Kommunikationsplattform Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2011

Kommunikationsplattform
(2 bilagor)

Global Identity
Under många års tid har arbetet med att ta fram en global identitet för Amnesty International pågått. Processen har skett via en global arbetsgrupp med representanter från AIUK, AINL och AIUS. De har kontinuerligt har stämt av med olika grupper inom rörelsen som till exempel GMT (Global Management Team) och FMT (Fundraising Management Team) samt med ledningsgrupp och generalsekreteraren på IS. I januari 2011 hölls en så kallad High Level Workshop i Stockholm där arbetsgruppen, ledningsgruppen på IS, SG Salil Shetty, representanter från utvalda sektioner samt IEC deltog och presenterade förslag på global identitet . Den svenska sektionen deltog som värd med tre personer; Lise Bergh, Miriam Isaksson och Sara Ångström. Resultatet från denna workshop skickades sedan ut på konsultation till sektionerna och slutresultatet presenterades i en upptryckt gul bok till alla deltagare på ICM 2011. Den engelska textversionen presenteras i bilaga 1. Beslut om den globala identiteten har tagits av Salil Shetty och informerats om i IEC.

Svensk kommunikationsplattform
Utifrån den engelska versionen har sekretariatet gjort en översättning och tolkning av den engelska texten som ska fungera i svensk kontext. Texten har alltså inte översatts ord för ord utan har snarare tolkats för att kunna användas på ett naturligt sätt i vår svenska kommunikation. Detta är således förslaget till vår svenska kommunikationsplattform - grunden för hur vi kommunicerar och hur vi vill uppfattas som organisation. När alla sektioner använder samma plattform och identitet för sin kommunikation kommer Amnesty uppfattas som samma organisation vem du än är och var du än träffar på vårt budskap - Ett Amnesty. Det svenska förslaget på kommunikationsplattform presenteras i bilaga 2.

I och med att processen med att ta fram en global identitet påbörjades på internationell nivå avslutade vi vårt eget påbörjade arbete med att ta fram en svensk kommunikationplattform. Nämnas kan dock att de undersökningar vi gjorde under den perioden både internt och externt visar att det svenska sättet att kommunicera och vår uppfattning om Amnestys identitet i Sverige ligger mycket nära den globala identiteten.

Grafisk identitet
Nästa steg i processen är att IS utifrån den nya identiteten även kommer att presentera en ny grafisk identitet (färger, typsnitt, bilder etc). Denna kommer naturligtvis bygga på vår redan etablerade gul-svarta identitet men med vissa förändringar och förbättringar, exempelvis i form av komplementfärger. När denna är klar kommer sekretariatet att implementera den i svenska sektionen, både för personal och aktivister.