Förslag angående medlemsavgifternas storlek för 2006 och 2007 Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2005

Datum: 23 februari 2005

Medlemsavgifternas storlek för 2006 och 2007

Inledning

Sedan 1998 har medlemsavgiften i svenska sektionen legat på 240 kr/år för helbetalande medlemmar och 160 kr/år för delbetalande medlemmar (personer under 19 år, studenter, arbetslösa och pensionärer). Senast frågan var uppe för beslut, vid årsmötet i Härnösand 2003, motiverades en oförändrad medlemsavgift främst med argumentet att det var viktigt att Amnesty inte försvårade rekryteringen av nya medlemmar med en alltför hög avgift. Avgiften för helbetalande medlemmar ansågs dessutom särskilt lämplig för autogiro då den innebär "en tjuga i månaden" och är lätt att kommunicera i rekryteringssammanhang. Att avgiften för medlemskap via autogiro är 20 kr/mån, innebär också att alla som betalar sin avgift på detta sätt per definition är helbetalande medlemmar.

Sektionen hade per den sista december 2004 nästan 50% av medlemmarna på autogiro, och vi vet utifrån de satsningar som planerats att den siffran kommer att öka. Vi ser därför ett visst problem med att ha en grupp, de delbetalande medlemmarna, som står utanför autogirosystemet. Ser man närmare på vilka som omfattas av den delbetalande medlemsavgiften, personer under 19 år, heltidsstuderande, arbetslösa och pensionärer, så tror vi att det framför allt är de under 19 år som har problem att gå över till autogiro, eftersom de förmodligen inte använder sig av denna betalningsform i någon större utsträckning då man måste vara 18 år för att teckna autogiro.

Förslag till nya avgifter 2006 och 2007

Vi vill i det nedanstående presentera tre tänkbara förslag för styrelsen till årsmötet 2005, av vilka det tredje innebär oförändrade medlemsavgifter. Från sekretariatets sida ser vi ingen rangordning av förslagen, utan överlämnar till styrelsen att välja vilket förslag som ska presenteras för medlemmarna på årsmötet.

Förslag 1

En medlemsavgift på 240 kr/år (20 kr/mån på autogiro).

Motivering: Vi har nu ca 50% av medlemmarna på autogiro, en medlemsavgift på 20 kr/mån är lätt att administrera och kommunicera. Medlemsavgiften har varit oförändrad sedan 1998 och höjs för de flesta inte med detta förslag, det är fortfarande relativt billigt att vara medlem i Amnesty. Det kan även anses vara mer rättvist att ha enbart en medlemsavgift till organisationen. Begreppet delbetalande medlemmar försvinner med detta förslag.

Förslag 2

Helbetalande: Oförändrad avgift 240 kr/år.

Delbetalande: Oförändrad avgift 160 kr/år, men gäller enbart personer under 20 år.

Motivering: Vi strävar efter att få så många som möjligt över på autogiro. En avgift motsvarande 20 kr/mån bör vara möjlig för pensionärer, studenter i eftergymnasial utbildning och arbetslösa, som ofta har andra månadsavgifter via autogiro. Däremot kan det anses vara svårt för ungdomar t o m gymnasieåldern att betala 240 kr/år, dessutom har de oftast inte startat något autogiro. Vi vill med detta förslag höja åldersgränsen till 20 år för att bättre täcka in gymnasieungdomarna i den lägre avgiften.

Förslag 3

Inga förändringar av medlemsavgifterna.

Motivering: Från att ha haft drygt 38% delbetalande (1998) är vi nu nere i 17% delbetalande (2004). Detta beror inte på att vi är färre ungdomar, studenter, arbetslösa och pensionärer i Amnesty utan på att fler i dessa grupper går över till autogiro med minst 20 kr/mån. Om vi har kvar den delbetalande avgiften kommer andelen delbetalande fortsätta att minska, men det kan vara bra att ha den för det fåtal som absolut inte kan eller vill betala 240 kr. Dock ska man vara medveten om att vårt "tak" för andelen medlemmar på autogiro då kanske hamnar på ca 80%.