Förslag till budget 2001 Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2000

Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 15 september 2000

Förslag till budget 2001
(9 bilagor)

Inledning
En generell beskrivning av förutsättningarna för arbetet med 2001 års budget gavs till AU i september. Detta dokument är att se som ett komplement till den beskrivningen, innehållande dels förtydliganden, dels förändringar efter AUs direktiv.

Fast och disponibel verksamhet
Efter beslut 1997 och 1999 ska sektionens budget utformas som en långsiktig ekonomisk plan. Dessutom görs en uppdelning i en fast del och två disponibla delar. Den fasta delen kommer i stort att vara sig lik från år till år och ska innehålla sådana kostnader som är nödvändiga för att en svensk sektion ska kunna upprätthållas. Den första av de två disponibla delarna (disp 1) innehåller sådana kostnader, som tillsammans med de fasta, upprätthåller den nuvarande verksamhetsnivån. Det betyder att det i denna del kan ingå andra aktiviteter (ny verksamhet) än det gör just för dagen, men att verksamhetens omfattning inte ökar. De olika verksamheterna inom disponibelt 1 bör prioriteras tydligt, bland annat så att åtgärder snabbt kan vidtas vid minskande intäkter. Den andra av de två disponibla delarna (disp 2) omfattar all form av utökning eller extrainsatser från nuvarande nivå inom den fasta delen och disponibelt 1 och kan vara såväl ny som gammal verksamhet. De olika verksamheterna inom disponibelt 2 bör prioriteras tydligt, bland annat så att åtgärder snabbt kan vidtas vid minskande intäkter. Bägge de disponibla delarna blir disponibla först när styrelsen fattat ett sådant beslut. I budgetförslaget skall både den fasta delen och de två disponibla delarna (disp 1 och disp 2) ingå.

Styrelsen antog en definition av den fasta verksamheten i juni 1998, på vilken detta budgetförslag bygger. Det finns dock verksamhet som definitionsmässigt är disponibel, men i praktiken fungerar som fast verksamhet under verksamhetsåret och om vilken beslut måste fattas i god tid innan budgeten tas. Styrelsen fattade beslut om sådan verksamhet på junimötet enligt förteckningen nedan.

Kortkampanjen
Amnesty Press
EU-föreningen
Årsrapporten
Almanackan
Medlemsvärvning
Personal

Förslag till budget 2001
I arbetet med budgeten för 2001 har tillväxtområdena i den nya handlingsplanen beaktats. Ökade ekonomiska resurser ges främst till målen "öka aktivismen" och "effektivare fundraising". Det mest kostnadskrävande projektet som sekretariatet föreslår, en sommarturné för Amnesty 2001, är ett försök att kombinera dessa två mål med målet att bekämpa tortyr.

Sekretariatet presenterade för AU i september ett balanserat budgetförslag 2001 på 44 000 tkr. Dessutom redovisades ett antal verksamheter om vilka det i skrivande stund rådde stor osäkerhet vad gäller framtida planer och kostnader. Dessa var årsrapporten, frivilligprojekt Region väst, RGB, aktivistcenter Skåne, samt stöd till den internationella rörelsen.

AU beslutade på sitt septembermöte att den föreslagna sommarturnén för Amnesty skulle lyftas ur budgetförslaget och presenteras tillsammans med nytillkommande projekt och verksamheter i ett separat kostnadsunderlag. En sådan lista över "alternativa" verksamheter presenteras nedan.

Detta innebär att nedanstående budgetförslag för närvarande omfattar intäkter på 44 000 tkr och kostnader på 41 772 tkr. Beroende på beslut vad gäller de nedan presenterade alternativa verksamheterna kommer kostnadssidan att utökas och justeras till 44 000 tkr.

Intäkterna
Avgifter
Intäkterna från medlemsavgifter, d v s antalet medlemmar, bygger på "staus quo", d v s att det prognosticerade medlemsantalet för 2000, ca 60 000, bibehålls och att vi under 2001 arbetar med att utveckla både medlemsvärvningen och medlemsvården. Med ett förväntat bortfall på 13% innebär detta att vi ändå måste värva 7 400 nya medlemmar. Avgifterna från grupper baseras på 235 arbetsgrupper och 45 ungdomsgrupper.

Försäljning
Försäljningen av rapporter, övriga publikationer och Almanackan förväntas ligga under 2000 års budget. Försäljningsintäkter motsvarande 75 tkr beräknas försvinna om en fullständig svensk årsrapport inte tas fram (se även underlag om Årsrapporten).

Prenumerationer
Oförändrat gentemot 2000.

Gåvor & bidrag
Bidragen från grupper och distrikt beräknas öka kraftigt jämfört med budget 2000, men ligger i nivå med utfallet 1999.

Diskussioner pågår för närvarande om ett fortsatt sponsorsamarbete med det företag som köpt upp SCA Fine Paper, men ingenting är klart och därför föreslår vi tillsvidare inga intäkter under intäktsslaget företagssamarbete.

Spontana gåvor har budgeterats något lägre än budget 2000.

Insamlingar, d v s breven till våra regelbundna givare, har budgeterats till samma nivå som 2000.

AmnestyGiro, d v s gåvor via autogiro, är något högre än budget 2000, vilket beror på den autogirosatsning som startar under hösten 2000.

AmnestySupporter visar en positiv utveckling och här tror vi att intäkterna kommer att öka.

Intäkterna från Almanackan beräknas bli något lägre än budget 2000, beroende på det sjunkande antalet medlemmar.

Under Speciella insamlingsprojekt ryms aktiviteter som t ex ibladningar och inköp av adresser framförallt planerade för hösten 2001. Här räknar vi med lägre intäkter än budget 2000.

Humanfonden är år 2001, enligt tidigare styrelsebeslut, budgeterat till 70 % av det beräknade utfallet i april 2000.

Humanfondsreserven upplöses med 4 060 tkr, som en konsekvens av styrelsebeslut i juni om en budget på 44 000 tkr.

Hjälpfonden beskriver en fortsatt positiv utveckling, trots att våra marknadsföringsinsatser varit mycket blygsamma.

Övrigt
Intäktsslaget inkluderar de förväntade ränteintäkterna.

Kostnaderna

För närvaranade ligger kostnader på 41 772 tkr i budgetförslaget. Ytterligare kostnader upp till 44 000 tkr ska läggas in efter beslut. Dessa tillkommande kostnader är programkostnader, vilket gör att jämförelser med budget 2000 vad gäller programkostnadernas procentuella andel av den totala budgeten 2001 kommer att behöva justeras.

Kostnaderna för sekretariatet (inkl ADB, tryckeri och avskrivningar) ligger i förslaget på sammanlagt 4 127 tkr, vilket är i stort sett oförändrat jämfört med 2000 (4 094 tkr).

Personalkostnaderna har höjts till 11 153 tkr, en ökning med ca 13%. Denna summa inkluderar en uppskattad uppskrivning av lönerna samt utökat tjänsteutrymme motsvarande 3,25 tjänster. Av dessa motsvaras 1,25 tjänst av sådant tjänsteutrymme som de facto funnits en längre tid men i budgeten redovisats som antingen projekt eller förstärkning av tjänst. Det gäller ungdomsarbetet, styrelsesekreteraren och GS-assistenten. Nytt tjänsteutrymme föreslås främst inom områdena fundraising och IT, vilket vi hoppas leder till minskade övertidskostnader. I budgetförslaget har kostnaderna för övertidsersättning halverats jämfört med 2000.

IS-avgiften är budgeterad till 13 880 tkr, en ökning med ca 3% jämfört med 2000. Ökningen beror på de goda intäkterna 1998 och 1999.

Den totala kostnaden för sekretariat, personal och avgiften till den internationella rörelsen är 29 160 tkr vilket är en ökning med drygt 6% mot 2000 (27 424 tkr).

Programkostnaderna har för närvarande ökat med ca 4% till 12 612 tkr jämfört med budget 2000. Exempel på områden som ökar är kampanjer (150 tkr för tre projektländer i s m kampanjen mot tortyr), lobby (EU-avgiften höjs med 25%), arbetsgrupper (framtagande av nytt material), medlemsutbildning (nya utbildningar och nytt material), marknadsföring (framtagande av nytt material och en grafisk manual) och medlemmar/insamling (främst avseende autogiro och telemarketing).

. "Alternativ verksamhet"

Till AU i september presenterade sekretariatet ett antal verksamheter om vilka det i skrivande stund rådde stor osäkerhet vad gällde framtida planer och kostnader. AU gav sekretariatet i uppdrag att presentera kostnader för dessa samt den föreslagna sommarturnén 2001 separat.

1. Sommarturné 2001 (kommer att föredragas muntligt på styrelsemötet)
Sommarturnén 2001 är ett projekt som kombinerar de tre målen "bekämpa tortyr", "öka aktivismen" och "effektivare fundraising" i sektionens handlingsplan. Kostnad 2 500 tkr.

2. Årsrapporten (se bilaga 7)
AU uppdrog åt sekretariatet att till styrelsens septembermöte presentera ett kostnadsunderlag för en mindre sammanställning av årsrapporten 2001. En sådan förkortad svensk årsrapport beräknas kosta 100 tkr.

3. Frivilligprojekt Region väst (se bilaga 8)
Regionrådet har inkommit med en förfrågan om ett frivilligprojekt knutet till Göteborgskontoret. Kostnaden för detta uppskattas för 2001 till 175 tkr. Sekretariatet är positivt till detta projekt och tror att erfarenheterna från det kan användas både för sekretariatets frivilligverksamhet och för framtida aktivistcentra.

4. Utbildningsmaterial (se bilaga 9)
B-utskottet föreslår en satsning på nytt utbildningsmaterial. Kostnad 50 tkr.

5. Fundraisingaktiviteter
Här redovisas de aktiviteter och kostnader som diskuterats av sekretariatet i budget- och planeringsprocessen, men som fallit bort i förslaget till budget till förmån för sommarturnén. Dessa innefattar autogiro (300 tkr), fundraising i samband med aktioner och kampanjer (25 tkr), givarbrev (50 tkr), givarvärvning (30 tkr), Humanfonden (15 tkr), specialprojekt (50 tkr), medlemsvård (20 tkr), medlemsvärvning via dr (50 tkr), medlemsvärvning via telemarketing (250 tkr), evenemang (10 tkr). Total kostnad 800 tkr.

6. Rådgivningsbyrån
I händelse av att styrelsen omprövar det tidigare beslutet om utträde ur Rådgivningsbyrån bör utrymme för detta skapas i budgeten 2001. År 1999 uppgick medlemsavgiften och bidraget till Rådgivningsbyrån till 300 tkr. Vi har utgått från denna summa i beräkningen nedan.

7. Aktivistcenter Skåne
I skrivande stund har det inte varit möjligt för sekretariatet att lägga in kostnader för detta, eftersom ingen projektplan ännu existerar.

8. Stöd till den internationella rörelsen
Styrelsen uppdrog i juni åt en grupp att till styrelsemötet i december ta fram en strategi för svenska sektionens stöd till den internationella rörelsen, bl a via SDC. Kopplingen mellan Humanfondsreserven och stöd till den internationella rörelsen har diskuterats. Efter den föreslagna upplösningen av Humanfondsreserven 2001 återstår knappt 700 tkr från 1999 års avsättning.

En översikt av kostnaderna ovan ser ut som följer.

Budgeterade kostnader fram till styrelsemötet:
41 775
Alternativ att flytta in i budget:
1. Sommarturné 2001
2 500
2. Årsrapporten
100
3. Projekt Region väst
175
4. Utbildningsmaterial
50
5. Fundraisingaktiviteter
800
6. Rådgivningsbyrån
300
7. Aktivistcenter Skåne
?
8. Stöd till den internationella rörelsen
?
Total kostnad alternativ 1-6
3 925
Total kostnad alternativ 2-5
1 125

Förslag till tillvägagångssätt i prioriteringar av verksamhet 2001
Sekretariatet vill rekommendera styrelsen att hantera förslaget till budget 2001 och listan över alternativ verksamhet i tre steg enligt följande:

I. Projekt omfattande stora kostnader: sommarturnén (alt 1)
II. Verksamhet med kända kostnader: årsrapporten, frivilligprojekt Region väst, utbildningsmaterial och fundraisingaktiviteter (alt 2, 3, 4 och 5)
III. Verksamhet med okända/osäkra kostnader: RGB (prel 300 tkr), aktivistcenter Skåne, stöd till den internationella rörelsen (alt 6-8)

Styrelsen tar först ställning till sommarturnén (alt 1). Om denna läggs in i budget, måste kostnaderna för alt 2, 3 och 4 noga övervägas och prioriteras mot det som ligger i budgetförslaget. Alt 5-8 bör emellertid utgå. Om sommarturnén inte läggs in i budget, bör alt 2, 3, 4 och 5 i första hand läggas in i budget, vilket motsvarar kostnader på 1 125 tkr. Vad gäller alt 6-8 bör dessa budgeteras i form av en uppskattad "buffert" för nästa år inom ramen för 44 000 tkr.

Den totala kostnaden för det som för närvarande ligger i budgetförslaget (41 772 tkr) plus alternativ 2-5 blir 42 897 tkr. "Bufferten" för alternativ 6-8 blir då 1 103 tkr.

Förslag till beslut

Sekretariatet föreslår styrelsen

att anta den av sekretariatet föreslagna intäktsbudgeten 2001 på 44 000 tkr

att anta den av sekretariatet föreslagna kostnadsbudgeten 2001 på 41 772 tkr samt övrig av styrelsen beslutad verksamhet till en sammanlagd kostnad av 44 000 tkr

Bilagor

1. Budget 2001 - sammanfattning
2. Intäktsbudget 2001
3. Ekonomisk verksamhetsplan för 2001
4. Programbudget 2001
5. Fördelade programkostnader 2001
6. Sekretariatets verksamhetsplan 2001, kort version
7. Årsrapporten 2001
8. Frivilligprojekt Region väst
9. Utbildningsmaterial