Förslag till utbildningshelgen den 14-15 oktober 2000 Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2000

Från: B-utskottet
 Datum: 21 september 2000

Förslag till utbildningshelgen den 14-15 oktober 2000

B-utskottet har tagit fram ett förslag på utbildningsmoment som är relevanta för styrelsen, baserad på den utvärdering som styrelsen gjorde på junimötet av dels sin egen kompetens, och dels av styrelsens gemensamma kompetens. Det framgår av svaren att det finns vissa områden som i stort sett alla önskar vidareutbildning inom, men dessutom områden där enskilda styrelseledamöter har behov av utbildning. För att på bästa sätt kunna tillgodose dessa behov har B-utskottet här föreslagit sju gemensamma pass samt ett pass som delas på tre parallella seminarier, där styrelseledamöterna själv fått bedöma vilken sorts utbildning som känns mest aktuell för dem.

Delat pass:

A alt 1 -  Engagemang / kommunikation
Om konsten att förmedla kunskap och engagemang till medlemmar m fl. Hur man summerar en diskussion och får andra med sig.
A alt 2 -  IT-kompetens
Utformas efter individuella önskemål.

A alt 3 -  Grundläggande Amnesty-kunskap
Åtagandet, olika arbetsmetoder och genomgång av specialgrupper mm. inom den svenska sektionen.

Gemensamma pass:
B - Globala trender inom MR-området
Här kommer vi att ha en intressant föreläsare (tex Ingvar Carlsson), som kan belysa olika områden som är av speciellt intresse för Amnesty. Ca 1 timme.

C - Åtagandeutbildning och policydiskussion
Detta moment innebär en vidareutbildning med konkreta frågor och samarbetsmoment, kring olika åtagandefrågor. Policydiskussion kring bl a frågan om statliga medel.

D - Kampanj och Projekt
En uppdatering om de kampanjer och projekt som för närvarande pågår eller planeras i den svenska sektionen. Utbildning i hur olika kampanjer och projekt planeras inom den svenska sektionen, hur planeringscykeln ser ut under året mm.

E -  Planering och budgetering
Hur svenska sektionen planerar och budgeterar för sin verksamhet, samt hur planeringscykeln ser ut.

F -  MR och lagstiftning
Kunskap om hur olika delar av vårt åtagande regleras i svenska och internationella lagar och förordningar.

G - Amnestyfonden och biståndsmandatet
Information om biståndsmandatet och fondens verksamhet.