Information till lokala grupper om face-to-facebesök Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2011

Datum: 9 september 2011

Information till lokala grupper om face-to-facebesök
(2 bilagor)

Bakgrund
Med anledning av ett årsmötesbeslut från Göteborg i år fattade styrelsen följande beslut på junimötet:

att uppdra åt sekretariatet att till styrelsens septembermöte 2011 redogöra för de rutiner som finns för att säkerställa att de som engageras i face-to-face får information om vilka lokala grupper som finns samt att grupperna informeras om lokala face-to-face-aktioner samt om eventuella besök på orten av representanter för centrala Amnesty.

”Lokala face-to-face-aktioner” har i det här sammanhanget tolkats som den sommarturné face-to-face gör på olika orter.

Nuvarande rutiner
Rutiner för att säkerhetsställa att grupper blir informerade om besök av Amnestys medlemsrekryterare har lagts in i tjänsten som ansvarar för att operativt driva sommarturnén. Tjänsten kallas för Administrativ Gruppledare för turné (AGL).

AGL går varje onsdag igenom de platser som planeras att besökas tre veckor framåt, och kontaktar därefter distriktsombud (DO) och gruppsekreterare på plats. Detta sker via telefon, med ett efterföljande bekräftelsemail. (I första hand sker kontakt med distriktsombud, sedan gruppsekreterare). Syftet med kontakten är att informera om att besök av face-to-facerekryterare är inplanerade på orten, samt att få kort information om de lokala grupperna på plats och få tillgång till kontaktuppgifter till någon ansvarig på orten som kan lämnas ut till intresserade under värvning.

Om distriktsombud eller gruppsekreterare ej nås efter upprepade ringförsök skickar AGL ut ett informationsmail till dessa båda. Informationen i bilagorna lämnas sedan ut till medlemsrekryterare i ett briefingmöte innan avresa, både muntligt och skriftligt. De gånger AGL ej har möjlighet att ta denna kontakt, har projektledare eller koordinator skött kontakten med DO eller gruppsekreterare.

Gällande de orter där face-to-faceverksamheten är permanent, d v s Stockholm, Malmö och Göteborg, är rutiner uppsatta för att kontinuerligt informera face-to-facepersonalen om aktivism, vilka aktiviteter som planeras på orten, etc. Denna information får de först och främst genom de vidareutbildningar som hålls en gång per vecka och genom nära kontakt med aktivistsamordnare på plats.

Förbättringar
Gällande besök av sekretariatet på lokala orter är dessa oftast inbokade av grupper eller distrikt och då uppkommer normalt inte ett informationsbehov gentemot andra. När generalsekreteraren (GS) åker ut har det oftast varit samma sak; det handlar om besök hos en grupp/er eller distriktsmöten då alla grupper är kallade. När GS eller annan sekretariatspersonal är inbjuden till att delta i seminarium eller på konferenser bör förstås grupper på orten informeras. Här har det brustit och vi kan konstatera att rutin för detta saknas och bör tas fram.

Rutiner för face-to-face ses över och utvärderas varje år. Viktigt att betona är dock att face-to-face är en fundraisingmetod för att värva medlemmar och enligt styrelsebeslut inte ska användas i syfte att stärka aktivismen. Om dessa två aktiviteter går att förena är de lokala aktivisterna alltid välkomna att ta initiativ till det, vilket också sker.

Förslag till beslut

att uppdra åt sekretariatet att ta fram en rutin för hur lokala grupper ska informeras om besök/aktiviteter på orten av representanter för sekretariatet, exkluderat face-to-face där rutiner finns.

Bilaga 1: Infoblad rörande aktivism. (Detta går med vid varje resa, oavsett om kontaktperson finns eller ej).
Bilaga 2: Exempel på informationsmaterial som skickas med värvarna inför varje resa. (Lidköping och Skövde)

Bilaga 1. Information till resande grupper om lokala grupper och aktivister
Vi försöker alltid att kontakta de lokala distriktsombuden och gruppsekreterare på varje ort, innan er avresa, detta för att informera om att vi kommer att vara på plats och för att få information om vilka slags grupper som finns lokalt och hur man kan engagera sig.

De gånger de har någon som kan fungera som kontaktperson så lämnar vi ut det namnet efter godkännande. Annars så lämnar ni ut Jenny Brandts kontaktuppgifter (se nedan). Men viktigt för er att komma ihåg är alltså att på många orter så finns lokala aktivister, några som är väldigt nya, några som kan ha arbetat i väldigt många år med våra viktiga frågor. Om ni träffar dem, kom ihåg att ni kan få inspiration av deras berättelser, vad har de gjort lokalt och har de några intressanta historier att berätta.

Amnesty har ca 180 lokala grupper utspridda i landet. Alla grupper arbetar för mänskliga rättigheter på sitt sätt, en del grupper fokuserar på specifika teman, som exempelvis dödsstraffet, och andra grupper kan arbeta med att samla in pengar till förmån för Amnesty.

Kontakta Jenny Brandt på Amnestys sekretariat för mer information om din lokala Amnestygrupp: Kontorsnummer: 08-729 02 54Epost: [email protected]

Bilaga 2. Exempel på informationsmaterial om lokala grupper som använts under sommarturnén

Information om grupp i Lidköping

Hemsida: http://amnestylidkoping.se/index_page_1
De har funnits i Lidköping sedan 70-talet.
Arbetat bland annat med romernas situation.
De arbetar även med Turkiet och arbetar med en fånge från Afrika. (skickar brev etc.)
I Lidköping samarbetar de med andra MR-grupper. (exempelvis Rädda Barnen och FN-föreningen).
Tillsammans anordnar de en temadag om MR-frågor (Mänskliga rättigheter). Detta ska också ske till hösten.
De håller även informationsdagar/temadagar för gymnasieskolor. I höst vänder de sig till en högstadieskola.
Annars ordnar de en loppis, en gång per år, och de har fototävlingar; alltid med fokus på mänskliga rättigheter.
För information om Amnestys arbete i Lidköping eller hur man blir aktiv så kan de kontakta XX XX gruppsekreterare i Amnestygrupp 200 i Lidköping. Mail: xxx@xxx
Eller kontakta Jenny Brandt, via Amnestys sekretariat så vidarebefordrar jag kontaktuppgifter till rätt personer.

Information Skövde

Kontaktuppgifter Skövde: XX XX mail: xxx@xxx

I Skövde har en ungdomsgrupp varit aktiv det senaste året.
De har bland annat engagerat sig i de ”vanliga” kampanjerna.
Informerat på stan och på skola.
Nu till hösten kommer gruppen förmodligen att gå från ungdomsgrupp till aktivistgrupp, de kommer med stor sannolikhet att fokusera på Sydamerika och kvinnorätt.
Bland annat kommer de att delta i en festival för mänskliga rättigheter. Och fortsätta att informera i skolan.
Även brevskrivning kommer att ligga på deras agenda.
Om någon är intresserad, ta kontakt med Sandra via mailadressen ovan eller hör av er till Jenny Brandt på sekretariatet. [email protected] 08-729 02 54