AmnestyPress och styrelsens kommunikation med medlemskåren Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2005

Från Sekretariatet/Amnesty Press
Datum: 14 september 2005

Amnesty Press och styrelsens kommunikation med medlemskåren

Bakgrund
Styrelsen väckte under våren 2005 frågan om hur man kommunicerar viktiga frågor med de medlemmar som inte arbetar aktivt i organisationen och nås av sådana kanaler som Grupptrycket, de interna hemsidorna, organisationsinterna möten m m. I det sammanhanget kontaktades redaktören för Amnesty Press som redogjorde för tidningens synpunkter.
Vi hänvisar till korrespondensen mellan redaktören och vice ordförande vad gäller detta.

På styrelsens junimöte uppdrogs åt sekretariatet att till septembermötet utarbeta ett förslag på hur styrelsen kan få ett utrymme för kommunikation med medlemskåren i samband med utskicken av Amnesty Press. Nedan redovisas några tänkbara alternativ för styrelsens kommunikation med medlemmarna.

1. Ibladning i Amnesty Press
En ibladning i tidningen kostar ca 0,60 kr/ex i rena ibladningskostnader, därtill kommer tryckkostnader för det som ska bladas in. Om vi räknar på en total kostnad på minst 1,00 kr/ex, så kostar en ibladning i hela upplagan av Amnesty Press ca 55.000 kr/nummer och uppåt, beroende på trycksak. Några resurser för detta finns inte i 2005 års budget, utan bör då tas utanför budget.

2. "Internannonsering"
Ett enkelt sätt att informera om styrelsen och var man hittar information om aktuella frågor som styrelsen arbetar med är genom att ha en stående "internannonsering" i tidningen. Liknande inslag finns redan, som t ex kalendarium över Amnestyaktiviteter och kontaktuppgifter till distriktsombuden.

3. Webben
Utöver medlemssidorna tror vi att vår externa webbsajt kan erbjuda stora möjligheter till kommunikation med de medlemmar som inte är aktiva. Här finns egentligen inga begränsningar vad gäller nya idéer och uppslag. Styrelsen skulle t ex kunna "ta tempen" på dagsaktuella frågor som rör organisationen i form av omröstningar, ordna chats m m.

Förslag till beslut

Givet den höga kostnaden för medskick i form av ibladningar föreslår sekretariatet styrelsen

att fortsätta diskussionen med redaktören om "internannonsering" i Amnesty Press, samt

att till sekretariatet formulera önskemål om kommunikation med medlemmarna via den externa hemsidan.