Rapport påverkanstorg Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2004

Datum: 2 mars 2004

Rapport - påverkanstorg

1. Årsmötets beredning av handlingsplanen (HP) kommer att ske i form av ett påverkanstorg som här presenteras i 5 steg :

1. 1. Genomgång av handlingsplanen och påverkanstorget
En skriftlig presentation av påverkanstorget skickas ut till samtliga årsmötesdeltagare tillsammans med årsmöteshandlingarna. Ola Mattson presenterar handlingsplanen för att undvika en långdragen presentation (tid finns ej). Han förklarar också hur påverkanstorget går till.

1. 2. Påverkanstorg (se bilaga)

Vid varje inflytandepunkt finns en skärm där en del av HP-förslaget (se de 8 inflytandepunktsförslagen) är uppsatt, en inflytandepunktsansvarig och ev. motionärer (ex. Bo Lindblom) och förslagsställare (styrelsen). Årsmötesdeltagarna släpps ut på torget samtidigt och alla bestämmer själva till vilken punkt de vill gå och diskutera vid. Då nya förslag kommer upp under diskussionerna postas de, d.v.s. skrivs på en lapp och sätts upp på skärmen. (Man kan begränsa förslagen genom att det måste vara ett bestämt antal personer som stöder förslaget för att det ska tillåtas att postas). Andra som kommer till punkten kan skriva under de olika förslag som sitter uppsatta på skärmen. Den som postat ett förslag kan också bestämma sig att stå kvar och lobba för att fler skriver under det. Varje inflytandepunktsansvarig måste hålla koll på förslagen och diskussionerna som pågår, fungera som en slags moderator.

1. 3. Jämkningsprocessen

Efter påverkanstorget sker jämkningsprocessen där de inflytandepunktsansvariga tillsammans med presidiet (två mötesordförande och två mötessekreterare) bildar en redaktionsgrupp . Mötet är öppet och redaktionsgruppen kan i sitt arbete kalla till sig representanter för de olika förslagen (motionärer/förslagsställare/styrelseledamöter) för att undersöka möjligheterna till sammanjämkning. I beslutsunderlaget rangordnar den inflytandepunktsansvarige förslagen efter hur stort stöd hon/han anser förslaget fått. Alla beslutsunderlag från de olika punkterna sammanställs och skall därefter finnas på en tillgänglig plats för årsmötesdeltagarna.

1. 4. Beredningsgrupper

Formen för denna är inte klar än. Inflytandepunktsansvariga fungerar dock som ordföranden i de olika beredningsgrupperna, här bör även en rapportör till varje grupp utses. Antingen innebär det 8 beredningsgrupper eller att de slås ihop till 3-4 stycken. Här är det inte tänkt att fler förslag skall läggas fram, utan att detta är en ytterligare form av jämkning.

1. 5. Beslut i plenum.

Alla formella beslut tas. I den bästa av världar sker har deltagarna diskuterat färdigt på påverkanstorget och i beredningsgrupperna som gör att man i plenum bara kan dunka igenom beslut för beslut. För att undvika utrymme för ytterligare diskussioner har vi inte gett punkten på söndagen mer än en och en halv timme.

I bilagan angående påverkanstorg menar man att "det förslag som inflytandepunktsansvarig bedömt vara det förslag som en majoritet av ombuden står bakom betraktas som huvudförslag. Alla andra förslag måste ombud yrka på (”väcka frågan”) för att dessa skall tas upp till omröstning. Yrka på ett förslag sker skriftligt till presidiet." Det verkar vettigt, fast inte att man måste yrka på ett annat förslag skriftligen - det tar för mycket tid.

I bilagan står det också att "Alla närvarande Amnesty medlemmar har yttrande- och förslagsrätt samt rösträtt. För att få yttra sig i plenum måste man begära ordet skriftligt hos presidiet. Generalsekreteraren och presidiet har yttranderätt. Revisorerna har yttranderätt i frågan om ansvarsfrihet och valberedningen i frågor om personval. Vid behandling av motion medges yttranderätt för en motionär. Årsmötet kan också tilldela andra yttranderätt i vissa sakfrågor." Att man måste begära ordet skriftligen hos presidiet och att bara generalsekreteraren och presidiet har yttranderätt tycker jag strider mot Amnestys regler. Alla ska väl som vanligt ha yttranderätt utan att behöva ansöka om det!

2. Inflytandepunktsansvariga (se bilaga):

- Varje inflytandepunktsansvarig väljs av årsmötet - d.v.s. att föreslagna namn rabblas upp (i stil med övriga årsmötesfunktionärer; rösträknare etc) och att årsmötet godkänner dem.
- Vid varje inflytandepunkt skall också motionärerna finnas med. Eftersom HP är styrelsens förslag bör även styrelseledamöterna finnas med vid varsin punkt.
- Varje inflytandepunktsansvarig, mötesordföranden samt mötessekreterarna blir utbildade av Ola Mattsson.

Aktivistteamet tycker inte att personalen skall ha denna uppgift. Dels på grund av att medlemmarna/deltagarna kan tycka det är svårt att "tala fritt" när det vid varje punkt i så fall skulle vara med någon både från styrelsen och sekretariatet, - samt uppleva det som en slags styrning "von oben" -, och dels för att de inflytandepunktsansvariga också ska fungera som ordföranden i beredningsgrupperna. Men det innebär ju en hel del arbete både på fredagen och lördagen. Förslagsvis kan man fixa andra att vara ordföranden i beredningsgrupperna, för att minska arbetsbördan. Danne hör med sekretariatspersonal och jag med de aktiva.

Mina förslag (hittills) på inflytandepunktsansvariga är (ej kontaktat dem än):
Eva-Linda Sederholm (f.d. styrelseledamot i sektionsstyrelse & f.d. DO i Stockholm)
Anna Kleis (styrelseledamot Stockholm, aktivist)
Erika Löfgren (aktivist, informatör Stockholmsdistriktet)
Lena Larsson (f.d. kassör Uppsaladistriktet)
David Langlet (f.d. styrelseledamot i sektionsstyrelsen, HBT)
Lotta Reimers (f.d. styrelseledamot i sektionsstyrelsen, nuv styrelseledamot Stockholmsdistriktet)
Kristina Forsman (f.d. praktikant för ABG, aktivist ABG)
Emma Palmqvist (praktikant, aktivist samo)
Martin Gemzell (gruppsekreterare grupp 151)
Klara & Aurora från Landriskgruppen, ABG

Samtliga från Frivilligledarskapsprogrammet

m.fl.

3. Inflytandepunkter (se bilaga)

Denna uppdelning på 8 inflytandepunkter är Ola Mattsons första förslag. Jag varken hunnit att kolla igenom det eller talat med Ola/Magnus än. Kom gärna med åsikter. Jag ska diskutera förslaget nästa vecka med Magnus och sedan Ola.

• Inflytandepunkt 1 (Prio och metoder): 2 Detta ska vi göra! & 3 Metoder
  • Inflytandepunkt 2: 2.1 Hävda rätten till fysisk och psykisk integritet & 5.1 Hävda rätten till fysisk och psykisk integritet
  • Inflytandepunkt 3: 2.2 Slå vakt om kvinnors rättigheter & 5.2 Slå vakt om kvinnors rättigheter
  • Inflytandepunkt 4: 2.3 Skydda flyktingars rättigheter
  • Inflytandepunkt 5: 2.4 Kräva rättvisa och bekämpa straffrihet & 5.3 Kräva rättvisa och bekämpa straffrihet
  • Inflytandepunkt 6: 4.1 Öka aktivismen & 4.2 Förbättra organisationen & 5.4 Förbättra organisationen
  • Inflytandepunkt 7: 4.3 Växa & 5.5 Växa
  • Inflytandepunkt 8: 2.5 Arbete utanför prioriterade områden

Ola hade tankar kring handlingsplanens bakgrund (allra första stycket i HP), att folk kanske reagerar på den och vill diskutera kring den. Så här skrev han: "Möjligen har jag en fundering runt hur ni skall göra med den delen av handlingsplanen som kallas bakgrund och bygger på vad som sagts under rådsmötet, eftersom den inte skall diskuteras men samtidigt innehåller en del värderingar är det lite klurigt."

Arbetsordning Påverkanstorg

Inledning
Årsmötet kommer att bestå av tre delar, påverkanstorg, beredningsgrupper och pleniförhandling. Påverkanstorget används som en förberedande form för att kunna få så demokratiska beslut som möjligt. I plenum tas besluten som förhoppningsvis är färdigdiskuterade på påverkanstorget. Påverkanstorget skall öka möjligheten för alla delegater att göra sin röst hörd. Metoden leder till två huvudsakliga vinster, att fler vågar yttra sig och att fler ges tidsmässig möjlighet att yttra sig.

Arbetsformer för påverkanstorg och inflytandepunkter
Syftet med påverkanstorg är att årsmötet skall kunna koncentrera sig på de stora frågorna, jämka samman synpunkter på ett så demokratiskt sätt som möjligt där alla åsikter får utrymme att komma fram, samt att det skall öka möjligheterna att påverka. Påverkanstorget är det forum som används för att diskutera och öppet debattera kring motioner, propositioner och förslag till årsmötet.

Inflytandepunkter
Varje ärende på mötet tilldelas en fysisk plats där en ansvarig finns. Detta är en inflytandepunkt. Vid varje inflytandepunkt skall samtliga förslag inklusive ursprungsförslaget finnas. Så snart ett nytt förslag kommer fram skall det också sättas upp så att alla kan se vilka förslag som är aktuella. Alla Amnesty medlemmar som närvarar på årsmötet har rätt att på påverkanstorget lägga förslag och delta i diskussionen. Endast förslag som har anknytning till det förslag som är väckt av styrelsen eller motionär kommer att behandlas. Det betyder exempelvis att om ett förslag finns på ändring av medlemsavgiften så har alla förslag om ändring av medlemsavgiften anknytning till ursprungsförslaget. Ett, under mötet väckt, förslag om medlemskortets utformning är däremot en ny fråga och behandlas därför inte. Årsmötets ordföranden avgör om en fråga är ny. Deras beslut kan prövas av årsmötet. Inflytandepunktsansvarig har ett stort ansvar för att diskussionen flyter och är konstruktiv. De har också ett stort ansvar för att diskussionen förs ur ett övergripande perspektiv som fångar alla olika aspekter av den aktuella frågan. De inflytandepunktsansvariga väljs av årsmötet efter förslag från styrelsen.

Sammanställning av inflytandepunkterna
Den ansvarige vid varje inflytandepunkt, får i uppdrag att vid slutet av dagen sammanställa diskussionerna till ett beslutsunderlag som omfattar alla förslag. I detta arbete kan den ansvarige kalla till sig representanter för de olika förslagen för att undersöka möjligheterna till sammanjämkning. I beslutsunderlaget rangordnar den ansvarige förslagen efter hur stort stöd hon/han anser förslaget fått. Alla beslutsunderlag från de olika punkterna sammanställs och finns på en tillgänglig plats för ombuden.

Fortsatt beredning
Frågorna som diskuterats på påverksantorget kan komma att genomgå ytterliggare en beredning. Detta görs i de mer traditionella beredningsgrupperna. Sammansättningen av beredningsgrupperna sker dock spontant. Detta innebär att alla närvarande ”delegater” ges möjlighet att välja beredningsgrupp i samband med att sammanställningen från påverkanstorget delas ut. Detta sker i direkt anslutning till när beredningsgrupps passet startar på lördagen. De inflytandepunkts ansvariga fungerar också som ordförande för beredningsgrupperna.