Protokoll från AU-mötet den 21 april 2002 Underlag till styrelsemöte 1-2 maj 2002

amnesty international
svenska sektionen svenska amnestyfonden

PROTOKOLL

TELEFONMÖTE MED STYRELSENS ARBETSUTSKOTT (AU) DEN 21 APRIL 2002

Ledamöter
          Närvarande
Hanna Roberts
Christian Gräslund
Maria Eklund
Tina Lundh
Henrik Zetterquist
          anmält förhinder
Sekretariatet
Tessi Fickendey
Dan Grundin
Carl Söderbergh

anmält förhinder

1. Fastställande av dagordningen

Beslut

att fastställa dagordningen enligt nedan.

2. Rapporter

- Rapport från utskotten

A-utskottet: Christian Gräslund redogör för utskottets arbete under året och vad man lämnar till nästkommande styrelse. Att följa arbetet inom SCOD (Standing Committe on the Mandate) kan framöver läggas på Policygruppen. Vad gäller EU-föreningen är det önskvärt att fler i styrelsen engagerar sig i det arbetet.

B-utskottet: Det som utskottet lämnar efter sig är kontakterna med SCRA (Standing Committe on Research and Action) , som föreslås ligga på den internationella kommittén under förutsättning att en sådan skapas.

C-utskottet: Frågan om direktiv för utvärdering av distriktscentret i Skåne-Blekinge överlämnas till nästa styrelse.

D-utskottet: Inget underlag från utskottet presenterades till AU.

- Ekonomisk rapport

Dan Grundin redogör för resultatrapporten t o m mars månad. Intäkterna från medlemsavgifter uppvisar ett positivt resultat. Däremot kan en svag nedgång för intäkterna från givarbreven iakttas. Stor osäkerhet råder kring Humanfonden som backat något under mars månad. Utifrån kommande tertialrapport kommer en utförligare rapport om sektionens ekonomiska situation ges inför styrelsens junimöte och rambeslutet om budget 2003.

3. Mediapolicy

Hanna Roberts redogör för arbetet med att ta fram en kommunikations- respektive en mediapolicy utgående från den på marsmötet av styrelsen antagna kommunikativa plattformen. AU diskuterar utkastet till kommunikationspolicy framtagen av pressekreterare Annika Flensburg. Denna samt ett förslag på en mediapolicy, som ännu inte är klar, ska upp på styrelsens majmöte.

Beslut

att uppdra till Christian Gräslund att framföra AUs synpunkter på utkastet till kommunikationspolicyn till Annika Flensburg

3. Översyn av styrelsens arbete

- Uppdragsgrupper

Hanna Roberts redogör för underlaget om en ny beredningsorganisation med s k uppdragsgrupper, en internationell kommitté och ett förändrat AU. Christian Gräslund framför synpunkten att det är tveksamt att föreslå att AU i framtiden inte ska vara beslutsfattande. Hanna Roberts påpekar att den nuvarande arbetsordningen möjliggör för både ordföranden och generalsekreteraren att fatta vissa beslut. Detta, tillsammans med per capsulam-beslut, bör vara tillräckligt mellan styrelsemötena. Hanna Roberts föreslår vidare att även nästkommande styrelsemötes ordförandereserv deltar på AUs möten.

Beslut

att föreslå styrelsen att framtida AU utgörs av ordförande, vice ordförande, kassör samt ordförandereserv för nästkommande styrelsemöte och

att i övrigt föreslå styrelsen besluta enligt underlaget

- Rapport till årsmötet 2002

Hanna Roberts meddelar att hon kommer att skriva en rapport till årsmötet om styrelsens åtgärder avseende årsmötesbeslut 57:2001 angående översynen av styrelsens arbete.

- Arbetsordningen

Hanna Roberts informerar AU om att sektionens arbetsordning kommer att revideras på styrelsens junimöte, bl a utifrån förslaget till en ny beredningsorganisation, tidigare årsmötesbeslut om personalrepresentationen i styrelsen samt den nya mediapolicyn.

5. Årsmötet 2002

- Förslag till dagordning konstituerande möte 5 maj 2002

Beslut

att föreslå styrelsen att anta förslaget till dagordning för det konstituerande styrelsemötet 5 maj 2002

- Möteskalender 2002/2003

AU går igenom förslaget till möteskalender.

Beslut

att föreslå styrelsen att anta förslaget till möteskalender 2002/2003 med förtydligandet att styrelsens januarimöte förläggs utanför Stockholm

6. Handlingsplanen

Hanna Roberts redogör för frågan om prioriteringar i handlingsplanen och föreslår att frågan bordläggs till styrelsens junimöte. Styrelsens ledamöter uppmanas samtidigt att aktivt delta i diskussionen om handlingsplanen i styrelsens diskussionsdatabas.

Beslut

att bordlägga diskussionen om prioriteringar i handlingsplanen till styrelsens junimöte.

7. Utvärdering av styrelseåret

Beslut

att uppdra åt Hanna Roberts och Carl Söderbergh att förbereda frågan till styrelsens majmöte

8. Amnesty Business Group

Styrelsen har efterfrågat mer information om hur samarbetet med partnerföretagen är tänkt att fungera. Renée Andersson, projektledare inom ABG, är inbjuden till styrelsens majmöte för att redogöra för detta.

9. Budgetering och prioritering av de disponibla delarna

Dan Grundin redogör för D-utskottets underlag om den svenska sektionens ekonomiska planering. Underlaget behandlar budgetens disponibla delar, prioritering av delprogram samt förtydligande kring den långsiktiga budgeten.

Beslut

att föreslå styrelsen att anta D-utskottets förslag enligt underlaget.

10. Förslag till dagordning styrelsemöte 2-3 maj 2002

AU diskuterar förslaget till dagordning och föreslår vissa revideringar.

Beslut

att föreslå styrelsen anta förslaget till dagordning för styrelsemötet 2-3 maj 2003 efter revideringar.

11. Årsmöte på distans

Maria Eklund informerar AU om B-utskottets arbete med frågan om att kunna delta i årsmötet på distans (årsmötesbeslut 54/2001). Utskottet kommer att presentera ett förslag till styrelsens majmöte.

12. Övriga frågor

- Årsmötet 2003

Hanna Roberts meddelar AU att distrikt Skåne-Blekinge är positiva till idén att arrangera ett till delar gemensamt årsmöte för den svenska och danska sektionen, men att man anser att det kan ske tidigast 2004, som inte är ett beslutande årsmöte.

Dan Grundin Hanna Roberts
Protokollförare Mötesordförande