Rapport om vilande distrikt Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2012

Datum: 9 mars 2012

Rapport om vilande distrikt

Jönköping
I dagsläget saknas förutsättningar för att utveckla verksamhet på distriktsnivå. Det har förekommit viss kontakt mellan de tre grupperna i Jönköping, men några satsningar på ny/utvecklad verksamhet kan vi inte vänta oss förrän tidigast till hösten. Gruppsekreterare i ungdomsgruppen fungerar i dagsläget som kontaktperson för distriktet.

Stöd: Försök att initiera ny verksamhet har gjorts inom ramen för utredningen om aktivism (uppdragsgruppen), men detta har inte lett till något konkret. Initiativ kommer tas från sekretariatet för att få grupperna i Jönköping att genomföra ett rekryteringsmöte till hösten samt fortsatta påtryckningar att delta på mötet för aktiva på distriktsnivå.

Skaraborg
Grupperna arbetar mer och mer gemensamt, de samarbetade t ex kring startandet av en ungdomsgrupp under hösten (gruppen var ett resultat av Skaragruppens rekryteringsmöte). Aktiva grupper med samarbete som dock saknar ett formaliserat distrikt.

Stöd: Kontaktpersonen för distriktet deltog i mötet för aktiva på distriktsnivå i höstas samt ingår i utredningsgruppen som ska utreda aktivism. Arbete sker för fortsatt deltagande i nationella rekryteringsmöten samt gemensamma aktiviteter på aktionsdagar.

Gotland
Distriktet har endast en grupp (264), trots återkommande försök att starta upp en grupp i Visby. Under början av 2011 fanns det en grupp i Visby som fick stöd och hjälp av grupp 264. Gruppen är aktiv och flitiga besökare på centralt initierade utbildningar och möten.

Stöd: Kontinuerligt stöd i att rekrytera nya medlemmar till gruppen samt till en Visbygrupp. Fortsätta involvera gruppen i Almedalsveckan samt fortsatt arbete för att de ska delta på mötet för aktiva på distriktsnivå.

Skåne-Blekinge
Skåne-Blekinge distriktet lade ner sig själva på distriktsårsmötet i mars 2011. Detta då grupperna utanför Malmö och Lund inte upplevde sig behöva en samordning på distriktsnivå för att kunna genomföra sin verksamhet. Malmö-Lundagrupperna såg sina behov tillgodosedda av sina respektive samordningar.
Distriktet har ett stort antal aktiva grupper och många av dem jobbar framförallt med IAR-fall och är med i olika landprogram. Under 2011 har vi dock sett ett stort deltagande från grupper i Skåne/Blekinge på de nationella kampanjdagarna. Det har också funnits en relativt god representation på ledarskapsutbildningen, projektledarutbildningen, årsmötet och centralt arrangerade kampanjutbildningar. Konsekvensen av att Skåne/Blekinge är vilande blir troligtvis inte så stor då det finns en anställd som fortsätter arbeta aktivt mot grupperna trots att det inte finns en ideell styrelse på distriktsnivå. En negativ konsekvens är dock att grupperna inte längre kan söka reseersättning via distriktet för att delta på centralt initierade aktiviteter, ofta kan de dock söka bidrag centralt.

Stöd: Kort innan beslutet om nedläggning/vila av distriktet togs hade den dåvarande distriktstyrelsen, representanter från Malmögrupperna, Lundagrupperna, sektionsstyrelsen (Sofia Halth) och sekretariatet (Marianne Gyllenpistol) ett möte där det diskuterades hur man skulle gå vidare med koordineringen på distriktsnivå efter att distriktet beslutades vara vilande. Det beslutades på initiativ av sekretariatet att man skulle kalla till en distriktsworkshop i maj, där alla grupper i Skåne/Blekinge blev inbjudna för att diskutera hur man på ett verksamhetsmässigt plan (alltså inte som administrativ enhet) skulle kunna fortsätta arbeta tillsammans. Tyvärr deltog bara aktivister från Malmö och Lund och Christer Arnrup (både representant från Båstad-Ängelholm och sektionsstyrelsen) därför blev det svårt att diskutera behov utanför Lund och Malmö. Troligen berodde det låga deltagandet från orter utanför Malmö och Lund på samma anledning som var orsaken till beslutet av nedläggning; grupperna ute i distriktet såg inget behov av att delta.

I februari 2012 hölls en distriktsdag på temat “Sociala medier för världsförbättrare” där det deltog ett 20-tal personer med representanter från tio grupper i distriktet.

Då det finns en anställd i Malmö har grupperna fått kontinuerligt stöd och arbetet med att mobilisera och engagera grupperna inför kampanjdagar och nationella utbildningar sker regelbundet. Vid årsskiftet kontaktades alla grupper i distriktet inför kampanjutbildningen, information om projektledarutbildningen, en distriktsdag i februari, men också för att inventera gruppernas arbete och kolla eventuella behov. Dessa behov har individuellt följts upp. Ett exempel är att det kommer att arrangeras två rekryteringsmöten, ett i Sjöbo (vill ha fler medlemmar) och ett i Ystad (vill få igång gruppen igen och få fler medlemmar).

Fokus på stöd från sekretariatet har i först hand legat på att få med grupperna i vår prioriterade verksamhet och inte på att få igång ett nytt distrikt som administrativ enhet.

Norrbotten
Distriktet består endast av en grupp det är därför inte aktuellt att de formaliserar distriktet genom en styrelse. Gruppens drivande person är också kontaktperson för distriktet.

Stöd: Fortsatt arbete för att de ska delta i nationella rekryteringsmöten samt deltagande vid aktionsdagar. Distriktets kontaktperson ingår i uppdragsgruppen som ska utreda aktivism. Inom ramen för uppdraget kommer troligtvis ett projekt inledas med att starta en ungdomsgrupp på en gymnasieskola på orten.

Örebro
Är åter ett distrikt till följd av stödåtgärder, se nedan.

Stöd: Under året 2011 drevs ett parallellt stöd gentemot distriktet med att få formalian åter på plats samt att bedriva verksamhet. När distriktet blev “vilande” i början av 2011 fanns det redan en aktiv grupp med medlemmar från juristgruppen som med fortlöpande stöd från sekretariatet drev distriktsliknade verksamhet, i form av rekrytering av nya medlemmar och samarbete mellan grupper på aktionsdagar. Denna grupp deltog i mötet för aktiva på distriktsnivå andra året i rad hösten 2011. Distriktet hade ett konstituerande distriktsårsmöte 4 februari 2012 och är inte längre vilande. Distriktet har en styrelse som redan har hunnit starta en ungdomsgrupp samt planerar en grundkurs för nya (och gamla) medlemmar i distriktet.