C-utskotetts sammanställning Underlag till styrelsemöte 1-2 maj 2002

Från: C-utskottet
Datum: 16 april 2002

Verksamhetsberättelse för C-utskottet 2001/02 samt
Förslag till fortsatta åtgärder inom C-utskottets ansvarsområden

Internationella frågor – SCOD
C-utskottet har under verksamhetsåret hållit sig uppdaterat om vad som hänt i den internationella rörelsen genom Hanna Roberts som sitter med i SCOD.

Fortsatta åtgärder: Styrelsen bevakar dessa frågor genom Hanna Roberts deltagande i SCOD.

Handlingsplanen
C-utskottet har under verksamhetsåret arbetat utifrån handlingsplanen, då denna har utgjort grunden för arbetsområdena för utskottet. Utskottet har uppdaterat styrelsen på hur arbetet med handlingsplanens områden som berör utskottet har utvecklats, samt kommenterat handlingsplanens relevans inom dessa områden.

Utskottet har genom att ta fram kriterier för aktivism lagt grunden för en definition av aktivism för de regionala aktivistcentra och hur sådana centra kan mäta resultat. C-utskottet har till styrelsen framlagt förslag på hur utvärderingen av aktivistcentra kan ske samt hur styrelsen kan arbeta vidare med frågan.

C-utskottet har genom sina representanter i CDU framlagt delrapport till styrelsen angående distriktsutredningen. CDU har också problematiserat distriktsfrågan så att styrelsen lättare kan definiera hur man ska gå vidare.

Fortsatta åtgärder: Styrelsen bör kontinuerligt involvera olika delar av rörelsen för att hålla verksamhetsplanen vid liv. Diskussioner om vad som gjorts, huruvida den fortfarande är relevant, samt om nya/förändrade områden bör ständigt föras på olika nivåer. C-utskottet anser att styrelsen, med hjälp sekretariatet, bör kunna hantera denna fråga i det löpande styrelsearbetet och ser inget behov att skapa någon referensgrupp som följer denna fråga.

I arbetet med att ta fram den nya handlingsplanen bör man beakta erfarenheter från C-utskottsarbetet.

Distriktsöversynen – CDU
Enkät
Under våren skickade CDU ut en skriftlig enkät till alla distriktsombud samt ett antal övriga personer inom Amnesty som vi har uppfattat som intresserade och insatta i problematiken. Från de 80 tillfrågade personerna har vi fått in 30 svar. Enkäten har gett ett mycket intressant och viktigt underlag för vårt arbete.

Djupintervjuer
CDU har ännu inte har fått tag på alla de vill intervjua. Preliminärt kan sägas att resultatet av de intervjuer som har genomförts inte på något avgörande sätt skiljer sig från resultatet av enkäten, men ger en fördjupad och mer nyanserad bild.

Diskussionen på distriktombudsmötet
CDU var med på distriktsombudsmötet i Stockholm den 27 september 2001. Där pratade vi dels om CDU:s arbete och vårt uppdrag. CDU hade förberett en gruppövning där distriktsombuden utifrån två olika frågeställningar fick redogöra för sin syn på distriktens roll i implementeringen av fem procent-målet i handlingsplanen samt förankringen av det nya mandatet på den lokala nivån.

Jämförelse med danska sektionen
Erik Petersson träffade i oktober 2001 Erik Sörensen vid den danska sektionen och har fått ta del av ett PM ”Forslag til ny mellemstruktur i dansk afdeling” av den 18 oktober 2001 m.m. Efter ytterligare behandling kommer förslaget att tas upp till beslut på den danska sektionens årsmöte i maj 2002, varför vi kommer att följa förslagets utveckling.

Jämförelse med Röda Korset i Sverige
CDU har gjort en jämförelse med Röda Korset där de har sett hur denna organisation behandlat frågan om distriktens roll.

Fortsatta åtgärder: Man bör i fortsatt utredningsarbete beakta distriktets roll som en länk mellan styrelsen och arbetsgrupperna utifrån både styrelsens och arbetsgruppernas perspektiv. Den nya utredningsgruppen bör ha ett väldefinierat uppdrag med tydliga riktlinjer, där man i framtagandet av dessa riktlinjer ser över vilka frågor som fortfarande är relevanta. Till slutrapporten bör man koppla den tidigare utredningen kring distriktens ekonomiska-juridiska status. Den danska distriktsutredningen kring distrikten bör ge en del information att arbeta vidare med och kan beaktas i svenska sektionens arbete med denna fråga.

Specialgruppernas status i sektionen
På specialgruppernas initiativ skedde i november ett möte mellan representanter för styrelsen, sekretariatet och de olika specialgrupperna. Man kom fram till vissa åtgärder för att bättre knyta specialgruppernas arbete till sektionens arbete i stort. C-utskottet har tagit del av rapporten från mötet. Efter kontakt med den styrelseledamot som ansvarar för kontakten med specialgrupperna har vi kommit fram till att en långsiktig plan för hur de olika specialgruppernas arbete ska länkas in i svenska sektionens verksamhet får anstå tills distriktsutredningen är klar.

Fortsatta åtgärder: I fortsatt arbete med denna fråga bör styrelsen beakta distriktsutredningens resultat.

Kriterier för att mäta aktivism
C-utskottet har lämnat ett förslag till vilka kriterier som kan användas för att mäta aktivism till styrelsen och styrelsen har antagit sådana kriterier.

Fortsatta åtgärder: Kriterierna för aktivism bör ses över med jämna mellanrum för att försäkra att de fortfarande är relevanta. Sekretariatet förser styrelsen med rapporter utifrån kriterierna om hur situationen för aktivism ser ut i sektionen.

Regionala kontor
C-utskottet har tagit fram ett första utkast till direktiv för utvärdering av aktivistcentra och presenterat detta för styrelsen. I samförstånd med styrelsen har C-utskottet beslutat att avvakta med att utreda förutsättningarna för att starta två nya aktivistcentra i sektionen, främst eftersom starten av aktivistcentrat i Skåne/Blekinge har blivit försenad.

Fortsatta åtgärder: Direktiv till utvärdering av aktivistcentra i Skåne/Blekinge tas fram i samarbete med det distriktet.