Direktiv för uppdrag om decentraliserad och utlokaliserad verksamhet i Göteborg och Malmö Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2004

Från: Christian Engberg
Datum: 2 mars 2004

Direktiv för uppdrag om decentraliserad och utlokaliserad verksamhet vid kontoren i Göteborg och Malmö

Viktiga begrepp
Decentralisering innebär här att tjänster placeras utanför Stockholm och att arbetsuppgifterna innebär att ge stöd och service till grupper och medlemmar i ett distrikt (eller flera distrikt som i region väst). Planer för verksamheten görs lokalt och distriktet ansvarar för arbetsledning och styrning, samt genomförande och uppföljning av verksamheten. Sektionen har det yttersta arbetsgivaransvaret för anställningsförhållanden, lön o d. Sedan år 2000 då teamorganisationen infördes på sekretariatet tillhör också de decentraliserade anställda aktivistteamet.

Utlokalisering är när anställda arbetar med sektionsuppgifter, men är placerade utanför Stockholm, t ex Katarina Bergehed som idag arbetar med SVAW-kampanjen i Göteborg. Den utlokaliserade arbetar helt i enlighet med sekretariatets verksamhetsplaner och ingår i sekretariatets organisation.

Bakgrund/beslut
Årsmötet 2003 beslutade att uppdra åt styrelsen att ta fram riktlinjer för hur frågan kring decentralisering och utlokalisering ska hanteras inom sektionen. I juni 2003 beslutade styrelsen att detta skulle ske genom en uppdragsgrupp och i september samma år beslutades att direktiven för uppdragsgruppen skulle sammanställas först efter utvärderingen av distriktscentret i Malmö som presenteras på styrelsens marsmöte 2004.

Svenska sektionen har idag två kontor med anställda utanför Stockholm: Det f d regionkontoret i Göteborg som har två anställda och till övervägande del finansieras av sektionen, samt distriktscentret i Malmö, som har en anställd och är ett projekt finansierat av distrikt Skåne-Blekinge.

Regionkontoret i Göteborg startade sin verksamhet redan 1989 och har sedan dess haft en anställd fram till 1996 och därefter två anställda. Från början startade verksamheten med en halvtidsanställd regionsamordnare. 1996 anställdes en regionsamordnare på 75% tjänst, dessutom utlokaliserades en 75% tjänst till regionkontoret, för arbete med Kortkampanjen och Pådraget. Vid två tillfällen har man även haft projektanställda, 1999 ett fundraisingprojekt och 2001 ett projekt om frivilligarbete. Under 2002 fattades beslut att dra ner på en tjänst vid regionkontoret och bemanningen har sedan dess varit en utlokaliserad tjänst på 75% samt en decentraliserad vikarierande regionsamordnare på halvtid.

Då distrikten Älvsborg-Bohuslän och Jönköping drog sig ur regionen 31 december 2003 har region väst upphört att existera. Detta har aktualiserat frågan om framtiden för verksamheten i Göteborg. Några formella beslut om fortsättningen för verksamheten vid det f d regionkontoret i Göteborg har inte fattats. I skrivande stund vill distriktet driva verksamheten vidare som ett distriktscenter med en anställd distriktssamordnare. Den huvudsakliga finansieringen av detta måste sektionen stå för, eftersom distriktet saknar ekonomiska resurser för en sådan verksamhet. Distriktet skulle kunna bidra med vissa driftskostnader för centret.

Våren 2002 startade distriktscentret i Malmö. En decentraliserad projektanställning på två år inrättades. Distriktscentret är nu föremål för utvärdering. Beslut om den fortsatta verksamheten fattas av sektionsstyrelsen i mars 2004. Handlingsplanen 2000-2004 talar om att etablera fler aktivistcentra om dessa "gagnar aktivismen", utöver detta finns inga riktlinjer i sektionen för verksamhet med anställd personal utanför sekretariatet i Stockholm.

Syfte samt formulering av uppdraget/uppgifter
En uppdragsgrupp bör titta på förutsättningarna att driva verksamheten i Göteborg och Malmö vidare, och om förutsättningar finns, föreslå former för det fortsatta arbetet. Perspektivet för uppdragsgruppens förslag bör vara en långsiktigt hållbar lösning. Uppdragsgruppen skall även föreslå en tidpunkt för en eventuell utvärdering av den nya organisationen av de lokala kontoren. Gruppen bör fokusera på följande frågeställningar/områden:

- Utlokalisering och/eller decentralisering?
- Verksamheten ur ett sektionsperspektiv (effektivitet)
- Verksamheten ur ett distriktsperspektiv (lokal aktivism)
- Finansiering
- Arbetsgivar- och arbetsledaransvar
- Arbetsmiljö för de anställda

Tidsram
Uppdragsgruppen bör tillsättas efter styrelsens marsmöte 2004 och presentera ett förslag till beslut på styrelsemötet i september 2004. Det är viktigt att styrelsen kan komma till ett beslut vid denna tidpunkt då beslutet måste integreras i budgetprocessen för 2005.

Budget
Möteskostnader inom ramen för budget 2004.

Kontaktperson i styrelsen
Christian Engberg

Förslag till beslut

att anta direktiven för uppdragsgruppen.