Mediapolicy/strategi för svenska sektionen av Amnesty International Underlag till styrelsemöte 1-2 maj 2002

Datum: 29 april 2002

Mediapolicy/strategi för svenska sektionen av Amnesty International

Varför Media?
Amnesty arbetar för alla människors lika värde och rättigheter. Det är vår övertygelse att alla människor har samma medfödda rättigheter som ingen har rätt att ta ifrån dem och som vi måste försvara även om det är för oss okända människor på andra sidan jordklotet. Tystnad är en förutsättning för att kränkningar av de mänskliga rättigheterna får fortgå. Vår uppgift är att höja rösten och visa att vi ser och hör vad makthavarna gör och att det angår oss. Så länge rättigheterna kränks kommer vi inte att tystna.

Ett effektivt sätt att visa att vi ser, skapa opinion, påverka makthavare och den enskilde människan är att använda media. Media med sin stora genomslagskraft är ett viktigt redskap för att vi ska uppnå våra mål. Det är dock inget självändamål att synas i media.

Mål för mediaarbetet
Amnestys mål är att nå ut så brett som möjligt och få den största möjliga effekt . Det gäller vad vi än gör, från brevskrivande till en stor kampanj. Mediaarbetet ska vara ett effektivt redskap för att,
· påverka människorättssituationen positivt
· öka kunskap om MR och medvetandegöra människor
· synliggöra Amnesty
· locka fler medlemmar
· öka bidragen

I vårt mediaarbete ska vi vara
Det vi säger till media ska, som all annan kommunikation, präglas av värdeorden - trovärdighet, mod, engagemang, aktuell och aktiv. I kontakten med media ska vi vara:

Aktiva , själva ta initiativ
Relevanta , endast uttala oss om frågor som ryms inom vårt mandat och där vi har något att säga
Sakliga , alltid kontrollera fakta och inte spekulera
Öppna , vårt arbete ska präglas av öppenhet och ärlighet
Snabba , när journalister kontaktar oss ska deras förfrågningar besvaras fortast möjligt
Förberedda , vi ska alltid ta tid för ordentlig förberedelse

Media strategisk en del av verksamheten
· Generalsekreteraren och pressekreteraren har veckomöten där frågor identifieras och diskuteras som har varit, är eller kommer att bli massmedialt intressanta. Här prioriteras frågor som vi själva aktivt vill föra ut.
· I aktioner, kampanjer och lobbyarbete ska medieperspektivet vägas in från början.
· Beredskap för krissituationer. Det ska finnas rutiner för att identifiera svåra frågor, strategier för hur de ska behandlas och hur vi anpassar vårt arbete i samband med kris för att kunna möta ett ökat informationsbehov.
· I svårare frågor ska "frågor och svar" tas fram som ett stöd för medarbetare och medlemmar.
· Det ska finnas kontaktpersoner för media ute i distrikten.
· Det ska finnas kontaktpersoner för media bland samordnarna och specialgrupperna.

Geografiska nivåer
För att vi ska få så stort genomslag som möjligt ska vi arbeta aktivt med media på alla geografiska nivåer.

Internationellt - pressekreteraren har kontakt med press office på huvudkontoret och på andra sekretariat
Nationellt - pressekreteraren på sekretariatet samordnar mediearbetet i Sverige
Regionalt - distriken, samordnar i mediearbetet i distrikten
Lokalt - grupperna, kontakten med lokalmedia

Gruppernas lokala mediaarbete är väldigt viktigt för Amnesty. En stor del av den uppmärksamhet Amnesty får i media - runt om i världen - består av gruppers aktioner som beskrivs i den lokala tidningen, radio- eller tv-kanalen. Undersökningar visar dessutom att människor i större i större utsträckning läser lokala och regionala tidningar än nationella. Människor är intresserade av vad som händer i hans eller hennes närområde, vad som påverkar hans eller hennes liv. För oss gäller det att få fram att Amnestys arbete berör ALLA.

Vem som uttalar sig etc. står under rubriken: Informationsansvar gentemot media.

Informationsansvar gentemot media
· Styrelsen har delegerat ansvaret att uttala sig i Amnestys namn till ordföranden, generalsekreteraren och pressekreteraren. Ordföranden uttalar sig i medlemsorienterade frågor, generalsekreteraren och pressekreteraren i frågor som rör verksamheten.
· Alla inom Amnesty har rätt att uttala sig inom sitt kompetensområde. Huvudprincipen att den som kan frågan bäst ska svara på medias frågor. Avstämning bör ske med pressekreteraren.
· Frågor som rör Amnestys ställningstaganden och policys hänvisas till pressekreteraren.
· Pressekreteraren samordnar alla kontakter med media och tar hand om alla spontana förfrågningar från journalister som kommer via växeln.
· Pressekreteraren ansvarar för att bygga upp ett kontaktnät med och hålla löpande kontakter med våra nyckeljournalister

När ska vi kontakta media?
Tänk - aktiv, relevant, trovärdig, öppen, snabb och förberedd. För att behålla relevans och trovärdighet ska vi alltid noga tänka igenom varje kontakt vi tar. Amnestys rykte ska säga, att när vi tar kontakt/uttalar oss om något så har vi verkligen något att komma med.
· Vi ska vara restriktiva med pressmeddelanden. De ska endast skickas ut vid större händelser.
· Vi ska följa det som står och sägs i media och kontakta redaktion/journalist som gjort inslag om våra frågor när vi känner att vi har något att tillföra.
· Vi ska identifiera journalister som bevakar våra olika frågor och skicka nytt relevant material direkt till dem
· Vi ska följa upp frågor/fall som varit i media
· Vi ska skapa debatt och bilda opinion i några prioriterade frågor - när det gäller debattartiklar i större tidningar ska alltid pressekreteraren kontaktas på förhand.
· Vi ska skicka insändare till tidningar - både till lokal- regional- och nationell press. Pressekreteraren skriver insändarförslag i samband med kampanjer som medlemmar kan använda och skriva under. Givetvis kan medlemmarna skriva egna texter.

Webben
Media ska lätt kunna hitta relevant information på vår webbsida. Vi ska ha ett pressrum med pressmeddelanden, pressnotiser, artiklar, bilder, länkar etc. En liknande sida ska även finnas på den interna webben för medlemmarna (Kolla)

Vid mediakontakter:
Alltid:
Ta god tid på Dig
Tänk efter innan Du svarar
Säg om Du inte vet, kan eller får svara på frågan
Håll Dig inom ditt eget område
Håll Dig till sanningen
Utgå från att allt är ”on the record”
Skilj på din personliga åsikt och Amnestys
Var mänsklig

Aldrig
Ljuga, gissa eller ha egna teorier
Bli upprörd eller förbannad
Låta situationen eller reportern stressa Dig
Använd fikonspråk/fackspråk
Diskutera hemligstämplad information
Använda uttrycket ”ingen kommentar”
Tala om sådant som är utanför Ditt yrkesområde
Uttala dig i Amnestys namn om något som faller utanför åtagandet

När Amnesty blir felbehandlad
När vi blir felbehandlade, etiskt eller i sak, av en journalist ska vi alltid kontakta redaktionen. Pressekreteraren ska alltid informeras. Om vi inte kommer till vår rätt ska vi anmäla till Pressombudsmannen eller Granskningsnämnden för radio och television.