Rapport från EU-föreningens rådsmöte Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2005

Från: Susann Olsson
Datum: 27 maj 2005

Rapport från EU-föreningens rådsmöte den 21-22 maj i Ittre, Belgien

Inledning och projektet med ”EU-ambassadören”
Efter att ha avklarat inledande formalia kring administration av mötet, dagordning och godkännande av förra mötesprotokollet, avlade EU-föreningens styrelse sin rapport från 2004. Värt att notera är:

- EU-rådet tog 2004 beslut om att utöka verksamheten genom att tillsätta en ”EU-ambassadör” i ett projekt i Warszawa. Målsättningen är att EU:s nya medlemmar, såsom Polen, Ungern, Tjeckien och Slovakien ska få stöd i att starta upp deras lobbyverksamhet och nätverk i respektive land.

- EU-styrelsen noterade att projektet startades upp november 2004 och kommer att pågå i två år.

- Diskussionen som följde i plenum gav ett tydligt budskap om att styrelsen måste utvärdera projektet till nästa rådsmöte för att beslut om uppföljning ska kunna ske. Styrelsen ålades även klargöra om projektets framgång ansågs ligga i att EU-lobbyingen fungerade bra och tjänsten kunde avvecklas (eller flyttas till annat land), eller om framgång motsvarades av att tjänsten fungerade så bra att den därmed kan anses nödvändig för framtida verksamhet.

- Styrelsen bekräftade att tjänsten var tänkt att initiera arbetet och inte bli en permanent verksamhet, men att man, beroende på hur framgångsrik modellen blir, kan se att andra länder skulle kunna få ett liknande stöd för att utveckla nya EU-länders lobbyarbete.

Årsrapport och nyheter inom EU 2004
EU-kontorets årsrapport presenterades, och följande punkter kan vara av intresse:

- EU har expanderats med 10 nya medlemmar den 1 maj 2004, och man inledde förhandlingar med Turkiet och Kroatien som möjliga nya medlemmar, vilket är kontroversiellt ur ett MR-perspektiv. Samtidigt antogs ett förslag till en ny konstitution, där man utökade kapitlet om ”area of freedom, security and justice”.

- Det Europeiska parlamentet återupptog verksamheten i ”Subcommittee on Human rights” och antog riktlinjer om mänskliga rättigheter kring MR-försvarare.

- Europarådet skapade en ny position, ”Personal Representative on Human Rights”, som placeras på Javier Solana’s kontor på ”the Councils High Representative on the Common Foreign and Security Policy”.

- Samtidigt som alla dessa förbättringar har skett, så verkar EU inte se flyktingfrågan som en principiell MR-fråga. Istället fokuserar EU på att svara upp till det politiska trycket att stoppa illegal invandring till EU och få kontroll på den interna migrationen. Det nya direktivet för asylprocedurer kritiserades starkt.

- Trots att EU har antagit en europeisk säkerhetsstrategi som klart skiljde sig från USA:s strategi så lyckades EU varken kritisera USA för incidenterna vid Guantanamo Bay eller Abu Ghraib. För att styrka samarbetet med Ryssland och Kina bortsåg EU från MR-perspektiv och lyfte t.ex. vapenembargot som infördes för Kina efter massakern på Tiananmen Square.

- Amnesty har arbetat med olika frivilligorganisationer för att driva gemensamma kampanjer för att öka MR-fokuseringen inom EU, men har funnit att det finns få andra organisationer som driver flyktigfrågor inom EU.

- Amnesty har fortsatt informationsspridning i kombination med lobbying, publicering och kampanjarbete inom EU:s medlemsländer men även kring samarbetsländer i Afrika, Nord- och Sydamerika, Asien, Mellanöstern och Europeiska länder utanför EU.

- Under parollen: ”Human Rights begins at home” inledde AI en kampanj för det irländska ordförandeskapet och har även arbetat med det tidigare holländska ordförandeskapet för att få dem att lyfta MR-frågor på agendan.

- De dokument som producerades under 2004 finns att nå på www.amnesty-eu.org.

Verksamhetsberättelser från medlemssektioner
Ca 15 länder hade inkommit med rapporter om deras sektioners EU-arbete. Sverige fanns inte med bland dessa. För första gången försökte man styra upp rapporterna efter strukturerade frågor som alla sektionerna skulle svara på. Det blev dock tydligt att man kunde tolka frågorna på olika sätt, och svaren har därför blivit väldigt olika beroende på hur man har tolkat frågorna, varpå någon givande jämförelse inte kunnat sammanställas. Istället lovade styrelsen att se över frågorna tills nästa år för att få fram ett mer jämförbart underlag.

Val till styrelsen
Beth Gelb valdes till ordförande för EU-styrelsen, vilket var föga förvånande då hon var den enda kandidaten.

Budgetfrågor
EU-rådet diskuterade budgeten och det är värt att notera följande:

- Efter att ha sett över föreningens budget de senaste åren har EU-styrelsen konstaterat att det högsta en sektion kommer att betala till föreningen är 1,25 % av den budget man har rapporterat in till AI i London. Därmed blir det lättare för alla medlemmar att budgetera EU-föreningens medlemsavgift i sina framtidsprognoser.

- Det låg två budgetförslag som EU-rådet skulle ta ställning till, det ena var en budget med ökning på 7 % där man fortsatte med en existerande halvtidstjänst kring ESC-rättigheter, och ett förslag på 11 % där tjänsten utökades till heltid från och med november 2006. Mindre sektioner och Sverige påpekade svårigheter att utöka nuvarande budget, och föreslog att man såg över alternativa former av finansiering eftersom tjänsten som sådan ansågs relevant. EU-styrelsen poängterade att nyare sektioner/strukturer som får ekonomiskt stöd från EU-föreningen inte kommer att lastas med mer kostnader, samt att Sverige, på grund av minskat medlemsantal (i kombination med ökade medlemsantal i andra EU-länder), successivt kommer att få minskade kostnader för EU-föreningen. Efter diskussion framkom det att EU-rådet juridiskt endast kunde godkänna budgeten för 2006 på 7 % ökning, och gav därför endast en viljeinriktning till EU-styrelsen om att man inför budgetförhandlingarna på nästa rådsmöte ställer sig positiva till en utökning motsvarande budgeten på 11 %.

- EU-rådet enades om att EU-styrelsen ska ansöka om att få £44.000 från IS för stöd av EU-arbetet, eftersom många delar av arbetet som EU-kontoret utför ligger under IS åtagande och fyller en viktig funktion för AI-rörelsen, som t.ex. stöd för utveckling av nya Amnestysektioner.

Det framtida EU-arbetet
EU-rådet diskuterade det framtida EU-arbetet och enades om ett dokument kring europeisk koordination av Amnestys arbete. Följande punkter är intressanta att notera:

- Medlemssektionerna ombeds att stödja EU-föreningen genom att stödja de pilotprojekt för kampanjarbete som kommer att tas fram för EU-arbetet, genom resurspersonal och/eller arbete med det faktiska kampanjarbetet.

- Medlemssektionernas styrelser och generalsekreterare ombeds att utveckla idéer som ’re-vitaliserar’ arbetet för de mänskliga rättigheterna i Europa, skapa synergi genom att utveckla kollektiv kapacitet kring forskning, aktivism och tillväxt, samt försäkra att det finns ett fortsatt starkt fokus på EU i Amnestys arbete. (Dokumentet kommer att skickas till styrelsen från EU-föreningen inom kort.)

Övrig information
- Den 1 juni börjar Storbritannien sitt ordförandeskap. Man kommer att fokusera sitt MR-arbete kring att se till att ”Human Rights Defenders Guidelines” omsätts i praktik genom att lyfta fram 100 fall som ska pröva de nya riktlinjerna. Man kommer även att se över ”the codes of arms treaty” och internt kommer Storbritannien fokusera på hur deras arbete mot terrorism fungerar.

- Amnesty kommer att släppa en rapport om ”tension practices” inom asylfrågorna, samt att lyfta frågor kring våld mot kvinnor och trafficking. I dagsläget finns det inga planer för några större EU-kampanjer, men ett förslag som framkom var att alla sektioner ska kunna länka till AIUK för petitioner.

- EU-rådet kommer att tillfråga ”Directors Steering Group” om att få minnesanteckningarna för att öka koordinationen mellan dessa båda grupper. Minnesanteckningarna från EU-rådsmötet kommer att skickas till ”Directors Steering Group”.