Granskningskommitténs rekommendationer Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2005

Datum: 25 maj 2005

Granskningskommitténs rekommendationer

Granskningskommittén (GK) lämnade följande fyra rekommendationer till styrelse och sekretariat i sin rapport till årsmötet 2005 (numreringen vår):

1. att styrelsen och sekretariatet fortsätter arbetet med att utveckla och finna nya vägar för insamling och tillväxt,

2. att styrelsen ser till att det finns korta sammanfattningar av diskussionspunkter i protokollen,

3. att styrelsen verkar för att Amnestys publikationer och rapporter dateras,

4. att styrelsen och sekretariatet fortsätter arbetet med att förbättra arbetsmiljön och situationen för de anställda i Göteborg och Malmö.

Förslag till åtgärder

Sekretariatet föreslår följande åtgärder med anledning av GKs rekommendationer:

Rekommendation 1
Styrelsen antog i maj 2005 en fundraisingstrategi som pekar ut nya områden för insamling och tillväxt. För 2005-2006 är prioriteringarna nyvärvning av medlemmar och bidragsgivare till autogiro, överföring av befintliga medlemmar till autogiro samt uppgradering av gåvor via autogiro. Under hösten 2004 genomfördes den största telemarketingkampanjen någonsin för svenska Amnesty då 14 000 medlemmar ringdes upp i samband med medlemsaviseringen 2005. Hälften av dem gick över till autogiro. I april 2005 inleddes ett projekt med face-to-face i egen regi, dessutom startar i juni 2005 en medlemsvärvningskampanj bland de aktiva medlemmarna, "Värva till tusen". Telemarketing för att föra över medlemmar till autogiro samt uppgradera gåvor via autogiro fortsätter enligt strategin.

Rekommendation 2
Styrelsen bör aktualisera frågan om innehåll och form för protokollen från styrelsens möten.

Rekommendation 3
Sekretariatet har tagit till sig detta och avser att i fortsättningen datera samtliga publikationer och rapporter som publiceras av svenska Amnesty.

Rekommendation 4
Arbetet med att skapa en god arbetsmiljö omfattar samtliga anställda, frivilliga och praktikanter vid sekretariatet i Stockholm och dess utlokaliserade kontor i Göteborg och Malmö. Sedan 1 januari 2005 råder en tydigare rollfördelning mellan sektionen/sekretariatet och distrikten vad gäller ansvar för anställd och icke-avlönad personal, lokaler, utrustning m m. Detta har, vilket Granskningskommittén också påpekar, lett till en avsevärt förbättrad arbetssituation för de anställda vid distriktscentren. För närvarande pågår dessutom ett arbete med att förbättra den fysiska arbetsmiljön vid distriktscentret i Malmö.

Förslag till beslut

att med dessa förslag till åtgärder anse att Granskningskommitténs rekommendationer beaktats.