Gruppernas redovisning Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2012

Datum: 9 mars 2012

Gruppernas redovisning

Årsmötet 2007 beslutade att varje grupp/enhet som samlar in pengar i Amnestys namn ska göra bokslut varje år. Bokslutet ska skickas in senast 60 dagar efter kalenderårets slut. Sektionens styrelse kan frånta grupper/enheter som inte följer riktlinjerna rätten att bedriva insamling i Amnestys namn.

Dagsläget

86 arbetsgrupper är redovisningsgrupper och fyra ungdomsgrupper är redovisningsgrupper. Fem specialgrupper är redovisningsgrupper. Av 18 distrikt är fem vilande (Skåne-Blekinge ska lämna in redovisning för 2011. Örebrodistrikt var vilande under 2011).  Även Lundagrupperna, Linköpingsgrupperna samt Malmögrupperna tillkommer som redovisningsenheter. Totalt 108 enheter ska redovisa bokslut. Per den 5 mars har 69 redovisningsgrupper/enheter och 5 distrikt lämnat in redovisning. 34 enheter/grupper har
inte inkommit med sin redovisning. Under 2011 startades 32 nya arbets- och ungdomsgrupper, en av dem är redovisningsgrupp.

I december går utförliga instruktioner kring rapportering ut i Insats, även påminnelser har gått ut i januari, februari samt mars. Kampanj- och aktivistsamordnarna i respektive distrikt har kontaktat de grupper som inte inkommit med sina ekonomiska bokslut. Aktivistsamordnaren har kontaktat respektive resterande distrikt och grupper som inte inkommit med bokslut och påminner grupper och distrikt kontinuerligt. Ett antal grupper och enheter har meddelat att de inkommer med redovisningen snarast. En bidragande orsak till varför ett stort antal grupper och distrikt inte har inkommit med sina bokslut är att de inte haft sina årsmöten ännu.

Till styrelsens majmöte kommer sekretariatet att ta fram ett underlag om de eventuella grupper/enheter som inte får behålla rätten att samla in pengar i Amnestys namn på grund av utebliven redovisning.