Komplettering till underlaget om Humanfonden och dess budgetering Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2000

Datum: 2000-03-03

Komplettering till underlaget om Humanfonden och dess budgetering

Bakgrund
Styrelsen har vid två tillfällen, maj 1998 och januari 2000, fattat beslut om hur intäkterna från Humanfonden ska budgeteras och hur de ska avsättas i en Humanfondsreserv. Beslutet i januari 2000 innebar att man redan från år 1999 ska tillämpa de nya avsättningsreglerna. Det beslutades också att man skulle införa två nya rader i intäktssammanställningen "avsättning till Humanfondsreserv" och "upplösning av Humanfondsreserv".

Under arbetet med bokslutet för 1999 och kontakterna med revisorerna framkom att de vill ha en bruttoredovisning av intäkterna från Humanfonden i årsredovisningen, dvs intäkterna ska redovisas i sin helhet och avsättningen/upplösningen av Humanfondsreserven som en resultatjusterande post (att likna vid en bokslutsdisposition). I våra interna ekonomiska sammanställningar kan vi använda oss av en nettoredovisning, dvs minska årets intäkter från Humanfonden med de vi samma år sätter av till Humanfondsreserven, men då är vi inte konsekventa. Det skulle innebära att vi i olika sammanställningar visar olika siffror för intäkter och kostnader. Det här är extra tydligt de två första åren då vi bara har avsättningar, efter 2001 kommer vi varje år att lösa upp tidigare avsättningar varför resultatpåverkan troligtvis kommer att bli mindre.

Med anledning av detta föreslås att beslutet om att införa två nya rader i intäktssammanställningen rivs upp, och att man istället fattar ett beslut om att avsättningen och upplösningen av Humanfondsreserven bruttoredovisas.

Förslag till beslut
- att beslutet om att införa två nya rader i intäktssammanställningen rivs upp
- att avsättningen och upplösningen av Humanfondsreserven bruttoredovisas