Rapport om reducering av övertid Underlag till styrelsemöte 1-2 januari 1997

Från: Sekretariatet/Hans Hagwall
Datum: 970120
Ärende: Reducering övertid

Vid möte i december 1996 beslöt styrelsen att övertidsuttaget i kronor räknat ej får överstiga 240.000:- för 1997.
Detta innebär att kostnaderna för övertid 1997 ska halveras i jämförelse med 1996.

Under 1996 års första 11 månader övertidsarbetade sekretariatets personal 3.870 timmar (enkel/dubbel/mertid). Av den totala övertiden togs 939 timmar ut i ledighet ( 117 dagar). Till ovanstående skall läggas den personal som har utköpt övertid pga osedvanligt mycket helg och kvällsarbete. T ex avdelningscheferna (22-24 helger, kvällar oräknade).

Inom programavdelningen domineras övertiden av helgarbete (totalt 140 helgdagar) . Sammantaget har programavdelningens personal genom sin konsultativa verksamhet arrangerat, medverkat, deltagit i :
-kampanjmöten
-tortyrkonferens
-styrelse- och utskottsmöten
-utbildning
-Samo/specialgrupper
-internationella möten/konferenser
-årsmöte
-distriktsmöten

Inom administrativa avdelningen domineras övertiden av kvällsarbete:
-datorisering (även helgarbete)
-budget/ekonomi
-frivilligkvällar
-förberedelser,möten etc
-framtagning underlag etc
-försäljningsverksamheten; Malmö

Då budgeten för 1997 ska vara balanserad och något ytterligare utrymme för omfördelning
av kostnader ej är möjligt kommer minskat övertidsuttag att genomföras. Resultatet blir kraftig minskad närvaro från sekretariatet personal i samband med rörelsens olika medlemsaktiviteter.
Övertidsarbete på sekretariatet (kvällsarbete för att klara vardagsuppgifter i tid) kommer att minskas med längre handläggningstider som följd. Tex sammanställningar, protokoll, utvärderingar och underlag kan komma att ej presteras i samma takt som tidigare.

Sammanställning övertid 11 månader 1996