Direktiv: Förslag till direktiv om en extern undersökning bland underrepresenterade grupper Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2005

Från: Shirin Heidari
Datum: 11 September 2005

Bakgrund/beslut:
Det har framgått att Amnesty som medlemsorganisation saknar mångfald bland sina medlemmar, detta med avseende på etnisk tillhörighet, kön, ålder, utbildningsnivå, yrke etc. Årsmötet 2004 därför fastslog i handlingsplanen att sektionen ska arbeta med att öka mångfalden och jämställdhet i organisationen.

För detta ändamål tillsatte styrelsen en uppdragsgrupp som skulle undersöka hur svenska sektionen såg ut med avseende på etnisk mångfald och jämställdhet bland våra aktiva medlemmar.

Rapporten från denna uppdragsgrupp, vilken överlämnades till styrelsen i mars 2005, tyder på att vissa grupper, såsom män samt etniska svenskar, är underrepresenterade i delar eller hela organisationen. Av denna anledning tog styrelsen flera strategiska beslut för att öka mångfalden inom svenska delen av Amnesty.

Mångfaldsgruppens rapport beskriver mångfalden i organisationen, men fortfarande är det oklart VARFÖR vissa grupper är underrepresenterade i Amnesty.

Det har även genomförts några externa marknadsundersökningar bl.a. av Temo. I dessa undersökningar har man dock inte specifik frågat om Amnesty, utan gjort en allmän undersökning bland några tusen slumpvalda människor för att få reda på vad svenska folket i allmänhet anser om olika frivilligorganisationers däribland Amnestys. Undersökningarna har inte heller riktats mot specifika målgrupper. Svaren från dessa undersökningar har sedan analyserats med avseende på kön, ålder, geografisk spridning, inkomst etc.

Syfte samt formulering av uppdraget/uppgifter:
För att planera aktiviteter och arbetsmetoder i syfte att öka mångfalden i Amnesty, är det viktigt att veta varför vissa grupper inte engagerar sig i Amnesty. Det är t.ex. viktigt att veta om det finns strukturer inom organisationen som hindrar dessa från att bli aktiva. Exempel på sådana skulle kunna vara brist på adekvat information eller språkhinder. Strukturerna inom organisationen kan vi påverka och ändra på för att underlätta för nya aktiva medlemmar att komma in i organisationen.
Det kan ju givetvis finnas även externa faktorer som vi har mindre inflytande på. Vissa kanske inte har tid, eller inte anser frågorna viktiga.

Syftet med uppdragsgruppen är att utföra en undersökning bland de grupper som är underrepresenterade i Amnesty för att skaffa sig kunskaper om:

- Kännedomen om Amnesty i dessa grupper
- Vikten av Amnestys arbete
- Anledningen till att man är /inte är medlem i Amnesty

Man kan även, om möjligt, intervjua personer som har varit aktiva i organisationen men valt att sluta, för att kunna identifiera strukturer inom organisationen som försvårar för vissa att stanna kvar i organisationen.

Metoder:
Uppdragsgruppen ska via enkät och/eller intervjuer undersöka varför vissa definierade grupper så som vissa yrkesgrupper samt etniska svenskar inte engagerar sig som aktiva medlemmar inom Amnesty.

Den tidigare mångfaldsrapporten kan användas som underlag för att identifiera de underrepresenterade grupperna.

Tidsram:
Uppdragsgruppen skall tillsättas senast november 2005. En delrapport som redovisar resultatet av undersökningen kan lämnas till styrelsen mars 2006. Gruppens slutrapport med förslag till beslut lämnas till styrelsen i november 2006.

Budget:
Möteskostnader, portokostnad samt reskostnader för besök/intervju på plats. Intervjuerna bör kunna genomföras genom fysiska möten.

Uppdragsgruppens sammansättning:
Företrädelsevis bör en som har arbetat med f.d. mångfaldsgruppen ingå i denna uppdragsgrupp för att kunna ta vara på information & erfarenheter från förra uppdragsgruppen. Ett lämpligt antal är 4-6 personer.

Kontaktperson i styrelsen:
Shirin Heidari