- Skriv ut
- Uppdaterad 19 Sep 2013
Motioner till årsmötet 2005 Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2005
Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 25 februari 2005
MOTIONER TILL ÅRSMÖTET 2005
------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Representativ demokrati (bordlagd motion från ÅM 2004)
Följande är en lätt bearbetning och uppdatering av det förslag som Demokratiutredningen lade fram vid årsmötet i Visby 2001, men som då förkastades av mötets majoritet. Utvecklingen sedan dess gör det angeläget att på nytt väcka förslaget.
Bakgrund
Sedan starten 1964 har den svenska sektionen av Amnesty International verkat genom direktdemokrati – en medlem en röst. Alla medlemmar i sektionen har också förslags- och yttranderätt vid årsmötet.
Direktdemokratin innebär att alla medlemmar har en teoretisk möjlighet att delta i den demokratiska processens högsta instans. I ett direktdemokratiskt system kan också alla komma till tals, formaliseringen minskar och det ger utrymme för en mindre hierarkisk organisation. Men direktdemokratin har också sina brister.
Under 90-talet deltog i genomsnitt 360 personer vid varje årsmöte. Det innebar att ungefär en halv procent av sektionens medlemmar – eller knappt tio procent av de aktiva medlemmarna – direkt deltog i sektionens högsta beslutande organ samt vid val av sektionens styrelse. Men vi kan dessutom se att allt färre deltar. Vid årsmötet i Härnösand 2003 fanns endast 151 röstberättigade medlemmar. Vi är då nere i en kvarts procent av medlemskåren och klart under tio procent av de aktiva medlemmarna. Motioner och förslag till årsmötet kan under våren diskuteras både på grupp- och distriktsmöten, men det finns inga reglerade krav på en sådan process.
Arbetsgruppen har en central roll i hela Amnestyrörelsen. Enligt internationella riktlinjer bör minst två tredjedelar av sektionens grupper vara representerade vid årsmötet. Detta utgör ett praktiskt problem för en sektion som helt och hållet bygger på direktdemokrati. Det finns ingen anledning för oss att reglera hur många arbetsgrupper som deltar i årsmötet eftersom dessa inte har någon representativ roll i vårt demokratiska system.
Direktdemokratins olika sidor
Man kan med goda skäl hävda att direktdemokratin är den ideala formen av demokrati, i varje fall för mindre organisationer. Direktdemokratin ger en känsla av delaktighet – var och en har möjlighet att påverka rörelsens utveckling och framtid. Svenska Amnestys struktur och den praktiska verkligheten leder ändå till problem i genomförandet av den direkta demokratin. Risken finns att vi lurar både oss själva och allmänheten att tro att vi har ett bättre system än vi i själva verket har.
Några exempel på direktdemokratins brister i svenska Amnesty:
- En mycket liten del av medlemmarna deltar, och tendensen är att det blir allt färre
- Representationen är slumpmässig och många grupper är inte representerade
- Ansvaret för beslutens genomförande och uppföljning blir otydligt
- Kontinuiteten brister
- Risken för ”kupper” ökar
Representativ demokrati
Det finns flera fördelar med ett representativt system, framför allt i en organisation som bygger på arbetsgrupper och distrikt. Risken finns naturligtvis att den enskilda medlemmens inflytande minskar, men det behöver inte vara så. Ett väl fungerande representativt system återspeglar hela medlemskåren i varje enskilt beslut. Ett ombudsmannaskap manar också till ansvar och medför att fler involveras i en bättre beredning och förankring av frågor som är aktuella för beslut. Representativiteten ökar möjligheterna till bra kontinuitet och väl informerade beslut samtidigt som aktivitet och mångfald uppmuntras.
I svenska Amnesty finns det goda möjligheter att utveckla ett demokratiskt system som kombinerar fördelarna hos den direkta demokratin med dem hos ett representativt system. Vi har redan mycket väl etablerade strukturer för att bygga ett sådant system. Det finns ojämnheter i våra strukturer som kan leda till att vi under en övergångsperiod stöter på en del rent organisatoriska problem. Detta gäller dock alltid vid genomförandet av större förändringar i en organisations struktur. Dessa ojämnheter är redan idag ett problem för organisationen och därför också föremål för översyn genom sektionsstyrelsens försorg.
Förslag
- Från och med årsmötet 2005 tillämpar svenska sektionen ett demokratiskt system som bygger på ombudsmannaskap.
- Varje medlem i sektionen har rätt att delta i årsmötet med förslags- och yttranderätt.
- Varje distrikt i sektionen med upp till 5000 medlemmar har rätt att delta i årsmötet med 2 röstberättigade ombud, och därefter ytterligare ett ombud för varje påbörjat 5000-tal medlemmar.
- Varje i sektionen permanent och registrerad grupp, arbetsgrupper, ungdomsgrupper, samordningar, specialgrupper, aktionsgrupper osv., har rätt att delta i årsmötet med ett ombud.
- Tillfälliga grupper, projektgrupper och nätverk tilldelas inga röster eftersom de i de allra flesta fall består av personer som även är medlemmar i permanenta grupper.
- Det åligger varje enskild grupp att tillse att gruppen är registrerad i sektionen.
- Grupperna har ett ekonomiskt ansvar att täcka kostnader för sina ombuds deltagande i årsmötet, inklusive resor och logi. Grupper som inte har möjlighet att bära dessa kostnader skall i första hand ges ekonomiskt stöd från distriktet. Om gruppen inte tillhör något distrikt skall kostnaderna bäras av sektionen.
- Distrikten har ett ekonomiskt ansvar att täcka kostnader för sina ombuds deltagande i årsmötet, inklusive resor och logi.
Årsmötet beslutar
- att sektionen från och med årsmötet 2005 inrättar ett demokratiskt system som bygger på representation enligt förslaget ovan;
- att ge styrelsen i uppdrag att slutföra arbetet med att se över sektionens strukturer och deras roller i sektionen, distrikt, samordningsgrupper osv., så att alla eventuella ojämnheter eller oklarheter är utredda i god tid innan det nya systemet tas i bruk;
- att ge styrelsen i uppdrag att i alla nödvändiga delar justera sektionens stadgar så att de återspeglar beslutet och dess innebörd.
- att årsmötet 2005 ges utrymme att fatta beslut om stadgarnas slutgiltiga utformning;
- att ge styrelsen i uppdrag att tillse att det nya systemet utvärderas efter årsmötet 2007 och att årsmötet 2009 fattar beslut om huruvida sektionen därefter skall fortsätta att verka genom representativ demokrati.
Distrikt Halland
------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Amnestys framtida omvärldsbevakning (bordlagd motion från ÅM 2004)
Den internationella handlingsplanen är nära kopplad till en rad planerade omläggningar, bl.a. då det gäller prioriteringar. Prioriteringar och tidsbegränsad koncentration på vissa avsnitt av åtagandet (vissa problemområden eller vissa länder) är säkert nödvändiga. De bör dock inte få gå så långt att vi tappar bort viktiga funktioner.
En sådan funktion är Amnestys övergripande bedömning av läget för mänskliga rättigheter i världen, eller annorlunda uttryckt: det som brukar redovisas i årsrapporten. Amnestys bedömningar av läget i olika länder har betydelse både i asylärenden och i den politiska debatten. Människor som arbetar med mänskliga rättigheter jämför ofta olika organisationers och
myndigheters globala översikter. Amnestys bedömning har här en viktig roll. Det vore därför olyckligt om vi helt släppte bevakningen av icke-prioriterade länder. Det skulle också minska våra möjligheter att tidigt upptäcka när en allvarlig försämring är på väg. Vi vet alla att MR-situationen mycket snabbt kan förvärras i ett land.
- Årsmötet föreslås därför uppdra åt styrelsen för den svenska sektionen att verka för ett upprätthållande av en sådan bevakning att Amnestys rapporter fortfarande ger en tillförlitlig översikt av läget för mänskliga rättigheter i hela världen.
Distrikt Halland
------------------------------------------------------------------------------------------------
3.
Till: Styrelsen
Från: Jonas Petersson, Amnestymedlem
Datum: 16 december 2004
Motion avseende årsmötesformerna
Förslag till beslut:
att
varje årsmöte hålls där det är flest aktiva,
att
årsmötet hålls på billigaste plats,
att
årsmötet hålls på ställen där det är lätt med kommunikationer att ta sig,
att
man kortare ned årsmöten,
att
man lägger in pauser med jämna mellanrum samt
att
årsmöten ger fler tillfällen till frågestunder.
------------------------------------------------------------------------------------------------
4.
Till: Styrelsen
Från: Grupp 254, Jönköping
Datum: 23 februari 2005
Med pennan som vapen
Vi i Amnestygrupp 254 i Jönköping har saknat någon symbol att ge eller sälja till människor då vi är ute och informerar på skolor och andra ställen om Amnesty International.
Det är dyrt att köpa pennor från Amnestybutiken och därför vill vi att sektionen
ska ta fram enkla kulspetspennor med ett enkelt och tydligt
Amnestytryck.
Pennan behöver inte vara så avancerad och syftet är inte att tjäna
pengar på den utan mer som en marknadsföring av och symbol för Amnesty och vårt arbete med "pennan som vapen".
En stor kvantitet stor ger ju ett lägre pris.
/Grupp 254
------------------------------------------------------------------------------------------------
5.
Till: Styrelsen
Från Anna Olsson, Stockholmsdistriktet
Datum 25 februari 2005
Avskaffa årsmötesuttalandet
Varje årsmöte avslutas av tradition med att samtliga årsmötesdeltagare ska enas om ett årsmötesuttalande. Det brukar bli en utdragen och utmattande procedur med intensiva diskussioner om kommatering, ordval och grammatik. Traditionen att gemensamt formulera ett årsmötesuttalande fyllde förmodligen sin funktion i en tid när Amnesty inte hade någon pressekreterare. Idag har vi emellertid en pressekreterare som varje dag ägnar sig åt att förmedla Amnestys budskap på ett professionellt sätt. Med tanke på det sjunkande intresset för våra årsmöten bör vi därför eftersträva att våra möten ägnas åt mer relevanta aktiviteter än grammatikdiskussioner - särskilt med vetskap om att alla årsmöten brukar utföras under konstant tidsbrist.
Jag föreslår därför årsmötet:
att
traditionen med årsmötesuttalande avskaffas och att vi överlåter åt pressekreteraren att efter varje årsmöte skicka ut ett pressmeddelande.
att
den tredje strecksatsen i svenska sektionens stadgar, paragraf 7.5, ändras enligt följande:
från:
"val av funktionärer: a) två ordförande, b) minst två sekreterare, c) två justerare, d) minst två rösträknare och e) redaktionsutskott”
till:
"val av funktionärer: a) två ordförande, b) minst två sekreterare, c) två justerare och d) minst två rösträknare"
att
det redaktionsutskott som under innevarande årsmöte redan har valts ges i uppdrag att författa ett pressmeddelande, vilket i sin färdiga form endast presenteras för årsmötet utan att ett godkännande krävs.
Anna Olsson, Stockholmsdistriktet
------------------------------------------------------------------------------------------------
6.
Till: Styrelsen
Från: Grupp 59, Örebro
Datum: 23 februari 2005
Motion om distribution av blixtaktioner
Från och med 2005.01.01 får grupperna inte längre papperskopior av blixtaktioner utan kan hämta dem på Amnestys hemsida. Sekretariatets skäl till förändringen är att den ska spara pengar. Det är i och för sig ett tungt skäl som ingen kan invända mot. Dessvärre tycker vi dock att genomförandet verkar tämligen dåligt genomtänkt, och såvitt vi förstår har sekretariatet inte försökt förankra förändringen i grupperna innan den genomfördes. Vi anser att så självklart borde ha skett, i synnerhet när det rör sig om en så värdefull del av Amnestys arbete. Många grupper har någon som ansvarar för blixtaktionerna, ofta sedan många år. Man kan inte utan vidare utgå från att hon/han har Internet-uppkoppling och praktiska möjligheter att sköta sitt uppdrag som förr, inte heller att någon annan gruppmedlem står redo att omedelbart ta över. Medlemmar med tillgång till Internet kan visserligen själva hitta blixtaktioner på hemsidan, men utan ett visst « grupptryck » blir det sannolikt betydligt lättare att skjuta upp brevskrivandet. Resultatet i slutändan kan tyvärr bli färre brev.
Vi föreslår därför :
att
de grupper som så önskar erbjuds papperskopior av blixtaktionerna även i fortsättningen. Portot skulle kunna betalas av grupperna enligt samma system som redan tillämpas för Gruppnytt.
att
blixtaktionerna på hemsidan får ett mera utskriftsvänligt format. Nuvarande layout är både snygg och lättläst på skärmen men pappersslukande och opraktisk vid utskrivning. Den nuvarande presentationen av blixtaktioner kan med fördel kompletteras med ett format lämpat för utskrift.
att
sekretariatet organiserar sin verksamhet på ett sådant sätt att det fortfarande går att arbeta aktivt för Amnesty utan att ha uppkoppling mot Internet. Det måste finnas alternativ även för de medlemmar eller grupper som saknar den möjligheten.
att
sekretariatet förankrar sådana förändringar som direkt berör gruppernas arbetssätt i grupperna innan de genomför dem. Detta förutsätter en fungerande dialog mellan sekretariatet och grupperna inte bara i Amnestys policyfrågor – där den redan finns -- utan också i praktiska frågor. Det är viktigt att undvika att Amnestymedlemmar börjar tänka i termerna « vi » och « dom ».
Grupp 59, Örebro
------------------------------------------------------------------------------------------------
7. a)
Till: Styrelsen
Från: Grupp 167
Datum: 13 februari 2005
Datum för årsmöte
Förslag till beslut:
Årsmötet uppdrar åt styrelsen att - om det finns en lämplig helg- förlägga årsmötet till en helg före första maj,
Förklaring
Vi i grupp 167 tror att en orsak till att deltagandet i årsmötena sjunkit under senare år är att det finns många andra konkurrerande aktiviteter i maj. Detta gäller framförallt för föräldrar med barn i skolåldern och förskoleåldern. För att pröva denna hypotes föreslår vi att årsmötet förläggs till en helg som är tidigare än första maj. Vi är medvetna om att det inte alla år går att hitta en lämplig helg i slutet av april. Så är t ex fallet de år då påsken infaller sent, och påsklovet sträcker sig fram mot slutet av april. År 2005 är påsken emellertid ovanligt tidig, och då tycker vi att styrelsen borde ha förlagt årsmötet till 22-24 april.
------------------------------------------------------------------------------------------------
7. b)
Till: Styrelsen
Från: Grupp 167
Datum: 13 februari 2005
Stadgeändring - utsändning av handlingar till årsmöte
Förslag till beslut:
Lydelsen i §7.4 av sektionens stadgar ändras till: ....'senast 4 veckor....' .
Förklaring
Nuvarande lydelse är: "Följande handlingar skall utsändas till alla grupper, distrikt och årsmötesdeltagare samt göras tillgängliga för medlemmarna senast sex veckor före årsmötet...". Förslaget till stadgeändring syfter till att ge styrelsen och sekretariatet möjlighet att sammanställa och skicka ut årsmöteshandlingarna i stadgeenlig tid, även då årsmötet förläggs till en helg som ligger i slutet av april. Vi framhåller att förslaget inte hindrar att årsmöteshandlingarna skickas ut redan sex veckor före årsmötet, om detta t ex förläggs till andra helgen i maj.
------------------------------------------------------------------------------------------------
8.
Till: Styrelsen
Från: Lisa Kerker, Kvinnorättsgruppen Lund, Anna Waldehorn, Kvinnorättsgruppen Lund, Josefin Olsson, Kvinnorättsgruppen Lund, Malin Midler, Kvinnorättsgruppen Lund, Helena Lundberg, Kvinnorättsgruppen Lund, Malin Abrahamsson, Kvinnorättsgruppen Lund, Emma Johansson, Kvinnorättsgruppen Lund, Charlotte Westerberg, Kvinnorättsgruppen Stockholm, Rosa Neves-Åker, Kvinnorättsgruppen Stockholm
Datum: 24 februari 2005
Motion till årsmötet för Amnesty International i Sverige 2005: ta ställning mot legalisering av prostitution
Genom the Universal Declaration of Human Rights (1948) erkändes rätten till frihet från slaveri - detta ska gälla alla människor, och distinktioner ska ej kunna göras på grund av könstillhörighet. Strävan efter avskaffandet av slaveri är allmänt accepterat inom de mänskliga rättigheterna. Prostitution utgör en nutida form av slaveri som exploaterar kvinnor, kränker kvinnors kroppsliga integritet och kommersialiserar kvinnors kroppar. S.k. trafficking och prostitution är delar av den snabbt växande internationella sexindustrin. Synen på kvinnor som objekt och handelsvaror förstärks av legalisering av prostitution.
I FN-konventioner som
Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women
(CEDAW) och 1
949 Convention for the Suppression of the Traffic in Persons and of the Exploitation of the Prostitution of Others
tas ställning mot utnyttjande av kvinnoprostitution. Sverige är inte part till den senare, men konventionen utgör en norm som uttrycker att legalisering av prostitution inte är förenligt med kvinnors mänskliga rättigheter och sätter därmed en standard.
Enligt artikel 6 i CEDAW ska
"konvetionsstaterna vidta alla lämpliga åtgärder, inklusive lagstiftning, för att bekämpa alla former av handel med kvinnor och utnyttjande av kvinnor och utnyttjande av kvinnoprostitution. "
Mäns våld mot kvinnor definieras i Declaration in the Elimination of Violence against Women. Trots att CEDAW inte innehåller uttrycket "violence against women" står det klart att konventionen ska tolkas så att våld mot kvinnor inryms i dess tillämpningsområde. Amnesty bör arbeta i enlighet med de internationella instrument som behandlar prostitution och andra former av mäns våld mot kvinnor och erkänna legalisering av prostitution som en kränkning av kvinnors mänskliga rättigheter.
Svenska lagen (1998:408) om förbud av köp mot sexuella tjänster förbjuder sexköp, och attackerar efterfrågan som grundorsak till prostitution och uttrycker att kvinnor och barn inte är till salu. Svenska Amnesty bör inte vara mer beskedliga än den svenska regeringen som erkänner efterfrågan som den avgörande faktorn i den form av mäns våld mot kvinnor som prostitution utgör. Den svenska lagen har uppskattats internationellt och främjar ett samhälleligt klimat som inte tolererar det våld prostitution utgör.
Amnesty har i och med SVAW-kampanjen gjort ett starkt ställningstagande avseende mäns våld mot kvinnor som en kränkning av kvinnors mänskliga rättigheter, och benämner mäns våld mot kvinnor som den största människorättsskandalen i vår tid. Prostitution är en traditionellt accepterad våldsform som inte utgör något mindre än betald våldtäkt. Prostitution utgör en form av mäns våld mot kvinnor som följaktligen inte heller bör accepteras. I SVAW-kampanjen uttrycker Amnesty acceptans för synen att det finns könsmaktsstrukturer i samhället och att kvinnor ses som underordnade män. Utövandet av sexuellt våld får näring ur föreställningar om kvinnors underordning och mäns överordning. Mäns våld mot kvinnor och könsdiskriminering är en förödande verklighet. Mäns våld mot kvinnor är ett stort hinder mot förverkligandet och det fullständiga åtnjutandet av kvinnors mänskliga rättigheter. Amnesty har uttalat en strävan efter ett jämställt samhälle. Ett samhälle är dock inte jämställt så länge män tillåts köpa kvinnor.
Trafficking och "påtvingad prostitution" ses nu som kränkningar av de mänskliga rättigheterna. Det finns en länk mellan prostitution och trafficking som inte går att förneka; man kan inte diskutera trafficking utan att diskutera prostitution. Trafficking skulle inte kunna finnas i samma utsträckning utan prostitution och markanden för prostitution. För att ta ställning mot trafficking måste man först ta ställning mot legalisering av prostitution, och uppmärksamma den legitimering av marknaden och efterfrågan på sexuella tjänster man gör genom att inte ta ställning i prostitutionsdebatten. Trafficking är ett enormt problem som finns i stor omfattning och detta kan inte skiljas från prostitution. Legalisering av prostitution göder en lukrativ internationell marknad; sexindustrin. I länder som har legaliserat prostitution (t.ex. Virginia; Australien, Nederländerna) har sexhandeln med kvinnor och barn ökat markant.
Legalisering av prostitution främjar trafficking, ökar barnprostitution samt ökar och normaliserar efterfrågan genom den acceptans av sexindustrin som en legalisering innebär. Legalisering innebär en normalisering av prostitution och då även av hallickar och deras verksamhet som ett respektabelt yrke. Legalisering av prostitution påverkar synen på kvinnor i hela samhället (synen att kvinnor går att köpa och att tillgång till sex är en manlig rättighet) och bidrar till upprätthållandet av den könsmaktordning som diskriminerar kvinnor. Den tradition eller den manliga kultur, som upprätthåller prostitutionens existens, kan inte ses som ett berättigande eller en ursäkt.
Man bör inte kunna undkomma problematiken genom att skilja "påtvingad" prostitution från "frivillig" prostitution. Då kommer man in på ett gungfly avseende vad som utgör ett fritt val och under vilka förutsättningar ett val verkligen ska anses vara fritt. Är ett val ett fritt val om det är den enda möjliga väg att gå? Efter att ha tänkt sig in i den faktiska verklighet som offer för prostitution lever i och vad som utgör vardag i sexindustrin är nog de flesta överens om att det inte handlar om ett arbete i ordets sedvanliga bemärkelse.
Man kan inte heller skilja legaliserad och illegal prostitution från varandra.; finns legaliserad prostitution ökar den illegala som följd av den legaliserade. Den lokala marknaden och det lokala klimatet avseende prostitution är avgörande för den fortsatta existensen av trafficking. Om det finns en liberal inställning till prostitution lokalt skapar detta möjligheter och acceptans för trafficking till denna destination. Prostitutionen i Sverige har minskat i och med Sexköpslagens ikraftträdande och dess verkan som ett normativt instrument i kampen mot utnyttjandet av kvinnoprostitution bevisas således. Sverige som destinationsland för trafficking ses som mindre attraktivt i och med Sexköpslagen. (Se utdrag ur bifogad artikel ur Violence Against Women, vol. 10, no 10).
Mäns våld mot kvinnor utgör en människorättsfråga , och legalisering av det våld som prostitution utgör borde ses som en kränkning av de mänskliga rättigheterna. Legalisering av prostitution innebär att den människorättskränkning detta då utgör accepteras av staten.
Jämställdhet mellan kvinnor och män samt icke-diskriminering är principer som eftersträvas. Vi vill leva i en jämställd värld, inte i en värld där män kan köpa sig rätten till en kvinnas kropp och integritet och denna rätt skyddas av lagen. En jämställd värld kan inte nås så länge man inte tar ställning mot att män har rätt att köpa kvinnor. Jämställdhet är onåbart så länge man accepterar att män köper, säljer och utnyttjar kvinnor genom sexuell exploatering såsom prostitution och handel med kvinnor. Amnesty bör ta ställning mot legalisering av prostitution och visa solidaritet genom att uppfylla de internationella skyldigheter vi har för att tillgodose förverkligandet av alla kvinnors mänskliga rättigheter.
Vi yrkar att Amnesty Sverige ska
- ta ställning mot legalisering av prostitution, samt
- följa ordalydelsetolkningen av CEDAW artikel 6 och 1949 Convention for the Suppression of the Traffic in Persons and of the Exploitation of the Prostitution of Others i sitt arbete mot mäns våld mot kvinnor, samt
- arbeta mot slaveri även i den form prostitution utgör.
Lisa Kerker, Kvinnorättsgruppen Lund
Anna Waldehorn, Kvinnorättsgruppen Lund
Josefin Olsson, Kvinnorättsgruppen Lund
Malin Midler, Kvinnorättsgruppen Lund
Helena Lundberg, Kvinnorättsgruppen Lund
Malin Abrahamsson, Kvinnorättsgruppen Lund
Emma Johansson, Kvinnorättsgruppen Lund
Charlotte Westerberg, Kvinnorättsgruppen Stockholm
Rosa Neves-Åker, Kvinnorättsgruppen Stockholm
OBS! Denna motion har inkommit per post. Motionärerna har också bifogat 5 bilagor med sammanlagt 11 A4-sidor på engelska, utdrag ur internationella konventioner, m.m, som måste kopieras upp i pappersform. Dessa kommer att bifogas motionen vid styrelsemötet. /Fredrik
------------------------------------------------------------------------------------------------
9.
Till: Styrelsen
Från: Distrikt Västerbotten, Charlotte Westerberg, kvinnorättsgruppen i Stockholm, Kajsa Niklasson, kvinnorättsgruppen i Stockholm, Rosa Neves-Åker, kvinnorättsgruppen, Stockholm
Datum: 24 februari 2005
Arbeta mot hela könsmaktsordningen och ta ställning mot porr och prostitution!
Amnesty använder den strukturella förklaringsmodellen att mäns våld mot kvinnor orsakas av den rådande könsmaktsordningen. Vi skriver i vår rapport att
-
”Mäns våld mot kvinnor uppstår inte i ett vakuum utan hämtar näring ur de föreställningar, värderingar och attityder samt uttalade eller outtalade diskriminerande beteenden som finns i samhället och som leder till kvinnors underordning och mäns överordning”.
Vi menar dock att vi i praktiken nästan inte använder förklaringsmodellen i vår kampanj. Kampanjen fokuserar på statens och kommunernas ansvar att se till så att våldsutsatta kvinnor bemöts och skyddas så bra som möjligt. Kampanjen fokuserar på att vidta åtgärder mot mäns våld mot kvinnor – men inte mot andra delar av könsmaktsordningen. Vår kritik ligger i att vi bara arbetar mot mäns våld mot kvinnor som ett symptom av könsmaktsordningen, vi angriper inte det som vi anser är roten till problemet.
När vi har jobbat med kampanjen har vi fått höra denna kritik flera gånger och har påverkats av den. Om vi bara vågar ta tag i symptomen på könsmaktsordningen och inte könsmaktsordningen i sig kan vi inte med äran i behåll säga att vår kampanj handlar om att stoppa våldet mot kvinnor utan snarare att den handlar om att lindra och förminska våldet mot kvinnor.
En del i kampanjen är kravet att kunskapen om könsrelaterat våld måste öka genom att de yrkesgrupper som kommer i kontakt med våldsutsatta kvinnor får utbildning om könsrelaterat våld och kvinnors och mäns skilda villkor i samhälle och familj. I denna del av kampanjen snuddar vi vid den arbetsinriktning som vi eftersträvar. Vi ska ställa krav på att stat och kommuner ska genomföra konkreta åtgärder som syftar till upplösande av könsmaktsordningen. Exempel på sådana krav kan vara ändringar i läro- och kursplaner och kvotering av olika slag. En möjlighet för Amnesty är också att arbeta direkt gentemot t ex ungdomar med medvetandeträning i likhet med vad t ex Rädda Barnen och Röda korsets ungdomsförbund gör.
Amnesty ser mäns våld mot kvinnor som en del i könsmaktsordningen och som en människorättskränkning. Andra delar av könsmaktsordningen bör dock också ses som människorättskränkningar, vilket också fastslås i flera FN-dokument, t ex CEDAW (konventionen för avskaffande av all slags diskriminering av kvinnor). Frågan om vi ska arbeta mot andra former av människorättskränkningar än könsrelaterat våld antar vi därför hör till frågan om det utvidgade åtagandet.
Två konkreta företeelser i samhället som vi tror är extra viktiga att arbeta med för att få stopp på mäns våld mot kvinnor är prostitution och pornografi. Vi menar att båda dessa är delar i upprätthållandet av den rådande könsmaktsordningen, och därmed en orsak till mäns våld mot kvinnor. Könsmaktsordningsperspektivet är inte förenligt med idén om att det skulle finnas ”frivillig” och ”ofrivillig” prostitution (trafficking). Köp av kvinnors sexuella tjänster skadar kvinnorna som är prostituerade och upprätthåller sexköparnas (männens) syn på kvinnor som underordnade och som objekt att utnyttja och exploatera. Även pornografi utan synligt våld är en del av detta upprätthållande; den som konsumerarpornografi påverkas obönhörligen till att se på kvinnor som objekt för mäns njutning. Pornografi förmedlar en förvrängd bild av kvinnokroppen och kvinnlig sexualitet till pojkar och män. I denna diskussion finns en svår gränsdragningsproblematik och definitioner efterfrågas. Definitionen av pornografi som syftas på i motionen är ”material som upprätthåller kvinnors underordning genom att gestalta kvinnor som objekt”. Definitionen av prostitution som syftas på i motionen är helt enkelt ”köp av sexuella tjänster”.
Vi föreslår därför årsmötet att besluta:
1) att uppdra åt sektionsstyrelsen att på Internationella Rådsmötet 2007 verka för att Amnesty International ska arbeta även mot andra delar av könsmaktsordningen än det könsrelaterade våldet.
2) att uppdra åt sektionsstyrelsen att på Internationella Rådsmötet 2007 verka för ett ställningstagande i Amnesty International om att pornografi inte är förenligt med ett samhälle fritt från mäns våld mot kvinnor.
3) att uppdra åt sektionsstyrelsen att på Internationella Rådsmötet 2007 verka för ett ställningstagande i Amnesty International om att prostitution inte är förenligt med ett samhälle fritt från mäns våld mot kvinnor.
4) att uppdra åt sektionsstyrelsen att på Internationella Rådsmötet 2007 verka för att Amnesty International utreder på vilket sätt prostitution och pornografi bör bekämpas och i det arbetet fokusera på hur lagstiftningar bör se ut.
Distrikt Västerbotten
Charlotte Westerberg, kvinnorättsgruppen i Stockholm
Kajsa Niklasson, kvinnorättsgruppen i Stockholm
Rosa Neves-Åker, kvinnorättsgruppen, Stockholm
------------------------------------------------------------------------------------------------
10.
Till: Styrelsen
Från: Grupp 129
Datum: 25 februari 2005
Motion om att Amnesty ska adoptera Mordechai Vanunu som samvetsfånge
Den israeliske medborgaren Mordechai Vanunu fängslades 1986 för sina avslöjanden om det hemliga israeliska kärnvapenprogrammet. Efter 18 år i isoleringscell under inhumana förhållanden frigavs han 1 april, 2004 med förbehåll att han inte får lämna landet eller ha kontakt med utländska medborgare. Efter att ha trotsat förbudet och uttalat sig för utländska journalister greps han återigen i november 2004. Han släpptes fri i december men restriktionerna kvarstår.
I oktober 2004 fick han avslag på sin ansökan om politisk asyl i Sverige.
Vi i grupp 129 kräver följande.
att svenska Amnesty verkar för att IS adopterar Mordechai Vanunu som samvetsfånge.
att Amnestys styrelse hemställer åt regeringen att ge Mordechai Vanunu uppehållstillstånd i Sverige.
Amnesty grupp 129, Sandviken
gnm.
Kerstin Olsson
------------------------------------------------------------------------------------------------
11.
Till: Styrelsen
Från: Svenska Amnestyfonden
Datum: 25 februari 2005
Motion angående förändringar i Stiftelsen Svenska Amnestyfondens stadgar
Bildandet av Amnestyfonden
Svenska sektionen av Amnesty International har genom ett beslut vid årsmöte den 6 november 1966 grundat ”Svenska Amnestyfonden” och antagit stadgar för fonden.
I den första punkten av stadgarna som anger fondens ändamål har det därefter endast gjorts en språklig ändring på årsmötet 1970 genom att ordet ras i punkt 1 a) ändrades till hudfärg eller liknande. I övrigt har det gjorts ett antal ändringar i och tillägg till stadgarna vid ett antal årsmöten, mera om detta nedan.
Amnestyfonden är en stiftelse
En stiftelse bildas genom att egendom enligt förordnade av en stiftare avskiljs för att varaktigt förvaltas som en självständigförmögenhet för ett bestämt ändamål. För stiftelser gäller stiftelselag (1994:1220) som trädde i kraft den 1 januari 1996. Lagen gäller även för stiftelser som har bildats före den tidpunkten.
Genom stiftelselagen skulle Amnestyfonden anmälas för registrering i stiftelseregistret hos länsstyrelsen. Fonden registrerades 1998. Anmälan för registrering i stiftelseregistret skall genast göras av ändringar av bl.a. stiftelsens ändamål samt av styrelsens sammansättning, beslutsförhet och omröstningsfarande. Även ändringar av styrelse eller revisorsamtfirmatecknare skall anmälas.
En stiftelse anses ha upphört i och med att samtliga tillgångar i stiftelsen har förbrukats. En stiftelse av det slag Amnestyfonden är kan därutöver endast upphöra efter konkurs. Det är således inte möjligt för svenska sektionen att upplösa Amnestyfonden.
Länsstyrelsen beslut att registrera Amnestyfonden
Genom beslut den 3 juni 1998 har länsstyrelsen registreratStiftelsen Amnestyfonden i
stiftelseregistret i enlighet med stadgar antagna den 24 maj 1970. I beslut anges att det av handlingarna i ärendet framgår att Amnestyfonden har ändrat sina stadgar den 5-7 maj 1995.
Enligt länsstyrelsens bedömning krävde de aktuella ändringarna i stiftelsens stadgar Kammarkollegiets tillstånd. Styrelsen för Amnestyfonden uppmanades att hos Kammarkollegiet
ansöka om tillstånd till de beslutade stadgeändringarna – s.k. permutation – och därefter meddela länsstyrelsen vad kollegiet beslutade.Styrelsen har inte gjort någon sådan ansökan.
Stiftelsen Svenska Amnestyfondens namn
Enligt stiftelselagen skall en stiftelse ha ett namn som innehåller ordet stiftelse. Fram till dess att registrering av stiftelsen skulle ske hette stiftelsen enbart Svenska Amnestyfonden. Efter påpekande från länsstyrelsen har styrelsen för Amnestyfonden i beslut den 24 augusti 1997 ändrat namnet till Stiftelsen Svenska Amnestyfonden. Trots detta har länsstyrelsen – sannolikt av misstag - registrerat namnet ”Stiftelsen Amnestyfonden”. Styrelsen har beslutat att skriva
till länsstyrelsen och påpeka att namnet har blivit felaktigt. Här kan noteras att enligt de
registrerade stadgarna - 1970 års stadgar- var inte den styrelse som fattade beslut om namnändringen en behörig styrelse. Länsstyrelsen borde ändock justera namnet eftersom det relativt tydligt framgår att det är ett misstag.
Förändringar i stadgarna efter årsmötet 1970
De stadgar för svenska Amnestyfondensom skall gälla enligt beslut vid årsmötet den 14-16 maj 2004innehåller ett flera förändringar i förhållande till 1970 års stadgar. Fondens ändamål i punkt 1 är dock oförändrat. Samma sak gäller för punkterna 3 om hur styrelsen skall utdela anslag, 4 om hur fondens medel skall deponeras, 5 om att fondens medel och räkenskaper skall hållas åtskilda från sektionens, 6 om revision av fondens förvaltning och 7 om att rapport om fondens förvaltning skall avges vid sektionens årsmöte.
I 1970 år stadgarangesi punkt 2 att fondens skall förvaltas av en styrelse bestående av ordföranden, de två vice ordförandena, kassören och sekreterarens i sektionens styrelse. Vidare anges att fondens styrelse är ansvarig inför sektionens årsmöte. Det sistnämnda stadgandet är oförändrat och återfinns numera i punkt 2 g). I övrigt innehåller punkt 2 i 2004 års stadgar följande:
a) Fondens styrelse består av tio personer: ordförande, personalrepresentant och ytterliggare fem ordinarie ledamöter samt tre suppleanter, varav en är personlig ersättare för personalrepresentanten. Samtliga ledamöter måste vara medlemmar i svenska sektionen av Amnesty International.
b) Samtliga ledamöter förutom personalrepresentanten och dennes ersättare, utses av
sektionens årsmöte. Ordförande utses av fondens styrelse. Ordinarie ledamot i fondstyrelsen väljs för en tid av två år. Suppleant väljs för en tid av ett år. Vid varje årsmöte väljs tre av fondstyrelsens ordinarie ledamöter.
c) Personalrepresentanten och dess suppleant väljs av personalen för en tid av ett år bland den personal, avlönad eller icke avlönad, som arbetar inom sektionens sekretariat sedan minst ett år och som är medlem av Amnesty International.
d) Fondstyrelsens suppleanter kallas till varje sammanträde och har där yttrande- och förslagsrätt. De inträder i ordinarie ledamöters ställe i den ordning de blivit valda och har då rösträtt.
e) För styrelsebeslut fordras att minst fyra ledamöter är eniga. Vid lika röstetal är ordförandens röst utslagsgivande.
f) Fondens styrelse äger rätt att till sig adjungera en eller flera personer utan rösträtt.
I 1970 års stadgar punkt 8 anges att i händelse av fondens upplösning skall kvarstående medel tillfalla ändamål som årsmötet beslutar med fyra femtedels majoritet. Motsvarande bestämmelse i 2004 års stadgar har följande lydelse:
9. Svenska Amnestyfonden kan upplösas endast om två på varandra följande årsmöten beslutar därom. Beslutet om upplösning skall för att vara giltigt fattas med fyra femtedels majoritet.
10. Fondens kvarstående medel kan endast tillfalla sådant ändamål som är likartat med fondens nuvarande ändamål. Beslut om sådant nytt ändamål skall likaledes ske på två på varandra följande årsmöten och fattas med fyra femtedels majoritet.
I 2004 års stadgar finns dessutom en bestämmelse ändring av stadgarna med följande lydelse:
8. Ändring av bestämmelserna i dessa stadgar kan icke ske beträffande fondens ändamål. I övrigt skall beslut om ändring för att vara giltig biträdas av minst fyra fondstyrelseledamöter. Sådant beslut skall vidare för att vara giltigt godkännas av sektionens årsmöte med minst fyra femtedels majoritet.
Kammarkollegiets tillstånd till permutation (förändring) av stiftelsens stadgar
En ansökan om permutation innebär att den som förvaltar en stiftelse ansöker om Kammarkollegiets tillstånd att få ändra, upphäva eller i särskilt fall åsidosätta föreskrifter i stiftelsens stadgar.
För att ändringar i stadgarna för en stiftelse skall vara giltig krävs att de har skett med stöd av ett giltigt ändringsförbehåll – dvs. en bestämmelse i stadgarna som anger att någon har rätt att ändras stiftelsens föreskrifter – eller i enlighet med reglerna för permutation. Stiftelsens föreskrifter kan ha ändrats eller fastställts genom beslut av länsstyrelsen. I sådant fall är de fastställda stadgarna giltiga.
Det är stiftelsens styrelse som har rätt att beslutat om att ändra stiftelsens stadgar och ansöka om permutation. Om stiftelsens styrelse inte har den sammansättning som de fastställda stadgarna anger är styrelsen inte behörig att ansöka om permutation.
Stadgarna får ändras, upphävas eller i särskilt fall åsidosättas endast om de på grund av
ändrade förhållanden inte längre kan följas eller har blivit uppenbart onyttiga eller uppenbart stridande mot stiftarens avsikter eller om det finns andra särskilda skäl.
Ansökan om permutation för punkterna 2 och 8 iAmnestyfondens stadgar
Stiftelsen Svenska Amnestyfondens styrelse har beslutat att hos Kammarkollegiet ansöka om tillstånd till att ändra punkt 2 i 1970 års stadgar så att den överensstämmer med 2004 års stadgar. Styrelsen avser att i ansökan även ta med den nya bestämmelsen i punkt 8 i 2004 års stadgarom hur ändring av stadgarna skall gå till trots att möjligheterna att få bifall till den ändringen bör vara ytterst begränsade.
Eftersom den nuvarande styrelsen inte har utsetts i enlighet med de registrerade stadgarna från 1970 bör ordföranden, vice ordföranden, kassören och sekreteraren i svenska sektionen biträda ansökan till Kammarkollegiet. Dessförinnan bör frågan behandlas på årsmötet. Fonden bör begära att årsmötet ställer sig bakom en ansöka till Kammarkollegiet. Eftersom det är sektionen som har stiftat Stiftelsen Svenska Amnestyfondenkan det få viss betydelse vid Kammarkollegiets prövning.
Bestämmelser om Stiftelsen Svenska Amnestyfondensupplösning
Eftersom det i princip inte går att upplösa en stiftelse är det inte sannolikt att Kammarkollegiet skulle acceptera en ändring av punkt 8 i 1970 års stadgar. Styrelsen förStiftelsen Svenska Amnestyfondenhar därför beslutat att ändra punkt 9 och 10 i 2004 års stadgar så att de överensstämmer med 1970 års stadgar. Denna ändring av stadgarna har gjorts i enlighet med de nuvarande stadgarna och skall således godkännas av årsmötet med minst fyra femtedels majoritet.
Årsmötet föreslås därför besluta
1. att ställa sig bakom Amnestyfondens ansökan till Kammarkollegiet om permutation för punkterna 2 och 8 i Amnestyfondens stadgar.
2. att årsmötet godkänner den ändring av punkt 9 och 10 i 2004 års stadgar som styrelsen har beslutat .