Regler för ersättning för förlorad inkomst Underlag till styrelsemöte 1-2 januari 1997

ANGÅENDE BILERSÄTTNING, TRAKTAMENTE, FÖRLORAD INKOMST

A. Bilersättning

Utgår med max 24 kr per mil varav 13 kr är skattefritt.

B. Traktamente och förrättningstillägg

Inom Sverige

utges endast i samband med resa utanför den vanliga verksamhetsorten d v s mer än 5 mil från arbetsplats/bostad.Vid endags resa utgår ett skattefritt förrättningstillägg motsvarande traktamentsbeloppet. Måltidsavdrag sker enligt nedan skattefria avdrag.

Traktamentsbelopp
Heldag:
Avresa hemifrån före kl 12, heldag eller hemkomst efter kl 19.

Heldagstraktamente 180 kr
Förrättningstillägg 126 kr räknas som lön och beskattas

Halvdag:
Avresa hemifrån efter kl 12 eller hemkomst före kl 19.

Halvdagstraktamente 90 kr
Förrättningstillägg 54 kr räknas som lön och beskattas

Måltidsavdrag
Måltidsavdrag görs för både traktamentsdelen och förrättningsdelen med belopp enligt nedan.

Bjuden på Avdrag på traktamentet Avdrag på förrättningstillägg (skattefritt) (beskattningsbart)

Heldag Halvdag Heldag Halvdag
180 kr 90 kr 126 kr 54 kr

Frukost 36 kr 18 kr 25 kr 10 kr
Lunch el middag 63 kr 31 kr 44 kr 18 kr
Lunch och middag 126 kr 62 kr 88 kr 36 kr
Frukost, lunch och
middag 162 kr 80 kr 113 kr 46 kr

Utom Sverige

Vid resa utom Sverige tillämpas statligt reglemente.

Obs! Om fri kost och logi erhålls t ex i samband med möten, kurser eller konferenser utgår ingen ersättning. Notera: Då styrelsens medlemmar deltar i de internationella rådsmötena utgår 30% av fulla traktamentsbeloppen även om hel pension utgår.

C. Tjänsteutgifter

Ersättning betalas endast för tjänsteutgifter som vederbörande kan ha under en resa. Med tjänsteutgifter
menas t ex de utgifter som för flygplatsavgifter, taxi, buss, telefon, telegram, tullavgifter och vaccination
inför resa. Växling av valuta i Sverige ska i första hand ske på avgiftsfria växlingskontor t ex Forex.
Alla utlägg ska verifieras med kvitton.

D. Ersättning för förlorad inkomst

Inkomstbortfall
Personer som medverkar i möten på styrelsens eller sekretariatets begäran, erhåller om så önskas skattepliktig ersättning motsvarande förlorad arbetsinkomst, dock högst 3 % av basbeloppet. Ersättningsbeloppet är individuellt och utgår tillsammans med traktamente. Beloppet ska verifieras
med specifikation från arbetsgivaren om gjort löneavdrag. För innehavare av F-skattesedel gäller
samma beloppsgräns. Utöver detta belopp utgår även ersättning för sociala avgifter.

Ersättning utgår för uppdrag som utförs på arbetstid, normalt vardagar mellan 08.00 och 17.00 . För
ersättning för annan tid, t ex om vederbörande normalt arbetar helger, skall överenskommelse göras i
förväg med ordförande eller generalsekreterare.

För personer som ej är förtroendevalda utgår ingen ersättning om inget annat överenskommits i förväg
med generalsekreteraren.

För deltagare i internationella rådsmöten finns särskilda regler för traktamenten, ingen ersättning för förlorad inkomst utgår.

Rese- och måltidsersättning
För styrelse- och utskottsmedlemmar boende mindre än 5 mil från orten för möten kan få ersättning för rese- och måltidskostnader i samband med styrelse- arbetsutskotts- och utskottsmöten. Reseersättningen utgår antingen med den skattefria delen av bilersättningen eller, för allmänna transportmedel, för faktisk kostnad. Vid ersättning för faktisk kostnad ska kvitton bifogas. Måltidsersättningen utgår med schablonbelopp motsvarande det måltidsavdrag som görs på traktamente för heldag.