Stöd till Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2007

Datum: 31 maj 2007

Stöd till Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar

Bakgrund

Amnesty var en av flera grundare till Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar (RGB) som startade sin verksamhet i januari månad 1991. Syftet var att RGb skulle samordna och effektivisera frivilligorganisationernas arbete med enskilda asyl- och flyktingärenden. Enligt stadgarna skall RGB ge stöd och rådgivning till asylsökande och deras ombud samt till familjer som vill återförenas. Till skillnad från Amnesty, kan handläggarna på RGB även agera ombud i enskilda ärenden.

Idag
Följande organisationer är medlemmar i RGB: Amnesty, Caritas, Svenska kyrkan, Sveriges Frikyrkosamråd, Rädda Barnen samt Landsorganisationen (LO).

Vid byrån arbetar fyra personer. För närvarande hyser också RGB två projekt, ett om landinformation och ett om Kvinnors rätt till skydd ( se mer om detta i bifogad verksamhetsplan för 2007 ).

Styrelsen består av en person från varje organisation förutom LO som har valt att inte använda sig av denna möjlighet.

En översyn av verksamheten och såväl styrelsens som kansliets roll har nyligen avslutats. Arbetet med översynen visade sig vara mycket konstruktiv och har inneburit att såväl styrelsen som kansliet har utvecklat och i vissa fall klart förbättrat sina arbetsformer. Den problematiska ekonomin ligger dock som en mörk skugga över verksamheten.

Amnestys samarbete med RGB
Amnesty har ett mycket nära och konstruktivt samarbete med RGB. Detta gäller såväl arbetet med enskilda ärenden där RGB är ovärderlig för både sekretariatet men i mycket högre utsträckning för våra medlemmar, som i samtal och analyser av aktuella beslut, domar och skeenden på det asylrättsliga området.

Amnestys budgeterade bidrag till RGB 2007 är 230 000 kr, varav 100 000 kr utgör medlemsavgift.

Ekonomin
Bifogat brev från RGBs förre ordförande, Bernt Jonsson, klargör den ekonomiska situationen. Syftet med brevet var att inför årets årsmöte få till stånd ett möte med beslutsfattare på budgetnivå inom respektive organisation och att efter detta vid årsmötet presentera en lösning på problemet. Tyvärr blev inget möte av.

Vid RGBs årsmöten 2000 och 2001 beslutade företrädare för medlemsorganisationerna, däribland Amnesty, att underbalansera budgetarna med 700.000 respektive 545.000 kronor. På grund av detta kvarstår problem som behöver lösas.

Problemet gäller det faktum att RGB idag inte har ett fullt eget kapital och inte kan uppfylla sina i lag fastställda skyldigheter mot personalen i den händelse verksamheten måste avvecklas. RGB skulle behöva inneha ett eget kapital på omkring en miljon kronor men har idag inga förutsättning att bygga upp en sådan reserv.

Det kan nämnas att RGB idag åtar sig betalda uppdrag som offentliga biträden men att dessa uppdrag inte bör ta för stor omfattning eftersom det i samma utsträckning minskar tiden för att driva ärenden av principiell natur och för personer som inte har rätt till ett offentligt biträde.

Frågor att ta ställning till
Möjligheten att besluta om en engångsbetalning i syfte att bidra till att RGBs egna kapital i vart fall närmar sig en miljon kronor.

Möjligheten att besluta om ett höjt årligt bidrag till RGBs verksamhe. För närvarande är Amnesty den organisation som betalar minst, förutom LO som inte lämnar något bidrag alls utöver medlemsavgiften.

Andra sätt att för Amnesty att stödja RGB?

1. Brev till RGBs medlemmar från RGBs ordförande
[070131 Brev till RGBs MO-styrelser.doc]