Årsmöte på distans Underlag till styrelsemöte 1-2 maj 2002

Datum: 2002-04-25

Årsmöte på distans

Bakgrund

Årsmötet i Visby 2001 gav styrelsen i uppdrag ” att ur ett vidare perspektiv utreda möjligheterna för och lämpligheten i att erbjuda sektionens medlemmar att aktivt delta i hela, eller delar av, årsmötet på distans” (protokollpunkt 54 / 2001).

B-utskottet har utrett frågan och funnit följande:

* Alla medlemmar (med tillgång till dator och Internet) skulle i och med detta ges möjligheten att delta och möjligheten finns att många är intresserade.

* Redan under årsmötet i Visby fanns dock möjligheten att interaktivt rösta på årsmötesfrågor via Amnestys hemsida. Trots en hel del information i förväg så anmälde bara ett tiotal medlemmar intresse till denna tjänst och ännu färre röstade. Vi tror att inte heller i fortsättningen så kommer många att använda sig av möjligheten att delta på distans.

* En snabbfråga till grupperna med e-post i april 2002 (se bilaga 1) besvarades av 70 gruppsekreterare. Av dessa deltar 25 grupper i Ljungskile och säger att de troligen även kommer att delta i nästa års årsmöte. Av de 38 grupper som svarar att de inte deltar i Ljungskile, svarar bara 5 gruppsekreterare att de troligen skulle delta i nästa års årsmöte på distans om möjligheten erbjuds. Vår uppfattning är därför att intresset inom väljarkåren för detta inte är hög.

* Vi anser att det finns en betydande risk att distansdeltagandet skulle orsaka förseningar i plenumarbetet genom att tempot sänks när svaren från dem som deltar på distans inväntas.

* Vi tror att praktiska problem kan komma att uppstå eftersom motioner och förslag väldigt ofta ändras under diskussionernas gång. Detta medför svårigheter för dem som deltar på distans att få en överblick över vilka förslag det är som de ska rösta om. Dessutom riskerar förhandlingarna att försenas ytterligare om dessa även ska kunna yttra sig om ändringsförslag.

* Vår uppfattning är (bl.a. efter diskussioner med sekretariatet) att det skulle innebära en stor kostnad att erbjuda denna möjlighet i förhållande till antalet deltagare som kan förväntas använda sig av tjänsten. Redan det försök som görs under årsmötet i Ljungskile 2002 att låta medlemmarna följa förhandlingarna på distans har visat sig tämligen kostsamt. Givet sektionens ansträngda ekonomi menar vi därför att detta förslag inte är rimligt.

* Vi har diskuterat huruvida denna möjlighet skulle kunna öka risken för ”kupper” om många skulle gå in och rösta på en specifik fråga. Vi ser inte detta som ett problem då vi fortfarande har gruppröstningen som en garanti mot kupper. Dessutom bör generellt sätt medlemmarnas möjlighet att delta i beslutsfattandet underlättas så långt som möjligt. Det är dock vår uppfattning att denna metod alltså är alltför kostsam i förhållande till de förväntade resultaten.

* Som ett ytterligare exempel kan nämnas att Umeå Studentkår erbjöd 2001 sina medlemmar möjligheten att rösta via Internet. Året innan hade endast 11,5 % röstat i kårvalet och i och med den nya möjligheten att rösta interaktivt var förhoppningen ett valdeltagande på 17 %. 2001 års val resulterade i ett valdeltagande på 9,4 %. Vi menar att detta kan ses som en indikation att intresset för interaktiva val i allmänhet inte är särskilt stort.

Sammanfattningsvis menar B-utskottet att ett införande av deltagande i årsmötet på distans visserligen skulle kunna erbjuda fler medlemmar en möjlighet att delta i beslutsfattandet i sektionens högsta instans. Vår bedömning (i enlighet med tidigare erfarenheter och våra egna kontakter i rörelsen) är dock att intresset för en sådan verksamhet inte torde vara stort. Dessutom riskerar ett sådant system att försvåra och försena förhandlingarna i plenum. Till detta kan läggas att ett system av denna typ kan innebära betydande kostnader, som inte kan försvaras givet sektionens ansträngda ekonomiska situation.

Styrelsen föreslås besluta

att inte erbjuda sektionens medlemmar möjligheten att aktivt delta i årsmötet på distans.

BILAGA 1

ÅRSMÖTE PÅ DISTANS Brådskande snabbfråga från styrelsens B-utskott

Frågan
Styrelsens B-utskott utreder huruvida sektionen bör erbjuda möjlighet för medlemmarna att delta i nästa års årsmöte på distans. Vi vill ställa detta i relation till kostnaden för andra sätt att öka deltagandet i sektionens årsmöten. För att få vägledning om vad som kan göras för att få fler att delta i årsmöten i framtiden, ber vi er svara på den här snabbfrågan. Observera dock att sektionens ekonomi är ansträngd under såväl innevarande som nästa år, så det är i dagsläget osäkert om det finns utrymme i sektionens budget redan nästa år för att öka deltagandet i årsmötet.

Svaren är naturligtvis inte bindande på något sätt och för att svara så snabbt som möjligt, så behöver du inte kontakta de andra i din grupp innan du svarar. Välj det svarsalternativ som du anser stämmer bäst överens med vad du tror om årsmötesdeltagandet i din amnestygrupp.

Resultat för varje svarsalternativ

25 st svarade A) Jag eller någon annan i vår grupp kommer att delta på årsmötet i Ljungskile och kommer troligen att delta även på nästa årsmöte om kostnaden ligger i samma nivå.

12 st svarade B) Ingen i vår grupp deltar på årsmötet i Ljungskile, men någon kommer troligen att delta (fysiskt) i nästa årsmöte om kostnaden ligger i samma nivå.

6 st svarade C1000) Ingen i vår grupp deltar på årsmötet i Ljungskile, men vi skulle gjort det om kostnaden vore lägre. Någon kommer dock troligen att delta (fysiskt) i nästa årsmöte om ett resebidrag utgår så att kostnaden för gruppen understiger 1000 kr.

3 st svarade C) Ingen i vår grupp deltar på årsmötet i Ljungskile, men vi skulle gjort det om kostnaden vore lägre (utan att välja belopp). En av dessa kommenterade "Vi har inte råd, hur gärna vi än vill".

5 st svarade D) Ingen i vår grupp deltar på årsmötet i Ljungskile, men jag kommer att försöka följa det som händer i plenum genom den testutsändning som planeras av bild och ljud via internet. Om detta fungerar bra för mig så kommer jag troligen att delta i nästa årsmöte på distans, om möjligheten erbjuds att följa plenumförhandlingarna + största beredningsgruppen via internet samt möjlighet att delta i omröstningar i realtid på distans.

0 st svarade E) Samma som D, men jag deltar på distans bara om det dessutom finns möjlighet att också delta i debatten på distans.

10 st svarade F) Ingen i vår grupp deltar på årsmötet i Ljungskile och har inte heller tidigare deltagit i årsmöten, vi vet inte tillräckligt mycket om vad årsmötena innebär och har därför svårt att svara på om vi kommer att delta på något sätt (fysiskt eller via internet) i nästa års årsmöte.

7 st svarade G) Inget svarsalternativ passar, jag har ingen åsikt eller vill/kan inte av något skäl besvara denna fråga.

2 st svarade G) och kommenterade ung. "Ingen i vår grupp deltar på årsmötet i Ljungskile, men det är inte av kostnadsskäl, utan p g a bristande tid och/eller motivation." En av dessa skrev även "Att sitta uppkopplad är heller inte lockande."

Flera (som valt olika alt) kommenterade även sitt svar med att avgörande är också den tid som resor + deltagande tar.