Bilaga 9: Angående ett Utbildningsmaterial Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2000

Till: Styrelsen Punkt 11: Bilaga 9
Från: B-utskottet
Datum: 02 september 2000

Angående ett Utbildningsmaterial

Det finns i Handlingsplanen 2000-2004 olika mål och aktiviteter som berör olika nivåer av utbildning. Dessa är tex.:

-Den svenska allmänheten ska vara väl medveten om förekomsten av övergrepp som speciellt drabbar kvinnor.

-Vi ska utveckla utbildnings- och informationsmaterial kring övergrepp som drabbar kvinnor.

-Vi ska utveckla utbildnings- och informationsmaterial kring människorättsförsvarare.

-Vi ska starta tjugo nya undomsgrupper om året. Vi ska utveckla våra aktionsmetoder för ungdomar.

-Ungdomar ska vara en prioriterd målgrupp. Alla gymnasieskolor ska besökas under perioden.

-Vi ska ha aktuella informations- och utbildningsmaterial om mänskliga rättigheter som betonar mänskliga rättigheter som universiella och odelbara.

Som stöd till informatörer som speciellt riktar sig mot ungdomar föreslår B-utskottet att sektionen satsar på att ta fram ett utbildningspaket. Utbildningspaketet ska kunna användas av Amnesty medlemmar med mycket liten eller ingen erfarenhet av informatörsarbete. Materialet ska vara konkret,
användarvänligt och tydligt i utformning för att ge Amensty medlemmar bra förutsättningar för att leda utbildningar. Förslag på olika delar av detta
paket skulle kunna vara:

* Grundläggande information om Amnesty och vårt åtagande
* Tortyr
* Dödsstraff
* MR-kunskap, MR-försvarare, MR rörelsen
* Kvinnofrågor

Meterialet ska omfatta overhead, föreläsningstexter och övrigt som är relevant för en god föreläsning. Det är vår uppfattning att en bra presentation av organisationen och ovanstående ämnen leder till ett ökat intresse och engagemang hos ungdomar, och att en satsning på ett bra undervisningsmaterial dessutom verkar motiverande för våra informatörer.

Tanken är att tillsätta en liten arbetsgrupp som tillsammans med personal på sekretariatet ska ta fram materialet. När det gäller framtagandet av det konkreta materialet, dvs. layout och grafik etc, kan man vända sig till en PR-firma som på ideell basis ställer upp med formgivningen. På detta sätt skulle arbetsprestationerna kunna rymmas inom befintlig budget, och B-utskottet beräknar att man på detta sätt skulle kunna på ner kostnaderna kring ett sådant utbildningsprojekt till ca 50.000 kronor. Detta skulle då inkludera resekostnader för arbetsgruppen, materiella kostnader att ta fram materialet, kostnader för illustrationer och foto, mm.

B-utskottet föreslår därför att styrelsen beslutar följande:

att ställa sig positiva till framtagandet av ett utbildningspaket.
att sekretariatet utser arbetsgruppen.
att 50.000 kronor för projektet införlivas i styrelsens budgetförslag.