Amnesty Business Group Verksamhetsberättelse 2003 Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2004

Datum: 2 mars 2004

5.6 ABGs styrelse
5.7 Advisory Council

ABG strategiska inriktning för verksamhetsåret 2003 enlig verksamhetsplan 2003

ABG har haft som strategisk inriktning under 2003 följande målsättningar.

1. ”Öka allmänhetens och företagens medvetenhet om näringslivets möjlighet att ’vara en del av lösningen’ och vi skall värva fler företag till Business Forum och intensifiera dialogen med dessa. … detta perspektiv på näringslivets möjlighet att bidra till främjandet av mänskliga rättigheter kan framföras i alla sammanhang där ABG verkar.”

2. ”Öka allmänhetens och företagens medvetenhet om kränkningar av mänskliga rättigheter som näringslivet direkt eller indirekt medverkar i. … denna fråga kan föras fram i alla sammanhang där ABG verkar.”

3. ”Inför allmänheten och företagen framföra vårt krav på att alla svenska företag med internationell verksamhet skall ha en MR policy. … detta krav kan framföras i alla sammanhang där ABG verkar.”

Verksamhetsberättelsen redogör för ABGs målsättningar enligt verksamhetsplan 2003 inom varje verksamhetsområde. Verksamhetsberättelsen redogör för de aktiviteter som utförts och de resultat som nåtts.

VERKSAMHETSBERÄTTELSE
Amnesty Business Group 2003

1. BUSINESS FORUM

1.1 MÅLSÄTTNING enligt Verksamhetsplan 2003

Företagskontakter:
”Samtliga medlemsföretag skall värdera deltagandet i BF så mycket att de vill förnya sitt medlemskap under 2003 och vilja förnya det inför verksamhetsår 2004”
”Av företagen skall 20 st besökas med målet att fem skall bli nya medlemsföretag”

Internt kompetens och organisationsutvecklingsarbete:
”Att vidareutveckla ett relevant Business Forum som ABGs medlemmar och projektledare känner förtroende för och som stärker vår trovärdighet hos företag och allmänheten.”

1.2 innehåll

ABG har vidareutvecklat de normer som ligger till grund för all företagsdialog. ABGs tidigare fyra krav och fyra önskemål har vidareutvecklats och blivit till tre krav och tre uppmaningar.

De förnyade kraven och uppmaningarna är en värdefull handlingsplan för företag att följa i sitt arbete med mänskliga rättigheter. Kraven och uppmaningarna ger företagen verktyg att förhindra att bli inblandade i kränkningar. De bygger på vedertagna ansvarsgrunder (med inflytande följer ansvar), och tar hänsyn till det faktum att det idag råder en stor normosäkerhet vad gäller företags faktiska ansvar för mänskliga rättigheter.

ABGs tre krav:
1) Policy
2) Riskanalys
3) Utbildning

ABGs tre uppmaningar:
1) Ledningssystem
2) Transparens
3) Främja

ABG har också konkretiserat kraven och uppmaningarna samt utvecklat verktygen för att kunna föra en dialog kring kraven och uppmaningarna. Exempel på detta är ABGs nya hemsida och nya informationsbroschyr.
Se bilaga 1 för mera information om ABGs krav och uppmaningar.

1.3 former

ABG har vidareutvecklat formen för Business Forum. Målsättningen har varit att skapa ett verkligt forum för erfarenhetsutbyte snarare än en föreläsningsform. Målsättningen har också varit att fördjupa och konkretisera diskussionen samt skapa en ägandekänsla för forumet hos deltagarna. Bland förändringarna i formatet hör tex att Business Forum numera är stängt för utomstående deltagare, samt att de företag som är med i Business Forum turas om med värdskapet och presentationsansvaret.

1.4 nya produkter - t ex Landriskanalyser

Amnestys stora styrka, landrapporter om MR tillståndet världen över, är mycket viktig information för de företag som verkar globalt. Amnesty har också tillgång till ett antal landexperter som bidrar med sin kunskap till Amnestys verksamhet. Tidigare har denna information inte haft så stort genomslag bland svenska företag, bla eftersom rapporterna är skapade för en annan publik än företag. Rapporterna har till exempel inte tydliggjort vilka kränkningar som företag riskerar att bli inblandade i.

I syfte att få genomslag för denna information hos företag skapade ABG en ny produkt som kommer företagen i Business Forum tillgodo. Produkten är en sammanställning av all tillgänglig information som Amnesty har om ett visst land. Sammanställningen visar företagen vilka kränkningar som är vanligast förekommande i företagens respektive bransch, och länkar dessa till kränkningar som Amnesty har rapportera om. I sammanställningen finns även information om andra möjliga informationskällor och partners för företaget, både på internationell och på nationell nivå. Sammanställningarna görs av nyskapad frivilliggrupp bestående av ca 30 personer, se nedan.

Ett annat behov som visat sig under året är behovet av informatörer om mänskliga rättigheter och näringsliv. Informatörerna vänder sig till personalgrupper på olika nivå i företagen. Under vintern utbildades 25 av ABGs aktivister under en helg i att föra dialog med företag. Under 2004 kommer denna grupp av aktivister att börja besöka företag. Ett grundläggande material för information har tagits fram.

ABG har inlett arbetet med att skapa ett utbildningsmaterial för företag. Materialet skall kunna användas av ABGs styrelsemedlemmar och ABGs projektledare och ger fördjupad kunskap om hur man inom företag kan förebygga kränkningar av mänskliga rättigheter.

Dessa rapporter samt en stor mängd annat referensmaterial för företag och andra kommer att finnas tillgängligt på ABGs nya hemsida. Hemsidan kommer att bli dels en resursbank men kommer också att kunna användas av ABG som dialogunderlag – både vad gäller innebörden av ABGs krav och uppmaningar men också för att belysa fall, branschrisker och landrisker.

1.5 finansiering

De företag som är med i Business Forum finansierar ABGs hela verksamhet. Under året har ABG utvecklat en transparant metod för beräkning av storleken av avgiften, avgiften beräknas på antalet anställda i företagen. ABG har också halverat avgiftsstorleken, med den långsiktiga målsättningen att ytterligare sänka avgiften och att söka alternativ finansiering.

1.6 Deltagande företag och administration

ABG har under året kontaktat ett flertal företag i syfte att värva nya företag till Business Forum. Ett företag har under året gått med i Business Forum. Detta gäller ABB som genom en specialkonstruktion är med i Business Forum i Sverige, men som också har dialog med ABG i Schweiz, och England. Alla företag som var medlemmar vid ingången av året har förnyat sitt medlemskap för år 2004. Undantaget är Baker & McKenzie som i mitten av februari ännu inte tagit ett beslut.

ABG har formaliserat administrationen av företagen i Business Forum genom att definiera vilka rättigheter och förpliktelser som ABG och företagen har gentemot varandra.

1.7 genomförda forum

ABG har under året genomfört fyra Business Forum med följande teman:

1) Redovisning och oberoende kontroll
Gäst: Lars Olle Larsson från KPMG
ABGs 2:a uppmaning

2) Fallet Coltan
Gäst: Solitaire Townsend från British Telecom
ABGs 2:a och 3:e krav, samt ABGs 1:a uppmaning

3) Landriskanalyser – att bedöma risken för kränkningar av mänskliga rättigheter
Ansvarigt företag Swedfund
ABGs 2:a krav

4) Utbildning – företags uppförandekod
Ansvarigt företag: PriceWaterhouseCoopers Öhrlings
ABGs 3:e krav

ABG har också haft enskilda dialoger med företagen vid 12 tillfällen. Vid två av dessa tillfällen har ABG hållit ett utbildningspass med koncernledning (Skanska), och med all personal (Swedfund).

1.8 utvärdering bland deltagare

Av de utvärderingar som är gjorda under året bland deltagare efterfrågar deltagarna en fördjupad diskussion med ABG, deltagarna har i stort sett varit nöjda med ABGs rekommendationer. Företagen i Business Forum efterfrågar också ett flera deltagare i Business Forum från verkstadsindustrin och annan svensk kärnindustrin. Fler deltagare skulle leda till ett bättre erfarenhetsutbyte.

1.9 att mäta ABGs påverkan

ABG har initierat en vidareutveckling av utvärderingsmetoderna av ABGs egen målsättning: att faktiskt påverka företagen. Bland annat systematiserar ABG uppföljningen av företagens utvärdering efter varje Business Forum, varje företag som enskilt fört dialog med ABG ombeds redogöra för de faktiska resultat som dialogen gett upphov till. ABG har också slutit avtal med GES (Global Ethical Standard, www.caringcompany.se) som gör oberoende bedömningar av företags etiska uppförande. ABG får utan kostnad ta del av de bedömningar GES gör av företagen i Business Forum.

2. ÖVRIGA FÖRETAGSDIALOGER

2.1 målsättning enligt VP 2003

ABG har inte haft en specifik målsättning att påverka andra företag än företagen i Business Forum. Trots detta har ca 16 företag vänt sig direkt till ABG för dialog om mänskliga rättigheter. Detta har varit ett mycket gott tillfälle för ABG att söka påverka företagen att förebygga kränkningar i deras respektive verksamhet.

2.2 Genomförda Dialoger

Under året har projektledaren genomfört 21 dialoger med 16 svenska företag. Ytterligare ett företag har sökt information genom en styrelsemedlem. Företagen representerar energisektorn, banker och finansieringsinstitut, telekomindustrin, stålindustri, flygindustrin, anläggnings och verkstadsindustrier samt ett fåtal CRS konsulter.

Dialogerna utgår från ABGs krav och uppmaningar och sker i former av utbyte av erfarenheter, kunskapsöverföring och konkreta rekommendationer från ABG.

2.3 Resultat
ABG ses alltmer av näringslivet som en respekterad och pålitlig dialogpartner gällande mänskliga rättigheter. Utvärdering av ABGs påverkan på dessa företag har visat att företagen använts ABGs krav och uppmaningar som en handlingsmanual. De har dessutom fått assistans med att konkretisera sin förståelse av mänskliga rättigheter och hur de är relevanta för företag. Företagen har också utökat sin förståelse för skillnaden mellan att besluta om ett regelverk och tillämpning av regelverket. ABG diskuterar också andra näraliggande frågeställningar med företagen, som tex skillnaden mellan vad lagen kräver av företag i fråga om mänskliga rättigheter, och vad kunder och andra intressenter förväntar sig av företag.

3. Opinionsbildning

3.1 målsättning enligt VP 2003

Strategisk målsättning
50 mediaexponeringar

Förbättring av tillgång till MR källor/debatt/fakta
”Förbättra ABGs hemsida”

Kampanjer:
MR policy kampanjen
”Få fler företag att arbeta fram en MR policy”

Rysslandskampanjen
?

Uppföljning av riskmappingprojektet
”Delta i framtagandet och publicering samt lanseringen av Amnesty UKs ”Riskmappingprojekt”

Övriga Amnestykampanjer
”Bidra till lämpliga internationella Amnestykampanjer under året.”

Kina inför OS
ABG skall före årets utgång ha fastställt en inriktning för en kommande Kina-kampanj.

Föreläsningar och myndighetskontakter
”ABG skall så långt det med tillgängliga resurser är möjligt tacka ja till inbjudningar om föredragshållningar mm.”
”ABG skall som oberoende och kritisk part delta i Regeringens initiativ Globalt Ansvar, exponera Amnestys syn på EUs grönbok om företagens sociala ansvar, driva frågan om offentlig upphandling vidare samt väcka frågan om exportkreditgarantier.”

3.2 Kommunikationspolicy och material

ABG har under året tagit fram en kommunikationspolicy som ligger till grund för all extern kommunikation. Grundbudskapet är ”Mänskliga rättigheter är inget konkurrensmedel”. ABG uppmanar företag att arbeta förebyggande, att uppmärksamma riskerna för att bli inblandade i kränkningar av mänskliga rättigheter INNAN de faktiskt begår ett misstag.

Under året har ABG också utvecklat en ny hemsida med multipla funktioner, se också ovan under företagsdialog. Lansering under mars 2004. Ett tryckt material som fungerar som en allmän informationsbroschyr lanseras i februari 2004. För produktionen av dessa material står tillsammans med ABG Webbyrån Occident, Webdesigner Malin Löfgren, PR byrån Hallå, och grafikern Petra Frej. Samtliga har bidrag pro-bono eller till kraftigt subventionerade priser.

3.3 Mediaexponeringar

ABG har under året själva skrivit ett 10-tal artiklar, ABG har också blivit intervjuade och porträtterade i tryckt media ca 6 gånger.
I övrigt har ABG omnämnts i tryckta media ett flertal gånger. ABG har medverkat i SVT 24, digitalkanalen med en 30 minuter lång föreläsning om mänskliga rättigheter och företag.
ABG har också medverkat som författare i böcker med följande titlar.

3.4 Kampanjer

MR policykampanjen
MR policy kampanjen har löpt under hela året. Två av varandra oberoende undersökningar av det 30 mest omsatta företagen på börsens A-lista har genomförts av aktivister. Knappt hälften av dessa företag har identifierats sakna en MR policy. I början av år 2004 köpte ABG en aktie i dessa företag. ABG har skrivit till företagen och meddelat att man vill ta upp frågan om företagens MR policy under vårens bolagsstämma. En pressrelease om kampanjen skickades ut i januari 2004 till ett 30 tal tidningar. Kampanjens final sker under 2004 med ABGs närvaro vid bolagens årsstämmor.

Rysslandskampanjen
Ca 100 företag har blivit kontaktade av ABGs Rysslandskampanj med publikationen ”Doing Business in the Russian Federation – the human rights approach”. Ca 20 av företagen har sedan blivit intervjuade om sina erfarenheter av MR i Ryssland. Amnestys pressekreterare intervjuade även Ericsson i Ryssland för Rysslandskampanjens räkning då hon befann sig i Ryssland. Slutresultatet av kampanjen är en rapport som ABG kommer att släppa under 2004.

Uppföljning av riskmappingprojektet
ABG har inte deltagit i en uppföljning av riskmappingprojektet.

Övriga Amnestykampanjer
ABG har utsett en aktivist som kommer att ansvara för ABGs deltagande i Amnestys kampanj ”Stoppa våldet mot kvinnor” under 2004-2005. Denna aktivist har deltagit i utbildningar i kvinnokampanjen.

Kina inför OS
ABG har inte en inriktning inför en kommande Kina kampanj.

3.5 Föreläsningar och myndighetskontakter

ABG har genom projektledare och styrelseledamöter under året själva föreläst eller medverkat som talare vid ett antal tillfällen. Exempelvis har ABG talat vid Civilingenjörsförbundets miljödag, vid Nordic Partnerships möte, på Handels temadag Response Ability, vid Teknikföretagens dag ”Etik och Näringsliv”, vid Rotarymöten, vid ett lunchmöte för Stockholmsadvokaterna (affärsjurister), vid en av UNEP organiserad dialog om aluminiumindustrin, och i förberedelser till Svenska Reklamförbundets möte om ett etiskt regelverk.

Vi har också föreläst och närvarat vid ett antal Amnestyinterna möten, tex för Juristgruppens styrelse.

ABG har också medverkat vid ett antal möten som t.ex. MR fondens specialkväll om företags ansvar i Nigeria.

ABG har också myndighetskontakter, t.ex. i form av närvaro vid UD:s möten inom ramen för Globalt Ansvar. Andra myndighetskontakter har skett i form av en nära dialog om myndigheternas ansvar för mänskliga rättigheter, t.ex. Exportkreditnämnden. Ett flertal ”myndighetsliknande” instanser vänder sig till ABG för information och kunskap, t.ex. experter knutna till Förtroendekommissionen.

4. Medlemmar och FRIVILLIGA

4.1 Målsättning enligt Verksamhetsplan 2003

Medlemsvärvning:
50 betalande medlemmar och 100 personer i nätverket

Utbildning av ABG medlemmar
Att utbilda 5 medlemmar

4.2 Nya medlemmar och nya grupper

De aktiva medlemmarna har varit årets verkliga solskenshistoria. Vid årets slut har ABG ca 60-70 aktiva i sammanlagt 5 grupper, jämfört med ett tjugotal vid årets början. Medlemmarna är aktiva både inom ramen för företagsdialogen och för opinionsbildning. Följande grupper är aktiva idag:
Landriskgruppen : Sammanställer information om risken för kränkningar av mänskliga rättigheter i olika länder, ca 25-30 medlemmar. Se också ovan under företagsdialog.
MR policygruppen : Medverkar i ABGs MR-policy kampanj, ca XX medlemmar. Se också nedan under kampanjer.
Rysslandsgruppen : Medverkar i ABGs Rysslandskampanj, ca 10 medlemmar. Se också nedan under kampanjer.
Kvinnogruppen : Kommer att medverka i Amnestys kampanj ”Stoppa våld mot kvinnor”, ca 3 medlemmar. Se också nedan under kampanjer.
MR informatörer : Kommer att informera på företag om mänskliga rättigheter, ca 4 medlemmar. Startade i december 2003. Se också ovan under företagsdialog.

4.3 frivilliga på sekretariatet

Ett flertal frivilliga har assisterat projektledaren på sekretariatet med arbetsuppgifter inom informationsområdet. ABG har mottagit totalt ca 0,75 heltidstjänster i frivilligt arbete av totalt ca 6 personer under året.

4.4 Web byrån Occident och PR byrån Hallå

ABG har också mottagit tjänster av Webbyrån Occident, Webdesigner Malin Lövgren, PR byrån Hallå och grafikern Petra Frej. De har arbetat med ABGs nya hemsida, med ABGs nya tryckta material och med illustrationer till både hemsida och broschyr. ABG har mottagit ca 2 månaders konsultuppdrag inom olika kompetensområden.

4.5 struktur och organisation

Inger Jägerhorn tillträdde under sommaren som styrelsens aktivistsamordnare. ABG har avskaffat sitt så kallade nätverk och hänvisar nu samtliga intresserade till ett medlemskap i ABG.

Den 7 oktober hölls ett aktivistmöte på Amnestys sekretariat. En ABG-orienterad informationskurs ordnades 29-30 november för medlemmarna. Se också ovan under företagsdialog.

ABG riktar ett stort TACK till alla ni som gjort vår verksamhet möjlig under året!

5. Utveckling av organisationen

5.1 målsättning enligt Verksamhetsplanen 2003

Integration med övriga Amnestyrörelsen
”Vi skall medverka på Amnestys årsmöte och genom Amnestys tidningar samt vår hemsida informera samtliga Amnestymedlemmar om vår verksamhet. Vi skall också i mån av resurser och intresse representeras på interna utbildningar, distriktsmöten och informationsdagar.”
Samarbete inom BERN
”Vi skall medverka i nästa BERN möte och delta i relevanta debatter som förs inom nätverket”
Samverkan med andra NGOs
Vi skall söka samverkan med andra NGOs som delar våra mål och arbetsmetoder”

5.2 SekretariatsfunktioneR

ABG utför en mängd aktiviteter som inte är uttalade i verksamhetsplanen. Till dessa arbetsuppgifter hör att medverka till BERN möten där man bl. a. vidareutvecklar rundabordsmöten. Hit hör också utvecklingen av rutiner och rapporteringen av verksamheten.

ABG fungerar också som en informationsresurs för många. ABG tar dagligen emot ett antal förfrågningar av mer eller mindre avancerad karaktär från allt från press, företag, konsulter, myndigheter, Amnesty i andra länder till studenter. I möjligaste mån förser ABG alla dessa intressenter med material.

5.3 NGO TRÄFF

I början av 2004 anordnade ABG en träff med de NGOs som arbetar inom samma område som ABG. Resultatet var en katalogisering av möjliga partners, och en start till ett nätverkande. Som exempel kan nämnas att Demokratiakademin har assisterat projektledaren med att vidareutveckla formen för Business Forum-möten.

5.4 Struktur och organisation

Under året har ABG växt som organisation, både vad gäller den totala mängden aktiviteter men också vad gäller antalet aktiva. Detta har medfört att arbetsbördan på projektledaren har blivit mycket stor. Behovet av en översyn av nuvarande organisation och struktur har skapats och en översyn kommer att genomföras tidigt under 2004.

Projektledartjänsten kommer att permanentas tidigt 2004 och en administratör/informatör kommer att projektanställas för en tidsbegränsad period.

5.5 ABG i Amnesty

Under året har ABG sökt informera medlemmar i övriga Amnestyrörelsen om ABG, tex i form av information i Grupptrycket. ABGs projektledare är anställda av Amnesty och medverkar också i en mängd sekretariatsfunktioner, tex genom att hålla ett utbildningspass för samtliga nyanställda och praktikanter och genom att medverka i det sk informationsteamet. Löpande information om vår verksamhet har publicerats på ABGs hemsida.

Under året har en artikel om MR policies i företag publicerats i Amnesty Press.

Projektledaren har också fungerat som en informationskanal mellan ABGs styrelsen och Amnestys sekretariat.

5.6 ABGs styrelse

Under året har två personer lämnat styrelsen: Filippa W Bergin lämnade posten som aktivistsamordnare och blev anställd som projektledare för ABG, Elise Claeson lämnade posten som sekreterare.
Två personer har tillträtt och blivit adjungerade under året:
Inger Jägerhorn tillträdde posten som aktivistsamordnare, och Christina Hoffmann tillträdde posten som sekreterare.

Styrelsen har mötts månatligen, med ett uppehåll under sommaren. Till styrelsemöten finns en projektledarrapport och styrelsen publiceras ett protokoll från mötet på ABGs interna hemsida.

5.7 Advisory Council

Advisory Council har mötts två gånger, och vid dessa möte diskuterat ABGs verksamhetsplan samt vissa specifika frågor, tex ABGs finansiering.