Amnesty Business Group Verksamhetsplan och mål 2004 Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2004

Datum: 2 mars 2004

ABGs verksamhetsplan och mål 2004
Version nr 4
Stockholm 2004-02-10
Jörgen Qwist

1. Vision, mission och strategi

1.1 Vision
ABGs vision är att inga mänskliga rättigheter kränks i världen pga svenska företags okunskap eller ovilja att efterleva de internationellt etablerade människorättsprinciperna enligt FNs deklaration som Amnesty verkar för.

ABG vill vara svenska företags förstahandsval som representant för det civila samhället gällande frågor om mänskliga rättigheter och näringsliv.

1.2 Mission
Vår uppgift är att påverka och utbilda svenska företag att ta sitt ansvar för att respektera, försvara och främja mänskliga rättigheter överallt där de verkar. Detta ansvar ökar med det allt större inflytande företagen har i en globaliserad ekonomi. Vi är övertygade om att detta inflytande kan användas för att främja respekten för mänskliga rättigheter utan att företagen behöver äventyra sin egen affärsverksamhet. Tvärtom tror vi att företagen har allt att vinna på att integrera mänskliga rättigheter överallt i sin verksamhet. Det finns bara en sida att stå på när det gäller mänskliga rättigheter.

1.3 ABG’s målgrupp
ABG riktar sig till svenska företag som genom sin verksamhet påverkar eller kan påverka respekten för mänskliga rättigheter i världen. Målgruppen omfattar en prioritetslista över större företag inom handel, industri och finans. ABG riktar sig även till mindre och medelstora företag som söker information eller önskar samråda om MR-frågor. Med svenska företag menar vi företag som har huvudkontor i Sverige eller företag med huvudsakligen svenskt ägande.

1.4 Vad kräver och vill ABG av företagen?
Basen för svenska ABGs verksamhet är tre krav och tre uppmaningar om tillämpning av mänskliga rättigheter i företag:

Svenska ABG kräver att svenska företag med internationell verksamhet:
1. Etablerar en policy för mänskliga rättigheter som ska genomsyra verksamheten.
2. Undersöker om man i sin verksamhet kränker eller är inblandad i kränkningar av mänskliga rättigheter, samt vidtar åtgärder för att eliminera kränkningar.
3. Utbildar ledning och anställda, samt informerar leverantörer, kunder och andra partners om sin policy och sitt arbete för mänskliga rättigheter.

Svenska ABG uppmanar svenska företag med internationell verksamhet att:
1. Etablera ett ledningssystem för sitt arbete med mänskliga rättigheter som inkluderar tydliga mål och mätmetoder samt system för utredning och åtgärder vid rapport om missförhållanden.
2. Redogöra för sina mål och resultat gällande mänskliga rättigheter i sin årsredovisning samt låta sin verksamhet gällande mänskliga rättigheter granskas av oberoende part.
3. Använda sitt inflytande för att främja mänskliga rättigheter överallt där företaget verkar.

1.5 Strategi och påverkansmodell
ABG skall nå sitt övergripande mål genom att
1. Direkt påverka företag genom att uppvakta företagsledningar och/eller få dem att bli medlemmar i ABGs Business Forum.

2. Indirekt påverka företag genom opinionsbildande aktiviteter och information (vilket ökar trycket på företagsledningar att verka enligt ABGs mål).

1.6 Business Forum
    ABG arrangerar Business Forum för svenska företag som har beslutat sig för att arbeta aktivt för att förhindra kränkningar av mänskliga rättigheter i sin verksamhet. I Business Forum för ABG en dialog med medverkande företag, dels enskilt dels i form av rundabordskonferenser. Plattformen är ABG:s krav och uppmaning kring tillämpningen av mänskliga rättigheter samt ABG:s analyser av risker för kränkningar av mänskliga rättigheter i länder och i branscher (Landriskanalyser).

Syftet med dialogerna inom ramen för Business Forum är att främja ABG:s krav och uppmaningar samt att skapa tillfälle för företagen att lära av varandra och dela med sig av sina egna erfarenheter.

Dessutom för Amnesty Business Group dialoger med enskilda företag om problemen på specifika marknader och om de frågeställningar kring mänskliga rättigheter som kan bli aktuella just där. Amnesty Business Group tillhandahåller landanalyser över vilka kränkningar som kan förekomma i enskilda länder och hjälper företagen att vara uppmärksamma på riskerna.

Företag som ingår i Business Forum betalar en årlig avgift till ABG. Avgiften bidrar till Amnesty Business Groups och Amnestys internationella verksamhet. ABG tillämpar en differentierad avgiftsnivå enligt följande modell:

· Under 500 anställda: 50 tkr
    · 500 > 15 000 anställda: 75 tkr
    · >15 000 anställda: 125 tkr

ABG är inget konsultföretag. ABG vare sig godkänner, certifierar eller legaliserar företags agerande i frågor som rör mänskliga rättigheter. ABG förbehåller sig alltid rätten att kritisera alla företag som kränker de mänskliga rättigheterna.

1.7 Strategisk inriktning för verksamhetsåret 2004
    Under verksamhetsåret 2004 skall ABG primärt arbeta med att:

1. Företagskontakter. Öka företagens och allmänhetens medvetenhet om näringslivets möjlighet att ”vara en del av lösningen”. Vi skall värva fler företag till ”Business forum” och intensifiera dialogen med dessa. Vi skall driva en mera aktiv och fördjupad dialog enskilt med de deltagande företagen. Se aktiviteter under 2.1 nedan. Vårt perspektiv på näringslivets möjlighet att bidra till främjandet av mänskliga rättigheter kan framföras i alla sammanhang där ABG verkar.

2. Opinionsbildning och information . Öka företagens och allmänhetens medvetenhet om kränkningar av mänskliga rättigheter som näringslivet direkt eller indirekt medverkar i. Syftet är att få fler svenska företag aktiva i arbetet för mänskliga rättigheter. Se aktiviteter under 2.2. Denna fråga kan framföras i alla sammanhang där ABG verkar.

2. Aktivitetsplan och aktivitetsmål
    Följande aktivitetsplan visar aktiviteter som ABG skall genomföra under verksamhetsåret 2004 samt med vilket syfte och med vilka mål (när det är relevant) dessa aktiviteter skall genomföras. Aktivitetsplanen kompletteras av verksamhetsårets budget. Inom varje aktivitet bestämmer styrelsen och aktivistgruppen på månatliga styrelsemöten och regelbundna aktivistmöten vem skall göra vad, när och hur inom fastslagna budgetramar för respektive aktivitet i denna verksamhetsplan.

2.1 Företagskontakter
    1. Utveckla dialogen med medlemsföretag i Business Forum: Dialogen skall omfatta ABGs krav och önskemål (se 1.3 ovan) men också anpassas efter företagens behov och önskemål. Aktivitetsmål:
    Utveckla MR tillämpningsmetoder, nätverkande, utbildning, och utvärdering. Samtliga medlemsföretag skall värdera deltagandet i BF så mycket att de vill förnya sitt medlemskap under 2004 och vilja förnya det inför verksamhetsår 2005. Aktiviteterna ska omfatta 4 BF-möten, enskilda dialoger med företag i BF-kretsen, föreläsningar, möten med företag, utbildningspaket för företag.
    Prioritet : Hög
    Ansvarig: ABGs projektledare
    Kostnad: 4 BF x 20 tkr + enskild dialog 12 x 1 tkr + ABB 30 tkr + utvärdering 20 tkr = 142 000 kr

2. Enskild dialog med företag utanför BF: Enskild dialog med företag utanför BF.
    Aktivitetsmål: Föra dialog med företag som tar initiativ till sådan.
    Kostnad: 12 000 kr

3. Utbildningspaket för företag: Sammanställa ett utbildningspaket för företag.
    Aktivitetsmål: Använt utbildningspaketet på 3 företag.
    Kostnad: 25 000 kr

4. Landriskanalyser för företag . Sammanställa riskanalyser avseende länder och branscher ut ett näringslivsperspektiv.
    Aktivitetsmål: Vid årets slut ha sammanställt 80 landriskanalyser och kommunicerat 40 av dessa till företag.
    Kostnad: 12 000 kr
      5. Värva nya medlemmar till Business Forum: ABG skall under 2004 genom personliga besök bearbeta 20 st av de potentiella medlemsföretag som ABGs Advisory Council identifierade under 2001 (se bilaga 3). Dessa besök skall huvudsakligen genomföras av Projektledaren och Styrelseordförande med hjälp av ABGs Advisory Council som dörröppnare. Samtliga kontakter med företag utöver de företag som anges i bilaga 3 skall samordnas med svenska Amnesty sektionens fundraising team. Företagskontakter skall loggas löpande, tillgängligt för styrelsen. Företagskontakter i andra än värvningssyften ska systematiskt följas upp med kontakter rörande BF-deltagande
      Aktivitetsmål: Av företagen skall 20 st besökas med målet att 5 skall bli nya medlemsföretag.
      Prioritet : Hög
      Ansvarig: ABGs Ordförande i samverkan med ABGs projektledare samt med dörröppningshjälp av Advisory Council och särskilt Ulf Karlberg.
      Kostnad: Resor mm för Ordförande/projektledaren = 12 tkr + kostnadsersättningar för Ulf Karlberg och Advisory Councils dörröppningar (såsom resekostnader och andra möteskostnader), 25 tkr = 37 000 kr
        2.2 Opionsbildning och lobbying
        Medieexponering (övergripande mål, omfattar alla publika aktiviteter) . ABG skall aktivt verka för att medvetandegöra våra mål för allmänheten och företagen genom att synas i massmedia. Denna exponering skall ske i samråd med Amnestys pressekreterare.
        Aktivitetsmål totalt: ABG skall exponeras 24 gånger (2 gånger i månaden) i massmedia (press, radio, tv) i syfte att förmedla information om ABGs verksamhet och målsättning och de konkreta aktiviteter ABG genomför.
        Ansvarig: ”Styrelsens pressansvarig”
          1. MR policy kampanjen : ABG skall under 2004 i direktdialog med företagen och publikt driva krav nr 1 – att alla företag med internationell verksamhet skall ha en MR policy Med en MR policy avses här ett förpliktigande ledningsbeslut om att den egna verksamheten skall respektera mänskliga rättigheter. Hänvisning kan göras till FNs deklaration om mänskliga rättigheter, Global Compact eller liknande. Denna policy skall publiceras externt så att alla intressenter kan ta del av den. . Arbetet utgår från 2003 års undersökning som visar att 12 av Stockholmsbörsens 28 mest omsatta företag saknar en publik MR-policy. Kampanjen kommer att vara inriktad på aktieägaraktivism.
          Aktivitetsmål: Det övergripande målet med kampanjen är att få fler företag att arbeta fram en MR policy. Stockholmbörsens A-lista är en god indikator på hur detta arbete utvecklas och det direkta målet med kampanjen är att få 6 av de 12 företag som sista dec 2003 saknar policy att under 2004 publicera en sådan. Kampanjgruppen skall delta i ca fem bolagsstämmor under våren 2004 och där kräva att företagen arbetar fram en MR-policy. Deltagandet syftar också till att skapa opinion kring det berättigade att kräva en MR-policy av alla företag med internationell verksamhet.
          Ansvarig : Styrelsemedlem
          Kostnad : 20 000 kr
            2. Stop Violence Against Women och övriga Amnesty kampanjer : ABG skall när det är möjligt delta i de kampanjer som Amnesty driver internationellt och i första hand SVAW under 2004. Vår uppgift är att tillföra ett näringslivsperspektiv på de kränkningar kampanjen vänder sig emot och rikta kampanjen mot svenska företag och den svenska allmänheten.
            Aktivitetsmål : Bidra till SVAW och andra lämpliga internationella Amnesty-kampanjer under året.
            Kostnad: 5 000 kr
              3. Kina : ABG skall delta i förberedelserna för de MR-kampanjer som planeras inför Kinas sommar OS.
              Aktivitetsmål : ABG skall före årets utgång fastställt en inriktning för en kommande Kina-kampanj.
              Kostnad: 5 000 kr
                4. UN-norms/bindande regler: ABG skall aktivt verka för att driva opinion till fördel för bindande regler och UN-norms.
                Aktivitetsmål : Ökad förståelse för UN Norms hos myndigheter och näringsliv
                Kostnad: 1 000 kr

5. Avsluta Rysslands kampanjen: ABG har under 2003 verkat för att svenskt näringsliv uppmärksammar kränkningar av mänskliga rättigheter i Ryssland. Ett utskick av en vägledande skrift har skett till 94 företag och en uppföljande intervjuundersökning har gjorts med 10. ABG skall under 2004 avsluta denna kampanj.
                Aktivitetsmål: 1) En extern version av slutrapporten bör kommuniceras via hemsidan och till de medverkande företagen; 2) Diskussion i styrelsen om lärdomar; 3) Dialog om kvinnors rättigheter Ryssland bör vidareföras, i första hand med ett intresserat företag, lämpligen inom ramen för kampanjen mot Violence against Women; 4) Resultaten från intervjuundersökningen kan användas som bakgrund i ett BF om ledningssystem.
                Prioritet: Medel
                Ansvarig: 1) och 2) Avgående styrelsemedlem Staffan Riben med Anna Lörelius; 3) och 4) Projektledaren
                Kostnad : 1 000 kr
                  6. Offentlig upphandling och exportgarantier: ABG skall aktivt verka för att Regering och myndigheter driver frågan om företagens ansvar för mänskliga rättigheter. ABG vill också påverka den svenska offentliga sektorn att i all offentlig upphandling ta sitt ansvar för mänskliga rättigheter samt att den svenska regeringen i sitt arbete inom EU verkar för att all offentlig upphandling inom EU gör det samma.
                  Aktivitetsmål : ABG skall driva frågan om offentlig upphandling vidare samt väcka frågan om exportkreditgarantier
                  Prioritet: Låg
                  Kostnad: 1 000 kr

7. Föredrag och utbildningar . ABG skall aktivt delta som talare mm i seminarier och andra offentliga sammanträden för att öka medvetenheten om vår verksamhet. ABG skall i större utsträckning än tidigare aktivt verka för att bli inbjudna på seminarier.
                  Aktivitetsmål : ABG skall så långt det med tillgängliga resurser är möjligt tacka ja till inbjudningar om föredragshållningar mm.
                  Prioritet: Medel
                  Ansvarig: ABGs projektledare ansvarar för att själv delta eller förmedla förfrågningar till syrelsemedlemmar eller informatörer.
                  Kostnad/Intäkt : 0 kr (kostnaderna skall betalas av arrangören)

2.3 Intern kompetens- och organisationsutvecklingsarbete
                  Se bilaga 2, ”ABGs Aktivisterna”, för mål mm kring utvecklingen av ABGs grupp av aktivister.

1. Nätverksbildning : Kontakter med BERN, Danish Institute, nordiska sektionerna mm. Dokumentera ABGs nätverk av experter.
                  Prioritet: Medel
                  Aktivitetsmål: Deltaga i årligt möte med BERN och nordiska företagsgrupper.
                  Ansvarig: Styrelsemedlem/Projektledare
                  Kostnad: (Deltagande i Bern, nordiska möten) 25 000 kr
                    2. Utbildning av ABG-informatörer : ABG behöver väl informerade och kunniga medlemmar. En del av medlemmarna utbildas till informatörer.
                    Aktivitetsmål : Alla aktivister uppmanas delta i Amnestys allmänna kursutbud. 10 aktivister skall bilda en fungerande grupp av ”ABG-informatörer”.
                    Prioritet : Medel
                    Ansvarig : Projektledaren i samverkan med styrelsens aktivistsamordnare.
                    Kostnad : 12 000 kr
                      3. Kompetensutveckling Projektledare och organisation:
                      Aktivitetsmål : Projektledaren skall genomföra minst en kompetenshöjande aktivitet under året. Konsult är anlitad för att analysera ABGs organisation.
                      Prioritet : Medel
                      Ansvarig : ABGs Projektledare i samråd med Ordförande
                      Kostnad : 20 000 kr kompetensutveckling + 20 000 kr organisationsanalys.

4. Medlemsvärvning . Det finns inget självändamål i att ABG får så många medlemmar som möjligt. Det är viktigare att befintliga och nya medlemmar vill och kan aktivt engagera sig för att förverkliga våra verksamhetsmål, och kan bilda bas för rekrytering av kommande års styrelse och andra förtroendeposter samt bemanning av projekt.
                      Aktivitetsmål: ABG skall bestå av 100 betalande medlemmar vid verksamhetsårets utgång (vid ingången av 2004 ca 60 medlemmar).
                      Prioritet; Medel
                      Ansvarig: Styrelsen ”aktivistsamordnare”
                      Kostnad: Årsmöte samt 2 aktivistmöten 8 000.

3. Resurser, finanser och organisation

3.1 Organisatoriska resurser
                        För att förverkliga ovanstående vision och aktivitetsmål har ABGs styrelse följande organisatoriska resurser att tillgå:
                        1. ABGs Projektledare och assistent
                        2. ABGs Aktivistgrupp (medlemmarna)
                        3. AGBs Advisory Council
                        4. Stöd från sekretariatet

3.2 Finansiella resurser
                        Ingående överskott och avgifter Business Forum
                        Vid årets ingång har ABG ett eget kapital om 818 793 kr. Överskottet har uppkommit genom att medlemsavgifterna i Business Forum överskridit ABGs kostnader. ABGs styrelse beslöt därför under 2003 att differentiera medlemsavgifterna beroende på företagets storlek samt sänka avgiften för samtliga medlemmar i två steg med full inverkan från 2005.

Årets medlemsintäkter
                        Avseende finansiella resurser går AGB in i verksamhetsåret 2004 med 1 183 250 kr (december fakturering) + 59 750 (förskott Swedfund, Bonnier) = 1 243 000 kr i förutbetalda medlemsavgifter i Business Forum avseende 2004. ABGs faktureringsrutiner är nu sådana att samtliga företag faktureras i december för hela det kommande året. Ytterligare 199 000 kr förväntas betalas under februari månad 2004 (Baker 62 tkr, Skandia 137 tkr). Totala medlemsavgifter för befintliga medlemmar är alltså: 1 442 000 kr

Enligt aktivitetsmål 2:2 ovan skall ABG värva fem nya företagsmedlemmars under året vilket skulle inbringa ytterligare 187 500 kr vid en jämn medlemsingång under året och en genomsnittlig medlemsavgift om 75 000 kr (75x5/2).

Totala medlemsintäkter skulle således under året uppgå brutto till 1 629 500 kr.

Enligt avtal med den svenska sektionen per 2002-03-08 skall 10 % av medlemsavgiften för Business Forum gå direkt till sektionen. Denna avgift blir med ovanstående intäkter 162 950 kr (nya medlemmar kommer bara att bli fakturerade till och med dec 2004). 2004 års medlemsavgifter netto blir således 1 466 550 kr. Därtill tillkommer aktivisters medlemsavgifter med ca 8 000 kr (80 x 100 kr).

ABGs budgeterade kostnader
                        Enligt denna verksamhetsplans budget, se bilaga 1, skall kostnaderna för att förverkliga ovanstående aktivitetsmål inte överstiga 1 243 000 kr vilket motsvarar de nu förutbetalda medlemsavgifterna.

3.3 ABGs mandat
                        Dessa organisatoriska och finansiella resurser skall, i samverkan med Amnestys Generalsekreterare och kansli och i enlighet med Amnestys internationella policys, styras av ABGs styrelse så att ovanstående aktivitetsmål uppnås. Rollfördelningen mellan dessa aktörer samt ABGs mandat och frihetsgrad gentemot svenska Amnesty fastlås i ABGs Stadgar samt det mellan ABGs styrelse och Svenska Amnestys styrelse slutna avtal.

4. Uppföljning och utvärdering
                        Styrelsen, aktivistgruppens och Advisory Councils arbete och insatser under verksamhetsåret 2004 skall värderas utifrån hur väl uppsatta aktivitetsmål i denna verksamhetsplan uppnås under året. ABG är en aktivistgrupp och det är våra utåtriktade aktiviteter gentemot företag, media, regeringen, studenter och allmänheten som avgör om vi faktiskt åstadkommer något för mänskliga rättigheter. Denna verksamhetsplan skall förhoppningsvis underlätta för varje ABG-aktivist att vara en aktiv och utåtriktad aktivist.

Bilaga 1: ”Budget Verksamhetsåret 2004”
                        Bilaga 2: ”ABGs Aktivisterna”
                        Bilaga 3: ”Företag som skall bearbetas för medlemskap i BF”

Bilaga 1 ABGs Verksamhetsplan 2004

Överskott 2004 231 050 kr

IB EK 2004-01-01 818 793 kr
                        Överskott 2004 231 050 kr
                        Avgår bidrag till Svenska Amnesty ?
                        UB EK 2004-12-31 1 049 843 kr

Bilaga 2, ABGs Verksamhetsplan 2004

ABGs aktivistverksamhet

ABG är en aktivistgrupp inom Amnesty. Våra aktivisters arbete gentemot företag, medier, politiska beslutsfattare, studenter och allmänhet avgör i stor utsträckning om vi faktiskt åstadkommer något för mänskliga rättigheter.

Värvning av aktivister
                        En stor medlemskår av aktivister är inte det viktigaste målet. Mer väsentligt är att aktivisterna kan och vill engagera sig för att förverkliga ABGs mål. Bland aktivisterna skall projektmedarbetare och kommande års styrelsemedlemmar kunna värvas.
                        Målsättning : vid 2004 års utgång skall medlemsantalet uppgå till 100 medlemmar (vid ingången till 2004 drygt 60 medlemmar).

Medlemsavgifter
                        Medlemmarna i ABG förutsätts samtidigt vara medlemmar i svenska Amnesty. Den totala medlemsavgiften blir därför relativt hög.
                        Målsättning : styrelsen kommer att föreslå årsmötet att årssavgiften till ABG sänks från 100 till 60 kronor från och med 2005.

Geografisk spridning
                        Medlemsföretagen är ganska koncentrerade till Stockholm. Aktivisterna är däremot geografiskt spridda över Sverige.
                        Målsättning: Vid uppstart av varje projekt undersöks om det är möjligt att aktivera också medlemmar utanför Stockholmsregionen. Det bör vara möjligt för medlemmar som så önskar att utföra delar av projekt hemifrån, med hjälp av dator. Möjligheten att utse en regional kontaktperson och ev. starta regionala grupper undersöks.

Utbildning av aktivister
                        Aktiva medlemmar bör vara väl informerade och kunniga medlemmar. Företags ansvar för mänskliga rättigheter leder ofta till komplicerade frågeställningar. Sådana frågor kan varje aktivist råka ut för att svara på.
                        Målsättning : Alla informeras om Amnestys allmänna kursutbud. Varje medlem skall uppmanas delta i åtminstone en av svenska sektionens informatörskurser. Tio medlemmar skall genomgå ABG-relaterad utbildning och bli ”ABG-informatörer”.

Administration
                        En medlem av styrelsen fungerar som aktivistsamordnare och har huvudansvar för värvning och koordinering av aktivisterna. I mån av möjlighet dokumenteras aktivisternas erfarenheter och utbildning så att de kan erbjudas lämpliga arbetsuppgifter inom ABG.
                        När nya projekt startas rapporteras projektgruppernas sammansättning till aktivistsamordnaren.

Budget
                        Aktivisternas deltagande i olika projekt belastar projektens budget. Utbildningen av aktivister budgeteras på utbildning.
                        Årligen ordnas 2 aktivistträffar och ett årsmöte. I mån av möjlighet försöker medlemmar av styrelsen träffa aktivister på annan ort.
                        Budget 8 000 SEK.

Inger Jägerhorn/2004-01-29