Förslag på utredning om Amnesty Press Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2011

Från:
Sekretariatet och SG1
Datum:
2 september 2011

Förslag på utredning om Amnesty Press

Styrelsen har ombett sekretariatet att ta fram ett underlag inför en diskussion om eventuellt beslut om en utredning av Amnesty Press. Utgångspunkten ska vara att inte ändra på en fungerande modell, men att se om tidningen kan bli ännu mer relevant för Amnestys målgrupper och samtidigt klara av förändringen det innebär när pappersmedier blir allt mer integrerade med andra kanaler.

Bakgrunden är bland annat den läsarundersökning av Amnesty Press som genomfördes i slutet av 2010 där resultatet kan sammanfattas med att tidningen är mycket uppskattad bland medlemmarna, men att det finns också en del önskemål och utmaningar. Utöver detta finns även ett mål i Plan 2010-2011 att se över Amnesty Press (AP) och AP på nätets koppling till den grafiska profilen.

Några exempel på frågeställningar som kommit upp i tidigare diskussioner och som kan vara aktuella i en utredning:

- Finns det ett vägval i fråga om tidningens syfte? Ska den till exempel vara informerande, opinionsbildande, eller främst vara till för att knyta medlemmarna närmare organisationen och aktivera dem i arbetet? Går det att kombinera olika syften?

- Hur ska spridningen av tidningen se ut i framtiden? Kan vi välja att snäva in tidningen till att vara riktad till medlemmar eller försöka sprida den bredare, för att maximera en opinonsbildande effekt. I det senare fallet kanske en närmare koppling till vår webbplats och andra kanaler blir aktuell?

- Idag har vi en redaktionell självständighet i form av en chefredaktör som är ansvarig utgivare. I andra sektioner och organisationer är i stället generalsekreteraren ansvarig utgivare. Vilken modell ska vi ha? Är det möjligt att göra förändringar och samtidigt fortsatt behålla en hög trovärdighet för det redaktionella materialet?

Styrelsen vill så långt som möjligt exkludera frågor om produktion och finansiering.

Förslag till beslut

att
uppdra till sekretariatet att till styrelsens möte i oktober 2011 ta fram direktiv för en utredning om Amnesty Press.