dock totalt som mest £2000 per år.
Ersättning för förlorad arbetsinkomst bestäms av en utbetalningskommitté (IEC Payments Committee), som utgörs av de två ledamöter i FAC som väljs direkt av ICM samt en tidigare IEC-ledamot. De två förstnämnda utövar tillsyn över utbetalda ersättningar enligt den första punkten. Alla utbetalda ersättningar till IEC-medlemmar ska redovisas till rörelsen.

Beslut 22. Transparens avseende vissa utbetalningar.

Beslutades att IEC årligen ska rapportera följande information:

- De fem högsta lönerna på IS, inkl hela paketet till GS, samt relationen mellan den högsta och lägsta lönen.
- Den totala ersättningen till IEC och kriterierna för denna ersättning, vilka direkta utgifter som har ersatts till IEC-ledamöterna samt om tillämpligt summan av andra slags ersättningar (in natura).
- Ytterligare information om IEC/IS som sektioner/strukturer behöver få för att uppfylla nationell lagstiftning.
- Annan information som bör rapporteras ur ett bredare CSR-perspektiv (Corporate Social Responsibility; företags samhällsliga ansvar), t ex INGO Accountablility Charter Report.
- Belopp och detaljer rörande avgångsvederlag överstigande £100 000.