Medlemskap via autogiro Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2000

Datum: 2000-02-28

Medlemskap via autogiro

Vid AU-mötet i februari presenterade sekretariatet ett underlag om medlemskap via autogiro i förhållande till punkterna 4.1 och 8.2 i sektionens stadgar. AU ställde sig positivit till de föreslagna åtgärderna gällande punkt 4.1. Det andra av sekretariatets förslag var att tolka stadgarnas paragraf 8.2 så att den skulle kunna omfatta även dem som påbörjat ett medlemskap via autogiro innan anmälningstiden till årsmötet gått ut. AU bad här sekretariatet komma med ett förslag på hur en omformulering av stadgarna skulle kunna se ut. I sin nuvarande form lyder punkt 8.2 som följer (det aktuella avsnittet understuket):

8. BESLUT VID ÅRSMÖTE OCH EXTRA MEDLEMSMÖTE
8.2 Varje medlem av sektionen har rätt att närvara vid årsmöte och extra medlemsmöte förutsatt att
För yttrande- och rösträtt vid årsmötet fordras att medlemmen erlagt av styrelsen fastställd årsmötesavgift.
Anmälan till årsmötet skall ske till den dag som styrelsen fastställt som senaste anmälningsdag. I händelse av att flera anmält sig till årsmötet före sista anmälningsdag än vad som av praktiska skäl kan tas emot av årsmötesarrangörerna, ges tidigare anmälda förtur framför senare anmälda. Dock skall alltid minst en deltagare från varje arbetsgrupp garanteras deltagande, förutsatt att anmälan inkommit i tid.

För att förtydliga att punkten även inkluderar framtida medlemmar via autogiro skulle följande mening kunna inskjutas efter det markerade avsnittet: "Som medlem räknas även den som innan anmälningstiden påbörjat ett medlemskap via autogiro." Punkt 8.2 skulle då ha följande lydelse (tillägget kursiverat):

8. BESLUT VID ÅRSMÖTE OCH EXTRA MEDLEMSMÖTE
medlemmen innan anmälningstiden till mötet gått ut har erlagt medlemsavgift för innevarande eller föregående år. Som medlem räknas även den som innan anmälningstiden påbörjat ett medlemskap via autogiro.

Förslag till beslut

att uppdra åt sekretariatet att se hur frågan om medlemsavgiftens storlek (stadgarnas punkt 4.1) kan lösas i samband med medgivande om medlemskap via autogiro

att vad gäller stadgarnas punkt 8.2 besluta något av följande:

att fastslå att även nya autogiromedlemmar i framtiden omfattas av stadgarnas punkt 8.2, eller

att föreslå ett tillägg till denna punkt med ovan föreslagna ordalydelse