Lägesbeskrivning av Amnestyfondens arbete Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2005

Från: Annika Flensburg, Amnestyfondens styrelse
Datum: 15 september 2005

Kort lägesbeskrivning av vad fonden arbetar med nu (förutom löpande arbete med ansökningar)

Hela Amnesty Internationals biståndsarbete håller på att ses över så att det ska vara i linje med det utvidgade mandatet. Målsättningen är att det ska integreras och bli en strategisk del av AI:s arbete - ett verktyg bland andra för att uppnå AI:s mål.

IS har precis skickat ut ett utkast till nya riktlinjer för biståndsarbetet som går under arbetsnamnet Financial Assistance for Individuals at Risk (FAIR). Vid förra styrelsemötet (26-27 aug) stod det klart att fonden har en hel del kommentarer som ska sammanställas till kommande styrelsemöte i oktober.

Sverige blev tidigare utsedd av IS till pilotsektion för biståndsarbetet. Den internationella grupp med representanter från olika sektioner, tillsattes förra året. Rose Marie Asker ingick i gruppen.

Amnestyfonden ska ta fram en ny strategi som är i linje med ISP:n och ISOP II. Redan nu beviljas ärenden som tidigare hade nekats på grund av det snävare mandatet, bland annat har vi gett stöd till skyddat boende för kvinnor och flickor och till organisationer som arbetar mot människohandel.

Under styrelsemötet den 27-28 augusti tillsattes ett antal arbetsgrupper/personer. Nu finns följande:
· Strategigrupp: Maria Bexelius, Amelie Bendz, Mårten Bengtsson och Ernesto Katzenstein
Denna grupp ska ta fram ett utskast till strageti för Amnestyfondens arbete utifrån ISP:n.

· Budgetansvarig: Sven Olsson

· Genuspolicy: Elisabeth Lundgren, Maria Bexelius och Annika Flensburg
Denna grupp ska ta fram en policy och konkreta riktlinjer för hur ett genusperspektiv ska integrerar i fondens arbete.

· Internationella gruppen: Elisabeth Lundgren, Annika Flensburg och Maria Bexelius.
Gruppen skabevaka utvecklingen inom AI och utifrån det även föreslå eventuella reaktioner/aktioner från fonden i relevanta frågor. Gruppen ska även sammanställa synpunkter på de riktlinjer (FAIR) som IS presenterat.

· Amnestyfondens interna arbete: Ernesto Katzenstein och Elisabeth Lundgren.
Denna grupp fortsätter arbetet med att se över rutiner och hur vi inom styrelsen bäst ska arbeta.

· Kontakt med sektionsstyrelsen: Annika Flensburg