Protokoll från AU-mötet den 3 september 2000 Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2000

amnesty international
svenska sektionen svenska amnestyfonden

PROTOKOLL

MÖTE MED STYRELSENS ARBETSUTSKOTT (AU) DEN 3 SEPTEMBER 2000

Ledamöter Närvarande
Hanna Roberts X
Maria Eklund X
Christian Gräslund X
Nicklas Liss-Larsson
Torbjörn Söderberg
Henrik Zetterquist X
Sekretariatet
Tessi Fickendey X
Dan Grundin anmält förhinder
Carl Söderbergh X

1. Fastställande av dagordningen

Beslut

att fastställa dagordningen med de ändringar och tillägg som framgår av protokollet.

2. Rapport från utskotten

Christian Gräslund avger en kort rapport från A-utskottsmötet den 26 augusti 2000. Vid detta möte behandlades framförallt de underlag som kommit från den permanennta mandatkommittén inför mandatöversynen. Därutöver diskuterade A-utskottet statliga bidrag, asylfrågan och då främst omprövningen av beslutet att lämna huvudmannaskapet i Rådgivningsbyrån (RGB). Utskottets nya resursperson på sekretariatet efter Elisabeth Löfgren blir Magnus Killander. Nästa A-utskottsmöte äger rum den 18 november.

Maria Eklund rapporterar från B-utskottets möte den 2 september. B-utskottet har sammanställt ett förslag på utbildningsmoment för styrelsens arbetshelg den 14-15 oktober, i vilket gemensamma pass, seminarier och individuell vidareutbildning kan varvas. En extern föreläsare föreslås belysa de globala trenderna inom MR-området. B-utskottet diskuterade vidare behovet av bättre utbildningsmaterial. AU kommenterade att frågan bör diskuteras under budgetpunkten på dagordningen. Maria Eklund påpekar att en mindre revidering gjorts i de av styrelsen antagna B-utskottsdirektiven. Datum för nästa B-utskottsmöte är den 12 november 2000.

Beslut

att AU antar de förändrade direktiven för B-utskottet.

Torbjörn Söderberg meddelar att han inte avser fortsätta som ansvarig för C-utskottet. Nicklas Liss-Larsson övertar ansvaret för C-utskottet samt funktionen som sammankallande och kommer omgående att kalla till ett utskottsmöte. Nicklas Liss-Larsson påpekar att C-utskottet fortvarande saknar ett antal medlemmar. Hanna Roberts efterlyser protokollen från samtliga C-utskottsmöten under perioden hösten 1999 till våren 2000 och uppmanar C-utskottet att snarast inkomma med direktiv och sammansättning.

Henrik Zetterquist rapporterar från D-utskottets första möte den 2 september. Utskottsmedlemmarna gick igenom direktiven och utsåg huvudansvariga. Henrik Zetterquist har som sammankallande i D-utskottet tillskickat styrelsen ett förslag på direktiv och sammansättning. Beslut kommer att fattas per capsulam före septembermötet. Nästa D-utskottsmöte äger rum den 10 oktober.

3. Förberedelser inför möte med distriktsombuden

Hanna Roberts delger AU distriktsombudens preliminära dagordning för den 23-24 september och framför önskemål om gemensamma möten. Föreslagna diskussionsfrågor till lördag eftermiddag är demokratiutredningen (DUG), sekretariatets budgetförslag för år 2001 samt åtagandeöversynen. Kampanjansvariga Andrea Bodekull kommer på söndagen att informera om kampanjen mot tortyr. AU diskuterar de tre förslagen och andra detaljer i anslutning till septembermötet.

Beslut

att Hanna Roberts och Christian Gräslund tillsammans med sekretariatet utformar det gemensamma passet med distriktsombuden.

4. Årsmötet 2001

Hanna Roberts går igenom den föreslagna tidsplanen för styrelsens arbete inför årsmötet i Visby 2001. Förutom motioner och förslag samt andra årsmötesrelaterade frågor kommer även DAWG, DUG och Mandatöversynen att inkluderas i dagordningen. Hanna Roberts väcker frågan om årsmötet 2001 bör utökas med en halvdag, d v s fredag morgon till söndag eftermiddag. AU menar att distriktsombuden bör informeras och ta ställning i frågan på septembermötet.

Beslut

att uppdra åt sekretariatet att till septembermötet undersöka om ett tredagars årsmöte i Visby 2001 är praktiskt genomförbart.

5. Förslag till budget och verksamhetsplan 2001

Carl Söderbergh presenterar ett preliminärt förslag till budget 2001.

En oförändrad nivå på intäktsslagen förväntas och upplösningen av 4 060 tkr ur Humanfondsreserven står för hela ökningen på intäktssidan. Sekretariatets ekonomiansvarige har tittat närmare på förfarandet vid uträknandet av IS-avgiften och kommer eventuellt att justera avgiftsnivån till septembermötet. En utökning av tjänsteutrymmet på sekretariatet samt en uppskrivning av lönerna beräknas öka personalkostnaderna med 13%. Carl Söderbergh poängterar att man i förslaget till budget 2001 främst har beaktat tillväxtområdena i handlingsplanen med ökade ekonomiska resurser till målen "öka aktivismen" och "effektivare fundraising". Kostnaderna på programsidan förväntas således öka med 24% och inkluderar autogirosatsningen samt den planerade sommarturnén för Amnesty, som en s k "Eventbyrå" kostnadsfritt har tagit fram strukturen på. Carl Söderbergh förklarar att man med sommarturnén 2001, vill skapa uppmärksamhet i lokala medier och med den exponeringen eftersträva stabilitet i medlemsantalet. Nio i förväg utvalda städer kommer att besökas av turnébussen, i vilken personal och aktivister medföljer. I varje ort upprättas en paviljong, innehållandes föreläsningssal, TV-skärmar och en modul av en tortyrkammare. Paketpriset på denna aktivitetsbefrämjande satsning uppgår till 2 500 tkr.

AU diskuterar förslag till budget 2001och menar att Humanfondsreserven inte bör bindas upp i fast verksamhet. Frågor ställs relaterade till eventsatsningen. Christian Gräslund menar att kostnaden för sommarturnén är alltför hög. AU efterlyser en specificering av den fasta kostnadsmassan och föreslår att sommarturnén lyfts ur budgeten samt att underlag på de föreslagna projekt- och verksamhetskostnaderna presenteras, i vilket även B-utskottets förslag på bättre utbildningsmaterial ingår.

Beslut

att ge sekretariatet i uppdrag att arbeta vidare med budget 2001 och till styrelsens septembermöte sammanställa ett underlag som visar den fasta kostnadsmassan samt de delar som kallas Disp1 och Disp2;

att den föreslagna sommarturnén för Amnesty lyfts ur budgetförslaget och presenteras tillsammans med nytillkommande projekt och verksamheter i ett separat kostnadsunderlag.

Carl Söderbergh ber AU om fortsatta direktiv för verksamheter inom fem områden, som i nuläge inte finns inlagda i budgetförslaget för 2001. Dessa verksamheter är Årsrapporten, Frivilligprojekt Region Väst, Rådgivningsbyrån, Aktivistcenter Skåne och Stöd till den internationella rörelsen.

Årsrapporten
Carl Söderbergh presenterar underlaget i frågan och förklarar att den drastiska kostnadsökningen beror på att översättningen av årsrapporten 2001 måste förläggas på en översättarbyrå. Försäljningen har, trots massmedial uppmärksamhet, gått mycket dåligt och Carl Söderbergh föreslår istället en kortare sammanställning på svenska med resuméer och relevant statistik. I förslaget till budget är endast kostnaden för översättning av ingressen inlagd.

AU diskuterar frågan och anser det inte vara ekonomiskt försvarbart att översätta årsrapporten under de nya premisserna. Med hälften så många sålda exemplar och dubbla kostnader, rekommenderar AU istället en mindre sammanställning med en översättning av ingresserna, statistik och artiklar. Christian Gräslund anser att information om detta bör gå ut i nästa nummer av Grupptrycket.

Beslut

att uppdra åt sekretariatet att till styrelsens septembermöte presentera ett kostnadsunderlag för en mindre sammanställning av årsrapporten 2001.

Frivilligprojekt Region Väst
Carl Söderbergh presenterar en inkommen förfrågan om ett frivilligprojekt knutet till Göteborgskontoret. Man föreslår att sektionen projektanställer en person på halvtid i 2 år med uttalat syfte att bygga upp en ny frivilligorganisation i region väst.

AU diskuterar frågan och ställer sig "försiktigt positiva" till projektet. AU poängterar att stöd till aktivister är viktigt, men då det i dagsläge redan finns två anställda vid den regionala verksamheten i Göteborg, bör projektet eventuellt ha en större geografisk omfattning.

Avseende Rådgivningsbyrån, Aktivistcenter Skåne och Stöd till den internationella rörelsen anser AU att en kostnadsbedömning ej är möjlig före septembermötet.

6. Amnestys historia, inför 40-årsjubiléet

Carl Söderbergh berättar att det brittiska förlaget Penguin kommer att utge en 400 sidor tjock bok om Amnestys historia. Det svenska förlaget Ordfront har visat intresse för att trycka en översatt version av boken med ett tillägg på uppskattningsvis 50 sidor för det svenska kapitlet. Då Ordfront inte räknar med någon försäljning utanför Amnestykretsar vill man ha tillgång till medlemsregistret.

AU diskuterar lämpligheten i att Ordfront tar del av Amnestys medlemsregister och undrar om en ibladning i Amnesty Press kan utgöra ett alternativ. AU-medlemmarna ställer sig i övrigt positiva till projektet. Ett underlag gällande den svenska sektionens historia sammanställs av sekretariatet och presenteras för styrelsen på septembermötet.

7. Amnesty och Rådgivningsbyrån (RGB)

Christian Gräslund inleder med en sammanfattning av det årsmötesbeslut, i vilket styrelsen uppdras att, efter samråd med flyktingombuden, ompröva beslutet att lämna huvudmannaskapet för Rådgivningsbyrån (RGB). A-utskottet tittar i nuläget på hur RGB finansierar sig, hur Amnesty både centralt och ute i distrikten använder sig av RGB och vidare hur ett alternativt framtida samarbete skulle kunna se ut. Christian Gräslund menar att man behöver inhämta fakta innan flyktingombuden kontaktas. A-utskottet kommer till styrelsens decembermöte att presentera ett underlag i frågan.

8. ICM 2001

Hanna Roberts meddelar att en delegation från den svenska sektionen till ICM 2001 kommer att utses på septembermötet och att de cirkulär som inkommer från IS finnns att tillgå i styrelsedatabasen under rubriken "Internationella rådsmöten".

9. DUG-seminarium

Hanna Roberts informerar AU om praktiska detaljer och antalet deltagare på DUG-seminariet, lördagen den 9 september.

10. Sektionens arbetsordning

Hanna Roberts tackar för de inlägg som gjorts av styrelsen i diskussionsdatabasen i frågan om arbetsordningen. Ett sammanfattande underlag skickas till styrelsen vecka 37 och beslut i frågan tas på septembermötet.

11. Övriga frågor

- Norska sektionens årsmöte

Den norska sektionen har ombett Carl Söderbergh att delta som seminarieledare och huvudtalare vid årsmötet i Bergen den 13-15 oktober. Då det är brukligt att två representanter skickas till nordiska årsmöten, uppmanar Hanna Roberts AU-medlemmarna att ge namnförslag via e-mail, så att beslut kan fattas per capsulam. Maria Eklund ombeds tillfråga Östersunds Amnestygrupp kommande helg.

- Polska sektionens årsmöte

Hanna Roberts har emottagit en inbjudan från den polska sektionen till årsmöte i staden Lodz den 21-22 oktober. En eventuell representant från den svenska sektionen utses på styrelsens septembermöte.

- EXPO

Christian Gräslund meddelar att A-utskottet diskuterat frågan om stöd till organisationen EXPO. AU tar del av det föreliggande underlaget och rekommenderar en omformulering i den ena beslutsatsen. Underlaget återremitteras till A-utskottet för korrigering före styrelsens septembermöte.

- Ekonomiskt stöd till den fillipinska sektionens ordförande

Hanna Roberts redogör för det brev som den filippinska sektionens ordförande Mardi Mapa-Suplido tillskickat sektionen. Under tre veckor i oktober kommer Mardi Mapa-Suplido att delta i ett SIDA finansierat seminarium om barnens rättigheter och barnkonventionen i Stockholm och Mariefred. Hon ber den svenska sektionen om ekonomiskt stöd för de omkostnader som uppstår under hennes Sverigevistelse.

AU diskuterar frågan och Christian Gräslund påpekar att en policy för enskilda förfrågningar saknas och att råd bör inhämtas från en medlem i Section Development Committee (SDC). Hanna Roberts menar att då sektionen saknar en strategi vid enskilda förfrågningar kan man den här gången bidra med hälften av de efterfrågade USD 1050. Ett principbeslut behöver dock framöver fattas av styrelsen.

Beslut

att Christian Gräslund kontaktar Anita Klum, i egenskap av SDC-representant, i ärendet och

att godkänna ett bidrag på USD 500 till den filippinska ordförandens Sverigevistelse om inte SDC har en avvikande policy.

- Projektanställning i Göteborg

Henrik Zetterquist efterlyser en utvärdering av 1999 års fundraisingprojekt i Göteborg. Carl Söderbergh förklarar att den projektanställde har lämnat landet men att en begränsad rapport kommer att presenteras på septembermötet.

- Amnestys informationsvideo

Maria Eklund kommenterar att den nyproducerade informationsvideon innehåller påståendet att Amnesty inte tar emot statliga bidrag. AU diskuterar frågan och menar att man antingen bör komplettera med ordet direkta statliga bidrag eller utelämna påståendet helt.

Tessi Fickendey Hanna Roberts Christian Gräslund
Sekreterare Mötesordförande Vice ordförande