Styrelsemotion med anledning av årsmötesbeslut 49/98 (Uppföljning av blixtaktioner ) Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2000

Från: B-utskottet / AU
Datum: 2000-02-23

Bakgrund

Bo Lindblom lämnade till årsmötena 1996 och 1998 motioner som baserade sig på Laholm-gruppernas erfarenhet av att följa upp avslutade blixtaktionsfall, genom att kontakta sannolikt välunderrättade lokala MR-organisationer som står som kopiemottagare i blixtaktionen.

Årsmötet 1998 beslutade (nr 49):
att omedelbart låta utarbeta riktlinjer och tips för uppföljning av blixtaktioner utifrån dessa aktivisters erfarenheter och kunskap,
att så snart detta är gjort introducera denna arbetsmetod för sektionens samtliga arbetsgrupper och IS, samt
att detta beslut ersätter tidigare årsmötesbeslut i frågan.

Åtgärder

B-utskottet har på styrelsens uppdrag utrett frågan vidare.
Bo Lindbloms grupp har utarbetat ett förslag till riktlinjer för gruppernas arbete med den här arbetsmetoden. Samråd har skett med Amnestyfonden.
Sekretariatet har frågat IS om vi kan etablera kontakt med, söka information från och samarbeta med de MR-organisationer som är listade i blixtaktioner som kopiemottagare. IS svarade att man befarade att vissa organisationer skulle kunna utnyttja sådana kontakter med amnestymedlemmar för sitt eget syfte, på ett sätt som inte följer Amnestys policy eller riktlinjer.

Eftersom det här inte verkar vara en framkomlig väg föreslås att styrelsen inte arbetar vidare med årsmötesbeslutet.

Förslag till beslut på årsmötet 2000:
att beslut nr 49 från årsmötet 1998 avförs från styrelsens åtgärdslista.